پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609690
  • 10 مرداد 1401
  • 17:47
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
لزوم رسیدگی و نظارت جدی‌تر به فضای سبز شهر کرمان

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد:

لزوم رسیدگی و نظارت جدی‌تر به فضای سبز شهر کرمان

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، در ابتدای این نشست، رییس شورا ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت سیدالشهدا و 72 تن از یاران آن حضرت، بیان کرد: همیشه در طول تاریخ خلقت، رویارویی حق علیه باطل بوده است.

علیرضا نادری افزود: این جمله گهربار اباعبدالله باید همیشه در ذهن‌مان باشد که می‌فرمایند: همیشه در همۀ کارها مدافع حق و بر علیه جریان باطل باشیم؛ هیچ‌وقت با جریان باطل سازش نداشته باشیم؛ این کلام مولای ماست که تا پای از دست دادن همۀ عزیزانش در برابر باطل ایستاد و باید سرلوحۀ ما در تمام امور باشد. 

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به ارائه گزارش مسئول برنامه و بودجه شهرداری در این کمیسیون درخصوص عملکرد بودجۀ سه ماهۀ نخست سال‌جاری، گفت: در این جلسه گزارشی درخصوص عملکرد بخش درآمدی شهرداری ارائه شد که بر این اساس، به جز دو سه مورد ازجمله وصولی مالیات بر ارزش افزوده که نسبت به آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، مناسب بود، در سایر ردیف‌های بودجه، عقب‌ماندگی قابل توجهی نسبت به رقم پیش‌بینی‌شده دیده می‌شود که نگران‌کننده است.

حسین چناریان، افزود: به‌رغم اینکه کمیسیون‌های وصول درآمد در شهرداری‌ها تشکیل شده و شهردار نیز پیگیر این موضوع هستند، در سه ماهۀ دوم، باید پیگیری و تمرکز جدی‌تری در حوزۀ وصول درآمدها داشته باشیم تا بخشی از این عقب‌ماندگی در سه ماهۀ اول جبران شود.

وی ادامه داد: بخشی از این عقب‌ماندگی در سه ماهۀ اول سال ممکن است طبیعی باشد مانند درآمدهای مربوط به صدور پروانه به‌خاطر تخفیف‌هایی که پایان سال گذشته داده شد؛ اما در سایر ردیف‌ها مخصوصاً درآمد مربوط به سازمان‌ها یک مقدار نگرانی و عقب‌ماندگی وجود دارد که این موضوع باید به‌صورت جدی مدنظر قرار گیرد و در سه ماهه دوم جبران شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به تصویب درخواست شهرداری درخصوص استفاده از تسهیلات بانک ملی مرکزی به مبلغ صد میلیارد تومان در جلسه قبلی شورا، افزود: با توجه به اینکه امکان اخذ مبلغ بالاتر تا سقف 190 میلیارد تومان وجود دارد، شهرداری درخواست افزایش مبلغ وام را تا مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان مطرح کرده که با توجه به سقف بودجۀ مصوب، مانعی ندارد.

چناریان خاطرنشان کرد: ظاهراً بحث وام از موسسۀ ملل کنسل می‌شود و فقط همین مورد دریافت وام مطرح است. 

سپس، شهردار کرمان، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام محرم و از دست دادن تعدادی از هم‌وطنان در سیل اخیر، گفت: موضوع اخذ وام از موسسۀ ملل به هیچ وجه کنسل نشده، کلیت موضوع در شورا مصوب شد و قرار بود جزئیات را برای تصویب اعلام کنیم و پیگیر این موضوع هم هستیم چون گرفتن وام بانک ملی ممکن است طول بکشد البته بانک ملی اعلام کرده تا 300 میلیارد تومان می‌دهد؛ منتها ما با توجه به بودجه و تضمینی که برای وام نیاز است تا همین مبلغ 140 میلیارد درخواست می‌دهیم.

