پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609498
  • 3 خرداد 1401
  • 17:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کمیته‌های تحقیقات و حقوقی در شهرداری کرمان فعال شود

کمیته‌های تحقیقات و حقوقی در شهرداری کرمان فعال شود

رییس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: امکان استقرار شورای حل اختلاف تخصصی در شهرداری کرمان وجود دارد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین، ابراهیم حمیدی، در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان که صبح امروز در محل سالن اجتماعات «شهید بهشتی» دادگستری کرمان برگزار شد، با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: استقرار شورای حل اختلاف تخصصی شهرداری باعث می‌شود تا پرونده‌ها با صلح‌وسازش پیش رفته و از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی جلوگیری شود.

وی با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قضایی به‌منظور حل مشکلات موجود در مسیر توسعه عمران شهری، افزود: شهر کرمان به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای بزرگ کشور و پس از آنکه به‌عنوان پایتخت مقاومت شناخته شده، مورد توجه ویژه منطقه و دنیا قرار گرفته است؛ بنابراین، وظیفه شورای شهر و شهرداری در این خصوص بیشتر شده است؛ زیرا وضعیت این شهر می‌تواند نشان‌دهندۀ اُبهت و عظمت جمهوری اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام حمیدی اظهار داشت: هر فردی که وارد شهر کرمان می‌شود، انتظار دارد با یک شهر توسعه‌یافته و متناسب با جایگاهی که دارد، روبه‌رو شود و تحقق این امر نیاز به حمایت همۀ دستگاه‌ها دارد و ما نیز در دستگاه قضایی در چارچوب قانون از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

رییس‌کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه تمام شهرداری‌ها در سراسر کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها با مردم درگیر مشکلاتی هستند، گفت: زمانی که این موارد به‌صورت پرونده وارد دستگاه قضایی می‌شود، مقام قضایی باید با دقت در رسیدگی، به احقاق حق طرفین پرونده توجه داشته باشد و در این حوزه دستگاه قضایی به‌عنوان مرجعی بی‌طرف اقدام می‌کند و در اینجا نمی‌توان با نگاه حمایت از شهرداری وارد شد.

وی افزود: به همین دلیل به‌منظور تحقق نگاه حمایتی دستگاه قضایی از شهرداری‌ها، باید از بروز مشکلات و پرونده‌ها پیشگیری شود؛ یعنی در این خصوص باید در هنگام تنظیم قراردادها، دقت و توجه لازم صورت گیرد تا از اتفاقات بعدی جلوگیری شود.

وی بر فعالسازی کمیته تحقیقات و پژوهش شورای شهر و شهرداری به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات مربوط به قراردادهای تخصصی در هر حوزه تأکید کرد و گفت: شهرداری و شورای شهر باید کمیته حقوقی بسیار فعالی برای پیشگیری از بروز مشکلات در قراردادهای شهرداری داشته باشند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری و از تشکیل پرونده‌های قضایی پیشگیری شود.

حجت‌الاسلام حمیدی با تأکید بر تدوین کارگروه مشترک به‌منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های حقوقی مربوط به شهرداری گفت: قراردادهایی که بین شهرداری با اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می‌شود، باید به‌نحوی باشد که منافع شهرداری را تأمین کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از تشکیل پرونده ازجمله موارد مهمی است که در شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: همواره تأکید داریم که باید از ریسک‌پذیری مثبت مدیران حمایت شود و در این رابطه باید توجه داشت که برخورد قاطع با تخلفات، یک اولویت است، اما این برخوردها نباید مانع ریسک‌پذیری قانونی و مثبت مدیران شود و در این زمینه باید حمایت سازمان‌های نظارتی از این‌گونه مدیران وجود داشته باشد.

رییس‌کل دادگستری استان کرمان، تمکین از احکام دادگستری را یک الزام برشمرد و ادامه داد: تأخیر در اجرای احکام صادره ازسوی دادگاه‌ها، موجب بروز مشکلات و ضررهای بعدی می‌شود و از این رو انتظار می‌رود که برمبنای تعامل مشترک زمینۀ اجرای این احکام فراهم شود.

وی با بیان اینکه جلوگیری از تصرف اراضی دولتی ضرورت دارد، تأکید کرد: نباید اجازه داد اموال دولت مورد تعرض قرار گیرد و باید از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال در این حوزه استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی اظهار داشت: سنددارکردن و تثبیت مالکیت شهرداری‌ها یک ضرورت است؛ چراکه اقدام در این حوزه، یک کار زیربنایی است و از بروز خسارت‌های بعدی به حوزه اموال عمومی جلوگیری می‌کند و در راستای رفع اختلافات نیز موجب تسهیل روندهای رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.

وی تأکید کرد: شهر کرمان را باید در شأن مردم و زائران سردار سلیمانی بسازیم و دستگاه قضایی از تمام ظرفیت‌های خود در این حوزه استفاده خواهد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این دیدار، با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، خطاب به رییس‌کل دادگستری استان گفت: به مردم استان کرمان به‌خاطر حضور شما در دادگستری به‌عنوان یک رییس و مدیر دانا و کارکشته در این مسند، تبریک می‌گوییم.

