جمعه 31 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605602
  • 8 آبان 1396
  • 19:49
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
معابر حق عمومی است نه ملک شخصی

معابر حق عمومی است نه ملک شخصی

اشاره: بارها برای بسياري از ما پيش آمده که هنگام عبور در مسیر پیاده‌رو به دلیل وجود موانعی (سدمعبر) به ‌ناچار مدتی صبر کرده یا این‌که مسیرخود را به سمت خیابان تغییر داده‌ايم‌ و مشکلاتی را هم برای خود و هم برای وسایل نقلیه به ‌وجود آورده‌ايم و خطر بروز حادثه را به جان خود خريده‌ايم.

بايد بگوييم يكي از موارد احترام به حقوق شهروندي رعايت حريم‌ اجتماعي است و كم نيستند كسبه‌اي که معتقدند پياده‌روي  مقابل مغازه‌شان متعلق به آن‌هاست يا دست‌فروش‌هايي كه بدون توجه به عبور و مرور شهروندان در خيابان بساط پهن مي‌كنند و يا ساخت ‌وساز‌هايي که حتي كوچه‌هاي تنگ و باريك را به اشغال درآورده‌اند و با ريختن نخاله‌ها و وسايل ساخت ساز ساليان سال جا خوش کرده و حتي نيمی از كوچه را به خود اختصاص داده‌اند. 
به‌راستی سدمعبرچيست و چرا عده‌اي معابر شهر را به خود اختصاص مي‌دهند؟ آیا قانوني دراين رابطه وجود ندارد تا با اين موارد برخورد شود؟ اگر قانوني هست شهرداري در برخورد با سدمعبر چه مي‌کند؟
دراين گزارش به اين سوالات پاسخ خواهيم داد.

سدمعبر در لغت به معنی مانع است و سدمعبر یعنی مانع یا موانعی که بر سر راه عبور و مرور مردم باشد یا به هر عملی اطلاق می‌شود که باعث انسداد معابر عمومی‌ شود، مانند: ١- اشغال معابر از سوی دست‌فروشان، ۲- نصب دکه‌های غیرمجاز ۳- تخلیه‌ي نخاله‌های ساختمانی و ریختن مصالح ساختمانی اعم از آجر، سیمان، شن، ماسه و... در معابر عمومی‌ (البته این امر اگر برای مدت مشخص و با  کسب مجوز از شهرداری باشد و نکات ایمنی رعایت شود، سدمعبر محسوب نمی‌شود). ۴- توقف خودرو در مکان‌های غیرمجاز ۵- حضور وسایل نقلیه برای فروش کالا در معابر و اشغال پیاده‌روها و میادین (میوه‌فروشان) ٦- تکدی‌گری ٧- اشغال معابر از سوی صاحبان مغازه که به‌طور عمد اقدام به اشغال خیابان هم می‌کنند، به‌طوری‌که در شهر ما به‌صورت یک فرهنگ درآمده است و نمونه‌ي بارز این امر در خیابان‌های شهر کاملا مشهود است. به هر صورت اشغال و مسدود کردن معابر و آن‌چه به‌عنوان سدمعبر مطرح می‌شود، به‌لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است؛ زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط معابر را ملک شخصی بداند  و آن‌را مسدود کند.
دكتر عباس تدين حقوقدان، در اين‌باره با اشاره به ماده ٢ قانون مجازات اسلامی در تعریف جرم، توضيح مي‌دهد: جرم عبارت است از هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است،  بنابراین جرم بودن یا نبودن عمل سدمعبر بستگی به این دارد که در قوانین و مقررات موجود مجازاتی برای آن مقرر شده باشد یاخیر؟ به موجب قسمت اخیر ماده‌ي ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در املاک متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا اوقاف و... کند به مجازات یک ماه تا یک‌سال حبس محکوم می‌شود، بنابراین هر امری تحت عنوان مزاحمت جرم است.