چناریان در ادامه گفت: اگر وام موسسۀ ملل به مبلغ 40 میلیارد تومان گرفته شود به اضافۀ وام بانک ملی، درمجموع از سقف بودجه فراتر نمی‌رود و مشکلی نداریم و امیدواریم این مبلغ با خرید تجهیزات و ماشین‌آلات موجب رونق شهر شود.

سپس کمساری، از شهردار خواست توضیحاتی درخصوص شرایط وام بانک ملی مرکزی بیان کند.

شهردار کرمان بیان کرد: بازپرداخت این وام حداقل سه ساله است با سود ۱۸ درصد و قرار است صرف موضوعات سرمایه‌ای، تملک و ماشین‌آلات شود که جزئیات آن به شورا ارائه خواهد شد.

درنهایت با درخواست شهرداری درخصوص افزایش مبلغ وام از بانک ملی مرکزی تا سقف ۱۴۰ میلیارد تومان موافقت شد.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، درخصوص اصلاح خط محدودۀ شهر کرمان، با بیان اینکه خیلی وقت است این موضوع مطرح است، تصریح کرد: در ارتباط با الحاق ۳۷ هکتار از اراضی جنب هوانیروز که متعلق به هوانیروز ارتش به محدودۀ شهر، با توجه به اینکه محدودۀ شهر کرمان در سال‌های اخیر به‌طور بی‌رویه‌ای افزایش پیدا کرده و افزایش محدودۀ شهر، ممنوع شده و افزایش در نقطه‌ای منوط به کم کردن از جای دیگری از شهر شده، اداره راه و شهرسازی پیشنهادی را به شهرداری داده بود و پیشنهاد شهرداری هم این بود که به ازای آن 37 هکتار، پادگان صفرپنج که متعلق به ارتش است و کوه‌های صاحب‌الزمان که قبلاً در محدودۀ شهر بود، از محدوده خارج شود.

منصور ایرانمنش، افزود: البته شهرداری این را قید کرده که با توجه به توافقاتی که قبلاً با موسسۀ ملل داشته، این موضوع مدنظر باشد که مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه یک مقدار جزئی هم در جنوب و غرب شهر در محدودۀ شیشه‌گر، به محدودۀ شهر اضافه می‌شود، یادآور شد: براساس این پیشنهاد، محدودۀ شهر درمجموع ۶۰۰ هکتار کمتر از قبل می‌شود؛ قبلاً مساحت شهر ۱۳ هزار هکتار بود و با این تغییرات به 12 هزار و 586 هکتار کاهش پیدا می‌کند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با بیان اینکه این پیشنهاد شهرداری باید در کمیسیون ماده پنج تصویب شود و بعد در شورای عالی شهرسازی هم روال خود را طی کند، افزود: قسمت زیادی از کار انجام شده و در مراحل آخر است؛ در کمیسیون عمران شورا نیز تمام اعضای حاضر با پیشنهاد شهرداری موافقت کردند. 

سپس، شهردار کرمان بیان کرد: ما مشکلاتی در محدودۀ شیشه‌گر برای تعیین محدوده داشتیم، بخشی از آن جزو محدودۀ شهر بود و بخشی نه. آن بخشی که خارج از محدوده بود، اضافه می‌شود.

شعرباف افزود: در مورد پادگان صفرپنج و کوه‌های صاحب‌الزمان تنها نکته این بود که توافقات با موسسۀ ملل در کوه‌های صاحب‌الزمان زیر سوال نرود که اعلام کردند مشکلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: یک نکته باید توجه شود اینکه حضور پادگان در داخل محدودۀ شهری، این امکان را برای پیگیری انتقال قانونی پادگان در آینده فراهم می‌کرد؛ اما الآن با این اتفاق تقریباً پادگان را تثبیت می‌کنیم مگر اینکه در یک فرایند ملی‌تر تصمیم گرفته شود. درمجموع این اقدام کمک می‌کند که در جاهای دیگر مثل سرآسیاب بهتر خدمت‌رسانی کنیم.