علیرضا نادری افزود: یکی از دلایل حضور اعضای شورا در این دیدار، استفاده از رهنمودهای شما برای ادامۀ کار و بیان برخی از مشکلات شهر است.

در ادامه، شهردار کرمان هم با تبریک سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی و آزادسازی خرمشهر گفت: امیدوارم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند خرمشهرها در پیش روی است، خرمشهر یک نماد است و در تمام ایام خرمشهرهایی برای فتح پیش روی ماست؛ بتوانیم از حرکت به سمت فتح خرمشهرهای پیش روی، به خوبی بربیاییم.

سعید شعرباف، با تبریک به رییس‌کل دادگستری استان افزود: از خدا می‌خواهم با توجه به تجربه و دانایی و توانایی شما اتفاقات خوبی در استان رقم بخورد.

وی اظهار داشت: دکتر موحد در دوران ریاست خود در دادگستری کرمان، همکاری‌های خوبی با شهراری داشتند و از مشورت ایشان برای حل دوسه مساله مهم و خاص شهرداری استفاده کردیم و نگاه عالمانه ایشان به ما کمک کرد، که در همین‌جا از ایشان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: اطمینان دارم این نگاه در این دوره هم ادامه دارد؛ ضمن اینکه فرصت‌های جدید و بهتری به روی کرمان باز خواهد شد.

شهردار کرمان اظهار داشت: متأسفانه در شهرداری کرمان با حجم انبوهی از پرونده‌های حقوقی مواجه هستیم که در طول ادوار مختلف روی هم جمع شده و در حال حاضر قریب 850 پرونده حقوقی را تشکیل داده که شاید برخی از آن‌ها اعداد ریالی  قابل توجهی نداشته باشند، ولی مستعد به‌روزشدن و رساندن ضرر به اموال عمومی هستند.

شعرباف تصریح کرد: خیلی هم نمی‌توانیم به مسئولی که سال‌های پیش، قراردادی را امضا کرده و به‌خاطر ترک فعل خود و یا عدم توجه به مستندات، کاری انجام داده، برای حل مساله اتکا کنیم.

وی  خطاب به رییس‌کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: امروز به مساعدت شما و زیرمجموعه‌ دادگستری برای حل برخی از پرونده‌های مهم حقوقی به آن صورت که حق و عدالت است، نیاز داریم تا حداقل بتوانیم پرونده‌های باز را ببندیم.

شهردار کرمان ادامه داد: از بین این 850 پرونده بعد از بررسی، حدود 25 پرونده مهم در شهرداری وجود دارد که نگران هستیم حل نشدن آن‌ها در این دوره یا دوره‌های دیگر ضرر زیادی به بیت‌المال تحمیل کند؛ بنابراین، خواهشمندیم برای جلوگیری از ضرر بیت‌المال و اموال عمومی، مسیری را نشان ما داده و امکانی فراهم کنید تا از مشورت بدنه قضایی استفاده کنیم.

شعرباف با بیان اینکه شهر کرمان یک شهر گسترده‌ با 13 هزار هکتار وسعت است که90 هزار هکتار حریم دارد و این میزان، مساوی حریم شهری مثل مشهد است، تصریح کرد:  اساساً موضوعاتی که در شهرداری کرمان در حوزه حاشیه شهر، تصرفات، حفظ حقوق بیت‌المال وغیره داریم و نیز موضوعاتی که نیاز به تصمیم‌گیری‌های کلان دارند، بسیار حاد و زیاد است.

وی افزود: فقط در پلاک 2975 شهر کرمان که شهرداری سند تک‌برگ دارد و 500 هکتار است، روزانه 500 میلیون تومان تصرفات غیرقانونی داریم و در این راستا حجم قابل توجهی از احکامی که قابل اجرا نیستند وجود دارد که اگر واقعاً عزم استانی درخصوص رفع این مسایل نباشد، موضوعات حل نمی‌شود.

شهردار کرمان گفت: برای اینکه بتوانیم از تصرف اموال بیت‌المال جلوگیری کنیم، پیشنهاداتی هم داریم، اما به‌تنهایی نمی‌توانیم کار انجام دهیم و به یک عزم استانی و کمک شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیاز داریم.

شعرباف اظهار داشت: هم‌چنین برای توسعه و حل مشکلات زیرساختی شهر کرمان که متفاوت از سایر شهرهاست، به حمایت ویژه‌ای از سمت نهادهای نظارتی نیاز داریم.

در ادامه، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا گفت: موضوعات شهری گسترده است و شهرداری به‌خصوص بخش خدمات‌شهری، برای برخی امور، نیازمند حمایت دستگاه قضایی است.

سیدمحمد موسوی افزود: از دادگستری می‌خواهیم با رعایت قانون و عدالت، در برداشت بدهی از حساب‌های شهرداری زمان و موقعیت را هم در نظر بگیرد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز گفت: کرمان با 13 هزار هکتار وسعت، جمعیت و تراکمی پایین به نسبت این وسعت دارد که همین امر خود مانعی برای رشد این شهر است.

