سه شنبه 1 آبان 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9612050
  • 30 مهر 1403
  • 16:35
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تخفیف عوارض مربوط به جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مصوب شد؛

تخفیف عوارض مربوط به جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرنا، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در یکصدوهشتادمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، شهادت «شهید یحیی سنوار» را تسلیت گفت و ادامه داد: دشمن خونخوار ما فکر می‌کند می‌تواند با کشتن قهرمانان، سرداران و بزرگان ما، یک حرکت الهی و نور خدا را خاموش کند؛ در حالی که نور خدا، خاموش‌شدنی نیست.

علیرضا نادری افزود: با کشتن «شهید سلیمانی»، «شهید سیدحسن نصرالله»، «شهید اسماعیل هنیه» و «شهید یحیی سنوار»، هزاران قهرمان‌ از این‌دست، بازپروده خواهد شد.

در ادامه، سیدمحمد موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به قرائت نامه‌های رسیده به شورا پرداخت و گفت: شهرداری کرمان درخواست مجوز شورای اسلامی شهر را به‌منظور ترک تشریفات درخصوص خرید، نصب، بومی‌سازی، راه‌اندازی، استقرار، آموزش سامانه یکپارچه شهرسازی و نوسازی، با قابلیت شهروندسپاری با هزینه‌کرد ۱۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال را با شرکت «صفارایانه» داشته، که در کمیسیون بودجه با چهار رأی موافق به تصویب اعضا رسیده و در صورت موافقت، در صحن علنی به تصویب خواهد رسید.

این موضوع با شش رأی موافق و سه رأی ممتنع به تصویب رسید.

موسوی، در ادامه نامۀ دیگری درخصوص بدهی شهرداری کرمان به شرکت آب منطقه‌ای را قرائت کرد و گفت: شهرداری کرمان، طبق محاسباتی که انجام شده، مبلغ ۱۶ میلیارد تومان به این شرکت بدهی دارد؛ همچنین بعد از انجام محاسبات توسط شهرداری کرمان، مشخص شده شرکت آب منطقه‌ای، مبلغ ۲۴ میلیارد تومان بابت هزینه خدمات آب برداشتی و خسارت به آب‌خوان تا پایان سال ۱۴۰۰ بدهکار است که درخواست شهرداری، تهاتر این مبالغ است که مبلغ مانده‌طلب شهرداری در سال‌های آینده برداشت شود و این موضوع، در کمیسیون بودجه مطرح و با شش رأی موافق به تصویب رسیده است.

این موضوع با هشت رأی موافق به تصویب رسید.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز درباره موضوع یادشده، با تقدیر از شهرداری توضیح داد: شهرداری کرمان، اول قرار بود مبلغ ۱۶ میلیارد تومان بدهی خود به شرکت آب منطقه‌ای را بپردازد، اما با تلاش همکاران شهرداری، مجموعه ساختمان‌های سازمان «آبفا»، که از ابتدای انقلاب تاکنون، عوارض‌شان پرداخت نشده بود، محاسبه شد و براساس آن، بدهکاری شهرداری کرمان، به هشت میلیارد تومان تقلیل یافت که جای تقدیر دارد.

محمد امینی‌زاده، افزود: شبیه این موارد، در ارتباط با ادارات و سازمان‌های مختلف وجود دارد که اگر بررسی شود، مبالغ قابل توجهی به شهرداری تعلق خواهد گرفت.

در ادامه، نامه دیگر شهرداری کرمان، مربوط به قطعه ۳۷۶ از نقشه تفکیکی بود که یک‌بار دیگر هم در شورای اسلامی شهر مطرح شده بود و قرار بود ملکی که برای یک مجتمع درمانی در نظر گرفته شده، برای واگذاری در مزایده قرار گیرد.

این مسأله در شورای عمومی تصویب شده و هیأت انطباق هم تأیید کرده بود، اما شهرداری به این دلیل که شماره قطعه در مصوبه قید نشده بود، به مسأله ایراد داشت که به همین دلیل، این موضوع دوباره در کمیسیون بودجه مطرح، و مشخصاً قطعه ۳۷۶ برای این کار اعلام شد که مورد تصویب قرار گرفت.

موسوی، نامۀ دیگر شهرداری درخصوص درخواست پیشنهاد تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰، در دو جدول پیوست را قرائت کرد و گفت: این جداول در راستای تشویق شهروندان محترم جهت پرداخت عوارض شهرسازی برای صدور پروانه ساختمانی بعد از عوارض حاصل از جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰، تا پایان سال ۱۴۰۲، برای ماه‌های آبان، آذر و دی، در کمیسیون بودجه مطرح شده است.

در ادامه، پس از بررسی‌های زیاد و ارائه نظرات موافق و مخالف، در راستای تشویق شهروندان برای پرداخت عوارض حاصل از کمیسیون ماده ۱۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ به‌صورت نقد، با پیشنهاد شهرداری به‌منظور تخفیف به شرح جدول مذکور در نامه موافقت شد و مورد تصویب قرار گرفت.