شهردار کرمان بیان کرد: در مورد ۳۷ هکتاری که قرار است اضافه شود، تمام مصوبات از شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده پنج گرفته شده، نقشه تفکیکی‌ها و جزئیات، مشخص و قطعات واگذار شده و اینکه تا الان معطل بوده برای تعیین تکلیف تغییر محدوده و بده و بستان بین ۳۷ هکتار و بقیۀ محدودۀ شهر بوده که اگر انجام شود، مسئله هوانیروز حل می‌شود و ساخت‌وساز در این محدوده رونق می‌گیرد.

شعرباف تصریح کرد: ما بابت مطالباتی که از دولت و اداره راه و شهرسازی از زمین‌های واگذاری در طول قراردادهای گذشته داریم، مصوبه‌ای از وزیر داریم که بر این اساس، دولت در قالب الحاق به محدوده می‌تواند به ما زمین بدهد. قرار نیست محدودۀ وسیعی اضافه کنیم. جایی که لازم باشد ارزش افزوده برای شهرداری ایجاد شود، مخصوصاً از باب مطالباتی که ما داریم، این دستور صادر شده است.

وی افزود: تعریف نهایی محدوده در بازنگری طرح جامع انجام می‌شود و درواقع یک کار اساسی در محدودۀ شهر انجام می‌شود که به نفع شهر است.

شهردار کرمان یادآور شد: پیشنهادهای متفاوتی داده بودند، سه پیشنهاد بود که ما این پیشنهاد را پذیرفتیم.

ایرانمنش در این مورد بیان کرد: یکی از پیشنهادها این بود که مجموعۀ پردیسان قائم هم از محدودۀ شهری حذف شود که با این مورد مخالفت شد.

وی، درخصوص اینکه این موضوع نیاز به مصوبه دارد یا نه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این موضوع قبلاً به کمیسیون آمده بود، ما با اصلاحاتی موافقت کردیم و به شهرداری فرستادیم و گفتیم قبل از اینکه به اداره راه و شهرسازی و کمیسیون ماده پنج بیاید، به شورا ارسال کنید که مصوبه بگیرد اما این کار انجام نشد و در حال حاضر، به اداره راه و شهرسازی ارسال شده و یک رونوشت برای شورا ارسال شده است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا ادامه داد: مهندس پوراسماعیلی، معاون شهرسازی و معماری شهردار هم تأکید داشتند که هنوز هم امکان اصلاح هست؛ اگر شورا نظر اصلاحی دارد، به شهرداری ابلاغ کند تا در کمیسیون ماده پنج بررسی شود. 

چناریان هم در این مورد بیان کرد: اگر نیاز به مصوبۀ شورا دارد باید در جلسه مفصلی، خط محدودۀ شهر دقیقاً و تخصصی بررسی شود. 

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در نامه‌ای که ابتدا نوشته بودند برای اعلام نظر شهرداری، زمان پنج روز را اعلام کرده بودند و با توجه به محدودیت زمانی، ما پاسخ نامه را دادیم که به آن اشاره شد.

شعرباف افزود: اگر بخواهیم در مورد تحدید محدوده شهر بحث کنیم پیشنهادهای زیادی داریم، اما الان این بحث جهت تعیین تکلیف ۳۸ هکتار هوانیروز  مطرح شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از پیشنهادهای راه و شهرسازی برای حذف از محدوده شهری مابه‌ازای آنچه اضافه می‌شود، به ضرر شهر بود و از منابع شهرداری بود؛ اما در مورد پادگان و خود کوه‌های صاحب‌الزمان، غیر از پردیسان قائم، گفتیم ایرادی ندارد. 

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز در این رابطه بیان کرد: این موضوع نیاز به مصوبه ندارد، پیشنهادهای شهرداری جهت طرح در کمیسیون ماده پنج درخواست شده و اصلاً مصوبۀ شورا را نخواسته و فقط جهت اطلاع رونوشت زده شده است.

