سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 950934
  • 3 آذر 1395
  • 11:30
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شهر باید با عوارضی که از سوی مردم و کسبه پرداخت می‌شود، ساخته شود

عضو شورای اسلامی شهر کرمان:

شهر باید با عوارضی که از سوی مردم و کسبه پرداخت می‌شود، ساخته شود

اشاره: یوسف جعفری، علاوه بر این‌که ریاست اتاق اصناف کرمان را بر عهده دارد، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان نیز هست...

اشاره: یوسف جعفری، علاوه بر این‌که ریاست اتاق اصناف کرمان را بر عهده دارد، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان نیز هست؛ برای آگاهی از وضعیت شورای چهارم، برخی پروژه‌های شهری مرتبط با اصناف و برخی مسایل مربوط به اصناف کرمان، با یوسف جعفری، عضو شورای اسلامی شهر و رییس اتاق اصناف کرمان، به گفت‌و‌گو نشستیم.

 

• آقای جعفری! یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی که طی سال‌های اخیر انجام شد، بازسازی بازار بزرگ کرمان بود که با هم‌کاری استانداری، شهرداری کرمان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اتاق اصناف و کسبه‌ی بازار در حال انجام است؛ در این‌باره توضیح دهید.
با توجه به این‌که بیش‌تر غیربومی‌ها در بازار مشغول به کسب‌وکار بودند، بازار در حال از بین رفتن بود؛ ضمن این‌که در سال‌های گذشته، مسئولان زیادی آمدند و رفتند، اما کاری برای بازار انجام نشد؛ تا در این دوره که آقای رزم‌حسینی استاندار کرمان شدند، خوش‌بختانه بازسازی بازار بزرگ کرمان با هم‌کاری دستگاه‌های مربوط ازجمله استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اتاق اصناف و کسبه انجام شد.
ابتدا بازار کف‌سازی شد که در آن زمان مهندس سیف‌الهی معاون امور عمرانی استاندار، شهردار کرمان بود که قرار شد 50 درصد بازاریان و 50 درصد شهرداری برای کف‌سازی بازار هزینه کنند؛ بنابراین، به ازای متراژی که کسبه مغازه داشتند، به ازای هر مترمربع 50 هزار تومان از هر نفر دریافت شد.
کار مهمی که در کف‌سازی بازار انجام گرفت، این بود که بازار طی 18 شب و در زمانی که بازار تعطیل بود (از ساعت 10 شب تا 5 صبح)، سنگ‌فرش شد که جای تشکر ویژه از شهردار محترم و پرسنل شهرداری دارد.
پس از آن بدنه‌سازی و تعویض درهای مغازه‌های بازار در دستور کار قرار گرفت که مقرر شد درها را بازاریان بسازند و تحویل دهند و شهرداری برای تخریب و نصب درها هزینه و اقدام کند که تا الان بیش از 30 درصد کار انجام شده است.
موضوع امنیت بازار هم از اهمیت بالایی برخوردار بود که در این رابطه قرار شد دوربین‌های مداربسته در بازار نصب شود. نصب دوربین‌ها 300 میلیون تومان هزینه داشت که نیروی انتظامی در این رابطه بودجه‌ای نداشت و با ورود آقای استاندار، مقرر شد 150 میلیون تومان توسط اتاق اصناف پرداخت شود و 150 میلیون تومان هم استانداری کمک کرد و دوربین‌های بازار نصب شد که خوش‌بختانه بیش از 90 درصد مسایل امنیتی بازار برطرف شد؛ البته در بدنه‌سازی بازار، دوربین‌ها را باز کردند و الان برخی دوربین‌ها فعال نیستند که در این رابطه درخواست داریم دوربین‌ها مجدد راه‌اندازی شوند.
راه‌اندازی مدرسه‌ی حیاتی هم در رونق بازار تأثیر زیادی داشت که جای تشکر از شهرداری دارد. خوش‌بختانه اکنون، استقبال از بازار خیلی مطلوب شده و بازار رونق بیش‌تری پیدا کرده است.

 

• چرا مغازه‌های بازار به غیربومی‌ها واگذار شده است؟
در دوره‌ای که توجهی به بازار نمی‌شد، بی‌رونقی بازار، کسبه را با مشکل مواجه کرد؛ بنابراین، کم‌کم مغازه ها را واگذار کردند و غیربومی‌ها مغازه‌های بازار را خریدند.

