چهارشنبه 8 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606750
  • 31 خرداد 1397
  • 10:05
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کارآفرینی با طعم خلاقیت و نوآوری

کارآفرینی با طعم خلاقیت و نوآوری

همه‌ی ما تا به حال به نوعی با آدم‌های موفق کارآفرین سر و کار داشته‌ایم؛ هر روز برخی از آن‌ها را به عنوان کارآفرین موفق در تلویزیون می‌بینیم و یا مطالب آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم. اگر كارآفرینی به معنایی خوداتكایی وخلاقیت باشد، عابد شیخ بهایی را می‌توانیم از جمله‌ی کارآفرینان بدانیم. همان طور که می‌دانیم یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی داخلی و تولید است و عاملی که عابد شیخ بهایی را به کارآفرین موفق و چهره‌ی نمونه صنعت ومعدن کشور تبدیل کرده است، طرح‌های خلاقانه‌ی وی و مدیریت ونگاه همه جانبه‌ی او بوده است. برای آشنایی بیش‌تر با این جوان کارآفرین کرمانی با ایشان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 عابد شیخ‌بهایی را بیش‌تر معرفی کنید.
من عابد شیخ بهایی، دانش آموخته‌ی کارشناسی‌ارشد تکنولوژی نرم‌افزار کامپیوتر هستم . فعالیت خود را از سال 89 با هدف مشاوره، برنامه ریزی و اجرا در زمینه‌های مختلف IT ،ICT  و تجارت الکترونیک اعم از ارائه‌ی خدمات مدیریت استراتژیک در کلیه مراحل پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید و اجرای سیستم‌های هوشمند جامع اطلاعاتی مبتنی بر وب، با تمرکز ویژه بر پورتال‌های سازمانی و خدمات تجارت الکترونیکی آغاز کرده‌ام.

 شما امسال به عنوان چهره‌ی ماندگار صنعت و تجارت کشور انتخاب شده‌اید؟
بله. در پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری  گردهمایی مدیران صنعت، معدن و تجارت بـا عنـوان چهره های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران برگزارشد. در این مراسم با استناد به ارزیابی و ممیزی فعالان اقتصادی و واحدهای صنعتی، خدماتی و بازرگانی و تاثیر گذاری در فضای کسب و کار و اقتصاد کشور، چهره‌های ماندگار این عرصه انتخاب شدند. 
براین اساس پس از ممیزی و بررسی دبیرخانه‌ی کنگره و در پی مطالعات و ارزیابی هیات داوران، اینجانب به عنوان چهره‌ی ماندگار صنعت و تجارت معرفی شدم و تندیس چهره‌ی ماندگار کشور به من اعطا شد. 

 در ممیزی و بررسی فعالان اقتصادی وانتخاب چهره‌ی ماندگار چه شاخص هایی مدنظر قرار گرفت؟
هفت ملاک از جمله رهبری(مدیریت اهداف، مدیریت بودجه و ارزیابی عملکرد، مدیریت روابط عمومی)، مدیریت منابع (مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی و دارایی، مدیریت مشارکت‌ها و اعتبارات)، مدیریت زنجیره تامین (مدیریت تامین کنندگان، مدیریت ارتباط با مشتریان)،
مدیریت عملیات (مدیریت برنامه‌ریزی و سیستم‌ها، مدیریت تولید و عملیات، مدیریت لجستیک و پشتیبانی، مدیریت پروژه)، مدیریت کیفیت و بهره‌وری (مدیریت استانداردها و طرح ریزی کیفیت، مدیریت تضمین کیفیت، مدیریت کنترل کیفیت، بهره‌وری)،  مدیریت بازرگانی (مدیریت بازاریابی، مدیریت فروش، مدیریت خدمات پس از فروش)،  مدیریت تکنولوژی (مدیریت دانش، مدیریت انتقال تکنولوژی، مدیریت نگه‌داری و تعمیرات، مدیریت تحقیق و توسعه) مورد ارزیابی قرار گرفت.

 این اجلاس توسط چه نهادی و با چه هدفی برگزار شد؟
این اجلاس توسط وزارت صنایع، معادن و تجارت جمهوری اسلامی و انجمن‌های تخصصی کشور و با همراهی" سازمان جهانی رتبه بندی مدیران" برگزار شد که درآن نهادهای پژوهشی، اساتید و مشاوران برجسته‌ی کشور هم حضور داشتند. 
هدف از برگزاری این اجلاس تقدیر و تکریم کارآفرینان و توسعه‌ی فضای کارآفرینی بود؛ البته در کنارآن بستری هم برای شناخت شاخص‌های نوین  مدیریت سازمانی و تأثیر آن در افزایش تولید و فروش نیز در نظر گرفته شد  و امکان تعامل مستقیم بین مدیران ارشد مجموعه‌های موفق جهت بهره‌مندی از منافع مشترک اقتصادی و اعتباری نیز فراهم شد.