سپس، ایرانمنش خاطرنشان کرد: حدود 40 روز قبل که کارگروه امور زیربنایی تشکیل شده بود، از شورا و شهرداری دعوت کرده بودند؛ از شهرداری کسی در جلسه نبود و دوستان اصرار داشتند که بدون نظر شهرداری تصویب شود، اما من صحبت کردم و پذیرفتند که نظر شهرداری را هم بگیرند.

رییس شورا در این باره بیان کرد: درخصوص تصمیم‌گیری در یک جلسه‌ای که شهرداری و شورا بخشی از اعضای آن جلسه هستند، مصوبۀ شورا ضروری نیست مگر در حد هماهنگی و هم‌فکری.

سپس، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه همه دوره‌های گذشتۀ شورا، شدیداً با گسترش شهر مخالف بودند و نظر شورا خیلی مهم بود، تصریح کرد: قبلاً شورا در کمیسیون ماده پنج، عضو بود و حق رای داشت، الان هم شهرداری باید با هماهنگی شورا تصمیم بگیرد و نظر دهد. 

فتح‌الله مویدی، افزود: این میزانی که به شهر اضافه می‌شود فقط هزینه است که به شهر بار می‌کنند و با وسعتی که شهر کرمان دارد نمی‌توانیم خدمت‌رسانی موثری داشته باشیم.  

در ادامه این نشست، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، با اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون با حضور مدیران و کارشناسان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، درخصوص فضای سبز و خشک شدن درختان، گفت: وضع درختان شهر خوب نیست و خیلی از درختان دارند خشک می‌شوند؛ باید یک ارزیابی از زمانی که مدیریت فضای سبز به مناطق واگذار شده، انجام شود و ببینیم آیا وضعیت فضای سبز شهر بهتر شده یا نه و اگر نشده و بدتر شده، در این زمینه تجدیدنظر شود.

فتح‌الله مویدی، با اشاره به مشکل کمبود وسیله نقلیه برای آب‌رسانی و طولانی شدن دور آبیاری، به‌عنوان دو مشکل اساسی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، افزود: در جلسه یادشده کارشناسان سازمان گفتند تانکر آب‌رسانی ندارند و قیمت‌ها بالاست که باید در این زمینه اقدام جدی شود.

ایرانمنش نیز در این زمینه بیان کرد: فاجعه از زمانی شروع شد که برون‌سپاری و واگذاری نگهداری فضای سبز به شرکت‌ها اتفاق افتاد و نظارت آنچنانی بر عملکرد شرکت‌ها نیست. 

وی با بیان اینکه سرانه نیروی انسانی جهت نگهداری فضای سبز به شدت پایین آمده، افزود: تعداد کارگران فضای سبز همان تعداد است و بعضاً کمتر هم شده، اما پارک‌ها و فضای سبز جدید به شهر اضافه شده، بنابراین کیفیت نگهداری پایین آمده و مشکل اصلی این است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا تاکید کرد: باید بررسی شود سرانه استاندارد نیروی انسانی برای نگهداری پارک‌ها چند نفر است و در حال حاضر چه تعداد هستند و موضوع نظارت بر فعالیت شرکت‌ها باید به‌طور جدی دنبال شود.

ایرانمنش خاطرنشان کرد: اگر فضای سبز شهری یک متولی متمرکز در سازمان داشته باشد بهتر است چون تقسیم نیروها و نظارت به شکل بهتری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کیفیت آب، موضوع مهم دیگر است؛ علاوه بر بالا بودن دور زمان آبیاری، EC آب هم بسیار بالاست که در کیفیت فضای سبز اثر دارد و فضای سبز فعلی در شأن شهر کرمان نیست.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا افزود: فیلم‌های ۱۰ سال پیش فضای سبز شهر کرمان را ببینید و با امروز مقایسه کنید؛ به‌مراتب افت کرده که باید آسیب‌شناسی شود.