در ادامه اين حقوق‌دان به قانون شهرداري‌ها اشاره كرده و مي‌گويد: هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز، سدمعبر است و در قانون ٥٥ شهرداری تخلف شناخته و به شهرداری اجازه داده شده است که بدون دستور قضايی با این خاطیان برخورد کند و وارد عمل شود. البته از آن‌جا که سدمعبر دارای مصادیق متعددی است، بهتر است شهرداری ابتدا با احترام و تذکر، به برچیدن این موانع اقدام و از وارد كردن هرگونه خسارت مالي يا جاني پرهيز كند.
وي مسئولیت اجرایی سدمعبر را از لحاظ مقررات قانونی، برعهده‌ي شهرداری مي‌داند و  تصريح مي‌کند: با توجه به مسئوليت شهرداری، اين نهاد موظف به ایجاد نظم و جلوگیری از مزاحمت برای شهروندان است، زيرا مسیری که مورد استفاده عموم است معبر تلقی می‌شود و اگر کسی مانع تردد افراد يا وسايل نقلیه شود، سدمعبر کرده است که در قانون اين عمل جرم است و شهرداری موظف است با این افراد برخورد کند. وي با تاکيد بر اين‌که سدمعبر یکی از مصداق‌های قانون‌گریزی ما است مي‌گويد: شهرداری هم نباید از این موضوع غافل بماند و باید با این نوع هنجارشکنی‌های اجتماعی برخورد کند.
اين حقوق‌دان در پايان به شرع مبين اسلام اشاره كرده و تصريح مي‌کند : قانون ما براساس دین و شریعت‌مان است. در اسلام رعایت نکردن حق‌الناس یکی از گناهان نا‌بخشودنی است و سدمعبر هم چون مربوط به اماکن عمومی و مربوط به  همه‌ي آحاد جامعه می‌شود، نوعی حق‌الناس است و باید رعایت شود تا حقی از کسی بر گردن‌مان نماند، بنابراين به‌طور شرعي، عرفي و قانوني نبايد مانع عبور و مرور افراد شد.
مشکاني صاحب فروشگاه لوازم خانگي نيز درمورد اين‌که معبر حق عمومي مردم است مي‌گويد: خيلي از مردم  از جمله من نمي‌دانستيم که معابر شهر حق عمومي است و مردم در اين رابطه نمي‌دانند حتي قانوني وجود دارد. در هر صورت من با پهن شدن بساط جلوي مغازه مخالفم به‌خصوص اگر دست‌فروشي بخواهد لوازم خانگي بفروشد؛  چرا که من براي داير کردن مغازه‌ام اجاره، عوارض و ماليات مي‌دهم اما يک نفر مي‌آيد و نان ما را آجر مي‌کند و کارم را از رونق مي‌اندازد؛ شهرداري وظيفه دارد اين‌ها را از سطح شهر جمع کند اما در اين زمينه خيلي جدي نيست.                                     
امير صادق‌زاده يکي از شهروندان شهر کرمان که در يکي از خيابان‌هاي شهر فروشگاه موادغذايي دارد در مورد وجود دست‌فروشان در پياده‌روها و جلوي مغازه‌ها مي‌گويد: حقيقت است كه اين افراد از سر ناچاري به شغل‌هاي كاذب روي آورده‌اند به نظرم  اگر فروشندگان مکان لازم را برای فروش اجناس خود داشته باشند، هیچ‌گاه بساط خود را در کنار خیابان پهن نمي‌كنند. در این‌جا بهتر است شهرداری به‌جای جمع‌آوري دست‌فروشان مکانی رایگان یا نیمه‌رایگان براي سامان‌دهي دست‌فروشان در نظر بگیرد تا ديگر شاهد بساط پهن کردن دست‌فروشان در جلوي مغازه‌هاي خود نباشيم. 
