سه شنبه 28 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607138
  • 9 مهر 1397
  • 21:06
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ضرورت تدوین برنامه‌ی راهبردی برای شهرداری کرمان

در نشست کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری تأکید شد:

ضرورت تدوین برنامه‌ی راهبردی برای شهرداری کرمان

در نشست کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان، بر تدوین برنامه‌ی راهبردی برای شهرداری تأکید شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان در این نشست با تأکید بر تدوین برنامه‌ی راهبردی برای شهرداری کرمان گفت: وقتی برنامه داشته باشیم، تکلیف حوزه‌های مختلف شهرداری و هم‌چنین اولویت‌ها روشن می‌شود.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مشورتی در حوزه‌های مختلف گفت: باید با تشکیل کارگروه‌هایی متناظر با معاونت‌های شهرداری، ضمن بررسی طرح‌های بالادستی و بازبینی مطالعات سال‌های گذشته، برای شهرداری کرمان برنامه‌ی عملیاتی تدوین کرد.
شهردار کرمان در این راستا بر تشکیل کارگروه‌هایی ازجمله کارگروه معماری و شهرسازی، حمل‌و‌نقل و ترافیک، خدمات شهری، مالی و اقتصادی، نیروی انسانی و فرهنگی اجتماعی تأکید کرد و گفت: این کارگروه‌ها باید در رابطه با مسایل مرتبط با شهرداری سیاست‌گذاری کنند.
عالم‌زاده افزود: در هر کارگروه باید یکی از متخصان معمار و شهرساز حضور داشته باشد تا مسایل از دیدگاه معماری و شهرسازی بررسی شود و پیش برود.
در این نشست هم‌چنین کارشناسان و متخصصان حاضر در جلسه، در رابطه با طرح‌های اولویت‌دار شهرداری به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
عماد محسنی تکلو، مسئول پیگیری برنامه‌های پیشنهادی شهردار به شورای اسلامی شهر نیز با بیان این‌که باید راهبرد آینده‌ی شهر کرمان تدوین شود تا بدانیم شهرداری در سه‌سال آینده به کدام سمت حرکت کند، گفت: یکی از اولویت‌های شهر کرمان، حمل‌و‌نقل عمومی است که تاکنون مغفول مانده است. وی پیاده‌پذیری شهر کرمان، ایجاد خطوط دوچرخه در نقاط مختلف شهر و احیای بافت تاریخی را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و گفت: باید اولویت‌های مهم شهر کرمان مشخص شود تا ریل‌گذاری بر همان اساس انجام گیرد. 

 ضرورت ایجاد پایانه‌های اتوبوسرانی
مهندس انجم‌شعاع، متخصص ترافیک و حمل‌و‌نقل شهری و معاون اسبق ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری کرمان هم با بیان این‌که طرح‌های بالادستی ازجمله طرح تفضیلی، مسیر راه را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخص کرده است، گفت: هم‌چنین باید ببینیم چقدر پول داریم تا بر همان اساس حرکت کنیم.
وی یکی از اولویت‌های شهر کرمان را اجرای مسیر شرقی-غربی 45 متری کوثر دانست و گفت: اجرای این مسیر ترافیک شرق به غرب شهر کرمان را کاهش می‌دهد.
انجم‌شعاع اجرای BRT را نیز راه‌حل مشکل حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرمان دانست، اما در عین حال گفت: پیش از راه‌اندازی خطوط BRT، به پایانه‌های اتوبوسرانی نیاز داریم.
وی افزود: هم‌چنین اجرای تقاطع‌های غیرهم‌سطح در سه‌راه شرف‌آباد و سه‌راه سیلو ضرورت دارد؛ ضمن این‌که ایجاد چهار پل عابر پیاده‌ی مکانیزه در چهارراه سمیه، به کاهش عبور عابران پیاده از سطح خیابان و کاهش ترافیک این محدوده کمک می‌کند.