سپس، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، با اشاره به اینکه وی نمایندۀ شورا در کارگروه فضای سبز نیز هست، خاطرنشان کرد: با توجه به انتقادات شدیدی که نسبت به فضای سبز شهر بود، در اردیبهشت‌ماه به این نتیجه رسیدیم از فضای سبز شهر، جهت ارزیابی شش ماه آینده، عکس‌برداری و مستندسازی شود که تقاضا دارم شهردار، دو ماه دیگر گزارش بخواهد و نتایج را بررسی کند. 

محمدرضا کمساری، تصریح کرد: ما با انجام اصلاحات ساختاری در شهرداری مخالفتی نداریم اما ترجیح این است که این اصلاحات ابتدا در سازمان‌هایی اتفاق بیفتد که ارتباطی با گیاهان و موجودات زنده ندارد، درواقع در حوزۀ فضای سبز نباشد؛ این تغییرات ساختاری باعث شده سهواً درختان را نابود کنیم.

وی ادامه داد: کارشناسان سازمان سیما‌، منظر و فضای سبز شهری، اذعان داشتند که امسال شدت گرما در 30 سال گذشتنه بی‌سابقه بوده و یکی از اثرات آن برگ‌ریزان زودهنگام درختان است. 

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا افزود: برای حل این مسئله باید همۀ درختان سطح شهر از دور آبیاری مناسب برخوردار شوند اما براساس گزارش شهرداران مناطق، یک منطقه که میزان آب مناسب داشته و فضای سبز کمتری دارد، میانگین دور آبیاری ۲۵ روزه بوده و در یک منطقه ۶۰ روزه.

کمساری بیان کرد: خواهشمندیم اگر با همۀ این توصیفات اصرار بر اصلاح ساختاری است، در نهایتِ تعامل باشد که در حال حاضر نیست و شهردار باید حتماً این موضوع را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون هوای پاک، به اندازه‌ای که فضای سبز شهر نیاز به آب داشته باشد، شهرداری حق دارد از پساب شهری بهره‌مند شود، خاطرنشان کرد: در کارگروه مصوب شد شهرداری جهت احقاق حق خود از پساب شهری، شکایت را در دستور کار قرار دهد و در جلسه معاونان خدمات‌شهری کشور هم به ما گفتند در اولین فرصت، شکایت کنید؛ اگر این قرارداد با امضای وزیر بسته شده، در سفر رییس جمهور و با دستور ایشان هم می‌تواند باطل شود.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا تصریح کرد: تعارف نداریم EC آب جهت آبیاری فضای سبز شهر باید حداکثر  ۷۰۰ باشد، اما در حال حاضر ۲۷۰۰ است که موجب تخریب فضای سبز شهر می‌شود.

کمساری بیان کرد: درخصوص احداث پارک‌های جدید که در برنامه است، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، با آن مخالف است؛ به این دلیل که وقتی هنوز شبکۀ آب خام تکمیل نشده و ظرفیت آبیاری نداریم، ایجاد فضای سبز جدید، موجب از بین رفتن تدریجی درختان سی‌ساله می‌شود و درختان جدید هم چندان دوام نمی‌آورند.

وی یادآور شد: در بودجۀ شهرداری هم بر احیا، بازسازی، ترمیم و رسیدگی به درختان موجود شهر تأکید کردیم. 

شهردار کرمان در پاسخ، با اشاره به اینکه در ۹ ماه اخیر بیش از ۱۰ جلسه در رابطه با فضای سبز با حضور معاونت خدمات‌شهری، شهرداران مناطق و مدیران سازمان سیما‌، منظر و فضای سبز شهری تشکیل شده، افزود: حساسیت موضوع فضای سبز بالاست و برای ما اهمیت دارد؛ تغییرات ساختاری در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به آذرماه برمی‌گردد که یک تیم را مأمور کردیم وضعیت خدمات شهری و فضای سبز را در شهرهایی که کیفیت قابل قبولی در این زمینه دارند، بررسی کنند و شهرهای تهران، شیراز و مشهد بررسی شد. 

