پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9608181
  • 16 آبان 1398
  • 10:18
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
گام بلند کرمان برای توسعه روابط اقتصادی در جهان

گزارش کرمان‌شهر از نشست بررسی ظرفیت‌های فرامرزی کرمان با حضور 15 کشور

گام بلند کرمان برای توسعه روابط اقتصادی در جهان

سودابه سرلک - فعالان بخش خصوصی و دولتی کرمان عزم خود را جزم کرده‌اند تا در شرایط فعلی اقتصاد کشور بیش از گذشته به پیشرفت اقتصاد استان بیندیشند و اقدامات مناسبی را انجام دهند. در همین رابطه مقدمات برگزاری نشست بررسی ظرفیت‌های فرامرزی کرمان با حضور سفرا، رایزنان اقتصادی و نمایندگان 15 کشور، استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، شهردار کرمان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و سایر مدیران فراهم و گام بلندی برای توسعه روابط اقتصادی با این کشورها برداشته شد.

در این نشست ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کرمان به میهمانان خارجی، زمینه همکاری‌های مشترک اقتصادی بین کرمان و کشورهای تاجیکستان، افغانستان، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، انگلستان، بلاروس، دانمارک، گرجستان، قزاقستان، روسیه، ونزوئلا، اتریش، پاکستان، کره شمالی و بلژیک بررسی شد.
نکته مشترک مطرح شده از سوی نمایندگان کشورهای مذکور در این نشست میهمان نوازی کرمانی ها بود که در طول سفر سه روزه آنها به شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان و کرمان برای آنها کاملا مشهود بوده و شاید اکنون زمان آن فرا رسیده که بیش از گذشته به معرفی کرمان با محوریت قرار دادن این ویژگی مهم بپردازیم.  
گردشگری، معدن و کشاورزی از فعالیت‌های مهم اقتصادی مشترک مطرح شده بین کرمان و بیشتر این کشورها بود که در این گزارش به سایر مسائل مطرح شده در این نشست می‌پردازیم.

 توسعه گردشگری با پرداختن به ویژگی بارز میهمان نوازی کرمانی‌ها
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و سایر حوزه‌های اقتصادی کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور پرداخت و خطاب به میهمانان خارجی حاضر در نشست گفت: برای دیدن جاذبه‌های کرمان به بیش از 10 روز زمان نیاز دارید.
سیدمهدی طبیب زاده، به میهمان نوازی کرمانی‌ها به عنوان ویژگی بارز و معروف آنها در جهان و ایران اشاره کرد و افزود: مارکوپولو و سایر گردشگران دنیا در سفرنامه‌های خود، مردمان این دیار را از نظر صمیمیت، مهربانی و میهمان نوازی و همچنین خلق و خوی و آداب مناسب و شایسته به خوبی معرفی کرده‌اند.
وی ادامه داد: کرمان دیار «ترین‌ها است» به طوری که گرمترین نقطه کره زمین، بزرگترین بنای خشتی جهان، پهناورترین استان کشور، بزرگترین معادن ایران و متنوع‌ترین آب و هوای کشور و چندین مورد دیگر مربوط به این منطقه است که با پرداختن به همین ویژگی‌های شاخص و معرفی آنها می‌توان زمینه حضور گردشگران در کرمان را بیش از گذشته فراهم کرد.
طبیب زاده، با بیان اینکه کرمان خاستگاه تمدن بشری است، به نمایندگان سفارتخانه‌های این 15 کشور پیشنهاد کرد  آشنایی با تمدن بشری و شناخت ایران را از کرمان آغاز کنید.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، در بخش دیگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی کرمان به ویژه صادرات اشاره کرد و گفت: کرمان با دارا بودن محصولات و کالاهای متنوع سهم قابل توجهی در صادرات غیرنفتی کشور دارد که البته امکان افزایش 5 برابری صادرات استان و رسیدن ارزش آن از دو میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار وجود دارد. 
طبیب زاده، با تاکید بر اینکه اتاق کرمان برای توسعه بازارها با هدف توسعه اقتصاد تلاش خواهد کرد، افزود: در سال 96 به عنوان سال پایه صادراتی، 265 میلیون دلار صادرات استان به این 15 کشور انجام شده که بیشترین آن به تاجیکستان به ارزش 115 میلیون دلار بوده است.
 وی ادامه داد: داشتن سابقه تجاری استان کرمان با 66 کشور دنیا نشان دهنده ظرفیت‌های بسیار این منطقه است که امیدواریم این نشست آغازی برای جهش صادراتی باشد.
طبیب‌زاده با بیان اینکه استان کرمان می‌تواند رابطه خوبی با کشورهای اوراسیا داشته باشد، گفت: ارتباط با کشورهای اوراسیا در اولویت برنامه‌ها و فعالیت‌های اتاق قرار دارد که قصد داریم برای افزایش ارتباطات و مبادلات تجاری با این کشورها میز اوراسیا را در اتاق بازرگانی کرمان تشکیل دهیم. 