 

• اخیرأ در رابطه با عوارض کسب‌وپیشه‌، نشستی با شهردار کرمان داشتید، درباره‌ی این نشست توضیح دهید.
در سال 80 در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر و شهردار وقت، مقرر شد عوارض کسب‌وپیشه توسط اتاق اصناف دریافت شود، اما اخیرأ شهرداران مناطق دنبال بودند تا عوارض را خودشان دریافت کنند.
در دوره‌ای که عوارض توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شد، کسبه با مشکلاتی مواجه بودند و بعضأ معطل می‌شدند؛ بنابراین، در آن دوره مقرر شد عوارض توسط اتاق اصناف جمع‌آوری شود؛ اما در نشست اخیر شهرداران مناطق ازجمله شهردار منطقه چهار تأکید داشت که خودشان عوارض را جمع‌آوری کنند و مقرر شد شهرداری‌های مناطق نماینده‌ای بفرستند تا عوارض کسب‌و‌پیشه با هم‌کاری اتاق اصناف و شهرداری‌های مناطق جمع‌آوری شود که مجدد کسبه معترض شدند؛ چراکه برخورد مناسبی با کسبه نمی‌شود. وقتی پروانه‌ی کسب مغازه‌ای تمدید شده، به منزله‌ی این است که عوارض خود را پرداخت کرده است، اما عوامل شهرداری حتی از کسبه‌ای که پروانه‌ی کسب خود را تمدید کرده‌اند، می‌خواستند برای تشکیل پرونده به شهرداری منطقه مراجعه کنند.
ما جدای از این که در اتاق اصناف مسئولیتی داریم، شهروند کرمان محسوب می‌شویم و شهر هم باید با عوارضی که از سوی مردم و کسبه پرداخت می‌شود، ساخته شود؛ بنابراین، ما از کارمندی که در فلان شهرداری منطقه کار می‌کند، دل‌سوزتر هستیم.

 

• ماحصل آن جلسه چه بود؟
در آن نشست مقرر شد تا برنامه‌ریزی شود ضمن این‌که عوارض کسب‌و‌پیشه وصول می‌شود، کسبه نیز آسیب نبینند؛ بنابراین، قرار شد در هر منطقه، یک نماینده از اتاق اصناف و یک نماینده از شهرداری‌های مناطق حضور داشته باشند.
شهرداران مناطق درخواست داشتند چون اتاق اصناف عوارض کسب‌وپیشه را دریافت می‌کند، عوارض به‌صورت تجمیع به شهرداری مرکز پرداخت می‌شود و می‌خواستند عوارض کسب‌وپیشه به‌صورت جداگانه، به شهرداری‌های مناطق پرداخت شود که مقرر شد هر یک از شهرداری‌های مناطق، یک کارت‌خوان بی‌سیم در اختیار ما قرار دهد تا عوارض کسب‌وپیشه‌ی هر منطقه براساس محدوده‌ای که اعلام می‌شود، به حساب همان منطقه واریز شود.

 

• آقای جعفری! با توجه به این‌که شما عضو کمیسیون بودجه هستید، برای عوارض بودجه‌ی پایدار شهرداری چه برنامه‌ریزی شده است؟
در دوره‌ای که آقای فروغی معاون اداری مالی شهرداری بودند، همیشه تأکید داشتیم که برای شهرداری، درآمدهای پایدار در نظر گرفته شود و در این رابطه پیش‌نهاد دادم به‌طور مثال برای وصول عوارض خودرو، بیش‌تر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود؛ چراکه برخی از شهروندان برای این‌که به‌طور مثال یک‌سال کم‌تر عوارض خودرو پرداخت کنند، برای پرداخت عوارض به سایر شهرها و روستاهای اطراف مراجعه می‌کنند؛ درحالی‌که در نهایت باید میزان عوارضی که کم‌تر پرداخت کرده‌اند را پرداخت کنند؛ ضمن این‌که وقتی شهروندی از خدمات شهر کرمان استفاده می‌کند، باید عوارض خود را در همین شهر پرداخت کند تا برای آسفالت معابر و ارایه‌ی سایر خدمات شهری مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین، این نکته باید بیش‌تر اطلاع‌رسانی شود.
در این رابطه باید برای افرادی که عوارض خوردوی خود را هرساله و به‌موقع پرداخت می‌کنند، جوایزی در نظر گرفته شود؛ وقتی برای یک همایش پیاده‌روی خانوادگی، جوایزی مثل خودرو در نظر گرفته می‌شود، می‌بینیم از بچه‌های کوچک تا افراد مسن در پیاده‌روی شرکت می‌کنند و بعضأ به‌خاطر جایزه در این همایش حضور پیدا می‌کنند؛ بنابراین، برای دریافت عوارض خودرو و سایر عوارض شهری نیز، باید از این شیوه‌ها استفاده شود تا مردم نسبت به پرداخت عواض ترغیب شوند.
موضوع سرشماری نفوس و مسکن هم به همین شکل است؛ برخی از شهروندان کرمانی، اطلاعات خود را در سایر شهرها و روستاها ثبت کردند؛ درحالی‌که باید بیش‌تر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی می‌شد تا مردم بدانند وقتی دارند در شهر کرمان زندگی می‌کنند و در این شهر خدمات می‌گیرند، آمار جمعیتی شهر کرمان می‌تواند در اخذ بودجه و خدمت‌رسانی بیش‌تر به شهر کمک کند که متأسفانه بیش‌ترِ مردم این موارد را نمی‌دانند و موجب می‌شود به شهر آسیب وارد شود.