شعرباف با بیان اینکه در زمینه مدیریت فضای سبز قواعدی وجود دارد که ما باید به‌صورت تدریجی به سمت آن قواعد حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: یک مسئله جدی برای ما آب است و امسال بودجۀ خوبی گذاشته شده و ما تلاش داریم بیش از بودجه و بالای ۹۰ درصد شبکۀ آب خام را امسال تکمیل کنیم.

وی افزود: در حال رایزنی هستیم تا از محل مطالباتی که از برخی مجموعه‌ها مثل فولاد بوتیا داریم، برای تکمیل شبکۀ آب خام استفاده کنیم، هرچند الان هم عقب نیستیم؛ خریدها در حال انجام است و بخشی از مسئله آب با توسعه شبکه آب خام حل می‌شود.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: مذاکراتی هم با آب منطقه‌ای داشتیم که چند تا از منابع آب موجود را به‌ویژه در بلدالامین در اختیار ما قرار دهند که تا حد زیادی موافقت شده است.

شعرباف تصریح کرد: در حوزه مدیریت فضای سبز، به صراحت بگویم وضعیت مدیریت در همۀ شهرهای ایران، به این شکل است که سازمان سیما‌، منظر و فضای سبز شهری، نقش سیاست‌گذاری و نظارت کلان را دارد و وارد حوزۀ اجرای مستقیم نشده؛ سازمان در تولید، نمایشگاه‌های گل و گیاه و نظارت کلان ورود می‌کند.

وی یادآور شد: ما یک مجموعه متخصص در سازمان داریم که وظیفه دارند هر دو هفته، موضوعات فوریت‌دار در نقاط مختلف فضای سبز شهری را گزارش دهند که سریعاً پیگیری شود و در نظارت هیچ تعارفی نداریم.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه سرانۀ نیروی انسانی شهرداری کرمان در حوزه فضای سبز نسبت به سایر کلان‌شهرها بالاست، افزود: اگر متراژ فضای سبز را با نیروی انسانی در شهرهای مشابه محاسبه و مقایسه کنیم، برای مثال، سرانۀ نیروی انسانی فعال در فضای سبز ما نسبت به یزد یک‌ونیم برابر بیشتر است. 

شعرباف ادامه داد: این نکته هم درست است که به اندازه‌ای که مساحت فضای سبز افزایش پیدا کرده، نیروی انسانی آن بیشتر نشده است.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مسایل ما در حوزه فضای سبز، تنظیف و پسماند در زمینه قراردادهاست که باید رسیدگی شود که چه شرکت‌هایی انتخاب شوند و نظارت چگونه اعمال شود.

شهردار کرمان با بیان اینکه درمجموع مدیریت فضای سبز ما به سمت مثبتی حرکت می‌کند، افزود: بعد از گذشت شش ماهی که اشاره شد نظارت و ارزیابی می‌کنیم و بدون هیچ تعارفی، نتیجه تغییر مدیریتی را مقایسه خواهیم کرد.

در ادامه، کمساری بیان کرد: ضمانت اجرایی که می‌گویید، براساس گزارش سازمان، در شهرداری وجود ندارد در جلسه‌ای که داشتیم، مطرح کردند که شهرداری‌های مناطق پاسخ نامه‌های سازمان را نمی‌دهند.

ایرانمنش نیز در این رابطه بیان کرد: نظارتی که جناب شهردار می‌گویند خیلی جاها ضمانت اجرا ندارد؛ تعارف وجود دارد و در چنین شرایطی مصلحت این است که مدیریت متمرکز بر فضای سبز وجود داشته باشد.

شهردار کرمان در پاسخ گفت: این بحث مفصل است؛ باید وضع فعلی نسبت به یک سال گذشته رصد شود که چه تغییری کرده و نقطه به نقطه ورود کنیم.

