سه شنبه 28 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609694
  • 11 مرداد 1401
  • 16:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
لزوم اجرای طرح تفصیلی موضعی متناسب با تغییرات حریم میراث فرهنگی

شهردار کرمان در جلسه بررسی طرح قلاع دختر و اردشیر تأکید کرد:

لزوم اجرای طرح تفصیلی موضعی متناسب با تغییرات حریم میراث فرهنگی

شهردار کرمان، از تغییر حریم میراث فرهنگی در محدوده طرح قلاع دختر و اردشیر خبر داد و گفت: شهرداری اعلام آمادگی کرده با گرفتن مشاور در بازۀ زمانی کوتاه‌مدت، طرح تفصیلی را متناسب با تغییراتی که در حریم میراث فرهنگی اتفاق افتاده، به‌روز کند.

به گزارش کرمان‌آنلاین، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان، در جلسه‌ای که با حضور شهردار کرمان و جمعی از مسئولان استان با هدف بررسی مشکلات اجرای طرح «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» و محله تاریخی «قلعه محمود» در استانداری کرمان، برگزار شد، بافت تاریخی را هویت و سرمایۀ اجتماعی شهر کرمان دانست و افزود: اگر پیش از این، احیای بافت تاریخی شهر کرمان را با نگاه علمی در دستور کار قرار داده بودیم، می‌توانستیم با زنده‌سازی وضعیت معماری به جذب گردشگر کمک کنیم که برآیند آن در نهایت به نفع ارگان‎‌های دخیل، ازجمله شهرداری و میراث فرهنگی است.

کوروش احمدیوسفی، گردشگری را زمینه‌ساز اشتغال برای مردم و مانعی برای کج‌روی‎‌های اجتماعی بیان کرد و افزود: متأسفانه به این موضوع در شهر کرمان توجهی نشده و به‌رغم قدمت سه هزار سالۀ قلعه‌های مهم کرمان، مرمت، بازسازی و احیای آنها به عقب افتاده است.

وی، بر احیای هرچه زودتر بناهای ارزشمند در شهر کرمان، ازجمله خانه‌های تاریخی، تأکید و خاطرنشان کرد: نسل آینده باید از این سرمایه‌ها بهره‌برداری کند و نیاز است به موضوع «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» با نگاه ملی ورود کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را محور اصلی در زمینۀ احیای قلعه‌های تاریخی دانست و افزود: موضوعات این جلسه بایستی به‌عنوان مصوبه به سازمان‌های متولی ارسال شود و انتظار می‌رود سازمان‎‌ها با تشکیل گروه‌های تخصصی و هیئت‎‌های اندیشه‌ورز با دعوت از افراد صاحب‌نظر، متناسب با نگاهی جامع، برنامه‎‌ریزی و اقدام کنند.

احمدیوسفی بیان کرد: در صورتی که سازمانی در فعالیت راهبردی مدنظر، با منع قانونی یا مشکلاتی درخصوص اسناد بالادستی و حوزه اقدامات بین بخشی و مشکل اعتبارات مواجه شود، این موارد را به استانداری ابلاغ کند تا در شورای راهبردی استان طرح موضوع شده و درخصوص آنها تصمیم‌گیری شود.  

شهردار کرمان، نیز ضمن تشکر از ارائه گزارشی از وضعیت «قلعه محمود» و «قلاع دختر و اردشیر»، بر فعال‌ شدن حجره‌های وقفی و بازگشت رونق به بازار «قلعه محمود» تاکید کرد و گفت: تا زمانی که این امر محقق نشود، سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

سعید شعرباف، با اشاره به پیگیری برای استقرار شهرداری منطقه پنج در محله «قلعه محمود» خاطرنشان کرد: ملکی در این محله وجود دارد که متعلق به شهرداری است و برای بازپس‌گیری ملک در حال تعامل با آموزش و پرورش هستیم.

