جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609480
  • 26 اردیبهشت 1401
  • 18:04
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
صرف هزینۀ صدور پروانۀ تاکسیرانی برای رفع مشکلات صنفی تاکسیرانان

در نشست شهردار کرمان با رانندگان تاکسی‌های درون‌شهری بیان شد:

صرف هزینۀ صدور پروانۀ تاکسیرانی برای رفع مشکلات صنفی تاکسیرانان

در نشست شهردار کرمان با مسئولان خطوط تاکسی شهر کرمان، مسایل و مشکلات تاکسی‌داران بررسی، و برای حل آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در نشستی که به‌منظور بررسی مشکلات تاکسی‌رانان با حضور منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری و نمایندگان و مسئولان خطوط تاکسی شهر کرمان در سالن «سادات» برگزار شد، با بیان اینکه ادغام سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر، فقط مربوط به کرمان نیست؛ بلکه تصمیم وزارت کشور وقت بوده و شهرداران نقشی در این زمینه نداشتند، افزود: این اتفاق در ادغام سازمان عمران با بازآفرینی فضاهای شهری و همچنین ادغام سازمان پارک‌ها و فضای سبز با ادارۀ زیباسازی شهرداری‌ها هم افتاد که باعث اجحاف در حق همۀ این سازمان‌ها شد.

وی بیان کرد: اهل وعده دادن بیهوده نیستم و تا زمانی که ندانم چه کاری در توان ما در شهرداری است، وعدۀ واهی نمی‌دهم و اگر وعده‌ای هم داده شود، پیگیر اجرای آن خواهم بود.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه تغییر بعضی از موارد مثل کرایۀ خطوط از دست شهرداری خارج است، یادآور شد: این منطقی است که کرایۀ تاکسی‌ها متناسب با میانگین نرخ تورم افزایش یابد و ما پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی را در شورا مطرح کردیم که درنهایت با افزایش ۳۵ درصدی موافقت شد؛ البته این میزان هم بالاتر از نرخ افزایش عوارض در بخش‌های دیگر شهرداری است.

شعرباف افزود: البته در زمینۀ تصویب نرخ کرایۀ تاکسی‌ها باید توان مردم و استفاده‌کنندگان از ناوگان تاکسیرانی را هم در نظر بگیرند، با این وجود، ما تقاضای واقعی‌ترشدن کرایه‌ها را مطرح کردیم، هرچند احتمال موافقت با آن کم است.

وی با انتقاد از مشارکت اندک تاکسی‌داران از عضویت در شرکت تعاونی این صنف، خاطرنشان کرد: اینکه شرکت تعاونی از میان حدود ۴۵۰۰ رانندۀ تاکسی درون‌شهری، فقط ۴۵۰ عضو دارد، خوب نیست و در حال حاضر، فقط نمایندۀ یک‌دهم شاغلان در این صنف محسوب می‌شود.

شهردار کرمان ادامه داد: اگر شرکت تعاونی تاکسی‌داران فعال شود و تعداد اعضای آن افزایش یابد، چند نفر از اعضا به نمایندگی از همه می‌توانند با مسئولان صحبت کنند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

شعرباف بیان کرد: در زمینۀ مسایل رفاهی، می‌توانیم از تخفیف‌ها و برخی حمایت‌های رفاهی که برای کارکنان شهرداری در نظر می‌گیریم، به تاکسی‌داران هم اختصاص دهیم و این کار قابل اجراست.

وی درخصوص درخواست کاهش یا حذف هزینۀ پروانه بهره‌برداری تاکسی‌داران،‌ یادآور شد: با کاهش هزینۀ پروانه بهره‌برداری موافقم، اما نمی‌توانیم آن را یک‌باره حذف کنیم و از طرفی اگر رانندگان مطمئن باشند این هزینه صرف رفع مشکلات صنفی آن‌ها می‌شود، با رضایت بیشتری مشارکت می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد.

شهردار کرمان بیان کرد: نصب تابلوی توقف ممنوع و سایبان در ایستگاه‌های تاکسی، از اقدامات کم‌هزینه‌ای است که حتماً در دستور کار قرار می‌گیرد.

شعرباف، با اشاره به اینکه شهرداری نمی‌تواند به‌صورت مستقیم در خرید لوازم و قطعات تاکسی‌ها هزینه کند، خاطرنشان کرد: می‌توانیم تسهیلاتی ازجمله خرید اقساطی و تخفیف‌دار برای لوازم جانبی خودروها فراهم کنیم.

وی بیان کرد: موضوع اعطای کارت‌خوان به رانندگان تاکسی پیگیری خواهد شد؛ ضمن اینکه باید درخصوص فراهم‌سازی امکان پرداخت کرایه ازطریق QR کد و نرم‌افزار نیز اقدام شود و هر دو امکان برای مسافران فراهم باشد.