سپس، کمساری بیان کرد: مشکل این است که در حال حاضر، به گفتۀ کارشناسان توجه نمی‌شود و تعامل موردنیاز وجود ندارد.

شهردار هم گفت: باید تعامل را بهبود بخشیم و مسئله را حل کنیم؛ لزوما متمرکز کردن مدیریت، کار درستی نیست. اینکه از اجرا تا نظارت را به یک مجموعه بسپاریم به لحاظ ساختاری درست نیست. 

در ادامه این نشست، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: بعضاً مشاهده می‌شود در ساعات پیک ترافیک، اقدامات عمرانی توسط شهرداری یا سازمان‌هایی که باید از شهرداری مجوز بگیرند، در معابر اصلی انجام می‌شود که در این رابطه در کمیسیون مصوب شد از ساعت هفت صبح تا 10 شب تحت هیچ عنوان در معابر اصلی شهر، کار عمرانی انجام نشود؛ به‌جز ایام تعطیل.

امینی‌زاده هم در این رابطه گفت: البته مشکل اصلی در مورد پروژۀ فاضلاب بود که می‌شود در قراردادشان این محدودیت را قید کنیم.

کمساری هم در این مورد بیان کرد: اینکه در طول روز، محور اصلی را می‌بندند، درست نیست، در طول شب انجام دهند. در مورد میدان «بیرم‌آباد» یکی از مشکلات اصلی ما اجرای پروژۀ فاضلاب بود.

شهردار کرمان در پاسخ گفت: در مورد پروژۀ فاضلاب شهری طبق پروتکل خودشان، اجرای یک محدوده گاهی یک تا دو ماه طول می‌کشد و اگر بگوییم در طول روز نمی‌توانید کار کنید، ممکن است تا چهار ماه طول بکشد.

محمود بابایی، نایب‌رییس شورا نیز در این مورد گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر، سه‌شیفت کار نمی‌کنند و فقط در یک شیفت فعالیت دارند، می‌توانند به‌جای روز در طول شب کار کنند.

کمساری هم در پاسخ به صحبت شهردار، خاطرنشان کرد: طول مدت اجرای هر نقطه از پروژه فاضلاب، یک ماه نیست، از روزی که حفاری می‌شود تا روزی که پر می‌شود، یک هفته زمان می‌برد، به‌جز معابری که شیب زیاد دارند و آسفالت ممکن است یک ماه تا 40 روز طول بکشد؛ در هر صورت باید به گونه‌ای عمل کنند که مشکلی در تردد مردم ایجاد نشود.

چناریان هم در این رابطه بیان کرد: هفتۀ گذشته در بلوار امام حسن(ع) ساعت ۱۰ صبح، هشت کامیون پشت سر هم در خیابان اصلی در حال خاک‌برداری بودند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، فعالیت عمرانی خاص دیگری در سطح شهر نداریم و به نظر می‌رسد شرکت مربوطه در اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان، در انجام به‌موقع تعهدات، تجهیز کارگاه و نحوۀ اجرای قرارداد کم‌لطفی می‌کند که نیاز به نظارت جدی دارد و قرارداد باید تجدیدنظر و اصلاح شود. 

در ادامه این نشست، محمدامین شمسی، عضو شورا نسبت به خروج آب‌های زیرسطحی کرمان از شهر و فروش آن در خارج از کرمان هشدار داد.

وی، از عدم حضور شهردار در نشست محله‌ای با شهروندان در روز دوشنبه هفته گذشته انتقاد کرد و از شهردار خواست در این باره توضیح دهد.

