پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608137
  • 23 مهر 1398
  • 19:28
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ضوابط مناسب‌سازی ساختمان‌ها رعایت نشود، پایان‌کار صادر نمی‌شود

شهردار کرمان تصریح کرد:

ضوابط مناسب‌سازی ساختمان‌ها رعایت نشود، پایان‌کار صادر نمی‌شود

آیین روز جهانی نابینایان در تالار بسطامی بوستان مادر برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، در این آیین که مدیرکل بهزیستی استان، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، رییس کمیسیون فرهنگی هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان و معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان حضور داشتند، شهردار کرمان با اشاره به تشکیل ستاد مناسب‌سازی شهر کرمان گفت: این ستاد که جلسات آن با حضور نمایندۀ معلولان برگزار می‌شود، مشکلات مربوط به مناسب‌سازی فضاهای عمومی را رصد می‌کند تا این مشکلات توسط مناطق پنج‌گانۀ شهرداری برطرف شود.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: هم‌چنین ضوابط استانداردسازی ساختمان‌های عمومی که در شهر ساخته می‌شود، تدوین و به مناطق پنج‌گانۀ شهرداری ابلاغ شده تا پروانۀ ساختمانی بر این اساس صادر شود؛ ضمن این‌که در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی که ساختمان عمومی می‌سازند، این ضوابط را رعایت نکنند، پایان‌کار برای آن‌ها صادر نخواهد شد.

وی در عین حال بیان کرد: البته برای رعایت ضوابط مناسب‌سازی در ساختمان‌ها، نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا همه بدانند این حق عمومی بر عهدۀ آن‌هاست.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در این آیین با بیان این‌که مناسب‌سازی محیط و ایجاد دسترسی‌های شغلی و تحصیلی برای معلولان و نابینایان وظیفۀ حاکمیت است، گفت: علاوه بر حاکمیت، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این زمینه نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند.

عباس صادق‌زاده آمار نابینایی در جهان را رو به کاهش دانست، اما در عین حال گفت: علی‌رغم کاهش آمار نابینایی در دنیا، 19 میلیون نفر کودک نابینا در جهان وجود دارد که آمار نگران‌کننده‌ای است.

وی افزود: علی‌رغم پیشرفت‌های خوبی که اتفاق افتاده و علم، نسخ قابل توجهی ارایه کرده، اما هنوز آمار افراد نابینا در جامعه زیاد است؛ بنابراین، خیرانی که در حوزۀ معیشت و ایاب‌ و ‌ذهاب نابینایان کار می‌کنند، بهتر است تلاش حداکثری خود را برای پیشگیری از نابینایی به‌کار گیرند.

مهدی‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان استان کرمان هم در این آیین با اشاره به اقدامات این انجمن گفت: انجمن نابینایان در حوزۀ ارایۀ آموزش‌های مختلف ازجمله قالی‌بافی، زبان انگلیسی، بریل‌آموزی، تحرک و جهت‌یابی، موسیقی و کلاس‌های آموزش درسی برای نابینایان اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

وی افزود: هم‌چنین 40 نفر از افراد نابینای نیازمند به خیران معرفی شده‌اند که ماهانه مبلغی ازسوی خیران به این افراد پرداخت می‌شود.

مهدی‌زاده در خصوص اشتغال نابینایان نیز گفت: برخی از نابینایان آموزش‌های کار روی شیشه و قالی‌بافی را فرا گرفته‌اند که در صورت وجود حامی، می‌توانند برای خود درآمدزایی کنند.

وی افزود: تعدادی از نابینایان هم آموزش بازاریابی فرا گرفته‌اند که هم‌اکنون مشغول به‌کار هستند.

لازم به ذکر است؛ لازم به ذکر است؛ در این آیین ویژه‌نامۀ «کرمان‌شهر سفید» با خط بریل، ضمیمۀ هفته‌نامۀ کرمان‌شهر بین نابینایان توزیع و مقرر شد هر ماه این ویژه‌نامه برای نابینایان منتشر شود.

هم‌چنین پس از این آیین، سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان، زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان و محمد جهانشاهی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار از نمایشگاه توانمندی‌های نابینایان که در محل بوستان مادر برپا شده است، بازدید کردند.

0