 رمز موفقیت خود را در چه می دانید؟
برای كامیابی در کار باید با مشكلات و فراز و نشیب‌های زندگی مبارزه کرد و هیچ‌گاه نباید در مواجه با  سختی‌ها و شكست‌ها نـاامید شد. ذهن مان  باید مثبت باشد و به موفقیت فکر کنیم. با توجه به دنیایی که خاص خودمان است دست به عمل بزنیم و مسئول دنیای خود و واقعیت متعلق به خودمان باشیم. 
ما در شرکتی که راه اندازی کردیم با پشتکار جدی به کاری که میخواستیم انجام دهیم باور داشتیم واین عاملی بود که موجب موفقیت شرکت‌مان شد.

 خودباوری در موفقیت شما چقدر نقش داشت؟
اولین گامی که در هر موفقیت باید برداشت خودباوری است. خودباوری به معنی باور خودمان و باور توانایی‌ خودمان در انجام دادن وظایف خاص است. این خودباوری پدیدآورنده‌ی هدفی است که وسعت و بزرگی آن اجازه‌ی ناامیدی حتی پس از بارها شکست را نمی‌دهد. به واسطه‌ی خودباوری و ایمان به خود، هیچ شکستی قدرت از پا درآوردن کامل ما را نخواهد داشت. باید تاکید کنم خودباوری برگ برنده‌ی بازی زندگی است.
عامل بعدی در موفقیت، تعیین هدف و عملکرد است که باید آن را در  موفقیت کسب و کار در نظر گرفت واز آن در تصمیم گیری های حیاتی کسب و کار استفاده کرد . ما دراین راستا بر روی نقاط قوت خود تکیه کرده وبا شناسایی نقاط قوت خود بر روی آن‌ها  تمرکز بیش‌تری داشتیم. 
اشتیاق به یادگیری نیز مهم است این عامل در دنیای پرسرعت تغییرات تکنولوژی و شیوه‌های کسب و کار بسیار ضروری است؛ بنابراین ما دراین راستا به همه‌ی ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود توجه کرده و هرگز از یادگرفتن و آموزش دیدن دریغ نکردیم. هیچ کس تا به حال نگفته است که دستیابی به موفقیت کار آسانی است. گاهی ممکن است علی رغم همه‌ی سخت کوشی‌ها و اشتیاق وافر، کار با شکست مواجه شود اما ما باید آن شکست را سرآغاز شروع کاری بزرگ بدانیم.

 انتظار شما از دولت و مسئولان چیست؟
من به عنوان یک کارآفرین برای توسعه و حفظ جایگاه خود به بازتعریف نقش و اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور نیاز دارم زیرا موفقیت این بخش مستلزم بهبود فضای کسب و کار و ریشه کنی رانت وفساد است.
شكل گیری بخش خصوصی توانمند را باید در فضای كسب و كاری جستجو كرد که به طور مستمر در حال بهبود وضعیت بوده و سازكارهای مناسب برای فعالیت بخش خصوصی را فراهم می‌کند. این فضای مناسب انگیزه‌های بالایی را به بخش خصوصی می‌دهد تا با نشاط و امید  به عرصه‌ی فعالیت‌های اقتصادی قدم بگذارد. 

