پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9608302
  • 11 دی 1398
  • 10:26
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
راندن در جادۀ تقلب

در گفت‌و‌گو با چند تن از صاحبان خودرو درباره وضعیت لوازم یدکی در بازار؛

راندن در جادۀ تقلب

سودابه سرلک - ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که پس از جهش ارزی در کشور از حدود دو سال گذشته تا کنون، بازارهای مختلفی درگیر نوسان قیمت و مشکلات عرضه و تقاضا شده‌اند، افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل تهیه کردن آنها با نرخ دلار چهار برابری نسبت به قبل، باعث افزایش قیمت تمام شده محصول می‌شود و همین موضوع خود را به بدترین شکل در بازار نشان داده است.

یکی از موارد قابل مشاهده در این شرایط، عرضه کالای تقلبی در بازار است. یکی از این بازارها بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو است که متاسفانه با افزایش قیمت این محصولات، عرضه لوازم یدکی خودرو از نوع تقلبی آن در بازار زیاد شده تا شاید عده‌ای سودجو بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و بخشی از سودهای از دست رفته خود را جبران کنند.
اما این اقدام آنها علاوه بر صرف زمان و هزینه مردم و همچنین کاهش اعتماد جامعه، ممکن است موجب از دست رفتن جان انسان‌ها و وارد شدن خسارت های سنگین مالی به آنها باشد.
عرضه لوازم یدکی تقلبی خودرو در بازار این روزها بسیار شنیده می‌شود و مورد شکوه و شکایت مردم قرار گرفته است. 

 "محمود محسنی"،  یک شهروند کرمانی است که یک خودرو پراید دارد و حدود دو ماه پیش خودرو وی در حالی که خاموش و در گوشه خیابان پارک بوده، به یکباره آتش می‌گیرد. وی معتقد است استفاده از یک قطعه نامرغوب و بدون کیفیت در خودرو این حادثه را به وجود آورده است. محسنی ادامه داد: پس از آتش سوزی بخشی از قطعات داخلی خودرو برای تعمیر آن اقدام کردم، در یک مورد با توجه به دوگانه سوز بودن خودرو، نیاز به سنسوری برای استفاده از گاز بود که این قطعه را از یک مرکز فروش لوازم یدکی دارای مجوز دریافت کردم و نزد تعمیرکار بردم، قطعه جابجا شد اما همچنان مشکل وجود داشت، همین موضوع باعث شد به چندین تعمیرگاه مراجعه کنم و به آنها توضیح دهم که این قطعه را نو خریداری کرده‌ام اما باز هم نتیجه‌ای نگرفته‌‌‌ام.
این شهروند‌کرمانی،‌ اضافه کرد: پس از یک‌ ماه و مراجعه به چندین تعمیرگاه، سپس یکی از تعمیرکاران متخصص با استفاده از دستگاهی قطعه را تست کرد و گفت علت اینکه خودرو روی گاز نمی رود خراب بودن قطعه است که همین موضوع تعجب من را واداشت.
وی بیان کرد: بلافاصله قطعه را به فروشگاهی که آن را خریداری کرده بودم بردم و قضیه را توضیح دادم و فروشنده نیز بدون هیچ حرف و حدیثی قطعه را گرفت و پولم را پس داد، انگار می‌دانست قطعه از ابتدا خراب بوده است.
 محسنی، تصریح کرد: وقتی که برای خرید همان قطعه به جای دیگری مراجعه کردم پی از یک ماه قیمت قطعه از 140 هزار تومان به 220 هزار تومان رسیده بود و نمی دانم چرا باید فروشنده ای به خود اجازه دهد که یک ماه وقت مردم را بگیرد و هزینه مضاعف به او تحمیل کند، به چه قیمتی؟