 

• در سال پایانی شورا به سر می‌بریم؛ عملکرد شورای چهارم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
عملکرد شورای چهارم نسبتأ مطلوب بوده؛ اگرچه برخی می‌گویند شورای چهارم با تنش‌هایی هم‌راه بود، اما به نظر من اگر در شورایی یک نفر نظر دهد و بقیه بپذیرند، درست نیست. در شورای چهارم برای طرح‌های مختلف، برخی اعضا مخالف و برخی موافق هستند؛ بنابراین، وقتی مخالف و موافق وجود داشته باشد، موجب می‌شود طرح‌ها به پختگی لازم برسند و سپس اجرا شوند که در مجموع، خروجی مطلوبی دارد.

 

• اما برخی شهروندان در نظرهایی که به ما ارایه می‌دهند، اعتقاد دارند برخی اعضای شورا در رابطه با بعضی پروژه‌ها سنگ‌اندازی و بهانه‌گیری می‌کنند، شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟
در جلسات شورا درباره‌ی طرح‌ها صحبت‌های زیادی می‌شود، اما در برخی موارد لحن گفتن بعضی اعضای شورا به‌گونه‌ای است که تصور می‌شود دارند سنگ‌اندازی می‌کنند، اما به اعتقاد من نظر این افراد منفی نیست، اما نحوه‌ی بیان مخالفت اشکال دارد.
پروژه‌هایی که الان در شهر در حال اجراست، آبروی شهر و شورا، مسئولان ارشد استان و شهر کرمان محسوب می‌شوند و در نهایت پس از این‌که به پایان برسند، مردم به رفاه بیش‌تری خواهند رسید؛ بنابراین، اعضای شورا تاکنون همواره هم‌راهی کرده‌اند و اگر هم مخالفتی بوده، در راستای اجرای بهتر طرح‌ها بوده است.

 

• در اجرای پروژه‌های شهری توسط قرارگاه خاتم، شما همیشه گلایه‌مند بوده‌اید که قرارگاه خاتم پروژه‌ها را با سرعت لازم اجرا نمی‌کند، در این رابطه توضیح دهید.
بله، من بارها در جلسات مختلف به مسئولان قرارگاه خاتم هم گفته‌ام که توان قرارگاه خاتم خیلی بیش‌تر از این کاری است که در کرمان انجام می‌دهد و اجرای پروژه‌ها ازجمله زیرگذر میدان آزادی، با این سرعت، از عهده‌ی شرکت‌های کم‌سرمایه هم برمی‌آمد. قرارگاه خاتم از نظر مالی، معنوی، امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی، از توان بسیار بالایی برخوردار است و به نظر من در کشور حرف اول را می‌زند، اما در کرمان، کم‌تر از توانش، فعالیت می‌کرد. البته برخی یکی از دلایل را پرداخت نکردن پول از سوی شهرداری بیان می‌کردند، اما من این موضوع را نمی‌پذیرم؛ چراکه وقتی شهرداری پولی پرداخت نکرده، چرا پروژه دوم و سوم را شروع کردند و هم‌چنین تأکید داشتند که بقیه‌ی پروژه‌ها را نیز آغاز کنند.
در ادامه‌ی ساخت چند پروژه‌ای که شروع شده، تقاطع غیرهم‌سطح سربازان گمنام (امیرکبیر) هم باید اجرا می‌شد که در شورای شهر مقرر شد با توجه به این‌که وضعیت مالی شهرداری کرمان مناسب نیست و در این دوره بیش از بودجه‌ی مصوب کار انجام شده؛ بنابراین، با توجه به این‌که کارهای ابتدایی این پروژه انجام گرفته، قرارگاه خاتم این پروژه را اجرا کند و یک سال پس از پایان پروژه، مطالبات مربوط به این پروژه پرداخت شود و در این رابطه تأکید شد ابتدا قرارداد پروژه هم منعقد شود.