محمدرضا محمدرضاخاني معاون خدمات شهري شهردار کرمان در مورد سامان‌دهي دست‌فروشان مي‌گويد:  شهرداري به دنبال ايجاد مکاني براي مستقر کردن دست‌فروشان است و قصد دارد با راه‌اندازي جمعه‌بازار، پنج‌شنبه بازار و شب بازار دست‌فروشان را در شهربازي کرمان که در ايام زمستان تعطيل است؛ مستقر کند تا اين‌گونه از سدمعبر در معابر شهر جلوگيري کند که دراين رابطه دست‌فروشان مي‌توانند به واحد خدمات شهري مراجعه و ثبت‌نام کنند و شرکت شهربازي با هم‌کاري سازمان ميادين، ميوه وتره‌بار، مقدمات کار را به راحتي براي آنان فراهم کرده‌است چراکه از دست‌فروشان براي شرکت در جمعه‌بازار، پنج‌شنبه بازار و شب بازار هزينه‌اي دريافت نمي‌شود و در هفته‌هاي اول اين امکان به‌طور کامل رايگان است. تنها بعد از رونق يافتن بازار، دست‌فروشان مي‌بايست مبلغ اندکي را به شرکت شهربازي  پرداخت کنند. 
وي هم‌چنين تصريح مي‌کند: براي اطلاع‌رساني به مردم از وجود جمعه‌بازار، پنج‌شنبه بازار و شب بازار تبليغاتي را در سطح شهر به‌طور رايگان انجام داده و خواهيم داد که البته اين اقدام مبتني براين است که دست‌فروشان مشارکت کرده و براي هماهنگي با شرکت شهربازي با گرفتن شماره تلفن‌هاي 33315060 و09136180091 آمادگي خود را اعلام کنند. حتي شرکت  شهربازي کرمان اعلام کرده براي برپايي بازار دست‌فروشان امکاناتي چون آب و برق را به‌صورت رايگان در اختيار دست‌فروشان‌قرار مي‌دهد اما اين امر مستلزم تمايل آنان  به هم‌کاري است. 
معاون خدمات شهري شهردار کرمان درمورد اين‌که چرا سدمعبر جرم است؛ در مورد وظايف قانوني شهرداري  در اين رابطه مي‌گويد: پياده‌روهاي شهر کرمان ملک عمومي و متعلق به مردم است و طبق قانون شهرداري، پهن کردن بساط دست‌فروشي در اين معابر ممنوع بوده و امري خلاف است بر اساس همين قانون، شهرداري مي‌تواند  بدون صدور حکم قضايي با افرادي که به اين امر اقدام مي‌کنند، به شدت برخورد قانوني کند.
وي مي‌افزايد: بايد بگويم شهرداري حتي مکان‌هاي خاصي براي مستقر شدن دست‌فروشان تعيين کرده که از جمله آن مي‌توان به بازارچه‌ي جمعه بازار در خيابان ابوذر اشاره کرد که علي‌رغم استقبال مردم، دست‌فروشان حضور فعالي در آن نداشته‌اند  چرا که آنان  تمايل دارند که در معابر پرتردد مانند ميدان آزادي و چهارراه ولي‌عصر بساط خود را پهن کنند که امري اشتباه است زيرا نه تنها در عبور و مرور مردم اختلال ايجاد مي‌کنند بلکه عابران پياده مجبور مي‌شوند از خيابان گذر کرده و ممکن است دچار حادثه شوند. بنابراين ماموران اجراييات شهرداري براي حفظ حقوق مردم طبق قانون ملزم هستند با افرادي که در معابر پرتردد و حادثه‌خيز بساط خود را پهن مي‌کنند برخورد کنند البته نه آن‌گونه که به دست‌فروشان توهين و يا به آنان آزاري رسانده شود، حتي به ماموران خود گفته‌ايم که به دست‌فروشان اجازه دهند تا در صورتي که موجب ترافيک شهري نشوند از ساعت 9 شب به بعد بساط خود را در معابري که مجاز است قرار دهند و در اين رابطه ماموران شهرداري ممانعتي ايجاد نمي‌کنند. 
محمدرضاخاني در ادامه با اشاره به اين‌که بعضي از رستوران‌ها و کافي‌شاپ‌ها در معابر سدمعبر مي‌کنند مي‌گويد:  با گرفتن مجوز از شوراي شهر کرمان، به اين اصناف اجازه داديم تا در بعضي از ساعات شبانه‌روز بخشي از پياده‌رو را به نحوي که در عبور و مرور اشکالي ايجاد نشود؛ اشغال کنند. بنابراين اين اصناف اجازه دارند  تا بعد از نماز مغرب و عشا تا جايي که پياده‌رو اجازه مي‌دهد، با پرداخت مبلغي به شهرداري  در ساعت معيني، ميزان معيني از پياده‌رو را براي قرار دادن ميز و صندلي بگيرند. 
