جمعه 10 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608126
  • 15 مهر 1398
  • 19:43
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شهردار کرمان: تهیۀ طرح جامع بافت تاریخی شهر کرمان در دستور کار است

شهرداری منطقه پنج کرمان (بافت تاریخی) افتتاح شد

شهردار کرمان: تهیۀ طرح جامع بافت تاریخی شهر کرمان در دستور کار است

شهرداری منطقه پنج کرمان (بافت تاریخی) با حضور رییس و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، شهردار کرمان، مدیرکل میراث فرهنگی و جمعی از مدیران شهری افتتاح شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، شهردار کرمان در آیین افتتاح این شهرداری، با تأکید بر توجه ویژه به بافت تاریخی شهر کرمان گفت: شهرداری‌ها باید نگاه ویژه‌ای به بافت تاریخی داشته باشند، اما متأسفانه به‌دلیل برخی تخریب‌ها و کم‌توجهی، اتفاقات مطلوبی در بافت تاریخی شهر کرمان رقم نخورده است.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: نوع نگاه به بافت تاریخی، نباید درآمدی باشد؛ بلکه مانند موضوعات فرهنگی و یا فضای سبز، باید به بافت تاریخی نگاه هزینه‌ای داشت.

وی ادامه داد: اگر به بافت تاریخی شهر آسیب بزنیم و فقط چند تک‌بنا را حفظ کنیم، چیزی از بافت تاریخی شهر باقی نخواهد ماند.

شهردار کرمان هم‌چنین بر ارتباط بیشتر شهرداری با اداره‌کل میراث فرهنگی تأکید کرد و گفت: از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درخواست داریم در بافت تاریخی شهر کرمان نماینده‌ای داشته باشند تا کارها با دستور کار و سرعت بیشتری پیش برود.

عالم‌زاده هماهنگی دستگاه‌های اجرایی تأثیرگذار در بافت تاریخی را ضروری دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز باید در بافت تاریخی شهر مستقر شوند تا روزبه‌روز شاهد رونق این محدوده از شهر باشیم.

وی افزود: بافت تاریخی شهر، می‌تواند منشأ درآمدهای پایدار برای شهروندان باشد.

عالم‌زاده هم‌چنین در رابطه با چگونگی راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی شهر کرمان، ضمن تقدیر از شهرداران مناطق و معاونت‌های برنامه‌ریزی و شهرسازی شهرداری گفت: برای راه‌اندازی شهرداری منطقه پنج کرمان، هیچ نیرویی به شهرداری اضافه نشده و تمام نیروی انسانی این شهرداری، از سایر مناطق و حوزه‌ها، در منطقه پنج مستقر شدند.

شهردار کرمان با بیان این‌که تهیۀ طرح جامع بافت تاریخی شهر کرمان به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد، گفت: هم‌چنین با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، به‌دنبال محدود کردن وسعت بافت تاریخی شهر کرمان هستیم؛ چراکه بخشی از این محدوده از بین رفته است؛ بنابراین، اگر محدودۀ بافت تاریخی محدودتر شود، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

عالم‌زاده از حمایت‌های استاندار کرمان و معاون امور عمرانی استاندار نیز تقدیر کرد و گفت: در این دوره، استاندار محترم کرمان و معاونان ایشان، همواره از اقدامات شهرداری حمایت کرده‌اند؛ ضمن این‌که ما هم تلاش کرده‌ایم تمام اقدامات کارشناسی‌شده باشد.

در ادامه، رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که یکی از برنامه‌های مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان و شورای اسلامی شهر کرمان، راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی بود، گفت: راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی شهر کرمان را همزمان با شروع به‌کار آقای فعالی، به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، به فال نیک می‌گیریم.

محمد فرشاد نیز در این آیین، شهر کرمان را دارای بافت تاریخی ارزشمند دانست و تصریح کرد: متأسفانه برای احیا و بازسازی بافت تاریخی شهر کرمان، اندکی غفلت کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که امیدواریم با راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی، این محدودۀ ارزشمند از شهر کرمان سامان یابد، گفت: برای سامان دادن به بافت تاریخی شهر کرمان، باید ضمن پرهیز از پراکنده‌کاری و  اقدامات سلیقه‌ای، یک برنامۀ مدون تهیه و براساس آن عمل شود.

فرشاد تأکید کرد: فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری منطقه پنج، باید براساس برنامۀ مدون با زمان‌‌بندی مناسب باشد؛ ضمن این‌که با توجه به حساسیت بافت تاریخی، باید نیروی انسانی علاقه‌مند به این حوزه، در شهرداری منطقه پنج مستقر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان هم در این آیین، ایجاد شهرداری منطقه پنج کرمان را اتفاق مبارکی دانست و گفت: با توجه به ارزشی که بافت تاریخی شهر کرمان دارد، این محدوده از شهر نیاز به شهرداری مجزایی داشت.

فریدون فعالی با تأکید بر انجام مطالعات جامع بافت تاریخی شهر کرمان گفت: مطالعات جامع بافت تاریخی شهر کرمان، باید پیگیری شود تا بدانیم چه مسیری را باید طی کنیم.

وی بیان کرد: ارایۀ خدمات مطلوب، نیازمند امکانات و تجهیزات است که شهرداری باید این امکانات و تجهیزات را فراهم کند.

فعالی افزود: پایگاه بافت تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، ثبت شده که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

محمدرضا احمدی

  

15.6001