چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607983
  • 16 مرداد 1398
  • 11:58
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شادی از حقوق شهروندی است

شادی از حقوق شهروندی است

هر کدام از ما به‌عنوان یک شهروند کرمانی که سال‌ها در این شهر سکونت داریم شاید به ندرت به یاد داشته باشیم که در شهرمان به هدف شادی و نشاط شهروندان جشنواره، جشن و یا گردهمایی خاصی برگزار شده باشد سال‌ها درد دلمان این بود که چرا این شهر مثل بقیه شهرهای کشور نیست؟ چرا این شهر و مردم آن این همه خاموشند؟ چرا در این شهر همانند شهرهای دیگر شاهد جنب وجوش، شادی و نشاط مردم نیستیم؟ چرا و چرا و چرا؟؟؟ و در مقابل همه این چراها همیشه و همیشه به جایی اقدام و عمل تحلیل داشتیم و حرف و حرف و حرف و.....، حرف‌هایی که هیچگاه درمان درد دلمان نبود و نبود و نشد که نشد.

اما چند ماهی است که انگار دارد چیزی عوض می‌شود در شهر که بچرخی و بقول بچه‌ها دور دوری که بکنی انگار نسیم خوش تغییر به مشامت می‌خورد. تابلوهای تبلیغاتی شهر را که می‌خوانی حس می‌کنی که دارد صدای پایش می‌آید، انگار که تحلیل‌ها و حرف‌ها جای خود را به عمل داده‌اند انگار که این بار کسانی از جنس خودمان دغدغه شادی و نشاط شهرمان را دارند، انگار که بالاخره شاد زیستن شهروندان و نشاط‌مان رنگ توجه به خود گرفته، انگار دانسته‌ایم که شادی شهر و نشاط شهروندی جزئی از حقوق شهروندی‌مان است، دانسته‌ایم که شهری شاد با شهروندانی با نشاط همان حلقه مقفوده‌ای است که سال‌های سال جایش در فرآیند مدیریت شهری و رشد و توسعه شهری شهرمان خالی بوده، درک کرده‌ایم که شادی و نشاط می‌توان به افزایش‌یمان و اعتقاد قلبی شهروندان، افزایش رضایت آنان از زندگی، افزایش توانایی و شکیبایی آنان در مقابله با  نگرانی‌ها و مشقت‌های زندگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش یأس اجتماعی، افزایش اعتماد اجتماعی شهروندان نسبت به یک‌دیگر و هم‌چنین نسبت به نظام مدیریت شهری، افزایش احساس امنیت اجتماعی شهروندان و... منجر شود. 
باشد که همراهی و مشارکت شهروندان و استقبال آنان از این حرکت تاریخی در شهر و شرکت بیشتر آنان در این جشن‌ها و جشنواره‌ها و حمایت آنان از این برنامه‌ها بستری گردد در افزایش انگیزه مسئولین مربوطه در تداوم این حرکت تاریخی، تا دیگر درد دلمان و غرغرمان این نباشد که چرا این شهر مثل بقیه شهرهای کشور نیست؟ چرا این شهر و مردم آن این همه خاموشند؟ و چرا و چرا و چرا؟؟؟ 

 

مجید حکاک زاده

عضو هیات علمی و استاد جامعه‌شناسی

0