وی با بیان اینکه با حضور شهرداری منطقه پنج در این محله تاریخی، یک‌سری حجره‎‌ها در بازار «قلعه محمود» توسط شهرداری فعال خواهد شد و شاهد توسعه کالبدی و انجام مرمت‌هایی در بازار خواهیم بود، افزود: مهم این است که برای جذب گردشگر، تعدادی حجره با محصولات لوکس، باکیفیت و مورد پسند زائر و گردشگر در بازار فعال شوند.

شهردار کرمان، با تاکید بر اینکه بازار «قلعه محمود» باید بازار خاصی باشد، ادامه داد: موضوعات کالبدی بازار و مشکلات مطرح‌شده ازجمله وجود نخاله‌های ساختمانی، مسئله حادی نیست و موضوع اصلی، بافت اجتماعی و حضور مردم در بازار است.

شعرباف، از تغییر حریم میراث فرهنگی در محدوده «قلاع دختر و اردشیر» خبر داد و تصریح کرد: نیاز است هرچه سریع‌تر طرح تفصیلی موضعی متناسب با وضعیت جدید تدوین شود؛ بنابراین، شهرداری اعلام آمادگی کرده تا با گرفتن مشاور در بازه زمانی کوتاه‌مدت، طرح تفصیلی را متناسب با تغییراتی که در حریم میراث فرهنگی اتفاق افتاده است، به‌روز کند.

وی افزود: طرح میراثی محدوده «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر»، از زاویه رعایت حریم میراثی آثار تاریخی، طرح خوبی است؛ اما از زاویه شهرسازی به آن نگاه نشده است.

شهردار کرمان، با بیان اینکه اگر اجازه ساخت‌وساز به املاک حریم داده شود، برای همیشه بخش‌های قابل توجهی از دسترسی‌ها را به «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» از دست خواهیم داد، افزود: به لحاظ شهرسازی نیاز است برای قسمت‌هایی از محدوده، کاربری‌هایی ازجمله کاربری فضای سبز داده شود. 

شعرباف، موضوع مهم دیگر را تعیین تکلیف برای معوض املاک مسیری اعلام کرد و افزود: به دستور مستقیم وزیر کشور و صورت‌جلسه‌ای که به‌صورت عملیاتی اجرا شده، احیای «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» یک طرح ملی است و باید به مالکان املاک مسیری در طرح، زمین داده شود.

وی ادامه داد: در این راستا معوض املاک تملک‌شده ازطریق زمین‌های انتهای بلوار رضوان و ابتدای هفت‌باغ جبران می‌شود.

شهردار کرمان، طبق گزارش میراث فرهنگی، به 130 تملک اشاره کرد و افزود: این میزان تملک ممکن است براساس طرح شهرسازی به اجبار افزایش پیدا کند. 

شعرباف با اشاره به اینکه مشکل اصلی، تملک املاک مسیری به‌خصوص در محدوده طرح «قلعه اردشیر» است و اگر حل‌وفصل نشود، طرح تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به دستور مستقیم وزیر، معوض این تعداد تملک، باید عملیاتی شده و اگر امکان‌پذیر نیست در قالب الحاق به محدوده شهر، به مردم زمین واگذار شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، مدیریت متمرکزی ویژه «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» ایجاد شده و برای پیگیری موضوعات مهم اعلام آمادگی کرده‌ایم.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: طرح «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» یک طرح ملی است و برای مرمت دو قلعه، بودجه قابل‌توجهی نیاز است. 

شهردار منطقه پنج کرمان نیز در این جلسه، بهسازی بلوار «قلعه محمود» و پارک «طالقانی» نبش بلوار قلعه را از اقدامات در دستور کار سال‌جاری دانست و گفت: به‌زودی در مورد انتخاب بهترین طرح تصمیم می‌گیریم و با اعتبارات موردنیاز کار را شروع می‌کنیم.

علی رحیمی‌راد، با اشاره به جداره‌سازی و بهسازی بلوار «قلعه محمود»، خاطرنشان کرد: طرح بلوار «قلعه محمود» با محوریت انسانی و با در نظر گرفتن عبور عابر پیاده است.

