پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609045
  • 21 خرداد 1399
  • 15:27
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
راه‌اندازی مرکز آموزش آتش‌نشانی و مدیریت بحران جنوب کشور در کرمان

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان خبر داد:

راه‌اندازی مرکز آموزش آتش‌نشانی و مدیریت بحران جنوب کشور در کرمان

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان از راه‌اندازی مرکز آموزش آتش‌نشانی و مدیریت بحران جنوب کشور در کرمان خبر داد.

به گزارش کرمان‌شهر‌آنلاین، ایمان سیف‌الهی با اشاره به این‌که شهرداری بیشترین تعامل را با مردم دارد، گفت: وظایف متعددی شامل بهداشت شهری، فضای سبز و نگهداری و توسعه آن، زیباسازی شهری، پیشگیری از تخلفات شهری، بهینه‌سازی و نگهداری از تجهیزات شهری بر عهده معاونت خدمات شهری است.

وی افزود: علاوه بر این موارد وظایف دیگری ازجمله مدیریت بحران، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بر عهده این معاونت است تا شهری رو به جلو که کیفیت زندگی در آن افزایش می‌یابد، فراهم شود... .

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با اشاره به تدابیری که در زمینه‌های مختلف در حوزۀ آتش‌نشانی اندیشیده شده است، افزود: سه موضوع مدنظر است که شامل موارد مربوط به ارتقای آموزش، امکانات، تجهیزات و تأسیسات ساختاری، نیروی انسانی و مشارکت با مردم است که در واقع مهم‌ترین آیتم نیز همین موضوع مشارکت مردمی در زمان وقوع حوادث و بحران‌هاست.

سیف‌الهی ادامه داد: علی‌رغم مسایل، مشکلات و تحریم‌ها سعی داریم که ناوگان آتش‌نشانی را به‌روزرسانی و چندین دستگاه خودروی آتش‌نشانی به ناوگان اضافه کنیم.

وی بیان کرد: سه دستگاه خودرو که کاربری جمع‌آوری حمل نخاله‌های ساختمانی را داشته‌اند نیز با تغییر کاربری به خودروی آتش‌نشانی تبدیل می‌شوند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان از برنامه‌ریزی ساخت دو ایستگاه آتش‌نشانی جدید خبر داد و گفت: ساخت این ایستگاه‌ها به‌زودی شروع خواهد شد.

سیف‌الهی با بیان این‌که در حال حاضر نیروهای آتش‌نشانی از علم، دانش و مهارت‌های لازم برخوردارند، گفت: با توجه به ضرورت ارتقای کارکنان آتش‌نشانی از لحاظ آموزشی، سعی بر این است که از تمام امکانات موجود و ظرفیت‌های کشوری برای ارتقای علمی و مهارتی نیروی انسانی استفاده شود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان همچنین از راه‌اندازی مرکز آموزش آتش‌نشانی و مدیریت بحران جنوب کشور در کرمان خبر داد.

سیف‌الهی با اشاره به این‌که در این مرکز به‌عنوان یک مرکز شاخص، مهارت‌ها و آموزش‌های لازم به آتش‌نشانان ارائه می‌شود، گفت: در این مرکز فضایی مناسب نیز جهت برگزاری مانورهای عملیاتی در نظر گرفته شده است.

 

ضرورت راه‌اندازی تیم‌های آتش‌نشانی محله‌ای

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با تأکید بر اهمیت و ضرورت نقش مردم در زمان بروز حوادث احتمالی گفت: در کنار اضافه‌کردن تجهیزات، آموزش کارکنان و افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی، نقش مشارکت‌های مردمی را نمی‌توان نادیده گرفت و در واقع تشکیل تیم‌های محله‌ای در محله‌های مختلف می‌تواند نقش بسزایی در کاهش تلفات در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها داشته باشد.

سیف‌الهی افزود: اگر تیم محله‌ای به‌صورت منظم و منسجم در محله‌ها تشکیل شود، می‌توانیم با انجام اقدامات اولیه در زمان وقوع حوادث توسط این تیم‌های مردمی، از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح سعی داریم در هر محله 5 یا 6 تیم امداد و نجات تشکیل دهیم و ضمن ارتباط دادن این تیم‌ها با ایستگاه‌های آتش‌نشانی، آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهیم تا اقدامات اولیه در زمان وقوع حوادث ازسوی این تیم‌ها صورت گیرد.

وی تشکیل گروه‌های محله‌ای را اقدامی مؤثر در جهت کاهش تلفات و مشکلات ناشی از حوادث عنوان کرد.

سیف‌الهی افزود: همچنین ارائه مسایل آموزشی به مردم، دانش‌آموزان و مهدهای کودک توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و با همکاری هلال احمر، از دیگر برنامه‌های حوزه آتش‌نشانی است.

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی به دانش‌آموزان آموزش‌های پیشگیری از حریق و همچنین ایمنی در زمان حریق را آموزش می‌دهد.

15.6297