جمعه 10 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608778
  • 18 فروردین 1399
  • 20:02
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
هشدارهای ایمنی در هنگام ضدعفونی منازل/ افزایش آتش‌سوزی‌ها از ابتدای امسال

هشدارهای ایمنی در هنگام ضدعفونی منازل/ افزایش آتش‌سوزی‌ها از ابتدای امسال

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: رعایت نکردن نکات ایمنی در ایام تعطیل و خانه‌نشینی شهروندان در پیشگیری از آلوده‌شدن به کروناویروس، باعث افزایش آتش‌سوزی منازل شده است.

به گزارش کرمان‌شهر‌آنلاین، به نقل از ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، محمدرسول جهانشاهی، با بیان این‌که از ابتدای سال جدید تا شانزدهم فروردین‌ماه، ۱۱ منزل مسکونی مورد حریق قرار گرفته است، تأکید کرد: ضرورت دارد شهروندان برخی نکات ایمنی را در روز‌هایی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه هستند، رعایت کنند.

وی افزود: برخی خانواده‌ها برای ضدعفونی، مقدار زیادی الکل یا مواد ضدعفونی‌کننده که شیمیایی و قابل اشتعال هستند، در منزل نگهداری می‌کنند؛ بنابراین، ممکن است یک حریق کوچک، موجب گسترش حریق در منزل شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: هم‌چنین برخی شهروندان، اطراف اجاق گاز با مواد قابل اشتعال، ضدعفونی کرده و بلافاصله گاز را روشن می‌کنند که این اقدام اشتباه است؛ چراکه باید پس از ضدعفونی هر سطحی، مدت‌زمانی بگذرد.

جهانشاهی تأکید کرد: هم‌چنین باید روی مواد ضدعفونی‌کننده، برچسب وجود داشته باشد تا با بطری آب یا نوشیدنی دیگری اشتباه گرفته نشود؛ ضمن این‌که این مواد به هیچ عنوان نباید در دسترس کودکان باشد.

وی با اشاره به استفادۀ زیاد شهروندان از گوشی تلفن همراه و تبلت در این ایام گفت: به‌دلیل استفادۀ زیاد از تلفن همراه و تبلت، معمولاً این دستگاه‌ها بیش از حد در شارژ قرار می‌گیرند که موجب افزایش بار استفاده از پریز‌ها می‌شود؛ بنابراین، شهروندان نباید از پریز‌های برق، انشعابات زیادی بگیرند؛ چراکه می‌تواند موجب وقوع حادثه شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری افزود: هم‌چنین نباید این دسته از وسایل را در حین شارژ، روی تخت، مبل وغیره قرار داد؛ چراکه ممکن است در حین شارژ، حرارت تولید کرده و موجب حریق شود.

جهانشاهی ادامه داد: برخی از شهروندان نیز در حین خواب، تلفن همراه خود را در حالت شارژ، زیر بالشت خود قرار می‌دهند که بسیار خطرناک است.

وی بیان کرد: در هنگام آشپزی، وسایل آشپزخانه نباید در دسترس کودکان قرار گیرد؛ چراکه ممکن است موجب بروز حادثه شود؛ هم‌چنین در صورتی که خانواده‌ها قصد دارند در کنار یک‌دیگر آشپزی کنند، وسایل بی‌خطر به کودکان داده شود و کودکان را از محیط‌هایی که لوازم خطرناک در آن وجود دارد، دور نگه دارند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان این‌که در این ایام خانواده‌ها بیش از پیش محل زندگی خود را ضدعفونی می‌کنند، گفت: در حین ضد عفونی منزل، باید دقت داشته باشیم که حتماً هوا جریان داشته باشد؛ چراکه مواد ضدعفونی‌کننده، مواد شیمیایی هستند و ممکن است مسمومیت ایجاد کنند.

0