سه شنبه 29 اسفند 1402
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9606650
  • 6 خرداد 1397
  • 13:48
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کرماني‌ها بیش از یک میلیون نسخه کتاب از کتاب‌خانه‌های عمومی امانت گرفتند

در سال گذشته،

کرماني‌ها بیش از یک میلیون نسخه کتاب از کتاب‌خانه‌های عمومی امانت گرفتند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در تشریح عملکرد یک ساله‌ی این اداره‌کل گفت:مردم استان کرمان، در سال گذشته، یک میلیون و پانصد هزار کتاب از کتاب‌خانه‌های عمومی استان امانت گرفته‌اند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین،  محمدجواد حسین‌زاده ضمن بیان این مطلب، افزود: با توجه به نقش انکارناپذیر کتاب‌خانه‌های عمومی در توسعه‌ی فرهنگ و دانش عمومی جامعه، مسئولین و کتابداران 132 باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی استان با جذب تعداد بيش از 130 هزار نفر عضو در سطح این مراکز فرهنگی با فعالیت های مختلفی همچون معرفی منابع برتر و جدید ، امانت کتاب ، برگزاری برنامه های فوق برنامه و فرهنگی،خدمات رایانه ای و .... به آنان ارائه خدمت نموده اند.

وی با اشاره به وجود تعداد يك ميليون و 600 هزار نسخه کتاب در کتاب‌خانه‌های عمومی استان، سرانه‌ی زیر بنای کتاب‌خانه‌های عمومی به ازای هر 100نفر را 2متر مربع ذکر و گفت: اشتراک نشریات مختلف با موضوعات متنوع اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و ... وجود تعداد بیش از 20 هزار  منبع دیداری و شنیداری و منابع ویژه کودکان و نوجوانان از جمله منابع دیگر موجود در کتاب‌خانه‌ها می‌باشند که اطلاعات کتاب‌شناختی آن‌ها از طریق سامانه‌ی آن‌لاین مدیریت کتاب‌خانه‌های عمومی قابل جستجو می‌باشد.

حسین‌زاده برنامه‌ریزی منسجم و هدف‌مند را یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز جهت بهبود عملکرد کتاب‌خانه‌های عمومی استان بیان كرد و یادآور شد: در سال گذشته 62 انجمن فعال کتاب‌خانه‌های عمومی استان با 514 نفر عضو و تشکیل 200 جلسه به ریاست فرمانداران، بخشداران شهرستان‌ها، بخش‌ها و شهرهای استان، تصمیمات مهمی در راستای توسعه‌ی کمی و کیفی کتاب‌خانه‌های عمومی سطح استان اتخاذ کرده‌اند.

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی انجام دادن فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی را از دیگر برنامه‌های اثربخش کتاب‌خانه‌های عمومی در جهت اعتلای سطح فرهنگ جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: با تلاش کتاب‌داران استان کرمان و مشارکت بيش از 100 هزار نفر از اعضا و مراجعان کتاب‌خانه‌ها در سال گذشته 924 مسابقه‌ی کتاب‌خوانی و مقاله نویسی به صورت مکتوب و آن‌لاین در سطح کتاب‌خانه‌های عمومی برگزار شده است.

وی همچنین با اشاره به مشارکت بیش از 50 هزار نفر از هم استانی های کرمانی در هفتمین جشنواره‌ی کتاب‌خوانی رضوی؛  برگزاری 1237 نشست کتاب خوان با هدف معرفی منابع برتر حوزه‌های مختلف، 83 جلسه‌ی نقد و بررسی کتاب و مسابقات مختلف ویژه‌ی کودکان و نوجوانان و اجرای 4968برنامه فرهنگی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی را از دیگر اقدامات کتاب‌خانه‌های عمومی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در سال 96 بیان کرد .

مدیر کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان با تاکید بر استفاده از فن آوری‌های روز در ارائه‌ی خدمات کتاب‌خانه‌ای یاد آور شد: با ایجاد زیر ساخت‌های لازم در شهرستان‌های استان، در حال حاضر اعضای کتاب‌خانه‌های عمومی می‌توانند با استفاده از طرح عضویت سراسری و عضویت در یک کتاب‌خانه از منابع تمامی کتاب‌خانه‌های عمومی بهرمند شوند.

وی همچنین به اهدای بیش از 25 هزار نسخه کتاب در سال 96 توسط مردم فرهنگ دوست استان کرمان به کتاب‌خانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: با توجه به ضرورت برنامه ریزی جهت نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان در حال حاضر تمامی کتاب‌خانه‌های عمومی دارای بخش کودک و نوجوان، تجهیزات مناسب این بخش را دارند و در سال گذشته 1265 برنامه‌ی جنبی ویژه‌ی این قشر در سطح این مراکز برگزار شده است.

حسین زاده با اشاره به تعامل مناسب اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی با دستگاه‌های مختلف فرهنگی و ضرورت توجه ارائه‌ی خدمات به اقشار و گروه‌های خاص تجهیز وبازسازی بخش کودک و بزرگسال کتابخانه نابینایان استان با همکاری انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ را از جمله اقدامات این اداره کل در سال گذشته در این راستا دانست.

حسین زاده ضمن تقدیر و تشکر از مشارکت مردم خیر استان کرمان در توسعه امر کتاب و کتابخوانی و احداث کتاب‌خانه‌های عمومی یادآور شد: با پیگیری های صورت گرفته و تلاش یکی از خیرین استان در سال گذشته یک باب کتاب‌خانه‌ی عمومی در روستای ساقی شهرستان انار ساخته و جهت تجهیز و احداث در اختیار اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی قرار گرفته است.

14.589