جمعه 10 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609981
  • 23 آبان 1401
  • 19:02
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
مشارکت شهرداری در احداث بناهای غیرانتفاعیِ عام‌المنفعه

در نشست اعضای شورا با مدیرکل کمیته امداد مطرح شد:

مشارکت شهرداری در احداث بناهای غیرانتفاعیِ عام‌المنفعه

نشست اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان، با مدیرکل و برخی از مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمان برگزار شد.

به گزارش کِرنا، علیرضا نادری، رییس شورای اسلام شهر کرمان در این نشست گفت: امیدواریم عدالت اقتصادی در کشور ما به‌گونه‌ای اجرا شود که شاهد فقر نباشیم و کمیته امداد امام حمینی(ره)، یک نفر هم تحت پوشش نداشته باشد و نیازمندی در جامعه نباشد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: خوشحالم سازمانی که به فرموده امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در راستای خدمت و کمک به قشر محروم جامعه ایجاد شده، مسیر خود را به‌خوبی طی می‌کند.

محمدرضا کمساری افزود: صاحبان اصلی انقلاب، همین کوخ‌نشینان هستند؛ چراکه بیشترین فشار اقتصادی روی دوش این قشر است، اما پای کارند که این موضوع مسئولیت ما را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای نهاد کمیته امداد و افراد تحت پوشش آن، هر کاری که در قالب قانون و اختیارات شورای اسلامی شهر کرمان باشد، انجام خواهیم داد.

شهردار کرمان نیز در این نشست گفت: تفاهم‌نامه‌‌ای خوب و عملیاتی بین شهرداری کرمان و کمیته امداد تهیه کرده‌ایم، اما برای اینکه موضوع از نوشتن و صحبت فراتر برود، باید گام‌های عملیاتی‌ای در این خصوص برداریم.

سعید شعرباف ادامه داد: یک‌سری از موضوع‌های مطرح‌شده، ارتباطی به درآمد و هزینه‌کرد شهرداری و دیده‌شدن در بودجه ندارد که از جمله می‌توان به استفاده مددجویان کمیته امداد از فضاهای ورزشی، فرهنگی و پارک بانوان در ساعت خاص اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی هم با کمک شورای شهر، تعداد بیلبوردها و درصد اختصاص آن‌ها به کارهای فرهنگی رو به افزایش است، گفت: می‌توانیم برخی از تابلوهای تبلیغاتی را برای تبلیغ محصولات، نمایشگاه‌ها و حتی توانمندسازی برندهای ویژه‌ای که توسط کمیته امداد ایجاد شده، اختصاص دهیم.

شهردار کرمان افزود: در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز زیرساخت و امکان داریم که براساس اولویت، برای تعدادی از افرادی که شرایط مناسب مالی ندارند، با حفظ کرامت، کارت‌هایی صادر کنیم تا بتوانند بدون پرداخت هزینه، از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

شعرباف با اشاره به پروژه‌های اقدام ملی مسکن و ابلاغیه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گفت: شبیه این تخفیفات را می‌توان با مصوبه شورا برای ساخت‌وساز مسکن متعلق به خانواده کمیته امداد اِعمال کرد.

وی افزود: شهرداری‌ها به لحاظ قانونی، امکان واریز وجه و کمک مالی به نهادهای دیگر را ندارند، اما در بخشی که متعلق به فضای عمومی است، می‌توانیم با دیگر نهادها مشارکت داشته باشیم.

شهردار کرمان با بیان اینکه شهرداری، امکان قانونی هبه زمین در موارد انتفاعی ندارد، گفت: بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری کرمان، می‌تواند برای استفاده غیرانتفاعی و عام‌المنفعه، نسبت به واگذاری زمین و پروانۀ ساخت به‌صورت رایگان اقدام کند.

شعرباف افزود: در حوزه اشتغال هم منتظر تأیید یک مکان مناسب برای معرفی و اختصاص به‌عنوان بازارچه خوداشتغالی هستیم و در ایجاد این نوع بازارچه‌ها مانند فروشگاه «سی‌سی» در پارک «مشاهیر»، همکاری می‌کنیم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز در این نشست گفت: قانون جدید درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که ابلاغ شده، فرصت‌های خوبی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) به‌وجود آورده است.

حسین چناریان افزود: در حال حاضر، شهرداری کرمان در حال برنامه‌ریزی برای بودجه سال آینده است که می‌توانیم این فرصت‌ها را در بودجه سال آینده پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: در ماده دو تبصره 6 این قانون آمده شوراهای شهر اختیار دارند در پرداخت‌ها به تخفیفات و معافیت‌ها برای افراد ناتوان به سازمان بهزیستی کشور، توجه ویژه داشته باشند که دامنه گسترده‌ای در عوارض نوسازی، بهای خدمات‌شهری و عوارض مربوط به پروانه ساختمانی دارد.

چناریان اظهار داشت: ماده 8 همین قانون درخصوص عوارض مربوط نقل و انتقالات املاک و دارایی‌های این افراد است که به شهرداری‌ها اجازه مساعدت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در این زمینه را می‌دهد؛ بنابراین، باید تعداد و مواردی را که نیازمند این نوع مساعدت هستند، تا قبل از بودجه‌ریزی سال آینده، به شهرداری اعلام کنید.

مدیرکل کمیته امداد خمینی(ره) استان نیز در این نشست، با ارایه گزارشی از خدمات چندماه اخیر کمیته امداد گفت: 120 هزار از خانوار در سراسر استان تحت پوشش این نهاد هستند و از خدمات کمیته امداد استفاده می‌کنند که شایسته استان کرمان با این همه ثروت نیست.

ناصر عسکری‌نژاد افزود: متأسفانه علی‌رغم اشتغالزایی و خروج افراد از چرخه کمیته امداد، اما مجدد با ورودی‌های جدید مواجه هستیم.

وی خواستار همکاری شورا و شهرداری در زمینه ارایه خدمات به مددجویان این اداره‌کل در موضوعاتی مانند تأمین زمین، تخفیف عوارض خدمات‌شهری، عوارض صدور پروانه ساختمانی، اشتغالزایی و همکاری در صندوق امداد ولایت شد.

15.619