صبح امروز، آیین رونمایی از فاز اول داشبوردهای مدیریتی برخط شهرداری کرمان برگزار شد.
به گزارش کرنا، شهردار کرمان، در این آیین که با حضور معاونان برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی و مالی و اقتصادی، مدیر سرمایه انسانی، مدیرعامل سازمان «فاوا»، مدیر برنامه و بودجه، رییس اداره رفاه، مدیر املاک و مستغلات شهرداری، مدیر سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و برخی دیگر از مدیران شهری برگزار شد، گفت: اطلاعرسانی و آگاهیبخشی، یکی از وظایفی است که به تغییر نگرش مدیران، کارمندان و شهروندان کمک می کند.
محسن تویسرکانی، با اشاره به مقاومت برخی افراد در برابر هوشمندسازی فرآیندها، افزود: باآموزش و تغییر نگرش در هوشمندسازی خدمات شهرداریها میتوان در راستای ارتقای کیفی زندگی شهروندان، گام برداشت.
وی، با بیان اینکه خدمات سنتی شهرداریها، وظیفه اصلی آنهاست و خدمترسانی ویژهای محسوب نمیشود، اظهار داشت: امروزه هنر در آسانسازی زندگی برای شهروندان است و با اتفاقات خوبی که در سازمان «فاوا» افتاده، زندگی شهروندان در ابعاد مختلف تسهیل شده؛ بهگونهای که برای دریافت خدماتشهری، با کمترین چالش روبهرو هستند.
شهردار کرمان، تسهیل در انجام امور داخلی سازمان و تسریع در ارائه خدمات به شهروندان را هدف تحققیافته شهرداری برشمرد و اظهار امیدواری کرد این تحول با سرعت هرچه بیشتر پیش برود و پروانه ساختمانی نیز بهصورت غیرحضوری صادر شود.
تویسرکانی، رصد چالشهای شهروندان و ارزیابی بیشترین مطالبات آنان را از دستاوردهای ایجاد این سامانه دانست و افزود: با این حال اما مهمترین بُعد الکترونیکیکردن فرآیندهای خدماتشهری، نظارت و شفافیت حاصل از آن و کاهش قدرت سوءاستفاده و جلوگیری از فساد اداری است.
وی، با بیان اینکه مقاومتهای فردی، ابتربودن اطلاعات لازم و نبود زیرساختها از موانع فرآیندسازی است، گفت: سازمانی موفق است که از طریق هوشمندسازی خدمات و نظارت میدانی مدیران، براساس اطلاعات صحیح و کامل، تصمیمگیری و برنامهریزی کند.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز، در این آیین، گفت: «زیرساخت» در حوزه فناوری اطلاعات، یک فرایند است که متأسفانه در کرمان جدی گرفته نشده است؛ درحالیکه این مسأله در کلانشهرهای دیگر یک اولویت کاری بسیار با اهمیت است.
وی ادامه داد: آنچه امروز در این آیین ارایه میشود، نتیجه تلاش مستمر شبانهروزی ۲۴ ماهه در این زمینه است که در هشت ماه اخیر با جدیت بیشتری دنبال شده و درنتیجه این تلاشها به «داشبوردهای مدیریتی برخط» بهعنوان یک دستاورد مهم در شهرداری کرمان، دست یافتیم.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، تأکید کرد: تا زمانی که تصمیمگیری مدیران شهرداری در کرمان، مبتنی بر دادههای درست، صحیح و دادههای برخط نباشد، نمیشود به نتایج خوب و درستی رسید و بر این دادهها اتکا کرد؛ بنابراین، به یک زیرساخت فناوری اطلاعات نیاز داریم که دادههای صحیح را یکجا جمع کند و نتیجه این دادهها برای تصمیمگیری مدیر استفاده شود.
خطیبی ادامه داد: این داشبوردها میتواند به مدیران شهرداری کمک کند تا تصمیمهای خطا و اشتباه را کاهش دهند و ضریب اطمینان را در تصمیمگیریها افزایش دهند.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، با بیان اینکه حجم کار در مجموعه شهرداری کرمان زیاد است، اظهار داشت: بیش از ۲۵ بخش مدیریتی در این داشبورد طراحی و تعبیه شده که عمدتاً مبتنی بر دادههای موجود در شهرداری هستند.
