شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606499
  • 2 اردیبهشت 1397
  • 09:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
هدف برنامه‌هاي تحول سلامت توجه به قشر ضعيف جامعه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان:

هدف برنامه‌هاي تحول سلامت توجه به قشر ضعيف جامعه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان هدف اصلي برنامه¬هاي طرح تحول سلامت را توجه به قشر ضعيف جامعه دانست و گفت: هدف ما همواره حمايت از افراد فقير و کم درآمد در حوزه¬ي درمان بوده اما متاسفانه عده‌اي از افراد ثروتمند از اين امکانات استفاده کرده¬اند که در هيچ جاي دنيا چنين چيزي وجود ندارد.

به گزارش کرمان­شهرآن‌لاين، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته‌ي سلامت برگزار شد افزود: با توجه به تحميل هزينه‌هاي اضافي در حوزه‌ي درمان و سلامت دچار کمبود منابع درآمدي شديم بنابراين تصميم گرفتيم که به فقرا توجه بيش­تري شود و ديگران به­خصوص افراد متمول نيز سهم خود را از درمان بپردازند و جلوي تخلفات وسوء استفاده‌ها در هزينه‌­هاي درمان گرفته شود.

دکتر حمیدرضا رشیدی‌نژاد رسالت دانشگاه علوم پزشکی را تامین سلامت جامعه دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر معاونت‌های مختلفي از جمله معاونت پژوهشی، درمانی، بهداشتی و دارویی تشکیل داده است که اساس کار آن‌ها آموزش است که نتیجه و خروجی آن به گذشت زمان نياز دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: شعار سال جاری دانشگاه علوم پزشکی سلامت همگانی است و وظیفه­ی ما در این راستا دسترسی آسان مردم به پوشش همگانی است.

وي در ادامه شاخص ضریب تخت بستری استان کرمان را نسبت به جمعیت و متوسط کشوري پایین­تر ذکر کرد و گفت: ضریب  شاخص تخت بستری متوسط کشوری 1.6 است و در برخی از استان‌ها این شاخص 2 تا 4 می‌باشد اما این شاخص در استان کرمان 1.1 بوده که  اين ميزان  در برخی از نقاط استان کرمان به  0.6  می­رسد

رشیدی‌نژاد با اشاره به اين­که اغلب مراکز بهداشتي و درماني فرسوده بوده و بعضي از بيمارستان‌ها بالاي 60 سال قدمت دارند؛ تصريح کرد: در راستاي جبران اين کمبود، فاز جديد بيمارستان­هاي شهر کرمان در حال ايجاد است که از جمله‌ی آن می‌توان به بيمارستان پيامبر اعظم و فاز جديد بيمارستان باهنر اشاره کرد که به زودي فاز جديد بيمارستان شفا نيز کلنگ­زني خواهد شد.

وي تصريح کرد: بیمارستان افضلی­پور به لحاظ فیزیکی و زیرساختی در مقابل زلزله‌ها مقاوم است و ساختمان جدید بیمارستان شهید باهنر در تابستان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات احداث ساختمان جدید بیمارستان شفا در اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز مي­شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بیماران سرطانی سه نوع درمان دارند که شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی می‌باشد که در بخش شیمی درمانی و جراحی از لحاظ نیروی متخصص و تکنیک در استان مشکلی وجود ندارد و در زمينه‌ي راديوتراپي براي بيماري سرطان  قرار است  2 مرکز تا پایان سال در استان به بهره­برداري برسد.

رشيدي­نژاد با اشاره به آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با هم‌کاری با دادگستری چند طرح در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در حال اجرا دارند، هم­چنین شهرستان بردسیر به­عنوان پایلوت سلامت روانی انتخاب شده است که 256 خانوار در این شهر از خدمات این طرح استفاده می‌کنند.

وی یکی از برنامه‌های علوم پزشکی را عدالت در دست­رسی به خدمات بهداشتی و درمان ذکر کرد و ادامه داد: براساس آمارهای اعلامی حدود 310 هزار نفر افاغنه در استان وجود دارد که از این تعداد فقط 16 هزار نفر آن­ها تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

رشیدی‌نژاد افزود: میزان استفاده‌ی افاغنه از بخش بهداشت و درمان به اندازه­ی 10 درصد جامعه‌ی آماری استان است و افاغنه در برخی از بخش‌ها مثل زاد و ولد (تعداد زاد و ولد آن­ها زیاد است) بیش از کرمانی‌ها از این خدمات استفاده می‌کنند اما به­دلیل وظایف بشر دوستانه باید که به آن­ها خدمت ارایه دهیم، ضمن آن­که برای تصادفی‌های افاغنه نیز هیچ بودجه­ی خاصی مقرر نشده و متاسفانه این هزینه‌ به بدنه­ی بهداشت و درمان استان تحمیل شده است.

وی با بیان این مطلب که به ازای هر 5 هزار و 500 نفر به یک باب داروخانه نیاز است، تصریح کرد: جمعیت کرمان 6 هزار و 650 نفر است که 118 باب داروخانه وجود دارد که 10 درصد آن­ها شبانه­روزی هستند لذا در حال حاضر به سه باب داروخانه در شهر کرمان نیاز داریم که در حال حاضر متقاضی برای آن وجود ندارد.

احمدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه  در مورد بهداشت رواني در کرمان گفت: در کشور به ازای هر 100 هزار نفر 240 مورد خودکشی وجود دارد که در استان کرمان اين ميزان به ازای هر 100 هزار نفر 205 مورد خودکشی است که نشان مي­دهد از میانگین کشوري پايين­تر است.

وي شيوع افسردگي در استان را 20 درصد دانست وافزود: فقدان تمرکز، خستگي و کاهش انرژي از علايم افسردگي است و اين ميزان در زنان بيش از مردان است.

طباطبايي خاطرنشان کرد: اغلب مردم کرمان فاقد مهارت‌هاي زندگي هستند و نشاط اجتماعي در بين مردم در سطح پاييني قرار دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکيد براين‌که دانشگاه علوم پزشکي در زمينه‌ي نشاط اجتماعي تنها 25 درصد سهم دارد، تصريح کرد:  بخشي از نشاط اجتماعي به افزايش اشتغال‌زايي و ايجاد فضاهاي بانشاط بستگي دارد و در اين ميان دستگاه­هاي زيربط از جمله استانداري، شهرداري واداره کل ارشاد دخيل هستند.

لازم به ذکر است: شعار هفته‌ي سلامت پوشش همگاني سلامت براي همه و در همه جا است و برنامه­هايي چون ارايه­ی خدمات رايگان دندان‌پزشکي در کلینيک‌هاي سيار، برپايي نمايشگاه خطرسنجي در رابطه با بيماري‌هاي غيرواگير و ترويج زايمان طبيعي وفرهنگ اهداي عضو، افتتاح پروژه‌هاي بهداشتي ودرماني و ايجاد ايستگاه سلامت از جمله برنامه‌هاي هفته سلامت است.

 مهديه جعفري

0