شهردار کرمان درخصوص مشکل رانندگان خطوط تاکسی‌ با تاکسی‌های اینترنتی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تاکسی‌های اینترنتی به‌دلیل نداشتن حدنصاب جمعیتی شهر کرمان طبق قانون مربوط به فعالیت آن‌ها، به شهرداری عوارضی هم نمی‌دهند؛ ما برای حمایت از رانندگان خطوط تاکسی می‌توانیم برخی نقاط ازجمله پایانه‌های مسافربری ترمینال، فرودگاه و راه‌آهن را به‌عنوان مناطق ممنوعۀ ورود تاکسی‌های اینترنتی مشخص کنیم.

شعرباف با اشاره به اینکه شهر کرمان در زمینۀ سرویس‌های بهداشتی دچار کمبود است و باید فکر اساسی برای آن بشود، اعلام کرد: در کنار برخی ایستگاه‌های تاکسی، حدود ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی با مشارکت سرمایه‌گذار ساخته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت استفاده از سرویس‌های بهداشتی در اماکن عمومی به‌دلیل شیوع کرونا برداشته شده و اگر در هر یک از بوستان‌ها سرویس بهداشتی بسته بود، حتماً گزارش دهید.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست بیان کرد: حل مشکلات تاکسی‌داران، به یک متولی مشخص نیاز دارد و بسیاری از مسایل و مشکلات آن‌ها قابل حل است و فقط نیاز به پیگیری دارد.

منصور ایرانمنش، با اشاره به اهمیت مشکلات رانندگان تاکسی برای اعضای شورا، خاطرنشان کرد: در این زمینه، سیاست‌های حمایتی در پیش است که امیدواریم با اجرای آنها اوضاع بهبود یابد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه ۷۰ درصد ناوگان تاکسی‌رانی شهر کرمان فرسوده است و باید برای آن فکر اساسی بشود، افزود: نگاه شهرداری به ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی به چشم یک بخش خدماتی است که باید به مردم و رانندگان تاکسی خدمت برساند، نه اینکه بخواهیم از این محل درآمد داشته باشیم؛ البته رانندگان هم باید مطالبه‌گر باشند و مشکلات را با ما در میان بگذارند تا پیگیری کنیم و مشکلات برطرف شود.

رضا میرزایی، با تأکید بر پیگیری بیمه تکمیلی برای رانندگان تاکسی، یادآور شد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیاز به پیگیری جدی دارد.

وی بیان کرد: سه ماه دیگر نیز جلسه‌ای برای پیگیری تصمیمات اتخاذشده در این نشست برگزار خواهد شد تا ببینیم چقدر اجرایی شده‌اند.

معاون پشتیبانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان نیز با اشاره به تلاش برای کاهش هزینۀ بهره‌برداری از خطوط و عضویت تاکسی‌داران، بیان کرد: سال گذشته به شورا پیشنهاد دادیم هزینۀ عوارض خدماتی که رانندگان باید به تاکسی‌رانی بدهند، حذف شود که حذف این مبلغ تصویب شد.

محمد مهدی‌نژاد، با اشاره به اینکه برخورد با مسافربرهای شخصی، وظیفۀ پلیس راهور است که متأسفانه اقدامی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از تعهدات تاکسی‌های اینترنتی این بوده که در محدودۀ فرودگاه، ترمینال و راه‌آهن فعالیت نکنند که در حال حاضر تخلف می‌شود.

وی به تلاش برای گرفتن مجوز خروج از شهر برای رانندگان خطوط فرودگاه، و راه‌آهن و ترمینال، اشاره کرد و یادآور شد: تجهیز و مشخص و محصور کردن ایستگاه‌های تاکسی لازم است انجام شود.

در این نشست همچنین، نمایندگان رانندگان خطوط تاکسی شهر کرمان، مسایل و مشکلات خود را مطرح کردند؛ بالا بودن هزینۀ پروانۀ بهره‌برداری از تاکسی، پایین بودن نرخ کرایه و به‌صرفه نبودن میزان کرایه در خطوط طولانی و پرترافیک، نبود ایستگاه تاکسی در بسیاری از خطوط برای استراحت رانندگان، بیمه نبودن رانندگان، بالا بودن هزینه‌های جانبی خودروها، نبود تسهیلات و صندوق حمایتی، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در خطوط پایانه‌های مسافربری، درخواست مجوز تردد و حمل‌ونقل مسافران به حومۀ شهر، ضرورت نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی، نبود سرویس بهداشتی برای رانندگان در ایستگاه‌ها و در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای رانندگان و خانواده‌هایشان، مهم‌ترین مطالبات مطرح‌شده توسط رانندگان تاکسی در این نشست بود.

15.6239