شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9609852
  • 3 مهر 1401
  • 18:33
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
رشد تسهیلات مشاغل خانگی 102 میلیارد تومان معادل یک‌ونیم برابر شد

در کرمان در سال‌جاری؛

رشد تسهیلات مشاغل خانگی 102 میلیارد تومان معادل یک‌ونیم برابر شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: اعتبار پرداختی تسهیلات اشتغال در حوزه مشاغل خانگی استان در سال‌جاری، تاکنون به رقم ۱۰۲ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال گذشته رشد یک و نیم برابری داشته است.

به‌گزارش کرنا به نقل از ایرنا کرمان، محمدرضا مصباح با بیان این‌که میزان تسهیلات پرداخت شده به مشاغل خانگی در سال گذشته ۶۸ میلیارد تومان بوده است، افزود: «در مجموع از سال گذشته تاکنون، به 1682 طرح، تسهیلات مشاغل خانگی تعلق گرفته که پیش‌بینی می‌شود برای2792 نفر ایجاد اشتغال کرده باشد.»

وی با اشاره به فرایند تقاضای متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال خانگی خاطرنشان کرد: برای دریافت تسهیلات در این مشاغل، ابتدا باید متقاضیان در سامانۀ صدور مجوزها و سپس در سامانۀ کارا با نشانی kara.mcls.gov.ir  روند دریافت تسهیلات را طی کنند.

مصباح با اشاره به این‌که بعد از ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات اشتغال در سامانۀ کارا، به بانک‌های عامل به منظور دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند، ادامه داد: برای مشاغل خانگی در هر شغل حدودا تا ۴۰ میلیون تومان واریز تسهیلات اشتغال در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به این‌که تسهیلات اشتغال در چند حوزۀ مشاغل خانگی، مشاغل روستایی، مشاغل تبصرۀ ۱۸و ۱۶ مشاغل مربوط به نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، بنیاد شهید و کمیته امداد امام خمینی (ره) به متقاضیان پرداخت می‌شود یادآور شد: برای دریافت تسهیلات اشتغال در مشاغل خانگی، یکسری عنوان شغلی تعریف‌شده وجود دارد.

وی اظهار کرد: تسهیلات اشتغال برای مشاغل روستایی، پایین‌ترین نرخ سود را دارد به این دلیل که این تسهیلات بتواند در حفظ جمعیت روستایی و تولید کشور کمک‌کننده باشد.

مصباح با اشاره به این‌که متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی ابتدا باید از طریق دستگاه‌های عامل در حوزۀ کشاورزی یا صنعت اقدام کنند گفت: متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی، تقاضای خود را با طرح توجیهی اشتغالی که مدنظر دارند به دستگاه‌های عامل حوزۀ‌ مربوطه می‌برند و بعد از تصویب، از سوی کارگروه به بانک معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که امسال ۱۷۲ میلیارد تومان تسهیلات در بخش مشاغل روستایی تاکنون پرداخته شده است، ادامه داد: در مجموع از سال ۹۷ تاکنون به 4210 طرح، تسهیلات مشاغل روستایی پرداخت شده که پیش‌بینی می‌شود با این میزان تسهیلات ۹ هزار و ۶۲۵ نفر دارای شغل شده باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان همچنین با اشاره به این‌که برای مشاغل تبصرۀ ۱۸ مشاغل سایر دستگاه‌ها) و تبصرۀ ۱۶ مشاغل دستگاه‌های حمایتی نیز تسهیلات در نظر گرفته شده است، گفت: تمام واحدهای مشمول این ۲ تبصره نیز باید از طریق دستگاه‌های اجرایی اقدام به تصویب طرح توجیهی کنند و بعد از آن به بانک عامل‌های مشخص شده معرفی شوند.

وی با اشاره به این‌که امسال ۴۲ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات در مشاغل تبصرۀ ۱۸ درنظر گرفته شده است، یادآور شد: از این میزان تاکنون ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در مقایسه با سال گذشته رشد چهار برابری داشته است.

مصباح با تاکید بر این‌که مشاغل تبصرۀ ۱۶ شامل نهادهای حمایتی می‌شود، بیان کرد: «برای پرداخت تسهیلات در این‌گونه مشاغل، یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به کمیته امداد امام خمینی(ره)، ۶۱۸ میلیارد تومان به بهزیستی، ۲۳۰ میلیارد تومان به بنیاد شهید و امور ایثارگران و بیش ‌از ۵۰۰ میلیارد تومان به مجموعه‌های بنیاد برکت و علوی تعلق گرفته است.

0