چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605676
  • 22 آبان 1396
  • 10:16
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
عمل رهبری در کتاب‌خوانی باید برای همه ما الگو باشد

امام جمعه کرمان در دیدار با کتابداران استان:

عمل رهبری در کتاب‌خوانی باید برای همه ما الگو باشد

هم‌زمان با اولین روز هفته‌ی کتاب، کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان با امام جمعه کرمان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، در نخستین روز هفته‌ی کتاب به ‌اتفاق جمعی از کتابداران در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان، گزارشی اجمالی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان داد و گفت: ۱۳۲ باب کتابخانه عمومی در استان فعال است.

آیت‌الله سید یحیی جعفری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان، در این دیدار با تأکید بر این‌که به مقوله‌ی فرهنگ باید بیش‌تر توجه کرد؛ افزود: متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی یک سری مشکلات خاصی در جامعه‌ی ما بوجود آمده اما مقوله‌ی فرهنگ از همه مهم‌تر و اثرگذارتر است.

  امام‌جمعه کرمان با تأکید بر نقش خانواده متدین و بصیر در هدایت فرزندان افزود: خانواده‌ها را باید دریابیم، این مساله اساسی است؛ زیرا اگر خانواده به معنای صحیح کلمه، اصلاح شد و توانست بچه خوب تربیت کند مشکلات حل می‌شود.

 وی ادامه داد: بعد از خانواده، مساله آموزش‌وپرورش است؛ اگر این دو نهاد بتوانند به تکلیف الهی خود عمل کنند، جامعه‌ی ما صالح از کار درمی‌آید اما مسئولان نتوانستند خوب عمل کنند که نتیجه‌ی آن را امروز، ملموس ببینیم زیرا اگر شده بود که رهبری این‌قدر دغدغه نداشت.

 نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان مساله کتاب‌خوانی را بسیار دقیق و ظریف توصیف و بیان کرد: اگر توانستیم کاری بکنیم که همه‌ی بچه‌ها دریابند مطالعه کتاب شیرین و مثمر ثمر است، این‌یک موفقیت بسیار ارزشمند است و در این زمینه عمل رهبری در کتاب‌خوانی باید برای همه ما الگو باشد.

 وی استفاده‌ی بهینه از وقت در کشور را کم دانست و با تأکید بر این‌که راه علاج برای کتاب‌خوانی را باید پیدا کرد؛:  اگر خانه و مدرسه خوب عمل کردند آینده خوب است و اولاً باید مطالعه در کشور نهادینه شود، ثاًنیا بدانیم چه کتابی بخوانیم و باید در این زمینه راهنمایی داد.

آیت‌الله جعفری با استفاده از حدیثی از امام کاظم علیه‌السلام، نقش عقل در زندگی را مورد تأکید قرار داد و با بیان این‌که هر جا نارسایی می‌بینید از این است که عقل‌ها درست‌کار نمی‌کند؛ گفت: امروز عوامل گمراهی فراوان است و همین فضای مجازی چه بر سر افراد می‌آورد که باید این را علاج کنید.

 وی با تصریح به این‌که نمی‌گوییم فضای مجازی، مطلق استفاده نشود بلکه باید ساماندهی شود‌؛ بار دیگر خطر جنگ نرم را هشدار داد و گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه باید به وظیفه‌ی خود عمل کنند و برای این مسائل وقت بگذارند زیرا در مقطع بسیار خطرناکی زندگی می‌کنیم و اگر علاقه‌مندیم که دین و جامعه و بچه‌های ما سالم بماند باید خیلی تلاش کرده و در برابر جامعه و فرزندان احساس مسئولیت کنیم.

محمدجواد حسین‌زاده هم در این دیدار با اشاره به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار جلد کتاب و ۱۳۰ هزار عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی استان کرمان افزود: میزان مراجعه به کتابخانه‌ها و امانت کتاب در استان، وضعیت نسبتاً خوبی دارد و جزو استان‌های خوب کشور در این زمینه هستیم.

 حسین زاده با اعلام این مطلب که در سال جاری تاکنون یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مراجعه به کتابخانه‌های عمومی استان داشتیم و بیش از ۷۰۰ هزار جلد کتاب به امانت رفته است؛ تصریح کرد: در استان کرمان به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک کتابخانه‌ی عمومی وجود دارد.

 وی ساخت ۳۰ باب از کتابخانه‌های استان را توسط خیرین دانست و با بیان این‌که املاکی هم وقف بعضی از این کتابخانه‌ها کردند که بتوانیم برای آن هزینه کنیم؛ بیان کرد: چهره‌های گمنامی هم فعالیت می‌کنند که نمی‌خواهند نامی از آنان ذکر شود.

15.676