جمعه 31 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607772
  • 2 خرداد 1398
  • 11:50
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
روایتی از پیامدهای جنگ

نگاهی به تیاتر « به خنده گندم، که رؤیای آرد»

روایتی از پیامدهای جنگ

مراسم افتتاح نمایش«به خنده گندم،که رؤیای آرد» سه شنبه شب24 اردیبهشت با حضوراستادمهدی ثانی برگزار شد. دراین مراسم، اصحاب فرهنگ و هنرورسانه حضورداشتند، محمدرضا حیدری دانش آموخته کارشناسی رشته سینما و بازیگری تئاتر برای اجرای بیستمین اثر نمایشی خود به سراغ نمایشنامه به خنده گندم که رؤیای آرد، نوشته مرتضی شاه‌کرم رفته بود و موفق شد با حضور قدرتمند بازیگران تئاترکرمان اولین اجرای این نمایش را روی صحنه ببرد. پس ازاجرای اثر، که درپلاتو صنعتی انجام شد، کارگردان این نمایش، درجمع خبرنگاران حاضرشد و به سوالات آنها پیرامون این اثرنمایشی پاسخ داد.


محمدرضا حیدری متولد مسجد سلیمان خوزستان،  نمایشی را به روی صحنه برده که نویسنده آن مرتضی شاه‌کرم دیگرهم استانی او است که متولد خرمشهر است. آشنایی نویسنده با شخصیت های واقعی و جغرافیا و اتفاقات دیار خوزستان  موجب شده تا کارکترهای این نمایش بسیار باور پذیر و ملموس طراحی شده باشند و همین امر باعث شده  مخاطب بایک اثر قدرتمند روبرو شود. به نظر اکثر تماشاگران بازیگران کرمانی این اثر به خوبی ازپس اجرای نقش‌های خود برآمده‌اند و موفق شده‌اند، مخاطب را به دل خانواده‌های خوزستانی آسیب دیده ازجنگ ببرند و البته دراین میان فراموش نکنیم  گریم بسیار خوب بازیگران را که توسط خانم ثناهاشمی انجام شده و باعث شده شخصیت‌های این نمایش باورپذیرشوند.
 داستان‌های این تئاتر در سه اپیزود می‌گذرد با درونمایه دفاع مقدس وآسیب های پس ازجنگ. مخصوصا حالاکه به روزهای ابتدایی خرداد نزدیک می‌شویم و خاطره آزادسازی خرمشهر  برای مازنده می‌‌شود، بی‌مناسبت نیست اگر  به تماشای این تئاتر بنشینیم و برای لحظاتی ازسختی ها وآسیب هایی که مردم خوزستان ازجنگ نصیبشان شد، یادی بکنیم که اکنون پس ازسال‌ها که ازپایان جنگ می‌گذرد هنوز هم که هنوز است با دردهای ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اجرای این تئاتردراین شب‌ها باعث شده که امسال درماه مبارک رمضان مردم و علاقه‌مندان کرمانی شاهد اجرای یک نمایش باشندکه سال‌های گذشته درچنین ایامی به شدت جای خالی‌اش احساس می شد.
خالی از لطف نیست اگر در پایان از عوامل تئاتر به خنده گندم، که رؤیای آرد، یادی شود به قصد دست مریزادی.
آنها عبارتند از: طراح صحنه، محمدرضاحیدری، اجرای موسیقی به صورت زنده، امیرعباس لارستانی، مشاور رسانه‌ای علیرضا سهرابی دستیارکارگردان، ساحل صالحی طراح گریم ولباس، ثناهاشمی، مدیرصحنه و اجرای دکور، سبحان عرب پور و  بازیگران : سجادخان بابا، سحرسالاری، سحروزیری، سعادت قتلویی، محبوب محمدی و رضاطالبی زاده.
گفتنی است این تئاتر تا تاریخ17خرداد درپلاتوی همایون صنعتی واقع درخیابان شریعتی حدفاصل چهارراه طهماسب آباد و باغ ملی روی صحنه است. بلیط این تئاتر15000تومان می‌باشد و دانشجویان می‌توانند در روزهای شنبه تا دوشنبه برای تماشای آن بلیط12000تومانی تهیه کنند. این نمایش باحمایت انجمن نمایش استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تولیدشده است. مدت زمان اجرای این نمایش که هرشب ساعت21روی صحنه می‌رود50دقیقه است. محمدرضا حیدری کارگردان این نمایش، در اولین اجرای خود در حضور اصحاب رسانه، با دعوت ازشهروندان کرمانی برای دیدن تئاتر به خنده گندم، که رؤیای آرد، ابراز امیدواری کردکه اجرای آنها با استقبال خوب تماشاگران درشب‌های ماه مبارک رمضان روبرو شود.

 

 علیرضا سهرابی 

0