سه شنبه 28 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607213
  • 2 آبان 1397
  • 08:40
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
مراقب قاتل خاموش باشیم

مراقب قاتل خاموش باشیم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در خصوص احتمال گاز گرفتگی در فصول سرد سال، هشدار داد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، علی عسکری از شهروندان خواست بررسی وسایل گازسوز توسط سرویس‌کار مجاز و اطمینان از تهویه‌ی کافی فضای ساختمان‌ها را مورد توجه جدی قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که با فرا رسیدن فصل سرما، متأسفانه به‌دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در وسایل گرمایشی، هرساله تعدادی ازشهروندان دچار گازگرفتگی و مرگ می‌شوند، نکات ایمنی مربوط به گازگرفتگی را به‌منظور حفظ جان و سلامتی شهروندان یادآور شد و گفت: گازگرفتگی، ازجمله حوادثی است که معمولاً در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به‌خصوص بخاری و آب‌گرمکن و عدم تهویه‌ی کافی در فضای بسته رخ می‌دهد.

عسکری افزود: هر وسیله‌ی گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد و از شهروندان خواست همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از آب‌بندی و ثبات آن‌ها مطمئن شوند.

وی هم‌چنین بر لزوم رعایت استفاده از دودکش با کلاهک استاندارد تأکید کرد و گفت: مسدود شدن دودکش، سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم‌کننده می‌شود که برگشتن چنین گازهایی به داخل فضای زندگی، باعث گازگرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان ادامه داد: دودکش‌های وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه‌های پنجره، نباید به‌طور مستقیم با شیشه در تماس باشد؛ زیرا در چنین حالتی، امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.

عسکری گفت: قطر لوله‌ی خروجی بخاری باید بزرگ‌تر و یا مساوی خروجی بخاری باشد و در صورتی که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده، باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.

وی تأکید کرد: شهروندان باید هرچندوقت‌یک‌بار، کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنند.

عسکری بیان کرد: کلاهک علاوه بر این‌که از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله‌ی گازسوز هم مؤثر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با بیان این‌که باید از فشردن بیش از اندازه‌ی کلاهک که باعث تعغیر حالت و گرفتگی منافذ خروج گازهای دودکش می‌شود، خودداری شود، گفت: انتهای دودکش‌های توکار، باید حداقل یک متر از سطح پشت‌بام بالاتر باشد.

عسکری افزود: هر وسیله‌ی گازسوز، باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیه‌ی گازهای حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استانداردها در این مورد باعث حادثه خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که از ساخت، خرید و اجاره‌ی خانه‌هایی که فاقد دودکش مناسب در داخل دیوار هستند، خودداری شود، به شهروندان توصیه کرد از نصب آب‌گرم‌کن و بخاری بدون دودکش در فضاهای بسته مثل حمام جداً خودداری کنند.

عسکری افزود: یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گازگرفتگی، روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل است؛ برخی رانندگان صبح‌ها برای این‌که موتور خودرو را گرم کنند، خودرو را در فضای بسته مثل پارکینک ساختمان‌ها روشن می‌کنند و به مدت طولانی در این حالت باقی می‌گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه، سبب بروز گازگرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.

وی ادامه داد: شهروندان از قرار دادن لوله‌ی بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه کنند که شعله‌ی بخاری حتماً باید آبی باشد و از داغ بودن لوله‌ی دودکش بخاری اطمینان داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان با بیان این‌که دودکش‌ها باید حتماً دارای شیب مثبت باشند؛ یعنی جهت دودکش رو به بالا باشد نه به سمت پایین، توصیه کرد حتی‌الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری شود؛ زیرا زانو، کارایی دودکش را کاهش می‌دهد.

عسکری افزود: به هیچ‌وجه نباید از لوله‌های آکاردونی به‌عنوان لوله‌ی بخاری استفاده کرد؛ این لوله‌ها به مرور زمان مقاومت‌شان را از دست داده و در آن‌ها افتادگی و در نتیجه شیب منفی در لوله و درنهایت برگشت گازهای ناشی از احتراق به فضای سکونت ایجاد می‌شود.

وی خواب‌آلودگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، بی‌حالی، کبودی بدن و رنگ‌پریدگی را از علایم گازگرفتگی بیان کرد و گفت: شهروندان در صورت مواجهه با گازگرفتگی، به سرعت با اورژانس تماس گرفته و درها و پنجره ها را باز کنند تا هرچه سریع‌تر هوای محیط عوض شود.

عسکری افزود: فرد دچار گازگرفتگی، باید به سرعت در محیط باز قرار گیرد و لازم است فورأ شیر اصلی گاز بسته شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان از شهروندان خواست برای هرگونه مشاوره، راهنمایی و تماس با مشاوران این سازمان، با شماره 125 تماس بگیرند.

0