جمعه 10 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608182
  • 16 آبان 1398
  • 10:20
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کشور را با ظرفیت‌های کرمان آشنا کنیم

در حاشیه امضای تفاهم‌نامۀ همکاری بین فرهنگ‌سرای کوثر و فرهنگ‌سرای نیاوران مطرح شد:

کشور را با ظرفیت‌های کرمان آشنا کنیم

محمدرضا احمدی - در نشستی با حضور معاون فرهنگی اجتماعی شهردار و رییس فرهنگ‌سرای نیاوران تهران، بین فرهنگ‌سرای کوثر شهرداری کرمان و فرهنگ‌سرای نیاوران تهران تفاهم‌نامۀ همکاری امضا شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، این تفاهم‌نامه که به امضای محمد جهانشاهی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان و سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد و رییس فرهنگ‌سرای نیاوران تهران رسید، به‌منظور همکاری‌های مشترک در راستای ایجاد و گسترش و هم‌فکری و همکاری‌های مشترک منعقد شد.
مدیرعامل بنیاد و رییس فرهنگ‌سرای نیاوران تهران در حاشیۀ انعقاد این تفاهم‌نامه با بیان این‌که فرهنگ‌سرای نیاوران، نخستین فرهنگ‌سرایی که در سال 1356 در ایران ساخته شده است، گفت: این فرهنگ‌سرا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مبنای تشکیل فرهنگ‌سراها قرار گرفت و براساس آن، فرهنگ‌سراهای تابع شهرداری تهران دردورۀ آقای کرباسچی ساخته شد و به شهرهای دیگر هم تسری پیدا کرد.
سیدعباس سجادی افزود: فرهنگ‌سرای نیاوران، شاید به‌عنوان یک فرهنگ‌سرا تلقی شود، اما یک مرکز بالقوۀ فرهنگی هنریِ ملی و بین‌المللی است و امروزه به‌عنوان مرکز فعالیت‌های بین‌المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد و ازجمله هفته‌های فرهنگی کشورهای دیگر و برخی از نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی -چه با مشارکت ایران و چه به‌صورت مستقل- در فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که فرهنگ‌سرای نیاوران ظرفیت بالایی دارد و تنها فرهنگ‌سرای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بقیۀ فرهنگ‌سراها تابع شهرداری تهران هستند؛ به‌عنوان یک مرکز بین‌المللی فرهنگی شناخته شده و مورد توجه عموم اهالی فرهنگ هنر داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است؛ بنابراین، به‌دلیل هم‌پوشانی فرهنگی بین فرهنگ‌سرای نیاوران و مراکز دیگر، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با شهرداری‌ها و سازمان‌های فرهنگی هنری کشور منعقد می‌کنیم که ازجملۀ این تفاهم‌نامه‌ها که بین فرهنگ‌سرای نیاوران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان منعقد شد، یک تفاهم‌نامۀ همکاری خوب و مطلوبی است و اگر دوطرف تلاش کنند تا از ظرفیت‌های متقابل استفاده کنند، می‌تواند بسیار مفید باشد.
مدیرعامل بنیاد و رییس فرهنگ‌سرای نیاوران تهران با بیان این‌که کلی بودن این تفاهم‌نامه، به‌دلیل ظرفیت‌های خاصی است که در فرهنگ‌سرای نیاوران وجود دارد، گفت: این‌که ما به‌طور مستقیم این تفاهم‌نامه را با معاونت فرهنگی اجتماعی کرمان منعقد کردیم، به این جهت است که ظرفیت‌های موجود در فرهنگ‌سرای کرمان، فراتر از بقیۀ فرهنگ‌سراهاست؛ بنابراین، می‌توانیم در قالب این تفاهم‌نامه، با فرهنگ‌سرای کوثر یا مراکز دیگری که در شهرداری کرمان وجود دارد، فعالیت‌های مشترک را ادامه دهیم.
سجادی با اشاره به بازدید از اماکن تاریخی و مراکز مختلف فرهنگی هنری کرمان گفت: با توجه به بازدیدی که از برخی مراکز فرهنگی هنری کرمان و شهر بم داشتم، کرمان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که می‌شود از آن‌ها استفاده و خدمات متقابلی ارایه کرد.
وی افزود: کرمان با دارا بودن موزه‌ها، مراکز فرهنگی و اماکن تاریخی و دیدنیِ مطلوب، ظرفیت بسیار بالایی دارد که شاید در کشور این ظرفیت‌ها شناخته شده نیست که باید برای شناساندن آن کوشید و کرمان را به کشور شناساند. 