 ضرورت اجرای شیوه‌های ترکیبی در حمل‌و‌نقل عمومی
مهندس رضا حکاک‌زاده، کارشناس ارشد مهندسی ترافیک و برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل شهری و مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری نیز با بیان این‌که باید به حمل‌و‌نقل و ترافیک به‌عنوان یکی از نیازهای اولیه‌ی مردم نگاه کنیم، گفت: با این نگاه، باید در حمل‌و‌نقل عمومی شیوه‌های ترکیبی داشته باشیم تا مردم بتوانند به‌صورت سالم، ارزان، راحت، ایمن و بدون آلودگی محیط‌زیست، از مبدأ به سمت مقصد حرکت کنند.
وی به شاخص‌هایی که در هزینه‌های خانوار تأثیرگذار است، اشاره کردو گفت: ده‌ها شاخص در هزینه‌های خانوار تأثیرگذار است، اما در شرایط کنونی که بحران شدید اقتصادی بر کشور حاکم شده، تنها سه شاخص مهم برای 80 درصد از مردم وجود دارد که عبارتند از خوارک، مسکن و حمل‌و‌نقل که بدون این موارد زندگی برای مردم امکان‌پذیر نیست.
مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری، حل مشکل ترافیک را آسان دانست و گفت: مهم‌ترین کار در این بخش اعمال مدیریت صحیح است.
حکاک‌زاده افزود: به این دلیل که دیدگاه ما در حوزه‌ی ترافیک خودرومحور است، هزینه‌هایی که تاکنون شده، تأثیری در حل مشکل ترافیک شهر کرمان نداشته است.
وی ادامه داد: مسأله‌ی ما حمل‌و‌نقل نبوده؛ بلکه حل مشل ترافیک و خودرو بوده، اما اگر از دیدگاه حمل‌و‌نقل به معنی جابه‌جاییِ مردم به موضوع نگاه کنیم، باید با شیوه‌های ترکیبی و اعمال نرخ‌گذاری به‌همراه ایجاد مشوق‌هایی برای استفاده‌ی مردم از شیوه‌های ترکیبی حمل‌و‌نقل عمومی، مشکلاتی که با آن مواجه هستیم را رفع کنیم. مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری با اشاره به ایجاد خطوط BRT در شهر کرمان گفت: با اجرای BRT، خطوط شعاعی اتوبوس به خطوط حلقوی تبدیل می‌شود؛ ضمن این‌که خطوط مکمل تاکسیرانی، ون و دوچرخه نیز می‌تواند مردم را به خطوط BRT برساند.
حکاک‌زاده بر رعایت ضوابط ساخت پارکینگ در ساختمان‌ها به‌خصوص ساختمان‌های ویژه تأکید و تصریح کرد: متأسفانه تاکنون به شکل‌های مختلف ضوابط را دور زده و پارکینگ‌ها را فرخته‌اند.
وی با تأکید بر این‌که شهرداری کرمان به یک کادر قوی در زمینه‌ی حمل‌و‌نقل نیاز دارد تا بتواند مطالعات را نظارت و هدایت کند، گفت: باید بدانیم به چه چیز نیاز داریم تا از مشاور بخواهیم در آن زمینه مطالعه کند.
حکاک‌زاده اجرای مسیر شرقی-غربی 45 متری کوثر را نیز ضروی دانست و گفت: شبکه‌ی شهری کرمان شطرنجیِ کامل نیست و در زمینه‌ی خیابان‌‌های شرقی-غربی نقص داریم.

 ضرورت تدوین برنامه‌ی راهبردی
مریم فدایی قطبی، دکترای شهرسازی و رییس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی نیز با اشاره به برنامه‌ی راهبردی شهر کرمان تحت عنوان چشم‌انداز کرمان 1400 که در سال‌های گذشته تدوین شده است، گفت: در شهر با مسایل متنوعی روبه‌رو هستیم؛ بنابراین، اگر بخواهیم اولویت‌ها را ارایه کنیم، باید طرح‌های بالادستی و مطالعات گذشته را بررسی و اولویت‌ها را براساس بودجه تعیین کنیم.
وی افزود: اجرای بولوار شرقی-غربی کوثر نیاز است، اما موجب گسترش شهر هم می‌شود؛ بنابراین، باید ببینیم این پروژه را چگونه اجرا کنیم تا شهر نیز گسترش پیدا نکند.
فدایی قطبی ادامه داد: شهرداری ابتدا باید برای خود شعارهایی مانند رفاه اجتماعی و یا توسعه‌ی اقتصادی در نظر بگیرد و زیرمجموعه‌ی این شعارها برنامه‌ریزی کند. 

 نگاه نقادانه به آنچه تاکنون اتفاق افتاده است
مهندس افشین محمودی، معمار، مدرس دانشگاه و مرمتگر موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی و کتابخانه‌ی ملی هم با بیان این‌که ابتدا باید به آنچه که تاکنون مطالعه شده و اتفاق افتاده، نگاه نقادانه داشته باشیم تا در گام نخست چشم‌انداز بهتری به‌دست بیاوریم، گفت: مباحث مربوط به شهر، کلی است؛ به‌طور مثال در اقتصاد شهری اگر به سمت جذب گردشگر و به‌تبع آن احیای بافت تاریخی برویم، همه‌چیز متفاوت می‌شود و حمل‌و‌نقل عمومی نیز بر همان اساس شکل می‌گیرد.