معاون خدمات شهري شهردار کرمان مزاحمت ماشين‌هاي سيار ميوه فروشي در سطح شهر را نيز نمونه‌اي از سدمعبر مي‌داند و يادآور مي‌شود: اين ماشين‌ها در معابر مختلف ايجاد ترافيک مي‌کنند،  بنابراين با هماهنگي صنف ميوه‌فروشان و پليس راهنمايي و رانندگي با آن‌ها برخورد مي‌کنيم و در اين رابطه از پليس راهنمايي و رانندگي خواسته‌ايم در مسير گشت‌زني خود در صورت مشاهده‌ي موردي، آن‌ها را جريمه کند. 
اما در کنار اين موارد،  سدمعبري که بيش‌تر براي شهروندان مزاحمت ايجاد مي‌کند وسايل ساختماني است كه در پياده‌روها  و خيابان‌ها رها شده‌اند و عبور و مرور را بسيار سخت کرده‌اند.
محمدرضاخاني در اين‌باره مي‌گويد: اگر هنگام ساختمان‌سازی، مصالحی در معابر عمومی گذاشته شود، مصداق سدمعبر است زیرا فضای عمومی را اشغال کرده‌ است و با عوامل آن برخورد می‌شود. هنگام ساختمان‌سازی نباید فضای عمومی را به اشغال خود درآورد و تنها با كسب اجازه از شهرداري مي‌توان از یک‌چهارم  فضای پیاده‌رو یا حتی فضا‌های هوایی استفاده کرد تا مزاحمتی برای سایرین ایجاد نشود و اگر بیش از این اندازه شد شهرداری موظف است با این افراد برخورد کند.
علي زنگي‌آبادي رييس سازمان حمل و نقل ترافيک شهرداري کرمان دراين باره مي‌گويد: معابر متعلق به سازمان ترافيک است بنابراين ارگان‌های دولتی و مردم و حتي شهرداری‌ها اگر بخواهند در معابر شهر چه پياده و يا سواره کاري انجام دهند باید از سازمان حمل‌ونقل ترافيک مجوز بگیرند  بنابراين ساخت و ساز در معابر مبتني بر گرفتن مجوز و رعايت اصولي خاص است و در غير اين صورت با افراد برخورد مي‌شود.
وي که بدترين موارد سدمعبر را داربست‌ها و ريختن مصالح ساختماني در پياده‌رو و خيابان مي‌داند مي‌افزايد: به‌دليل نداشتن ايمني ممکن است مصالح بر سر عابر پياد سقوط کند يا با کج کردن راه به سمت خيابان احتمال تصادف براي عابر پياده وجود دارد بنابراين در زمینه‌ي زدن داربست در حال حاضر ضوابط سخت‌گيرانه‌تري  اجرا مي‌شود. اگر دقت کرده باشید در سال‌های گذشته اين‌گونه نبود. يادم مي‌آيد دو سال پيش شخصي در خیابان جهاد داربست زده بود وقتی مراجعه کردم از مالک پرسيدم چند سال داربست زدی؟ گفت شش سال و وقتي از او سوال کردم چرا شش سال؟ گفت سنگ پایین تراورتن زدم وديگر گیرم نیامده است. من تعجب کردم چرا شش سال معبر را بسته و جمع نکرده بود. مي‌دانيد چرا؟ به‌خاطر این که هیچ اجباري نداشت و دراين رابطه ضابطه‌اي نبود که کارش را پي‌گيري کند.
وي درباره‌ي اين‌که چرا عده‌اي داربست خود را جمع نمي‌کنند توضيح مي‌دهد: به‌طور مثال مردم می‌گویند داربست زدیم در 50 متر ارتفاع خوب می‌گذاریم باشد و یک حفاظی هم برای ساختمان است ولی با بررسی وضع موجود ما برنامه‌ریزی کردیم که اين وضعيت در شهر وجود نداشته باشد، بنابراين کسی که بخواهد داربست بزند بايد به سازمان ترافیک بیاید و در مدت زمان معین کار کند. 