خطیبی افزود: سامانههای متعددی در شهرداری کرمان داریم که تعداد آنها بیش از ۳۰ عدد است و هماکنون، تمام این سامانهها مشغول بهکار هستند؛ پیش از این، این سامانهها بهصورت مجزا و جزیرهای عمل میکردند، اما با آنچه امروز رونمایی میشود، یک یکپارچهسازی صورت گرفته که روی ۷۰ درصد از سامانههای شهرداری کرمان انجام شده و دادههای ما کاملاً یکپارچه شده و میتوانیم خروجیهای مورد انتظار را بهصورت ترکیبی از سامانهها استخراج کنیم.
وی ادامه داد: سعی میکنیم یک شکل گرافیکی به این دادهها بدهیم و به مدیرانمان کمک کنیم با یک نگاه به این نمودار الکترونیکی، استفاده از انبوهی از فایلهای اکسل و تحلیلهای پیچیده را کنار بگذارند و سعی کنند با تکیه بر این شکل مدیریت، کار را پیش ببرند؛ این آغاز یک تحول در شهرداری کرمان خواهد بود و اگر همه مدیران شهرداری بتوانند با موفقیت این کار را انجام دهند، در کوتاهمدت شاهد نتایج خوب بهدستآمده خواهیم بود.
معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز، با بیان اینکه بارگذاری این سامانه و افزودن آن به مدیریت شهرداری اهمیت بسیاری دارد، گفت: مدیریت مالی و اقتصادی شهرداری با حوزه مشابه آن در ادارات دیگر تفاوت بسیار دارد.
به گفته رامین امیرمداح، شیوه مدیریت در شهرداری، براساس درآمد و هزینه است و بودجه مصوب شورا بر پایه درآمد شهرداری محقق میشود.
وی، با اشاره به وظایف متعدد و نامحدود شهرداریها، اظهار داشت: درعینحال ممکن است وظایفی به شهرداریها تحمیل شود که در بودجه مصوب گنجانده نشده، ولی وظیفه شهرداری را سنگینتر کند.
معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، با بیان اینکه قبلاً هیچ داده مشخص و تحلیل شفافی در مجموعه مالی وجود نداشت، گفت: ایجاد چنین سامانهای به مدیر قدرت تحلیل، برنامهریزی و تصمیمگیری بیخطا میدهد و میتواند تدوین بودجه آینده را بهتر و کاملتر پیشبینی کند.
مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری نیز، با اشاره بر ارائه برخط خدمات این حوزه، گفت: با الکترونیکیکردن فروش محصولات این سازمان، در تحقق تقاضای افراد حقیقی و حقوقی تسهیلگری صورت گرفته است.
محمدباقر سلطانینژاد، با بیان اینکه مهمترین مزیت این است که دهیاریها و شهرداریهای اطراف کرمان بدون مراجعه میتوانند محصولات موردنیاز خود را درخواست دهند، افزود: این سامانه همچنین میزان تولید و فروش ماهانه و امکان برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت را بدون واسطه فراهم میکند.
مدیر سرمایه انسانی شهرداری کرمان نیز، با تشکر از حمایت شهردار و همت دکتر خطیبی در راهاندازی داشبورد مدیریتی، گفت: مهمترین سرمایه هر دستگاهی نیروی انسانی آن دستگاه است.
حمید محمدی، با اشاره به امکان رصد منابع انسانی از نظر تعداد، جنسیت و مدرک تحصیلی به تفکیک سازمانها و مناطق افزود: همچنین تعداد اقدامات، مأموریتها و نحوه پرداخت حقوق کارکنان بهویژه نیروهای شرکتی، در این داشبورد مشخص و قابل ارزیابی است.
مدیر برنامه و بودجه شهرداری کرمان نیز گفت: خوشبختانه شهرداری کرمان، پیشرفت چشمگیری در حوزه سامانههای نرمافزاری و سختافزاری و فناوری داشته و یکی از زیرساختهایی که به آن خوب پرداخته شده، سامانه جامع اداری مالی است که یکی از از زیرمجموعههای آن، «بودجه» است.
مرتضی امیرشکاری، ادامه داد: یکی از چالشهای اصلی در شهرداری کرمان این بود که همیشه وقتی مدیران ارشد یا اعضای شورای اسلامی شهر درخصوص دادهها و اطلاعاتی که در خصوص منابع مالی، هزینهها و منابع در شهرداری وجود داشت اطلاعاتی میخواستند، یا با کمبود اطلاعات روبهرو بودیم، یا اگر اطلاعاتی وجود داشت، تحلیل درستی وجود نداشت، یا اگر تحلیل درست بود، صحتسنجی درستی وجود نداشت.