 چه مشکلات و موانعی را پیش روی خود می‌بینید؟
بیشترین مشکل ما به عنوان بخش خصوصی مربوط به بخش دارایی، تأمین اجتماعی و بانک‌ها بوده که در کنار موارد دیگر موجب دل‌سردی در کار می‌شوند. 
یکی از موارد، کندی صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی است. به طوری که هزینه و زمان صدور مجوز در ایران از حد استانداردهای بین‌المللی بیش‌تر است و طولانی بودن زمان اخذ این مجوز موجب تضعیف انگیزه‌ی بخش خصوصی برای راه‌اندازی  فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. از جمله موارد دیگر عدم اعتماد  به بخش خصوصی است.  زمانی‌که دو طرف به انگیزه‌ها و صداقت یک‌دیگر با شک و تردید نگاه می‌کنند، تقابل و کارشکنی جای همکاری را می‌گیرد و اقتصاد کشور دچار معضلاتی می‌شود. در حال حاضر مهم‌ترین موضوع، اعتمادسازی بین بخش خصوصی و دولتی است که فرآیند اعتمادسازی باید توسط دولت و با اقداماتی که نشان از حسن نیت دارد، آغاز شود.
عدم تضمین حقوق مالكیت نیز یکی از مشکلات این بخش و به عنوان اصلی محوری در شكل گیری یك اقتصاد پویا شناخته شده که به هیج وجه قابل انكار نیست. منظورم این است که  اگر كارآفرینان نسبت به حفظ و بازدهی سرمایه‌های خود احساس امنیت نكنند حاضر به سرمایه‌گذرای در هیچ یك از فعالیت‌های اقتصادی نخواهند بود. از این رو حقوق مالكیت مطمئن و تضمین شده شرط لازم برای ترغیب كارآفرینان به سرمایه‌گذرای است و  اگر این حقوق نامطمئن باشد، فعالان اقتصادی حتی نسبت به استفاده از منابع مالی بانكی نیز رغبتی نخواهند داشت.  عدم تسهیل امر سرمایه‌گذاری نیز از موارد مهم دیگری است که باید به آن اشاره کنم. همان‌طور که می‌دانیم  سرمایه‌گذاری همواره به عنوان عاملی تأثیرگذار برای  شكوفایی اقتصادی و كارآفرینی در هر كشور محسوب می‌شود و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها مستلزم ثبات سیاسی و اقتصادی در یک كشور است تا به این ترتیب هراس از مخاطرات سرمایه‌گذاری و كاهش بازدهی سرمایه به حداقل رسیده و سرمایه‌گذار با خیالی آسوده نسبت به کارگیری سرمایه‌های خود برای راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی مبادرت کند و این امر مهم نیازمند بستری مناسب بوده كه علاوه بر ثبات سیاسی و اقتصادی، به میزان باز بودن اقتصاد و داشتن روابط با بازارهای  جهانی نیز بستگی دارد. 
نبود كنترل نرخ تورم، وجود قوانین و مقررات زاید و دست و پاگیر، عدم حمایت همه جانبه‌ی نظام بانکی از جمله این موارد است که به تمامی این موارد باید ورود مستقیم دولت به فعالیت‌های اقتصادی مربوط به بخش خصوصی و بدهی پیمانکاران را نیز افزود.

 چه کسانی در این مسیر با شما همراهی کردند؟
خداوند در همه حال قوت قلب من بوده است و به این نکته باور داشتم که در تمامی لحظات در کنارم حضور دارد و هر آنچه دارم و خواهم داشت از ذات پاک اوست چرا که  همواره  و در هر شرایطی یاری رسان من بوده است. 
اندیشیدن و نحوه‌ی تفکر من نقش بسیار مهمی در زندگی وموفقیت من داشته است زیرا ما همواره با نوع تفکر خود و نگرشی که به جهان داریم از یک‌دیگر متمایز می‌شویم. انسانی که مثبت می‌اندیشد، هیچ اتفاقی را در عالم شر و بد نمی‌داند، بلکه لحظه به لحظه‌ی آن را حساب ‌شده و تحت کنترل خالق بزرگ عالم قمداد می‌کند. 
عامل موفقیت بعدی من همسرم بود زیرا هر مردی برای كسب موفقیت  به پایداری و استقامت یك زن نیاز دارد. یـك هـمـسر خوب ما را در مسیر  شكوفایی استعدادها و قابلیت هایمان قرار می‌دهد ومن در پرتو حمایت‌ همسرم توانسته‌ام  به مراحل بالایی از موفقیت دست یابم.
 پارک علم و فناوری استان کرمان که همه جانبه از توسعه و پیشرفت ما حمایت کرده  و همچنین همکارانم که سرمایه های اصلی من هستند؛ با سخت کوشی و وظیفه شناسی خود، مرا در این راه همراهی کرده و همواره یاریگر من بوده‌اند.

 چه توصیه ای به جوانان هم سن و سال خود دارید؟
موفقیت در گرو عمل کردن به توصیه‌های آزمون شده و محک خورده است. همان طور که می‌دانیم در حال حاضر  دغدغه‌ی اصلی جوانان، پیدا کردن کار است ومن توصیه می‌کنم بجای این‌که منتظر بمانند تا شغل دولتی پیدا کنند؛ به دنبال کسب درآمد از توانایی های خود و به فکر اشتغال‌زایی و کارآفرینی باشند تا بتوانند سهم خود را به کشورشان ادا کنند.
برای این که جوان بتواند موفق باشد سعی کند برنامه‌ای پشتیبان داشته باشد و به آن عمل کنند و در طول عمر خود تمام تلاش خود را برای بهره‌مندی از فرصت‌ها به‌ کار گیرد. منظورم این است که زمان را صرف تفکر در مورد آن چیزی کنند که بیش‌ترین ارزش را دارد و برایش مهم است
جوانان باید خودشان را باور داشته، اهداف‌شان را بشناسند و چشم‌اندازی از آینده، پیش روی خود داشته باشند و با ترس‌هایشان مقابله کنند.

 سخن آخر..
 در آخر از شما بزرگواران تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید و برای شما وهمکاران‌تان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

 

مهدیه جعفری

0