زنگي‌آبادي در مورد مدت زمان معين مي‌گويد: حداکثر زمانی که می‌توانیم به همشهریان براي زدن داربست مجوز بدهیم یک سال واگر کسی الان بیاید شش ماه است. يعني هر موقع از سال بیاید ما تا آخر سال مجوز می‌دهیم و اگر زمان  بیش‌تري خواست باید در سال جدید مجدد و آن هم با هزینه‌ي بالاتر اقدام کند.
اين يک اتفاق خوب است مي‌دانيد چرا؟ چون وقتی از یک ارگان رسمی به فرد مدت زمان داده می‌شود و شخص مجبور است ظرف مدت معین کار خود را انجام دهد و جمع کند بنابراين  کارش سرعت بیش‌تری می‌گیرد و باعث می‌شود که خیابان پاک‌سازی شود. 
وي تصريح مي‌کند: درضمن نصب علايم ونکات فنی نيز باید در هنگام زدن داربست رعایت شود به‌طور مثال در کنار ساخت و ساز بشکه، چراغ وعلامت هشدار دهنده نصب شود که البته هنگام مراجعه به سازمان ترافيک تمام اين موارد را تذکر می‌دهیم  و با ارايه کردن راهکار طبق ضوابط آن‌ها را راهنمايي مي‌کنيم. 
رييس سازمان حمل ونقل ترافيک شهرداري کرمان درمورد ضوابط مصوب شده مي گويد: این ضوابط زیر نظر شورای شهر، استانداری و فرمانداری‌ مصوب شده است و نرخ‌گذاری آن هرساله توسط شورای شهر انجام و تصويب مي‌شود که براين اساس معابر برحسب اهميت درجه‌بندی شده‌اند، به‌‌طور مثال کوچه‌ي درجه یک و يا خیابان‌های درجه یک مثل بلوار جمهوری و هزارویکشب با خیابان درجه دو مثل شهید ایرانمنش ازلحاظ قیمتی متفاوت هستند و هر کدام بر حسب مترمربع از 300 تومان شروع شده و تا نرخ‌هاي بالا ادامه دارند.
وي درمورد چگونگي برخورد با موارد سدمعبر داربست‌ها مي‌گويد: به‌طور مثال طرف داربست می‌زند آن هم غير اصولي بنابراين ما به او اخطار و تذکر می‌دهیم و ابعادی که پیاده‌رو را اشغال کرده  بررسی و یادداشت می‌کنیم، با توجه به اين‌که خيلي از مردم  در برپايي چگونگي داربست توجیه نیستند؛ خودمان در ابتداي امر وارد عمل شده و موارد را بررسي مي‌کنيم، درحالي‌که قبل از زدن داربست بايد ضوابط رعايت شود درحال حاضر در اين رابطه سه تيم گشت در مناطق  چهارگانه مشغول گشت‌زني هستند تا اگر با موردي مواجه شدند آن‌ها را به سازمان ترافیک ارجاع دهند.  همان‌طور که گفتم ماموران در بازدید روزانه ابعاد داربست را یادداشت می‌کنند.
وي مي‌افزايد:  به‌طور مثال مالک 22 مترمربع از معبر را گرفته است وقتي به او می‌گوییم چه مدت می‌خواهی؟ می‌گوید یک سال خوب است اما وقتی هزینه را براش حساب می‌کنیم 30 میلیون تومان می‌شود و به مبلغ  اعتراض می‌کند و برای این‌که هزینه کم‌تر شود می‌گوید من می‌توانم یک ماهه ساختمان را بسازم و داربست را جمع کنم، خوب اين‌گونه مبلغ کم‌تر مي‌شود و برای این که بیش‌تر نپردازد یک ماهه جمع می‌کند و اين به نفع مردم و عابراني است که مي‌خواهند از آن‌جا عبور کنند. 