شمسی همچنین با اشاره به طرح یک پروژۀ هوشمندسازی در کمیسیون هوشمندسازی شورا و اینکه برخی از اعضا در جریان جزئیات و شرایط این پروژه نبودند، تصریح کرد: از ابتدای طرح موضوع سامانۀ شفافیت، قرار بود کلیه پروژه‌ها و قراردادها در سامانۀ شفافیت بارگذاری شود و همه از آنها اطلاع پیدا کنند، اما تا الآن خبری نشده؛ آیا نباید این قرادادها به اطلاع مردم رسانده شود تا در جریان قراردادها و مسایل آنها باشند؟

شهردار کرمان نیز در پاسخ گفت: همه قراردادهایی که در این دوره بسته شده، در بخش اطلاعات مالی سامانه شفافیت موجود است؛ اطلاعاتی ازجمله قرادادها، طرف قرارداد، زمان و مبلغ آن و البته باید جزئیات بیشتری بارگذاری شود. 

شعرباف افزود: قراردادهای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در سامانه شفافیت شهرداری بارگذاری شده و قراردادهای گذشته نیز کم‌کم بارگذاری می‌شود اما برخی قراردادها که مهم‌تر است مثل بتن علی بابا را اطلاع‌رسانی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه اطلاعات قرارداد صاروج هنوز منتشر نشده به این دلیل است که هنوز به آن سال نرسیده‌ایم؛ ضمن اینکه اگر قراردادی هنوز منعقد نشده، لزومی ندارد اطلاعات آن را منتشر کنیم.

شهردار کرمان درخصوص عدم حضور خود در دیدار با اهالی محله‌ها، ضمن عذرخواهی، گفت: در آن روز و ساعت جلسه، پذیرای هیئت عراقی بودیم و جلسات مختلفی برگزار شد.

سپس، ایرانمنش از شهردار خواست در مورد سفر هیئت عراقی به ‌کرمان، گزارشی ارائه دهد.

شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه در این سفر، مدیر شهرداری‌های استان بصره و شهرداران چند شهر از بصره به دعوت شهرداری به کرمان آمدند، افزود: این دعوت در راستای انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی و ارتباطات متقابل کرمان با سایر شهرهای جهان صورت گرفت که اولین مورد، شهر بصره بود به دلیل قرابت‌هایی که با کرمان دارد. 

شعرباف بیان کرد: در این سفر، پتانسیل‌های استان بیان شد و تبادل تجربیات کردیم. هیئت عراقی تمایل داشتند در مورد نحوه و کیفیت خدمات شهری اطلاعات کسب کنند. 

وی بیان کرد: پیشنهادی هم ازطریق اتاق بازرگانی مطرح شد برای ایجاد فضای مشترکی در بصره به نام کرمان و در کرمان به نام بصره جهت تبادل گردشگر که البته فراتر از حیطه شهرداری است ولی ما اعلام آمادگی کردیم به‌صورت پایلوت این طرح را شروع کنیم.

شهردار کرمان افزود: امیدواریم با همکاری سایر نهادها بتوانیم یک مسیر هوایی به‌صورت مشخص و چارترشده ایجاد کنیم و در سفر عراقی‌ها به مشهد، یک مقصد میانی ایجاد کنیم. شعرباف خاطرنشان کرد: برای جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان که در آبان‌ماه برگزار می‌شود، یک پیش‌همایش نیز یک ماه قبل از برگزاری جشنواره با شاعران عراقی در بصره برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در سفر آتی که جهت امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی به بصره خواهیم داشت، با یک تیم دانشگاهی و اقتصادی فراتر از شهرداری می‌رویم تا بتوانیم ارتباطی به‌خصوص در زمینۀ گردشگری ایجاد کنیم. 

شهردار کرمان یادآور شد: سفر هیئت عراقی موجب شکل‌گیری نگاه متفاوتی برای آنها از کرمان شد و هئیت شهرداران بصره، تقاضای انتقال تکنولوژی تولید گل و گیاه را از شهرداری کرمان داشتند.

شعرباف افزود: سفر هیئت شهرداری‌های بصره به کرمان، تجربه خوبی از یک سفر عملیاتی کم‌هزینه بود و ما فقط هزینه اسکان و رفت و آمد مهمانان عراقی را دادیم. 

 

0