 برقراری پرواز خارجی مستقیم از کرمان راهی برای توسعه گردشگری
استاندار کرمان نیز در ادامه این نشست، سفر نمایندگان 15 کشور به کرمان را تاثیرگذار در توسعه روابط با این کشورها عنوان کرد و گفت: در طول سه روز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت تا اطلاعات خوب در اختیار میهمانان خارجی قرار گیرد.
محمدجواد فدائی، با بیان اینکه استان کرمان جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد، اظهار کرد: هفت اثر معادل یک سوم آثار ثبت جهانی شده کشور در کرمان قرار دارد که تعداد آثار ثبت جهانی برخی از کشورهای جهان به اندازه کرمان نیست و باید از این ظرفیت بهتر استفاده شود.
وی پیشنهاد برقراری پروازهای مستقیم و همچنین برگزاری تورهای گردشگری از کرمان به برخی شهرهای این 15 کشور و برعکس آن را، راهی مناسب برای توسعه گردشگری عنوان و بیان کرد: از نمایندگان این کشورها می‌خواهیم با توجه به آشنایی با کرمان، پیشنهادها و تسهیلات مورد نظر را برای افزایش روابط با این استان ارائه دهند.
 فدائی، در بخش دیگری به اقتصاد استان و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه خرما و پسته، صنایع دستی، مواد معدنی و... به کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و گفت: می‌توان برای مبادلات تجاری بهتر با این 15 کشور برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

 فعالیت‌های معدنی زمینه همکاری مشترک ایران و آفریقای جنوبی 
سفیر آفریقای جنوبی در ایران، در ادامه این نشست گفت: در سفر خود به کرمان برای دومین بار، برخی از فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های این استان در بحث معدن را از نزدیک مشاهده کردم و با توجه به معدنی بودن استان کرمان و وجود معادن بسیار در آفریقای جنوبی، زمینه همکاری های مشترک بین دو منطقه وجود دارد.
ویکا مازوی کومولو، به سایر  حوزه ها اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزی نیز جزء بخش‌های مهم در اقتصاد کرمان و آفریقای جنوبی است، همچنین در حوزه گردشگری علاقمندی برای برقراری ارتباط مناسب با آژانس‌های گردشگری کرمان وجود دارد و در حوزه‌های پزشکی و سلامت، نانوتکنولوژی و صنعت فضانوردی نیز ارتباط خوبی بین ایران و آفریقای جنوبی برقرار است.
وی از فعالان اقتصادی دعوت کرد از نمایشگاه‌های زیادی که در حوزه‌های کشاورزی، معدن و گردشگری در آفریقای جنوبی دایر می‌شود، بازدید کنند تا ضمن شناخت بیشتر از وضعیت بازار این کشور، چگونگی توسعه روابط اقتصادی نیز بررسی شود.