وي شروع به کار اين طرح را از ابتدای سال 95 مي‌داند ومي‌گويد: ما در این مدت به دليل اين‌که مردم توجیه نبودند کمي آرام و با احتياط عمل کرديم اما از امسال به‌صورت سخت‌گيرانه‌تر وارد شده‌ايم، اخطار می‌دهیم و حتي جمع‌آوري می‌کنیم  
وي خاطرنشان مي‌کند: سه بار اخطار و بعد از سه بار اخطار، از طريق نصب بنر به مالک اطلاع مي‌دهيم  و از او درخواست مي‌کنيم براي گرفتن مجوز به سازمان ترافیک بيايد. مجدد پنج روز بعد مراجعه کرده و برای بار چهارم بنر می‌زنیم و از مالک مي‌خواهيم تا ظرف سه روز به سازمان ترافیک مراجعه کند درغیر این صورت داربست جمع می‌شود، در صورتي که فرد نسبت به اين اخطارها بي‌اعتنا بود همراه با اجرايیات مرکزی و نیروی انتظامی وارد عمل شده و داربست را جمع می‌کنیم و قانون هم از ما  پشتيباني مي‌کند.
رييس سازمان حمل و نقل ترافيک شهرداري کرمان با تاکيد بر اين‌که در دادن مجوز ابتدا حق را به عابر پياده مي‌دهيم نه مالک، خاطرنشان مي‌کند: به‌طور مثال اگر مالک سه متر از پیاده‌رو را بخواهد و پیاده‌رو هم سه متر باشد از او مي‌خواهيم برای این کار با زدن کانال معبر را ایمن کرده تا عابر پیاده بتواند از زیر آن عبور کند و اگر کسی زیر بار نرفت یک متر از معبر را با فضای ایمن برای عبور عابر پیاده باقی می‌گذاریم.  بايد بگويم ما در اثر اشغال پیاده‌روها چند مورد حادثه‌ي منجر به فوت داشتیم که  یکی در خیابان جهاد و ديگري در بلوارجمهوری بود. دراين حوادث مالک کوچه را بسته بود به همين سبب عابر با ماشین برخورد کرده و کشته شده بود بنابراين بايد بگويم موضوع گرفتن پول نيست بلکه رعايت حق عابر پياده است. ما راهکار مي‌دهيم که چه کنند ایمنی عابر پیاده و سواره تامین شود. داربست زدن و حصارکشی مستلزم داشتن پروانه‌ي ساختمانی است و براي ايمني بيش‌تربايد چراغ چشمک‌زن و شبرنگ نصب کنند و کابل‌های برق را پوشش دهند.
وي مورد ديگر سدمعبر را حصارکشی مي‌داند و در اين رابطه مي‌گويد: به دليل اين‌که در حصارکشي نيز بخشي از معبر اشغال می‌شود آن هم سدمعبر است و با توجه به اين‌که در گودبرداري‌ها احتمال ریزش وجود دارد ما به آن‌ها اجازه می‌دهيم که کل پیاده‌رو را در يک مدت زمان محدود به خود اختصاص دهند، به‌طور مثال اگر متقاضی یک ماه درخواست کار کند ما يک هفته به او مهلت مي‌دهيم  و در اين رابطه باید با قرار دادن شبرنگ و ديگرامکانات، ايمن‌سازي و در عرض یک هفته کار را جمع کند. بعضي‌ها کانکس می‌زنند ولي تا جاي ممکن بايد کانکس را در ملک خود ببرند در اين رابطه تلاش مي‌کنيم پیاده‌رو اصلا مسدود نشود. 
ريس سازمان حمل‌و‌نقل ترافيک شهرداري کرمان تصريح مي‌کند: در کوچه‌هايي که تمام آن سواره است براي حصارکشی‌ها و برپايي داربست بايد رو به سمت مسیر، چراغ چشمک‌زن نصب و بشکه قرار داده شود و به زدن شبرنگ کفايت نشود يعني بايد طوري ايمن‌سازي کند که احتمال برخورد عابر پياده وسواره به حداقل برسد. 
