چهارشنبه 8 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606370
  • 26 اسفند 1396
  • 13:02
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شهردار کرمان اقدامات نوروزی شهرداری را تشریح کرد

شهردار کرمان اقدامات نوروزی شهرداری را تشریح کرد

شهردار کرمان برخی از برنامه‌های نوروزی شهرداری در استقبال از نوروز 97 را تشریح کرد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که برنامه‌های نوروزی شهرداری کرمان در قالب اقدامات خدماتی، زیباسازی و فرهنگی است، به برنامه‌های خدماتی شهرداری اشاره کرد و گفت: اجرا و به‌سازی فضاهای سبز شهر، کاشت گل‌وگیاه، شامل درخت، درختچه و نهال‌های فصلی و انواع بذرپاشی‌ها متناسب با فصل بهار و هرس درختان ازجمله‌ی این اقدامات است.

وی افزود: در مجموع 7650 اصله درخت و درختچه در شهر کرمان کاشته و به فضاهای سبز شهر اضافه شده است؛ ضمن این‌که 304 هزار نهال فصلی نیز در شهر کرمان کشت شده است.

شهردار کرمان ادامه داد: هم‌چنین در مجموع بیش از 16 هزار و 200 اصله درخت در شهر کرمان هرس شده است.

عالم‌زاده از 14 هزار مترمربع بذرپاشی گیاهان فصلی در شهر کرمان خبر داد و در خصوص سایر اقدامات در حوزه‌ی فضای سبز شهر گفت: پاک‌سازی علف‌های هرز، حذف درختان آلوده، سربرداری درختان، سم‌پاشی درختان، شن‌پاشی و آماده‌سازی برای کاشت، تسطیح و لوله‌گذاری برای آبیاری و گوده‌زنی، از دیگر اقدامات در حوزه‌ی فضای سبز است.

وی به تنظیف معابر و جمع‌آوری زباله در شهر کرمان اشاره کرد و با بیان این‌که تنظیف معابر در روزهای پایانی سال به‌صورت کامل انجام می‌گیرد، گفت: مساحت تنظیف شهر در مجموع 17 میلیون مترمربع است.

شهردار کرمان افزود: حجم جمع‌آوری زباله در روزهای پایانی سال به دو برابر افزایش می‌یابد.

عالم‌زاده ادامه داد: تنظیف بازار و محدوده‌ی اماکن تاریخی، پارک‌ها و معابر اصلی شهر نیز در دستور کار است.

وی به آماده‌سازی سرویس‌های عمومی شهر اشاره کرد و گفت: در مجموع بیش از 300 چشمه سرویس بهداشتی فعال در شهر کرمان وجود دارد.

شهردار کرمان افزود: تمام سرویس‌های بهداشتی عمومی رفع نقص شده است.

عالم‌زاده با اشاره به سرویس‌های بهداشتی عمومی که تازه ساخته شده است، گفت: در مجموع 20 سرویس بهداشتی جدید در شهر ساخته شده است.

وی در خصوص سایر اقدامات خدماتی شهرداری گفت: به‌سازی فضاهای شهری، رنگ‌آمیزی و ترمیم جدول‌ها، به‌سازی پیاده‌روها، شست‌وشوی دیوارها، شست‌وشوی وسایل بازی کودکان در پارک‌ها، جمع‌آوری خاک‌ونخاله، نصب سطل زباله، شست‌وشوی جدول‌ها، رفع سد معبر، نصب مجموعه‌های بازی و تعمیر آن‌ها، رنگ‌آمیزی تیرهای روشنایی، جمع‌آوری متکدیان، محصور کردن زمین‌های خالی در معابر اصلی، به‌سازی و تنظیف ورودی‌های شهر و رنگ‌آمیزی و اصلاح مبلمان شهر ازجمله دیگر اقدامات خدماتی شهرداری کرمان است.

شهردار کرمان به آماده‌سازی برخی پارک‌های شهر برای اسکان مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: بوستان‌های طبیعت، پردیسان قائم، شورا، شهید مطهری، شهید باهنر، مسافر، مادر و حجاج برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

عالم‌زاده لکه‌گیری آسفالت کوچه‌ها و معابر و به‌سازی و زیباسازی محدوده‌ی اماکن تاریخی را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی در خصوص برنامه‌های زیباسازی شهر، به چیدمان سفره‌های هفت‌سین اشاره کرد و گفت: در منطقه یک، سفره‌ی هفت‌سین در خیابان گنجعلی‌خان، جنب مجسمه مرد مسگر با عنوان بزم نوروز، در پارک یخدان مؤیدی، در قالب جشنواره‌ی تخم‌مرغ‌های رنگی و در پارک شورا، هفت‌سین نقش‌مایه‌های ایرانی نصب می‌شود.

شهردار کرمان افزود: در منطقه دو نیز پنج سفره‌ی هفت‌سین شامل سفره‌ی هفت‌سین پارک حرکت با عنوان نیلوفرهای آبی، سفره‌ی هفت‌سین بوستان ملل با عنوان ساز و سورنا، سفره‌ی هفت‌سین خیابان بهمنیار، نبش خیابان علی ضیا، به‌صورت مبلمان شهری شامل پایه‌چراغ، نیمکت، چتر و گلدان، سفره‌ی هفت‌سین سفال برجسته واقع در پارک مادر با تکیه بر فرهنگ اقوام ایرانی و سفره‌ی هفت‌سین طرح الماس مکانیکی اجرا می‌شود.