مدیرعامل بنیاد و رییس فرهنگ‌سرای نیاوران تهران ادامه داد: متأسفانه برای گردشگران -حتی گردشگران ایرانی- برخی از شهرهای کشور ازجمله اصفهان، شیراز، تبریز و حتی یزد شناخته شده است، اما در کرمان، ظرفیت‌های مغفولی هم از نظر ابنیۀ تاریخی و هم از نظر سبقۀ هنری که می‌تواند با برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران، مورد توجه قرار گیرد و گردشگران را به سمت کرمان سوق دهد.
سجادی افزود: من این تفاهم‌نامه را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم سرآغاز همکاری‌های مشترک و متقابلی باشد که بتواند هم ظرفیت‌های موجود در کرمان را در تهران به نمایش بگذاریم و هم برخی از هنرمندان علاقه‌مند را برای ارایۀ آثارشان به سمت کرمان سوق دهیم.
محمد جهانشاهی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان نیز در حاشیۀ امضای تفاهم‌نامه با اشاره به این‌که هر یک از طرفین این تفاهم‌نامه دارای ظرفیت‌های خاص خودشان هستند، گفت: این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند مسیر مناسبی برای توسعۀ فرهنگی و اجتماعی در شهرها باشد؛ به همین دلیل، در کنار سایر فرهنگ‌سراهای وابسته به شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای نیاوران را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین فرهنگ‌سرای کشور مدنظر قرار دادیم و طی صحبت‌هایی که جناب آقای شهردار با مدیرعامل بنیاد و رییس فرهنگ‌سرای نیاوران تهران داشتند و نشست‌هایی که برگزار شد، درنهایت مقرر شد معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت بزرگی که در کلان‌شهر تهران وجود دارد، بتواند پایگاهی را در پایتخت که بستر فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی است، داشته باشد و از این ظرفیت بزرگ استفاده کند.
وی افزود: هم‌چنین تلاش خواهیم کرد از ظرفیت‌ها، تجربیات، داشته‌ها و گنجینه‌های فرهنگی و اجتماعی و آثاری که این فرهنگ‌سرا دارد و کارهای بزرگی که در این چند دهه در فرهنگ‌سرای نیاوران انجام شده، بهره ببریم و از بخش‌های سخت‌افزاری و امکاناتی که دارند نیز استفاده کنیم؛ ضمن این‌که با همکاری این فرهنگ‌سرا، در طول سال برنامه‌های مختلفی هم خواهیم داشت.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان ادامه داد: امیدواریم از این طریق بتوانیم در تهران که بزرگ‌ترین کانون جمعیتی کشور است، سهم بیشتری در راستای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی، گردشگری و هنری کرمان داشته باشیم و از این شرایط استفاده کنیم.
جهانشاهی با بیان این‌که جای خوشحالی دارد که این تعامل برقرار شده و امیدواریم نهایت بهره‌برداری را از این تعامل ببریم، گفت: از تمام فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی در حوزه‌های دولتی و غیردولتی دعوت می‌کنیم طرح‌ها و ایده‌هایی را که باعث بالا بردن بهره‌وری این تفاهم‌نامه می‌شود، ارایه کنند تا برنامه‌های مشترکی با همکاری شهرداری کرمان و فرهنگ‌سرای بزرگ نیاوران برگزار کنیم.
لازم به ذکر است؛ در تفاهم‌نامۀ همکاری بین فرهنگ‌سرای نیاوران تهران و فرهنگ‌سرای کوثر شهرداری کرمان، مقرر شد طرفین یکی از کارشناسان خود را به‌عنوان نماینده تعیین و به طرف مقابل معرفی کند تا ضمن ارتباط مستمر، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را معمول دارند.
هم‌چنین مقرر شد در راستای تقویت اجرای این تفاهم‌نامه، برنامه‌هایی که متناسب با شأن طرفین تا پایان امسال قابلیت اجرا دارند، حداکثر 10 روز پس از امضای تفاهم‌نامه اعلام و برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.   
این تفاهم‌نامه به مدت یک‌سال اعتبار دارد؛ ضمن این‌که با تأیید طرفین، قابل تمدید خواهد بود.

 

15.6098