زنگي‌آبادي  در مورد اين که مجوز داربست و حصارکشي تمديد مي‌شود يا خير مي‌گويد: اين امر مستلزم دو برابر شدن هزینه‌ بوده و هرچند ممکن است بعضی‌ها بگويند شما می‌خواهید پول جمع کنید ولی این‌گونه نیست، طبق مصوبه‌ي شوراي شهر هر چه تعداد روزها بیش‌تر شود مبلغ هم افزایش پیدا می‌کند و ما در سازمان ترافيک به همه 15 تا 20 روز مهلت رایگان داده‌ايم و در اين مدت اگر بتوانند کار را جمع کنند هزينه‌اي دريافت نمي‌کنيم و در صورتی که کسي کار خود را جمع نکرد از او مبلغي می‌گیرم، پس هدف ما پول گرفتن نیست این بازه‌ي زمانی را برای این منظور ایجاد کرده‌ایم که داربست‌ها زودتر جمع شده و معبر آزاد شود و اگر نشد با گرفتن هزينه کار را سرعت ببخشيم اما اگر تشخیص دهیم ساخت این ملک بیش‌تر از یک سال طول مي‌کشد و در مهلت مقرر استاندارد های لازم را رعایت کرده است در تمدید مجدد قرار داد به مالک تخفیف می‌دهیم. 
وي در پاسخ به اين‌که بعضي‌ها مصالح ساختمانی خود را در پیاده‌رو می‌ریزند و مرجعي براي فشارآوردن به آن‌ها وجود ندارد مي‌گويد: سازمان حمل‌ونقل ترافيک شهرداري کرمان ظرف 24 ساعت با آن‌ها برخورد و با هماهنگي اجراييات نسبت به جمع‌آوري آن‌ها اقدام مي‌کند چرا‌که گذاشتن مصالح ساختماني در طولاني مدت کاري اشتباه است و بايد اين مصالح به داخل ملک برده شود.
محمدرضا  محمد رضا خاني معاون خدمات شهري شهردار کرمان نيز در اين باره مي‌گويد: متاسفانه اين روزها در سطح شهر ديده مي‌شود که مجريان و مالکان ساختمان بدون درنظر گرفتن حقوق شهروندان، موجب سدمعبر ساختماني و ايجاد مزاحمت در تردد عابرين پياده و سواره در معابراصلي و فرعي مي‌شوند و فکر مي‌کنند که کوچه‌ متعلق به آن‌ها است و با گذاشتن مصالح ساختماني مانند  تيرچه، آهن، ميلگرد، سفال، بتن و تخليه‌ي شن و ماسه و سيمان آن هم به مدت بسيار طولاني براي همسايگان مشکل ايجاد مي‌کنند حتي در برخي مواقع مشاهده شده که بدون هماهنگي مسيرکوچه را به‌طور کلي مسدود کرده‌اند
 محمدرضاخاني  تاکيد مي‌کند: ریختن مصالح و یا نخاله‌های ساختمانی و آهن‌آلات در هنگام تعمیرات یا ساخت‌وساز در مسیرمعابر عمومی در واقع اخلال در عبورومرور شهروندان است. مالکان می‌بایست پس از انجام دادن مراحل اولیه ساختمان نسبت به انتقال مصالح ساختمانی و آهن‌آلات به فضای داخلی ساختمان خود اقدام کنند.
وي تصريح مي‌کند: در واقع اين وظيفه‌ي شهرداري است که از معابر به‌عنوان يک ملک عمومي حفاظت کند و آن ‌را براي استفاده‌ي عموم آزاد بگذارد و از تجاوز اشخاص جلوگيري کنند. استفاده از معابر عمومي، ميدان‌ها، پارک‌ها و خيابان‌ها حق طبيعي هر شهروندي است و هيچ‌کس نمي‌تواند با ايجاد سدمعبر مانع آن شود.  بنابراين از شهروندان مي‌خواهيم در صورت مشاهده‌ي موردي از سدمعبر با ارسال پيامک به شماره‌ي 09133416146 مسئولان شهرداري را مطلع کرده تا دراسرع وقت اقدام کنند. 

 

مهدیه جعفری

15.6126