حسین چناریان افزود: متأسفانه سال‌هاست کرمان توسعه مناسب را پیدا نکرده، اما امروز با توجه به اینکه این شهر پایتخت مقاومت و شهر مرقد مطهر سردار دل‌هاست، توقع توسعه بیشتر است.

وی با بیان اینکه شهر کرمان مشکلات و موانع متعدد زیادی دارد، اما ظرفیت‌هایی مثل زمین‌های گسترده و خالی از سکنه هم دارد، افزود: شاید بیش از 60درصد املاک کرمان از نظر اسناد و مدارک دارای اشکالات هستند که شهر را دچار مشکلات حقوقی زیادی کرده است.

چناریان با بیان اینکه دولت در سنوات مختلف و به‌خصوص در دوره گذشته، حمایت از توسعه شهرها را قطع کرد، گفت: دولت موظف بود به مسایل حاشیه شهرها، حمل‌ونقل عمومی وغیره کمک کند، اما این کمک را قطع کرده؛ بنابراین، اداره شهرها، با مشکل مواجه شده است و به همین دلیل از شما در دادگستری می‌خواهیم حمایت گسترده‌ای از شهردای‌ها داشته باشید.

وی گفت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهر کرمان با نیت خیر در گذشته آغاز شده، اما به نظر می‌رسد برخی از قراردادها مشکل داشته و چالش‌هایی باقی مانده که ورود شما به این پرونده‌ها، شاید چاره‌ای برای حل آن‌ها باشد.

چناریان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم یک شعبه ویژه در دادگستری ایجاد شود که امور شهرداری و شورا را رسیدگی کند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: یکی از مسایلی که در فضای سیاسی مورد هجمه قرار گرفته، اعتماد مردم به نظام است.

محمود بابایی افزود: وجه اشتراک شهرداری و قوه قضاییه که البته از لحاظ وزنی قابل مقایسه نیستند، در سلب یا جلب اعتماد مردم است. این دو نهاد در این خصوص می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند؛ چراکه کوچکترین کار می‌تواند باعث سلب و یا جلب اعتماد مردم شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز خواستار پیگیری دستگاه قضایی و نظارتی از جرایم مشهود سطح شهر شد.

منصور ایرانمنش افزود: نظارت دستگاه‌های نظارتی بر گرانی، شفاف‌سازی درخصوص شرکت‌های معدنی استان که حاشیۀ امنی برای برخی از جریانات و افراد شده نیز، خواسته دیگر ماست.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا هم گفت: برای تحول در شهر کرمان به‌خصوص بعد از شهادت سردار دل‌ها که توقع مردم نه‌تنها در ایران و بلکه جهان نسبت به این شهر بالا رفته، نیازمند همکاری همۀ نهادها هستیم.

محمدرضا کمساری افزود: شهرداری متأسفانه نه شرایط تأمین بودجه‌ای در راستای این تحول دارد، نه ظرفیت‌های فعلی که در شهر و شهرداری وجود دارد، امکان این کار را فراهم می‌کند؛ بنابراین، برای ایجاد یک بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری، به شدت نیازمند حمایت دادگستری هستیم.

وی گفت: اطمینان خاطر به سرمایه‌گذار دادن یکی از کارهایی است که دادگستری در کنار شهرداری می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد تحول در شهر فراهم کند.

کمساری اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های شهر کرمان، بافت طبیعی و تاریخی این شهر است که متأسفانه در برخی نقاط تبدیل به آسیب و نیاز است که با نظر مساعد شما، جلسه و کمیته‌های شکل بگیرد تا مشکلات و آسیب‌های مذکور حل شود؛ در این زمینه شورا و شهرداری تمام‌قد در کنار شما می‌ایستند.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا تأکید کرد: تعامل دادگستری با  شهرداری  و  به‌ویژه حمایت از مأموریت‌های شهرداری در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی، از دیگر موضوعات مهم مشترک است؛ چراکه برنامه‌های معاونت پشگیری دادگستری که برنامه‌های مثمر و خوبی هستند، در کنار اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری، می‌تواند اتفاقات خوبی را در شهر کرمان رقم بزند.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز گفت: حاشیه شهر کرمان وضعیت خوبی ندارد و نیاز به پیگیری ویژه دارد که خواهشمندیم این موارد را در جلساتی به‌صورت موردی بررسی کنیم.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری و بهداشت شورا هم گفت: دستگاه قضایی زحمت می‌کشد، اما برخی از مردم از دستگاه قضا و دیگر ارگان‌ها در تکریم ارباب‌رجوع ناراضی هستند.

فتح‌الله مؤیدی افزود: همچنین با توجه به وجود تعداد زیادی از اتباع بیگانه و ایجاد برخی نا امنی‌ها خواهشمندم نظارت بیشتری بر این موارد صورت گیرد. 

15.6814