جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9609178
  • 18 تیر 1399
  • 09:47
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
همکاری دستگاه‌ها افزایش یابد

به بهانه حادثه دلخراش کلینیک درمانی «سینا اطهر» تهران

همکاری دستگاه‌ها افزایش یابد

محمدرسول جهانشاهی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان- سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مسئول ایمنی و مقابله با حوادث در شهرهاست. از نظر آتش‌نشانی، مراکز مهم شهر دارای آسیب‌پذیری بالایی هستند؛ چراکه تعداد جمعیت بیشتری در آن‌جا رفت‌وآمد می‌کنند؛ بنابراین، سازمان آتش‌نشانی نسبت به این ساختمان‌ها مانند مراکز درمانی، ساختمان‌های بلندمرتبه و هر جایی که تجمع وجود دارد، حساسیت بیشتری دارد. سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، دستورالعمل‌های ایمنی را به  اماکن ابلاغ می‌کند که طبق این دستورالعمل‌ها، باید اقداماتی که برای ساختمان‌ها ضرورت دارد، در دستور کار قرار گیرد و نبایدها و ناایمنی‌هایی که ممکن است در محل وجود داشته باشد، باید برطرف شود.

از نظر ما، ایمنی مسأله بسیار مهمی است؛ چراکه حریق‌های مختلف در ساختمان‌های با کاربری مسکونی، درمانی، اداری و تجاری، موجب شده آسیب‌های زیادی به سلامت و اموال مردم وارده شود، اما متأسفانه توجه و همت لازم نسبت به موضوع ایمنی و اجرای ملزومات آن و همچنین ارتقای فرهنگ ایمنی، هنوز در جامعه تسری پیدا نکرده و اجرا نشدن ملزومات ایمنی باعث می‌شود که شدت حوادث، دور از انتظار باشد؛ مانند حادثه کلینیک درمانی «سینا اطهر» که چند روز قبل در شهر بزرگ تهران رخ داد و واقعاً تأسف‌بار بود که به بازماندگان 19نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند، تسلیت می‌گوییم.
فعالیت‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است خطرات خاصی داشته باشند، ولی با درنظر گرفتن تمهیداتی، می‌توان این خطرها را به حداقل رساند. برای جلوگیری از این حادثه نیز، فقط کافی بود کمی نسبت به نکات ایمنی دقت و توجه بیشتری می‌شد؛ ضمن این‌که ازسوی آتش‌نشانی تهران، تذکرات زیادی داده شده بود که در این رابطه شاید لازم است شرایط سخت‌گیرانه‌تری اِعمال شود.
به هر حال، باید از حوادث درس گرفت؛ در شهر خودمان کرمان، ساختِ ساختمان‌های بلندمرتبه در حال افزایش است؛ بنابراین، درخواست ما از مردم و مسئولان این است که به ایمنی و دستورالعمل‌های سازمان آتش‌نشانی، توجه کنند؛ چراکه قطعاً در جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش آثار زیان‌بار آن مؤثر خواهد بود.
ازسوی دیگر همکاری دستگاه‌های مربوط نیز باید افزایش یابد؛ به‌طور مثال در حوادث مراکز درمانی، علاوه بر سازمان آتش‌نشانی که طبق وظیفه ذاتی خود وارد عمل می‌شود، لازم است دستگاه‌های دیگر مانند وزارت بهداشت نیز ورود کند تا به‌تدریج ساختمان‌های شهر را ایمن‌تر کنیم.
نکته دیگر این‌که هر فرد در جامعه با توجه به مسئولیت اجتماعی که دارد، باید نکات ایمنی را رعایت کند؛ ضمن این‌که ترویج و آموزش مسایل ایمنی نیز باید در دستور کار تمام سازمان‌ها و نهادها قرار گیرد و آگاه‌سازی مردم و اجرای الزامات قانونی، باید همگام با هم پیش برود.
توجه به ایمنی و اجرای قوانینِ این حوزه، باید کاراتر شود و تا جایی پیش برود که رعایت نکات ایمنی برای همه، به یک فرهنگ تبدیل شود تا شهری ایمن‌تر داشته باشیم.

15.6224