جمعه 31 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9608978
  • 29 اردیبهشت 1399
  • 15:09
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
موزه‌ها، فضایی برای تفکر، تأمل و برقراری ارتباط با گذشته است

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری:

موزه‌ها، فضایی برای تفکر، تأمل و برقراری ارتباط با گذشته است

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرمان گفت: موزه‌ها، فضایی برای تفکر و مطلوب‌ترین مکان برای تأمل و تأویل است.

به گزارش کرمان‌شهرآنلاین، محمد جهانشاهی در نشستی که به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی برگزار شد، با بیان این‌که «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی» در سال‌جاری، نامطلوب‌ترین شرایطی است که موزه‌ها در کل دنیا تجربه می‌کنند، گفت: همواره به فراخور شرایط هر کشوری مثل جنگ، زلزله و حوادث غیرمترقبه و بیماری‌ها، ممکن است موزه‌ای در گوشه‌ای از دنیا تعطیل شود، اما این‌که تمام موزه‌های دنیا همزمان تعطیل شوند، موضوعی است که تاکنون تجربه نشده است؛ بنابراین، این اتفاق باید به ویترین موزه حیاتی اضافه شود تا در آینده مردم ببینند که کرونا، چگونه حیات موزه‌ها را به چالش کشیده است.

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی موزه‌ها با عنوان «موزه برای برابری، تنوع و فراگیری» گفت: قطعاً نهادی مثل شهرداری می‌تواند بسترساز اتفاقات بهتر در این زمینه باشد.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری در همین زمینه به راه‌اندازی موزه شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: همان‌طور که موزه بانو حیاتی، به‌گونه‌ای حیات مشاغل قدیمی کرمان محسوب می‌شود، در موزه شهرداری هم بخشی از داشته‌های شهر و شهرداری کرمان ثبت و ضبط خواهد شد.

جهانشاهی موزه‌ها را فضایی برای تفکر و تأمل کردن و ارتباط برقرار کردن با گذشته به‌عنوان بخشی از هویت شخص دانست و گفت: اگر به نقش موزه‌ها از این زاویه نگاه کنیم، ارزشمند است؛ بنابراین، شهرداری کرمان تلاش می‌کند تا کیفیت و کمیت فعالیت‌ها در این بخش افزایش یابد.

وی بر استانداردسازی فضای موزه حیاتی و ارتقابخشی شاخص‌ها در برنامه‌های این موزه تأکید کرد.

جهانشاهی افزود: همچنین در مسیر معرفی موزه حیاتی، هم با همکاری حوزه اجتماعی و گردشگری و ارتباطات، برنامه‌های جدی خواهیم داشت.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری به روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی هم اشاره کرد و ضمن تبریک این روز به کارشناسان ارتباطات و فعالان حوزۀ روابط‌عمومی گفت: ارتباطات و روابط‌عمومی به‌ویژه در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که مخاطب اصلی آن مردم هستند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

جهانشاهی با بیان این‌که اگر در این حوزه ضعیف باشیم، هر هدفی که دنبال می‌کنیم به نتیجه نخواهد رسید، تأکید کرد: تعامل دوسویه‌ای که بین ما و ارکان مختلف جامعه وجود دارد، باید از طریق واحد ارتباطات افزایش پیدا کند.

وی افزود: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، سازمانی ارتباطاتی و تعاملی است؛ بنابراین، هرچه این حوزه تقویت شود، سایر حوزه‌ها نیز تقویت خواهد شد.

0