عالم‌زاده ادامه داد: در منطقه سه نیز سفره‌ی هفت‌سین پارک‌های مطهری و ایثار بازسازی می‌شود؛ ضمن این‌که در منطقه چهار سفره‌ی هفت‌سین میدان خواجو، سه سفره‌ی هفت‌سین جنب دریاچه‌ی پردیسان قائم، سفره‌ی هفت‌سین پارک طبیعت و سفره‌ی هفت‌سین پارک پدر نصب خواهد شد.

وی به نصب المان‌های مناسبتی ویژه‌ی نوروز و گل‌آرایی به‌عنوان دیگر اقدامات زیباسازی شهرداری اشاره کرد و گفت: در منطقه یک، المان نگاه رو در رو، در پارک گنبد جبلیه، انسان مدرن، در پارک شورا، اسب استاد راد، در پارک شورا و کلاس درس، در پارک ریاضیات اجرا می‌شود.

شهردار کرمان نصب سه عدد گاری‌ گل در میدان‌های عاشورا و بسیح و پارک انقلاب را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: پیکان نوستالژیک نیز در میدان شورا به نمایش گذاشته می‌شود.

عالم‌زاده افزود: در منطقه دو المان مکعب فلزی منقش به نام امام علی (علیه‌السلام) همراه با نورپردازی در تقاطع 24 آذر و اقبال، المان فلزی نقشه‌ی ایران با طرح اسلیمی همراه با نورپردازی در میدان کوثر، ورودی هزارویک‌شب، المان کودکان شاد و بازیگوش در پارک گلستان، المان دوچرخه‌های تبدیل انرژی در خیابان بهمنیار و المان آکواریوم خودرویی در سه‌راه بهمنیار اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین نورپردازی معابر و پارک‌ها و اصلاح نورپردازی‌های شهر، پارک‌ها و معابر و فضاهای شهری از دیگر اقدامات زیباسازی است.

شهردار کرمان در رابطه با برنامه‌های فرهنگی شهرداری کرمان گفت: برپایی ۱۵ ایستگاه تخصصی «از من بپرس» ویژه‌ی راهنمایی مسافران نوروزی و پخش اقلام اطلاع‌رسانی و گردشگری از ورودی‌های شهر تا قلب بازار تاریخی کرمان، راه‌اندازی تورهای نیم‌بهای کرمان‌گردی پویش شهروندی تحت عنوان «کرمون‌گردون» برای هشتمین‌سال متوالی در شهرهای کرمان و ماهان، برپایی تئاتر خیابانی در پارک‌های شهر، طراحی، چاپ و توزیع ۵۰ هزار نقشه‌ی استاندارد دوزبانه‌ی شهر کرمان با همکاری میراث فرهنگی، طراحی و چاپ کتابچه و بروشورهای اطلاعات سفر ویژه‌ی مسافران نوروزی، طراحی، چاپ و نصب بنرهای خوش‌آمدگویی در شهر بر روی بیلبورد و پرتابل‌های موجود، طراحی، چاپ و نصب بنرهای معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمان در پارک‌های شهر و محل‌های اسکان مسافران نوروزی و پوشش خدمات اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی ستادهای اسکان ناحیه یک و دوی آموزش و پرورش ازجمله برنامه‌های فرهنگی شهرداری کرمان است.

عالم‌زاده برپایی جشن‌های شادی در پردیسان قائم، از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در ۱۱ روز (2 تا ۱۲ فروردین‌ماه)، برپایی جشن‌های شاد شبانه از ۲ تا ۱۱فروردین‌ماه در پارک شهید مطهری از ساعت ۲۰ تا ۲۲ شب با حضور هنرمندان کرمانی، برپایی مسابقه‌ی عکاسی با موضوع کرمان و اهدای روزانه‌ی جوایز و قرعه‌کشی در آخر هر شب، برپایی نمایشگاه عرضه‌ی محصولات فرهنگی و سوغات و صنایع دستی در پارک شهید و مشاهیر، راه‌اندازی اتوبوس سیار شادی ویژه‌ی کودکان و نوجوان در سطح شهر کرمان، برپایی ورک‌شاپ سوغات و خوراکی‌های کرمان در ایام نوروز در سنتی‌سرای شهر شش‌دروازه از ۲ تا ۱۲ فروردین‌ماه، برپایی جشنواره‌ی غذاها و خوردنی‌های سنتی کرمان در موزه حیاتی از ۸ تا ۱۰ فروردین‌ماه به مدت سه روز و برپایی نمایشگاه کتاب در نگارخانه‌ی شهید آتشی با ۲۰ درصد تخفیف را از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری برشمرد.

وی افزود: تهاتر بیلبورد با شهرهای ورودی استان برای معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری شهر، اجرای طرح جمع‌آوری سبزه‌های شهروندان در روز سیزده فروردین در مبادی ورودی شهر برای تهیه‌ی کود کمپوست، اجرای طرح توزیع کیسه‌پلاستیک ابتدای روز سیزده فروردین جهت جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان در پایان روز سیزده فروردین و برگزاری جنگ شادی و مراسم ورزش صبحگاهی در پردیسان قائم از دیگر برنامه‌های فرهنگی است.

شهردار کرمان بیان کرد: مرکز 137 شهرداری کرمان نیز به‌صورت 24 ساعته پاسخ‌گوی مسافران نوروزی و شهروندان کرمانی خواهد بود.

عالم‌زاده هم‌چنین برپایی نماز جماعت در برخی پارک‌های شهر را از دیگر برنامه‌های فرهنگی شهرداری کرمان در ایام نوروز دانست.

15.6323