وی با بیان اینکه در محله قدیمی قلعه، علاوه بر بازار «قلعه محمود»، آثار ارزشمند دیگری ازجمله تکیه «قلعه محمود»، تکیه «بنگی‌ها» و حمام تاریخی نیز وجود دارد، ادامه داد: در صورتی‌که شهرداری منطقه پنج در این محله مستقر شود، اتفاقات خوبی به‌خصوص در مرمت بازار «قلعه محمود» رخ می‌دهد. 

شهردار منطقه پنج کرمان، به بازدیدی با حضور اعضای شورای شهر، از بازار «قلعه محمود»، اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا مقرر شد، پیمانکار، معرفی و با عقد قرارداد، کار در بازار شروع شود و بخشی از کار را شهرداری بر عهده بگیرد.

رحیمی‌راد، از استقرار تیم حفاظت در بازار «قلعه محمود» برای حفظ امنیت پروژه‎‌ها و غرفه‌ها و تملک املاک مسیری در محدوده «قلعه دختر» خبر داد.

وی افزود: در این محدوده هشت قطعه، تملک و برای آن تشکیل پرونده شده است.

شهردار منطقه پنج کرمان بیان کرد: هزینه این تعداد تملک حدود 56 میلیارد تومان است و پیگیر هستیم که اقدامات لازم برای این تعداد تملک در اولویت قرار گیرد. 

در ادامه این جلسه، مدیر حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به اقداماتی ازجمله استحکام‌بخشی، تامین تاسیسات و کف‌سازی جهت مرمت بازار «قلعه محمود» اشاره کرد و گفت: حمام «قلعه محمود» در اختیار بخش خصوصی است و از محل کمک‎‌های مشارکتی در این زمینه کارهایی از جمله استحکام‌بخشی، مرمت و حفاظت انجام شده است.

حمیدرضا روحی خاطرنشان کرد: درخصوص محدوده «قلعه محمود»، کارگروهی با شهرداری منطقه پنج کرمان جهت هماهنگی اقدامات لازم در بافت تاریخی تشکیل شده و همکاری خوبی بین شهرداری و میراث فرهنگی به وجود آمده است.

وی، از فعال‌ شدن حوزه معاونت صنایع دستی سازمان، در راستای شناسایی و معرفی صنعت‌گران صنایع دستی خبر داد و افزود: مقرر شد تا یک ماه آینده، صنعت‌گران فعال، در بازار «قلعه محمود» فعال شوند.

مدیر حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تغییر ضوابط حریم در محدوده «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر»، بر ضرورت این اقدام، تاکید کرد و افزود: با تغییرات اعمال‌شده، مشکل مردم در ساخت‌وساز و رعایت حریم در ارتفاع حل‌و‌فصل شده است.

روحی، همچنین در خصوص مرمت دو قلعه تاریخی اردشیر و دختر گفت: با اتمام مطالعات تاریخی، مطالعات باستان‌شناسی کل محور این دو قلعه انجام شده و طرح مرمت جامع مجموعه، توسط مشاوران سازمان میراث فرهنگی نیز تدوین شده است. 

لازم به ذکر است، در این جلسه توسط مدیر علمی بازآفرینی طرح «قلعه محمود» و «میدان قلعه»، گزارشی از مسائل و مشکلات فعلی محله قلاع دختر و اردشیر و مهم‌ترین فعالیت‌هایی که به‌منظور توسعه محلی در محله «قلعه دختر» «قلعه محمود» و «میدان قلعه» انجام شده، ارائه شد.

محسن ایلاقی، در خصوص پروژه‌های در حال اجرا ازجمله مرمت و راه‌اندازی حجره‌های وقفی بازار تاریخی «قلعه محمود»، اجرای پیاده‌راه بلوار قلعه و اجرای مرکز محله «قلعه محمود»، ارتقاء کیفیت روشنایی و تجهیزات پارک «طالقانی»، ارتقای کیفیت روشنایی و تجهیزات پارک «شهباز» مواردی را مطرح کرد.

وی همچنین به نیاز به تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی سالن ورزشی و استادیوم ورزشی «انقلاب» واقع در خیابان سرباز و دبستان دخترانه «سردار جنگل» اشاره کرد.

15.6622