وی افزود: اما وقتی این سامانه راهاندازی شد، اطلاعات شکل گرفت و بررسیهای لازم صورت گرفت تا مشخص شود از این بانک اطلاعاتی به چه شکل استفاده شود.
امیرشکاری، با بیان اینکه دو کارگروه خیلی ویژه «مدیریت منابع، یا درآمد» و «مدیریت هزینه» در شهرداری کرمان وجود دارد، اظهار داشت: پس از بررسیهای فراوان در این دوکارگروه، براساس ساختار شهرداری، مناطق وابسته و سازمانهای تابعه و شهرداری مرکز، عناوین منابع و مصارف تحلیل شد و نتایج آن در این داشبورد مدیریتی، مدنظر قرار گرفت، که در ۱۴ گزارش بهصورت مفصل، قابل ارائه هستند.
وی گفت: اینکه ما در منابع درآمدیمان در سالهای اخیر برای هر منطقه چه بودجهای داشتهایم، وصولی مناطق به تفکیک نقدی و غیرنقدی چقدر بوده، درصد تحقق هرکدام از آنها به چه شکل بوده و رشد عملکردشان نسبت به سنوات قبل، همگی قابل مشاهده و بررسی است که میتواند در تصمیمگیریهای مدیریت شهری با استراتژی و راهبردهایی که مدنظر آنهاست، خیلی موثر باشد و خیلی تصمیمگیری را راحت و ساده کند.
فاطمه جاذبی، مدیرعامل سازمان «فاوا» شهرداری کرمان نیز، توضیحاتی درباره خدماتی که طی این داشبورد ارایه میشود، ارایه کرد و گفت: بسیاری از این اقدامات پیش از این بهصورت دستی انجام میشد، اما امروز خدمترسانی برای این موارد در پلتفرم «کرمان من» ایجاد شده است.
مدیر واحد املاک و مستغلات شهرداری کرمان نیز، گفت: یکسالونیم است بایگانی الکترونیکی اسناد در بستر سامانه «کاج» بهصورت یک واحد مستقل اسکن در شهرداری مرکز و مناطق کار خود را انجام میدهد؛ این واحد با هدف تسریع در دسترسی به اسناد و مدارک املاک و سوابق آنها و حفظ و حراست این اسناد، کار خود را شروع کرده است.
مرضیه شاحیدریپور، با بیان اینکه بستر فراهمشده، یک زیرساخت خیلی مهم برای سایر نرمافزارهای شهرداری است، افزود: نرمافزار شهرسازی، املاک و حقوقی، میتوانند از این بستر برای دریافت اطلاعات و دادههای مورد نظرشان، استفاده کنند.
وی، با بیان اینکه تمام کارهای مورد نظر، با استفاده از توان نیروهای باتجربه و بادانش شهرداری کرمان، انجام شده است، افزود: تقریباً تمام اسناد مدیریت املاک، اسکن، حفظ و حراست شده و بر همین مبنا معاونت برنامهریزی و سازمان «فاوا» داشبوردی را طراحی کردهاند که طی آن میتوان بازه زمانی و حجم اسکن انجامشده را رصد کرد.
سعید لکپور، رییس اداره تشکیلات، بهبود روشها و ارزیابی عملکرد شهرداری کرمان نیز، گفت: داشبوردی در راستای طرح «بوستانها گلستان میشود» طراحی شده که در آن، تمام اقدامات و جزییات طرح، درصد پیشرفت فیزیکی، ماشینآلات و تعداد نیروهای کاری، کدام بوستان و وضعیت آن بوستان و مدیریت پروژه بهطور آنلاین و لحظهای قابل بررسی، مشاهده و رصد است.
رییس اداره تعاون و رفاه شهرداری کرمان نیز، در این آیین گفت: کارهایی که در حوزه رفاهی شهرداری انجام میشود، درجهت افزایش بهرهوری کارکنان است، تا در کیفیت خدماتی که به مردم داده میشود، اثر بگذارد.
محسن ملکی، با اشاره به الکترونیکیشدن فرایند استفاده از مجموعه رفاهی مشهد مقدس، ادامه داد: مسأله دیگر ثبتنام بیمه تکمیلی درمان است که در سال یکبار انجام میشود.
وی، گفت: مسأله بعدی هم استفاده و خرید برخط از فروشگاههای طرف قرارداد شهرداری است و امیدواریم تا چند وقت آینده بقیه خدمات هم الکترونیکی شود و هیچ شهروندی برای دریافت هیچ خدمتی ازسوی شهرداری، نیاز به مراجعه حضوری به این مجموعه نداشته باشد.