جمعه 10 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606831
  • 17 تیر 1397
  • 11:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ضرورت تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام شهری

در نشست بررسی پروژه‌های عمران شهری کرمان تأکید شد:

ضرورت تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام شهری

سرپرست استانداری کرمان عدم تکمیل پروژه‌های شهری شهر کرمان را به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم و سرعت‌بخشیدن به اجرای این پروژه‌ها را ازجمله اولویت‌های استانداری دانست.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمدجواد فدایی، در جلسه‌ی بررسی پروژه‌های عمران شهری کرمان افزود: متأسفانه بسیاری از پروژه‌هایی که برای شهر کرمان در حوزه‌های عمران شهری تعریف و برای آن برنامه‌ی زمان‌بندی تعیین شده است، تاکنون محقق نشده و مردم در این زمینه مطالباتی دارند که تعیین‌تکلیف این پروژه‌ها در اولویت پیگیری‌های استانداری قرار دارد.

وی با اشاره به صورت‌جلسه‌ی سوم شهریورماه 95 در ارتباط با پروژه‌های شهری گفت: طبق این صورتجلسه که به امضای مسئولان وقت رسیده است، مقرر بوده پروژه‌ی میدان آزادی تا پایان دهه‌ی فجر 1395، پروژه‌ی شهید بادپا (تقاطع راه‌آهن) تا پایان خردادماه 1396 و پروژه‌ی شهید الله‌دادی (تقاطع ابوذر) تا پایان فروردین 1396 به بهره‌برداری برسد.

فدایی با اشاره به لزوم تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها، درصد پیش‌رفت بسیاری از پروژه‌ها را بالای 50 تا 60 درصد دانست و گفت: باتوجه به گذشت زمان و تأخیر در اجرای پروژه‌ها، مردم با مشکلاتی مواجه هستند.

 

نبود منابع مالی؛ مشکل اصلی تأخیر در اجرای پروژه‌های شهری

معاون امور عمرانی استانداری کرمان نیز با ارائه‌ی گزارشی در مورد پروژه‌های مذکور گفت: مشکل اصلی تمام پروژه‌ها، مالی است و عمده‌ی دلیل عقب‌ماندگی از برنامه‌ی زمان‌مندی نیز ناشی از نبود منابع مالی است.

سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی با بیان این‌که در مجموع شش تقاطع برای شهر کرمان تعریف شده که اغلب قراردادها مربوط به سال 1394 است، گفت: از این تعداد پروژه‌ی پل باغ ملی، به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به این‌که سه پروژه بالای 60 درصد پیشرفت و دو پروژه زیر 45 درصد پیشرفت وجود دارد، گفت: مبلغ قرارداد پنج پروژه، 389 میلیارد تومان بوده که تاکنون به‌طور کامل محقق نشده و دلیل عمده‌ی عقب‌ماندگی در پایان‌یافتن پروژه‌ها نیز همین موضوع است.

 

خرج شهرداری کرمان از دخلش بیش‌تر است

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: متأسفانه مجموع قراردادهای منعقد شده در ارتباط با پروژه‌های شهری بیش از ظرفیت شهر کرمان بوده و به نوعی این پروژه‌ها، نوعی فشار به شهرداری بوده است.

محمد فرشاد در ارتباط با مسأله‌ی تأمین منابع مالی پروژه‌ها ازسوی شهرداری افزود: شهرداری اکنون، ماهانه 27 تا 28 میلیارد تومان تعهد دارد و این در حالی است که تنها 19 میلیارد درآمد دارد.

وی بیان کرد: در رابطه با تأمین منابع مالی از طریق وام، در زمان مهندس رزم‌حسینی، استاندار وقت، موضوع تقاضای وام هزار میلیارد تومانی در هیأت مدیره بانک ملی مطرح شد که متأسفانه به نتیجه نرسید و آنچه اکنون با آن مواجه هستیم، این است که به زبان عامیانه خرج شهرداری کرمان از دخلش بیش‌تر است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: متأسفانه در اذهان عمومی چنین جا افتاده که در پروژه‌های شهری، قرارگاه خاتم سرمایه‌گذار است و این در حالی است که قرارگاه خاتم پیمانکار است.

فرشاد افزود: طبق توافق اگر شهرداری نتواند منابع مالی را تأمین کند و قرارگاه خاتم برای پروژه‌ها هزینه کند، شهرداری باید در قبال هزینه‌کرد قرارگاه خاتم سود پرداخت کند.

 

عدم توجه به کارِ کارشناسی در طراحی و تأمین مالی پروژه‌های شهری

شهردار کرمان نیز در این جلسه با اشاره به عدم توجه به کارِ کارشناسی در طراحی و تأمین مالی پروژه‌ها تصریح کرد: متأسفانه اکثر پروژه‌های شهری، مبنای مالی نداشته‌اند و شاید یکی از دلایلی که قرارداد این پروژه‌ها نیز با قرارگاه خاتم بسته شده، ناشی از توان مالی قرارگاه خاتم بوده که فکر می‌کردند قرارگاه خاتم سرمایه‌گذاری می‌کند و یا چون قرارگاه خاتم پای کار است، به لحاظ مالی مشکلی به‌وجود نخواهند آمد.

سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که شهرداری کرمان از نظر مالی اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد، به قرارداد منعقدشده با قرارگاه خاتم اشاره کرد و گفت: مقرر بوده سالانه مبلغ 50 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به قرارگاه خاتم پرداخت شود و این در حالی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کل وصول مالیات بر ارزش افزوده‌ی شهرداری، ماهانه 7 تا 8 میلیارد تومان است که این مبلغ شامل 19 میلیارد کل درآمد شهرداری هم می‌شود؛ بنابراین، شهرداری در پرداخت مبلغ مقرر شده به قرارگاه خاتم با مشکل مواجه است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم منابع مالی مورد نیاز برای پایان‌یافتن پروژه‌ها حدود 300 میلیارد تومان است که علاوه بر آن، تملک محدوده‌ی پروژه‌های شهری نیز، 140 تا 150 میلیارد تومان هزینه دارد.

شهردار کرمان ادامه داد: از آن‌جاکه محل تأمین منابع مالی پروژه‌ها به لحاظ کارشناسی دقیق مشخص نشده، پیش‌بینی می‌شود شهر کرمان تا سه سال آینده درگیر اجرای این پروژه‌ها باشد.

شهردار اسبق کرمان نیز گفت: در آن زمان به‌دلیل تکنولوژیِ سگمنتالی که قرارگاه خاتم داشت، قرارداد پروژه‌ها با این بنگاه اقتصادی منعقد شد و پیش‌بینی ما برای کل پروژه‌ها، مبلغ 500 میلیارد تومان بود که مقرر شد مبلغ 300 میلیارد تومان در قالب زمین و 200 میلیارد تومان، طی مدت چهار (سالانه 50 میلیارد تومان) به قرارگاه خاتم پرداخت شود.

ابوالقاسم سیف‌الهی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها مقرر بود 50 میلیارد تومانِ نقدی را شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده تأمین کند.

بنابر این گزارش، در پایان این جلسه مقرر شد شهرداری کرمان ظرف مدت دوهفته‌ی آینده، براساس واقعیت‌های موجود نسبت به تعیین‌تکلیف پروژه‌ها به لحاظ مالی اقدام  کند.

هم‌چنین مقرر شد در خصوص منابع پرداختی به قرارگاه خاتم (نقدی و زمین) پیش‌بینی‌های لازم توسط شهرداری انجام گیرد.

0