 راه‌‌اندازی میز مشترک کرمان و افغانستان 
در ادامه این نشست سفیر افغانستان در ایران گفت: فرهنگ، جاذبه ها و ارزش های کرمان برای مردم افغانستان شناخته شده است و راه اندازی میز مشترک کرمان و افغانستان برای افزایش روابط و مبادلات تجاری بین دو طرف، از طریق اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز پیگیری می‌شود.
عبدالغفور لیوال، تصریح کرد: اقلیم متنوع افغانستان در جنوب و جنوب غرب این کشور با استان کرمان مشترک است و همین موضوع می‌تواند برای تجارت بین دو منطقه مناسب باشد.
سفیر افغانستان در ایران بیان کرد: افغانستان با داشتن دو معدن بزرگ آهن و مس که هنوز استخراج آن آغاز نشده می‌تواند با استان کرمان در زمینه استخراج این معادن همکاری نزدیک داشته باشد و از تجارب فعالان معدنی این استان استفاده کند.
وی تصریح کرد: همچنین بزودی سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان در پنج بخش اساسی از جمله اقتصاد به امضا خواهد رسید که امیدواریم بتوان با افزایش همکاری‌های اقتصادی در میزان صادرات و واردات دو کشور به تعادل رسید.
وی با اشاره به معافیت جهانی بندر چابهار از تحریم‌ها افزود: ایران و افغانستان باید از این بندر استفاده کنند و رئیس جمهوری افغانستان درصدد برقراری ارتباط بانکی با چابهار از طریق یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی در این منطقه است تا مشکلات در این زمینه برطرف شود.
گردشگری و صنایع دستی فعالیت مناسب برای همکاری کرمان و تاجیکستان 
سفیر تاجیکستان در ایران نیز در ادامه این نشست گفت: کرمان را مرکز معادن فولاد و مس، مرکز پسته، مرکز گلیم و صنایع دستی و مرکز جلوه های هنر باستانی ایران یافتم و بار دیگر بر دستاوردهای این استان یقین حاصل شد.
نظام الدین زاهدی، خاطرنشان کرد: در این بازدیدها با مشاهده اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، امکانات و توانمندی‌های بسیاری را برای برقراری همکاری‌های گسترده بین ایران و تاجیکستان شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه تاجیکستان هم فرهنگ، هم تعریف و هم زبان با ایران است، افزود: صنعت و کشاورزی در تاجیکستان در حال رشد و تقویت است و صنایع معدنی پیشرفت‌های بیش از پیش را می‌گذراند.
 زاهدی، از پسته تاجیکستان نیز نام برد و بیان کرد: از پسته کاران کرمانی برای در اختیار قرار دادن تجربه‌های خود و امکان همکاری با یکدیگر بهره خواهیم برد.
سفیر تاجیکستان در ایران بیان کرد: در تاجیکستان امسال و سال آینده با عنوان «رشد گردشگری، صنایع دستی و روستا» نامگذاری شده و در زمینه‌های گردشگری و صنایع دستی نیز موقعیت مناسب برای توسعه همکاری‌های دو کشور وجود دارد.

 اصلی‌ترین دارایی کرمانی‌ها میهمان نوازی است 
نفر دوم سفارت دانمارک در ایران نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های کرمان و ایران، میهمان نوازی مردمان آنهاست و این موضوع را در دیدار گرم با مردم سیرجان، رفسنجان و کرمان دیدیم.
مایا مورتنسن افزود: حدود سه ماه است که فعالیت خود در ایران را آغاز کرده‌ام و به انجام فعالیت‌‌های اقتصادی مشترک بین کرمان و برخی ایالت های دانمارک علاقمندیم.
وی بیان کرد: بزودی سفیر دانمارک به استان کرمان سفر می‌کند و برای فراهم شدن زمینه همکاری بین دو طرف با مدیران دولتی و بخش خصوصی این منطقه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

 اجرای پروژه های اقتصادی کرمان توسط کره شمالی 
نفر دوم سفارت کره شمالی در ایران نیز به رابطه نزدیک دو کشور اشاره کرد و گفت: ما خواهان توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف هستیم.
کیم چول، ادامه داد: در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کره شمالی مشکلاتی در زمینه انتقال ارز و مسائل بانکی وجود داشت که امیدواریم با برطرف شدن آنها این روابط افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه در این سفر سه روزه با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان کرمان آشنا شدیم، اظهار کرد: کره شمالی پروژه‌های خود را برای اجرا در کرمان پیدا می‌کند و ماموریت خود را انجام خواهد داد.
شناسایی مشکلات، راهکار توسعه روابط ایران و اتریش 
رایزن اقتصادی سفارت اتریش در ایران نیز در این نشست گفت: برای تقویت روابط اقتصادی بین ایران و اتریش در ابتدا باید مشکلات را شناسایی و درک کرد و برای حل آنها راهکار مناسب ارائه کرد.
کریستوف گراب مایر، ضمن قدردانی از میزبانی کرمانی‌ها افزود: از گذشته در مورد ظرفیت‌های داخلی استان کرمان و همچنین مشکلات توسعه اقتصادی آن مواردی را شنیده بودیم که امیدواریم هرچه زودتر این موانع برطرف و زمینه افزایش مراودات ایران و اتریش به ویژه با کرمان فراهم شود.