 

• شما از سرعت کار در پروژه‌ی میدان آزادی نیز گلایه‌مند بودید، اما اکنون کار سرعت بیش‌تری گرفته، نظر شما چست؟
در میدان آزادی کار خیلی کُند پیش رفت، اما اخیرأ سرعت کار خیلی بیش‌تر شده که جای تشکر دارد. اگر از ابتدا به همین شکل که الان کار می‌کنند، ساخت پروژه سرعت داشت، این پروژه زودتر به بهره‌برداری می‌رسید؛ ضمن این‌که پروژه‌ی میدان آزادی، زیرگذر بود و نیاز به امکانات خاصی نداشت و نباید منتظر می‌ماندند تا کارخانه‌ی قرارگاه فعال شود و یا قالب و تجهیزاتی از خارجِ کشور برسد؛ بنابراین، در ابتدا مقداری کم‌کاری شد که هم کسبه‌ی محدوده‌ی میدان آزادی و هم مردم، با مشکل مواجه شدند و ناراضی بودند.
در رابطه با پرداخت منابع مالی پروژه‌ها هم در جلسه‌ای که روز اول، با حضور سردار اکبری، مدیرعامل گروه تخصصی شهید رجایی قرارگاه سازندگی خاتم برگزار شد، مقرر شد قرارگاه خاتم به‌عنوان سرمایه‌گذار و نه پیمان‌کار، در شهر کرمان فعالیت کند، قرارداد نیز دوساله تنظیم شود، کار 18 ماهه انجام شود و هزینه‌ی پروژه‌ها را هم سه‌ساله به‌صورت 50 درصد زمین و 50 درصد پول دریافت کنند، اما در اسفند 93 که پروژه‌ها کلنگ‌زنی شد، همان ابتدا 10 میلیارد تومان پول گرفتند و این درحالی است که پیمان‌کاران بومی، کار را انجام می‌دهند و پس از دو سال پول خود را دریافت می‌کنند.

 

• آقای جعفری! کسبه‌ی میدان آزادی طی این مدت متضرر شده‌اند؛ اگرچه پس از اجرای پروژه، شرایط آن‌ها بهتر از قبل خواهد بود؛ اما برای حل مشکلات کسبه، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟
با ساخت زیرگذر آزادی، وضعیت کسبه بهتر نمی‌شود؛ چراکه در گذشته وقتی فردی با خودرو از بولوار جمهوری‌اسلامی، خیابان استقلال و یا خیابان بهمنیار عبور می‌کرد، نگاهش به مغازه‌ای می‌افتاد و خرید می‌کرد، اما با ساخت زیرگذر، مردم با سرعت از زیرگذر عبور می‌کنند و کاری به مغازه‌ها نخواهند داشت؛ بنابراین، اگر به‌طور مثال خیابان‌های محدوده مناسب‌سازی می‌شد و یا کارهایی می‌کردیم که موجب رونق می‌شد، می‌شود گفت وضعیت کسبه بهتر خواهد شد. اگرچه با ساخت این پروژه، مردم رفاه بیش‌تری پیدا می‌کنند که در این رابطه قطعأ هم ما به‌عنوان اتاق اصناف و هم کسبه راضی هستیم.
در رابطه با تسهیلات هم فقط در شورای شهر مصوب شد تا کسبه‌ی محدوده‌ی میدان آزادی، از پرداخت عوارض کسب‌وپیشه معاف شوند که برای این مصوبه، از هم‌کارانم در شورا تشکر می‌کنم؛ البته عوارض کسب‌وپیشه در قبال هزینه‌هایی که کسبه می‌پردازند، بسیار ناچیز است و در این محدوده مغازه‌هایی هستند که تا شش میلیون تومان ماهانه اجاره‌بها می‌پردازند؛ ضمن این‌که براساس پیش‌بینی‌هایی که کسبه کرده‌اند، برخی بابت کالا و اقلامی که در مغازه به فروش می‌رسانند، چک داده‌اند و یا تسهیلات بانکی گرفته‌اند و اکنون بسیاری از این افراد، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.
در مجموع فکر نمی‌کنم این‌قدری که کسبه‌ی کرمان با ساخت پروژه‌ها هم‌کاری کردند و تمام سختی‌ها را پذیرفتند، در هیچ استان و شهر دیگری کسبه هم‌راهی کرده باشند.

