استاندار کرمان گفت: نظام آموزش و پرورش ما مبتني بر پرورش نيست و تنها بعد آموزشي دارد.
به گزارش کرمانشهرآنلاین، استاندار کرمان در همايش شوراهاي آموزش و پرورش که صبح امروز به مناسبت هفتهي شوراهاي آموزش و پرورش با حضور ائمهي جمعه، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و روساي ادارات آموزش و پرورش در سالن شهيد مرتضوي استانداري برگزار شد با تاکيد بر اينکه توسعهي هر کشور بر اساس نظام آموزشي آن شکل گرفته است به وجود اشکالاتي در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: اگر نظام آموزش و پرورش خود را با کشورهاي ديگر مقايسه کنيم وضعيت خوبي نداريم چرا که نظام آموزش و پرورش ما، پرورشي نيست و تنها بعد آموزشي را در نظر گرفته است که کارساز نيست.
رزمحسینی خاطرنشان کرد: نظام آموزش و پرورش کشورهاي پيشرفته در وهلهي اول مبتني بر پرورش است و آموزش در مرحلهي دوم قرار دارد که نتيجهي آن چيزي جز پيشرفت آن کشور در شاخصهاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي نيست.
رزمحسيني آموزش نحوهي گفتوگو، تعامل و مذاکره را نيز از شاخصهاي يک نظام آموزشي خوب ذکر و تصريح کرد: اين مقوله در کشورهاي توسعه يافته نيز مدنظر قرار گرفته است در حاليکه ما هنوز قادر به تعامل و همفکري و گفتوگو نيستيم و اينرا به بچهها ودانشآموزان خود ياد ندادهايم.
استاندار کرمان با اشاره به اينکه از سرمايهي بزرگ انساني در آموزش و پرورش غفلت کردهايم، افزود: ما در آموزشهاي خود مهارتآموزي نداريم و اگر نظام تمرکزگرايي از بين ميرفت ميتوانستيم بسياري از مشکلات آموزشي مناطق را حل و فصل کنيم.
رزمحسيني در بخشي از صحبتهاي خود به کشور پيشرفتهاي چون ژاپن اشاره و خاطرنشان کرد: اين کشور عليرغم نداشتن امکانات و سرمايههاي طبيعي و کم بودن وسعت آن به سرمايهي انساني خود ميبالد بهطوري که درآمد سرانهي آن15 برابر درآمد سرانهي کشور ما است و اگر در حال حاضر بهعنوان يکي از کشورهاي پيشرفته جهان شناخته ميشود بهدليل توسعهي شاخصهاي آموزشي و پرورشي در نظام آموزش و پرورش آنها بوده است.
در ادامهي اين جلسه محمد محسنبيگي مديرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: بعد از قانون اساسي، قانون شوراي آموزش و پرورش کاملترين قانون است و اگر به درستي اجرا شود مشکلات آموزش و پرورش ما حل و فصل ميشود.وي افزود: اين شورا از مسوولان و دستاندرکاران هر استان؛ خبرگان و نخبگان آن تشکيل شده و استان کرمان اولين استاني است که دست به تشکيل اين شورا زده است.
محسنبيگي تصريح کرد: عليرغم کمبودها و امکانات استان کرمان در حوزهي کمي و کيفي به موفقيتهايي دست پيدا کرده است بهطوري که در سرشماري سال 1390 نزديک به 202 هزار نفرآمار خوداظهاري بيسوادي در آن برآورد شده و طبق آخرين سرشماري در سال 95 جزء مناطقي بوده که بيشترين رشد سوادآموزي را داشته است.
مديرکل آموزش و پرورش پوشش بازماندگان مانده از تحصيل را 99 ونيم درصد اعلام و خاطرنشان کرد: با همکاري مراکز و خانههاي بهداشتي در روستاها دانشآموزان بازمانده از تحصيل شناسايي شدند.
وي افزود: استان کرمان در کيفيت بخشي آموزش و پروش در جشنوارهي شهيدرجايي با به دست آوردن 1906 امتياز در درجهي عالي قرار گرفته و در قبولي کنکور در به دست آوردن رتبههاي زير سه هزار نسبت به سال گذشته 7 درصد رشد داشته است.
محسنبيگي با اشاره به اينکه در ساختار فضاي آموزشي دچار مشکلاتي هستيم تصريح کرد: 26 مجمع خيرين در شهرستانها تشکيل شده است و تاکنون 220 کلاس درس تحويل آموزش و پرورش شده است.
مهديه جعفري