جمعه 31 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608245
  • 13 آذر 1398
  • 14:01
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
فواید ورزش هوازی چیست؟

فواید ورزش هوازی چیست؟

محمد مهرتاش (دکتری بیوشیمی متابولیسم فعالیت‌های ورزشی) - ورزش هوازی خطر ابتلا به بسیاری از شرایط پزشکی، اعم از بیماری های قلبی به زوال عقل را کاهش می دهد. اگر چه تمام انواع فعالیت بدنی برخی از مزایا را دارا هستند اما ورزش های هوازی باعث می شود که قلب و ریه سخت تر از حد معمول کار کنند. دستورالعمل های ملی حداقل فعالیت بدنی 150 دقیقه فعالیت هوازی در هفته را توصیه کرده اند.

برخی از نمونه های ورزش های هوازی عبارتند از: دویدن، دوچرخه سواري، پیاده روی، شنا کردن، کلاس های ایروبیک و ...... . 
ورزش های هوازی برای حفظ قلب، ریه ها و رگ های خونی سالم ضروری است. به طور منظم ورزش هوازی می تواند ازز بیماری های قلبی جلوگیری و خطر مرگ ناشی از این بیماری را کاهش دهد. همچنین ورزش های هوازی می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی و کنترل قند خون کمک کنند.
افرادی که مایل به کاهش وزن هستند نیاز دارند تا کالری بیشتری بسوزانند که می توانند از طریق فعالیت های هوازی به این مقصود برسند. ورزش هوازی باعث می شود بدن برای تولید انرژی کالری بیشتری بسوزاند. با این حال، برای رسیدن به کالری مطلوب، بسیاری از افراد نیاز به کاهش کالری دریافتی دارند.
برای پیشگیری از دیابت نوع 2 نیاز است تا سطح قند خون را در دامنه طبیعی خود نگه داریم . ضروری است برای افراد مبتلا به دیابت سطح قند خون خود را در محدوده سالم حفظ کنند. قند خون بالا می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و منجر به بیماری های قلبی و کلیوی شود .انسولین برای تنظیم قند خون ضروری است. ورزش هوازی می تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد به طوری که بدن نیاز به انسولین کمتر برای کنترل قند خون داشته باشد. در طی ورزش، عضلات نیز گلوکز را از خون دریافت می کنند. در این روش، از افزایش بیش از حد سطح قند خون جلوگیری می شود.
فشار خون بالا بر رگ های خونی و قلب فشار وارد می کند. با گذشت زمان، این می تواند عواقب جدی، مانند افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی  را به همراه داشته باشد. ورزش هوازی به حفظ فشار خون در محدوده سالم کمک می کند. بررسی 391 آزمایش در مجله انگلیسی پزشکی ورزشی نشان داد که ورزش به عنوان موثرتررین دارو برای فشار خون در کاهش فشار خون بالا است.
سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون به منطقه ای از مغز مسدود شده است. این می تواند عواقب جدی و تهدید کننده زندگی باشد. ورزش های هوازی منظم خطر ابتلا به سکته مغزی را با سلامت عروق خونی و قلب کاهش می دهد. این امر برای کسانی که سابقه سکته مغزی را هم داشته اند نیز مهم است. پزشکان متخصص حتما به بیماران سکته مغزی فعالیت هوازی را توصیه می کنند.
ورزش هوازی طیف گسترده ای از خواص درمانی را دارد که باعث می شود مردم زندگی طولانی تری را تجربه کنند. سطوح بالاتری از فعالیت هوازی کاهش خطر ابتلا به مرگ را به همراه دارد. 
ورزش های هوازی نیز فواید زیادی را برای مغز به همراه دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد. 
کاهش خطر زوال عقل، کمک به کاهش علائم افسردگی و اضطراب، عملکرد شناختی را بهبودمی‌بخشد.

0