جمعه 10 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609991
  • 26 آبان 1401
  • 19:22
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ساخت زائرسرای «سردار عشق» در کرمان آغاز شد

ساخت زائرسرای «سردار عشق» در کرمان آغاز شد

صبح امروز طی آیینی، ضمن رونمایی از طرح ساخت ‌زائرسرای «سردار عشق»، کلنگ ساخت این زائرسرا به زمین زده شد.

به گزارش کِرنا، شهردار کرمان، در آیین رونمایی از طرح زائرسرای «سردار عشق» که با حضور معاون مالی و اقتصادی شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و فرمانده قرارگاه جهادی مهندسی «حاج‌احمد متوسلیان»، در سالن «سادات» شهرداری کرمان، برگزار شد، ضمن تشکر از طراحی مناسب زائرسرا، توسط فرماندهی قرارگاه جهادی مهندسی «حاج‌احمد متوسلیان»، این پروژه را کاملاً مردمی دانست.

سعید شعرباف، با بیان اینکه این پروژه با همکاری مردم تأمین مالی می‌شود و ما وسیله ارتباط و تدارک اولیه این فرایند هستیم، افزود: این اقدام از ابتدا تا انتهای کار به برکت وجود سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی پیش می‌رود و موضوعی که به اجرای سریع این پروژه نوید می‌دهد، مردمی‌بودن آن است.

وی، به تلاش جدی مدیران ازجمله مدیریت گلزار شهدا برای به ثمر‌نشستن این پروژه اشاره کرد و گفت: طراح این پروژه، فردی باتجربه است؛ ضمن اینکه از زمان پایان طراحی پروژه، فارغ از معطل‌ماندن سازِکار ادارای، اقدامات خوبی انجام شده است.

شهردار کرمان، به تجربه موفقیت‌آمیز قرارگاه جهادی مهندسی «حاج‌احمد متوسلیان»، در اسکان موقت مردم در زلزله‌های اخیر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این مجموعه به کمک کرمان آمده و قرار است فعالیت‌های دیگری نیز با این قرارگاه شروع شود.

شعرباف افزود: امیدورایم با استفاده از تکنولوژی هایتک، به‌صورت فنی و سریع، پروژه‌های بیشتری را در کرمان جلو ببریم.

وی با بیان اینکه این فرصت وجود داشت که زائرسرا در مراسم سالگرد سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در دی‌ماه سال‌جاری افتتاح شود، گفت: متأسفانه بروکراسی اداری، کار را به تعویق انداخت.

شهردار کرمان، بر مردمی‌بودن این پروژه تأکید کرد و افزود: جنس کار برای مردم و برعهده نهادهای مردمی است؛ چراکه زائر سرا قرار نیست محل اسکان مهمانان خاص باشد؛ بلکه متعلق به مردم و زائران مردمی از کشورهای دیگر است.

شعرباف، ضمن ابراز امیدواری از اینکه ساخت زائر‌سرا، شروعی برای کارهای بزرگ و نمونه کشوری در کرمان خواهد بود، به موضوع ایجاد شهرک‌هایی با نگاه ایرانی و اسلامی در شهر کرمان اشاره کرد.

وی ادامه داد: امیدورایم با استفاده از ویژگی کار میدانی قرارگاه جهادی مهندسی حاج‌احمد متوسلیان و تکنولوژی کاربردی آن، در راستای خانه‌دارشدن مردم نیز، گام‌های بلندی برداشته شود.

در این نشست، فرمانده قرارگاه جهادی مهندسی حاج‌احمد متوسلیان نیز، ضمن تشکر از استاندا و شهردار کرمان و سایر دست‌اندرکاران اجرای این زائرسرا گفت: فعالیت معمارانه کوچک، نمی‌تواند جوابگوی زحمات سردار بزرگ دل‌ها باشد.

سردار سعید قاسمی افزود: امیدورام با مساعدت مسئولان و همراهی مردم، این زائرسرا هرچه سریع‌تر ساخته شود.

وی، اقدامات سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در راستای مبارزه با استکبار جهانی را ستود و موزه دفاع مقدس کرمان را نتیجه پیگیری‌ها و تلاش‌های این سردار بزرگ دانست و افزود: این موزه هم‌اکنون، به یک بنای تاریخی و ماندگار در شهر کرمان تبدیل شده است.

فرمانده قرارگاه جهادی مهندسی حاج‌احمد متوسلیان، با تأکید بر اینکه شهر کرمان با وجود مرقد مطهر سردار دل‌ها، هرساله میزبان زائران از نقاط مختلف کشور و کشورهای دیگر است، گفت: ساخت‌ زائرسرا در کرمان بسیار ضرورت دارد.

قاسمی افزود: زائرسرای مدنظر، مبتنی بر مدل ساختمان‌سازی صنعتی و نوین است که تجربه اجرای این نوع سازه‌های جدید، در بندر «خمیر»، موفقیت‌آمیز بوده است.

وی، استفاده از مصالح خاص و مطابق با شهر کرمان و تلفیق سنت و زیست‌بوم شهر کرمان در اجرای این سازه را از ویژگی‌های خاص ساخت زائرسرای «سردار عشق» دانست.

در این جلسه، طراح زائر‌سرا و کارشناس ارشد فنی و مهندسی قرارگاه جهادی مهندسی حاج‌احمد متوسلیان نیز، ضمن رونمایی از طرح، جزییات این پروژه را تشریح کرد.

طاهری، در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه زائرسرا نیز، با بیان اینکه در ساخت این مجموعه، تمام سازه‌ها در یک قالب کامل ارائه می‌شود، مساحت زمین زائرسرا را 2100  مترمربع دانست و گفت: 50 درصد مساحت زمین، به زیربنا اختصاص دارد.

وی با اشاره به درنظرگرفتن حیاط مرکزی برای این مجموعه، افزود: 500 تا 800 مترمربع به‌صورت مفید برای اسکان زائران درنظرگرفته شده و دو سرویس بهداشتی و حمام نیز برای این مجموعه تعبیه شده است.

طاهری تأکید کرد: ساخت زائرسرا، با استفاده از سازه‌های نوین و با در نظر‌گرفتن اقلیم کرمان خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ کلنگ آغاز ساخت زائرسرای «سردار عشق»، با حضور سردار حسنی‌سعدی، مدیر گلزار شهدای کرمان، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان و نماینده خانواده شهدا، به زمین زده شد.

0