 تدوین نظام‌نامه‌ی راهبردی براساس برنامه‌ی زمان‌بندی
دکتر نیما جهان‌بین، دکترای شهرسازی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان این‌که در رابطه با راهبردهای شهرداری باید در کارگروه‌های مختلف گفت‌و‌گوکنیم، گفت: شمار مسایلی که می‌شود درباره‌ی آن‌ها صحبت کرد، بسیار است؛ بنابراین، باید کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود تا این کارگروه‌ها براساس یک برنامه‌ی زمان‌بندی در هر رشته، یک نظام‌نامه‌ی راهبردی تدوین کنند.
وی در عین حال تصریح کرد: آقای شهردار در مصاحبه‌ا‌ی اعلام کرده‌اند شهرداری کرمان بابت حقوق و بیمه‌ی پرسنل ماهانه 19 میلیارد تومان پرداخت می‌کند که نشان می‌دهد در شهرداری کرمان یک سیستم ناکارآمد وجود دارد؛ بنابراین، وقتی می‌خواهیم طرحی ارایه کنیم، باید ببینیم وضعیت نیروی انسانی و سایر ظرفیت‌ها برای رسیدن به این راهبردها چگونه است.
جهان‌بین افزود: وقتی چنین عددی برای یک شهر 600 هزار نفری می‌شنویم، به این معنی است که اگر عالی‌ترین برنامه‌ی راهبردی هم داشته باشیم، اما سیستم از نظر نیروی انسانی و اقتصادی ناکارآمد باشد، کار ما بیهوده است.

 اکنون، دوران دست‌آوردهای بزرگ نیست
رضا ناصری مشاور شهردار و دبیر کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری هم در این نشست با بیان این‌که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و شهر کرمان، اکنون به هیچ‌وجه دوران دست‌آوردهای بزرگ نیست، گفت: اکنون در شرایط نرمال نیستیم؛ بنابراین، باید به‌دنبال کنترل بحران باشیم.
وی افزود: برای برنامه‌ریزی به منابع مالی و نیروی انسانی نیاز داریم که تکلیف منابع مالی مشخص است و از نظر نیروی انسانی نیز شهرداری کرمان دچار وارونگی نیروی انسانی است. ناصری ادامه داد: متأسفانه اطلاعات و آمار لازم هم برای برنامه‌ریزی وجود ندارد؛ بنابراین، ما یک فرصت محدود داریم که باید در حد توان و تخصصی که در شهر وجود دارد، به یک‌سری راه‌کارهای عملیاتی برسیم.
وی بیان کرد: باید در دوره‌ی عقلانیت تخصصی، اقداماتی انجام دهیم تا در دوران پساعالم‌زاده، قابل دفاع باشد.
مشاور شهردار و دبیر کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری با بیان این‌که اجرای این برنامه‌ها، شهرداری را نیز چابک‌تر خواهد کرد، گفت: باید یک‌سری اقدامات موضوعی موضعی را در نظر بگیریم، به سنجش عقل بگذاریم و آن‌ها را دنبال کنیم.
وی تصریح کرد: در این دوره که به‌دلیل مشکلات متعدد، دوره‌ی دست‌آورهای بزرگ نیست، شهر کرمان نمی‌تواند متحول شود، اما می‌توانیم کارهای قابل قبولی را انجام دهیم.
ناصری افزود: پاشنه‌ی آشیل شهر کرمان را پیاده‌پذیری می‌دانم؛ ضمن این‌که اکنون با سونامی نماهای رومی هم روبه‌رو هستیم که باید هرچه زودتر برای این موارد برنامه‌ریزی کنیم.
وی ادامه داد: درصد زیادی از مردم در شهر کرمان در خاک‌و‌خل زندگی می‌کنند؛ بنابراین، باید شهر کرمان را از خاک‌و‌خل دربیاوریم.
ناصری با بیان این‌که آب مورد استفاده در فضای سبز کرمان با مشکل مواجه است، گفت: در زمینه‌ی فضای سبز شهر، باید از حجم سبزینگی کم کنیم و به سمت گسترش منظر شهری حرکت کنیم.
لازم به ذکر است؛ در این نشست مقرر شد با تشکیل کارگروه‌هایی، برنامه‌‌ی راهبردی شهرداری کرمان تدوین و براساس این برنامه عمل شود.
 

محمدرضا احمدی

0