 رضا مرادبخش، نیز یکی دیگر از شهروندان کرمان است که اتفاقا او نیز پراید دارد، می‌گوید در حادثه‌ای که برای خودرو شخصی‌ام پیش آمد نیاز به تعویض شیلنگ بنزین داشتم، به چندین فروشنده لوازم یدکی در کرمان مراجعه کردم و نتوانستم اصل آن را پیدا کنم یا قطعه مورد نظر موجود نبود و یا از نوع تقلبی آن وجود داشت.
وی ادامه داد: یکی از تعمیرکاران به خواسته خودم با یک شیلنگ معمولی کارم را راه انداخت زیرا مجبور بودم به یکسری کارهای روزمره بپردازم اما چند روز بعد دوباره پیگیر خرید قطعه مورد نیاز شدم، سرانجام به یزد رفتم و آنجا نیز پس از پرس و جوهای بسیار توانستم در یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو، شیلنگ بنزین را پیدا کنم و پرایدم را با ایمنی بیشتری راه بیندازم.
مرادبخش تصریح کرد: می‌گویند در کشور کمبود قطعات خودرو حداقل برای خودروهای تولید داخل وجود ندارد اما واقعا اینگونه نیست و این کمبود وجود دارد.

 احمد محمدی، یکی از تعمیرکاران خودرو‌های سبک داخلی در کرمان است که او نیز وجود قطعات یدکی تقلبی در بازار را تایید می‌کند و می‌گوید مشتریانی هستند و قطعه نو را خریداری کرده‌اند اما با استفاده از آن در خودرو مشکل قبل حل نمی‌شود و مجبور است دوباره قطعه جدیدی خریداری کند.
وی اضافه کرد: همچنین عده‌ای از مشتریان معتقدند کمبود برخی قطعات در بازار به دلیل عرضه نشدن آن است زیرا قصد دارند آنها را در بازار کم کنند تا قیمت آن را افزایش دهند.
این تعمیرکار معتقد است متاسفانه حضور دلالان و واسطه‌ها در این حوزه، موجب افزایش زیاد قیمت قطعات خودرو شده و همین موضوع باعث شده مردم کم‌کم برای تعمیر خودروهای خود به سمت استفاده از قطعات تعمیری و یا دست دوم میل پیدا کنند.
محمدی، افزود: افزایش قیمت بنزین کمی تردد خودروها را کاهش داده و همین موضوع به خودی خود کاهش مصرف لوازم یدکی را در پی‌ داشته که می‌تواند دلیلی برعرضه لوازم یدکی تقلبی در بازار باشد.  

 اما علاوه بر فضای استان، ظاهرا این موضوع در کشور نیز دغدغه آفرین است و در همین‌باره رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران به ایرنا گفته است: اجناس و لوازم یدکی تقلبی، در صدر شکایات مردمی به این اتحادیه هستند، اجناسی که گاه آنقدر دقیق ساخته می‌شوند که حتی از سوی تعمیرکاران حرفه‌ای نیز قابل تشخیص نیستند. 
علیرضا نیک‌آئین، با بیان اینکه دستگاه تست اقلام و اجناس تقلبی در تعمیرگاه‌ها و واحدهای مکانیکی وجود ندارد، افزود: هیچ ‌کس در این زمینه پاسخگو نیست و همین مسئله سبب تقابل و دعوای مکانیک‌ها و مشتریان می‌شود و در بیشتر موارد این مکانیک‌ها هستند که در نهایت محکوم می‌شوند.
وی یادآور شد:‌ تلاطم بازار ارز در ماه‌های گذشته نیز سبب تغییر قیمت مداوم قطعات یدکی وارداتی شده و به همین دلیل مراجعه  خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به تعمیرگاه‌ها کاهش داشته است.
نیک آئین، درخصوص تفاوت استاندارد سوخت در کشور و استانداردهای جهانی، بیان کرد: عمده بنزین مورد استفاده در کشور یورو ۴ است، در حالی که خودروهای وارداتی و برخی خودروهای مونتاژی از نسل یورو ۵ یا یورو ۶ هستند که باید بنزین را همراه با مکمل های سوختی بسوزانند.
وی افزود: ‌به طور مثال خودروی با استاندارد یورو ۵ باید از بنزینی استفاده کند که میزان غلظت گوگرد آن ۱۰ پی‌پی‌ام باشد، در حالی که استاندارد غلظت گوگرد بنزین‌های توزیعی داخلی ۵۰ پی‌پی‌ام است.
این مقام صنفی اظهار داشت: مشکلی در تامین قطعه خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار وجود ندارد، اما در زمینه قطعات خودروهای وارداتی که قیمت آنها با نوسانات ارزی بالا و پایین می‌شود، کمبود وجود دارد.

0