 افزایش مراودات تجاری ایران و بلژیک 
رایزن اقتصادی بلژیک در ایران نیز ضمن اظهار شادی از تماشای توانمندی‌های ارزنده استان کرمان، بیان کرد: شرکت‌های بلژیکی از سال ۲۰۱۹ میلادی به دنبال افزایش روابط خود با ایران به ویژه بخش خصوصی این کشور هستند.
نوشین رهگذار افزود: برای آغاز کار و یا ادامه فعالیت این شرکت‌ها در ایران راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی را به آنها ارائه می‌دهیم زیرا اهتمام جدی کشور بلژیک توسعه روابط اقتصادی با ایران است.

 افزایش 25 درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه 
رایزن اقتصادی سفارت روسیه در ایران نیز در ادامه این نشست از افزایش 25 درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه در هشت ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2018 میلادی خبر داد و تصریح کرد: با وجود شرایط سخت، این همکاری‌ها بی‌سابقه بوده است. 
رستم ژیگان شین، ادامه داد: روسیه اجرای پروژه‌های بزرگی مانند احداث فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر، نیروگاه سیریک و خط ریلی اینچه برون در ایران را بر عهده دارد که با تامین منابع مالی آنها توسط دولت روسیه اجرا می‌شوند.
وی ادامه داد: در سال 2018 میلادی 12 هیات تجاری روسیه به ایران سفر کرده اند که این آمار در 10 ماهه سال جاری میلادی 13 هیات بوده است.

 مراوده تجاری خارجی با اولویت همسایگان   
در پایان این نشست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: با توجه به اینکه نیمی از تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه انجام می ‌شود، انتظار داریم فعالان بخش خصوصی مراوده تجاری با 15 کشور همسایه ایران را به دلیل وجود بازارها و مزیت‌‌های خوب و دسترسی‌های آسان‌تر، در اولویت قرار دهند.
غلامرضا انصاری، اساس مراوده تجاری را بر اساس قرارداد حقوقی قوی و دارای چارچوب مناسب عنوان کرد و افزود: یکی از ضعف‌ها که برخی فعالان اقتصادی را متضرر کرده، نبودن قرارداد حقوقی مناسب است که اتاق بازرگانی می‌تواند در این زمینه به بخش خصوصی مشاوره دهد.
وی ادامه داد: با استفاده از پول ملی در تجارت با همسایگان، مشکلات ناشی از نقل و انتقال ارز کمتر وجود دارد که امیدواریم در همین رابطه کشف بازارهای جدید و قابل دسترس در اولویت فعالیت های اتاق بازرگانی قرار گیرد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، به تجربه مناسب ساز و کارهای صادراتی در استان کرمان اشاره کرد و افزود: امیدواریم در ادامه سال رونق تولید که در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده، سال آینده سال توسعه صادرات باشد و همه به ویژه نمایندگان مجلس در تقویت ساز و کارهای صادراتی به دولت کمک کنند زیرا اگر در این رابطه چاره‌ای اندیشیده نشود برای تولیدکنندگان در سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
انصاری ادامه داد: تشویق برای افزایش و یا رونق تولید بدون بازاریابی و صادرات موفق نخواهد بود و به همین دلیل باید صادرات نیز تشویق شود.
وی گفت: توصیه دیگر ما به فعالان اقتصادی استفاده از فرصت کشت فراسرزمینی است، برخی از کشورها درخواست اعزام افراد برای انجام فعالیت‌های کشاورزی در کشورشان را دارند که در این رابطه زمین با شرایط مناسب آب و هوایی را در اختیار آنها قرار می‌دهند.
انصاری، به ظرفیت‌های مناسب گردشگری استان کرمان اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساخت‌های مناسب مانند هتل، زیباسازی شهرها، فراهم کردن زمینه لازم گردشگری بین‌المللی و استفاده بهتر از نیروی انسانی فرهیخته و علاقمند می تواند به توسعه استان کرمان کمک کند.
نمایندگان 15 کشور پس از پایان این نشست ضمن بازدید از برخی جاذبه‌های کرمان مانند بازار و مجموعه گنجعلیخان، کرمان را به مقصد تهران ترک کردند.

15.6066