 

• امور مالیاتی هم قرار بود برای کاهش مالیات کسبه‌ی محدوده‌ی میدان آزادی اقدام کند.
در زمانی که آقای عابدی مدیرکل امور مالیاتی بود، قول دادند که در این رابطه کمک کنند؛ البته گفتند نمی‌توانیم کسبه را از مالیات معاف کنیم، اما مساعدت می‌شود که امیدواریم این کار انجام شود.

 

• اخیرأ فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاص در شهر کرمان راه‌اندازی شده که ظاهرأ با اعتراض برخی کسبه مواجه شده است؛ نظر شما در این‌باره چیست؟
متأسفانه براساس آیین‌نامه‌ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر کردند، مجوزهای این فروشگاه‌ها درست است؛ اما ما روی خودِ آیین‌نامه حرف داریم. پیش از این فروشگاه‌ها باید از اتاق‌های اصناف هر شهر مجوز می‌گرفتند، اما براساس آیین‌نامه‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند در مرکز مجوز بگیرند و شعب استان‌ها و شهرستان‌ها، براساس همان یک مجوز در شهرها راه‌اندازی می‌شوند.
از سوی دیگر تا الان سه فروشگاه از این دست در کرمان افتتاح شده و ظاهرأ قرار است تا 25 فروشگاه در کرمان راه‌اندای کنند که اگر این اتفاق بیفتد، با سیاست‌های دولت مغایر است.
در کرمان حدود 25 هزار واحد صنفی داریم که 50 درصد آن‌ها با راه‌اندازی این فروشگاه‌ها متضرر می‌شوند.
ادعای این فروشگاه‌ها این است که ارزان می‌فرشند؛ درحالی‌که این‌چنین نیست؛ پس از تجمعی که از سوی کسبه انجام گرفت، از این فروشگاه بازدید و در این بازدید مشخص شد که به‌طور مثال روی یک قوطی کنسرو قیمت مصرف‌کننده 3000 تومان نوشته شده و این فروشگاه‌ها این کنسرو را 2200 تومان می‌فروشند که تقلب در کسب محسوب می‌شود؛ چراکه طبق فاکتور، این کنسرو را 1800 تا 2000 تومان خریداری کرده‌اند و براساس 10 درصد سود، باید حداکثر 2200 تومان بفروشند.
متأسفانه کارخانه‌ها نیز در قیمت‌گذاری‌، رها شده‌اند و نظارتی بر قیمت‌گذاری آن‌ها نمی‌شود؛ بنابراین، این فروشگاه‌ها با کارخانجات قرارداد می‌بندند و کارخانجات برخی اوقات به این فروشگاه که به‌صورت عمده خریداری می‌کنند، اجناس را ارزان‌تر می‌دهند و این موجب می‌شود بین این فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های جزء، اختلاف قیمت باشد.
از سوی دیگر وقتی برای کالایی 40 تا 50 درصد تخفیف در نظر می‌گیرند، تخلف کرده‌اند؛ چراکه باید از این فروشگاه سوال کرد که تاکنون چند درصد سود می‌گرفتی، که الان 50 درصد تخفیف می‌دهی؟!
هم‌چنین اگر فروشگاهی براساس قانون نظام صنفی حراج داشته باشد، باید براساس زمان خاص و با ارایه‌ی فاکتور خرید و فروش، از اتاق اصناف مجوز بگیرد و سپس اجناس خود را حراج کند.


حرف آخر.
در پایان از آقای رزم‌حسینی استاندار کرمان، معاونان استاندار، شهردار کرمان و هم‌کارانم در شورای اسلامی شهر کرمان برای تلاشی که در راستای آبادانی شهر می‌کنند، تشکر می‌کنم.

محمدرضا احمدی

15.6412