بنا به گفته موسوی، دیگر نامه ارسالی به شورای اسلامی شهر، مربوط به تقاضای جمعی از کسبه صنف میوه و تره‌بار در محدودۀ بلوار «پزشک» بود که در آن برای ایجاد یک باب کانکس در آن محدوده، درخواست شده بود که در کمیسیون مرتبط، مقرر شد تا پیرامون بازارهای روزانه شهرداری، مکاتبه شهروندان بررسی شود و تا دو هفته آینده، گزارش مکتوبی به شورا ارائه شود و موضوع مکان بازار میوه و تره‌بار در بلوار «پزشک» به‌طور خاص بررسی و نسبت به جابه‌جایی آن اقدام شود؛ ضمناً از چگونگی انتخاب افرادی که این بازارها در اختیار آنها قرار داده شده، گزارشی به شورا ارائه شود و فرآیندی در پیش گرفته شود که طی یک ماه آینده این غرفه‌ها در قالب مزایده به افراد واجد شرایط واگذار شود.

همچنین نظارت کافی انجام پذیرد تا غرفه‌های این بازارها، ملزم به ارایه فاکتور و تعیین قیمت به‌صورت روزانه و مشخص‌کردن قیمت‌ها در منظر مردم باشند و گزارش این موارد به صورت ماهانه به شورا ارایه شود.

در ادامه، با بررسی مخالفان و موافقان این موضوع، مقرر شد شهرداری درخصوص ساماندهی این بازارها، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد و پیشنهاد خود را به شورا ارایه کند.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز در این نشست، با تقدیر از شهرداری کرمان، برای برگزاری دومین «جشنواره ملی نان»، گفت: امیدوارم برای برگزاری دومین «جشنواره شعر مقاومت» نیز، که اولین آن سال گذشته برگزار شد، برنامه‌ریزی شود.

محمدامین شمسی، به برنامه «شب‌های کرمان» صداوسیمای مرکز کرمان، در شب گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در بخشی از این برنامه، کلیپ‌هایی از پروژه‌های عمرانی شهر کرمان پخش شد که کار بسیار زیبایی بود و از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان، که این کلیپ‌ها را در اختیار صداوسیمای قرار داده، تشکر می‌کنم.

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست، با قدردانی از مجموعه شهرداری کرمان، معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار و تمام دست‌اندرکاران برگزاری «جشنواره ملی نان»، گفت: دبیرخانه این جشنواره، حتماً باید فعال شود و از امسال تا سال آینده در راستای سالم‌ترشدن و کامل‌ترشدن نان فرهنگ‌سازی کند.

محمدرضا کمساری، با قدردانی از زحمات «رستمی»، دبیر «جشنواره ملی نان»، گفت: خوشبختانه این جشنواره به بهترین شکل برگزار شد و اگر کاستی‌هایی در حوزه ترافیک و مسایل دیگر وجود داشت، از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم آنها را برطرف کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز گفت: برگزاری رویدادهای شهری مثل جشنواره ملی نان که توانست تقریباً یک‌چهارم جمعیت شهر کرمان را مخاطب خود قرار دهد، قابل تقدیر است.

محمود بابایی، افزود: البته تداوم این جشنواره‌ها مهمتر است و امیدواریم دبیرخانه این جشنواره فعال شود و تأثیرات اجتماعی مستمر هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در مورد پلاک‌گذاری منازل، در کمیته نامگذاری کمیسیون فرهنگی دو جلسه داشتیم که یکی در زمان آقای شعرباف، شهردار سابق بود که در آن جلسه توافقاتی شد، ولی به سرانجام نرسید؛ دو جلسه دیگر هم با اداره پست کرمان هماهنگی‌هایی انجام دادیم، که از سوی پست لغو شد، و ما همچنان پیگیر این موضوع مهم هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، با بیان اینکه اتفاقاتی که در حوزه آسفالت در شهر در حال انجام است، قابل تقدیر است، گفت: ولی تخریب‌نکردن آسفالت‌های جدید بسیار مهم است و شهرداری باید نظارت و جدیت زیادی در این خصوص داشته باشد.

بابایی افزود: در بعضی از معابر شهر دیده می‌شود که بعد از اجرای آسفالت جدید، حفاری‌هایی توسط برخی سازمان‌ها انجام می‌شود، که نباید صورت بگیرد و بهتر است از راه‌های جایگزین استفاده شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب آسفالت، حتی باید از استانداری درخواست کرد که همکاری کند تا هزینه‌ای که از بیت‌المال برای «جهاد آسفالت» منظور شده، هدر نرود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز گفت: پلاک‌گذاری منازل از مطالبات مردم کرمان است؛ چندین سال است کاری در این خصوص انجام نشده و مردم برای آدرس‌دادن، مجبورند از روش‌های قدیم استفاده کنند.

منصور ایرانمنش، بیان کرد: از شهرداری می‌خواهیم مسأله پلاک‌گذاری منازل را که باید با کمک شهرداری و پست انجام شود، هرچه زودتر ساماندهی کند.

وی بر تعیین‌تکلیف تعاونی مسکن کارکنان شهرداری کرمان نیز تأکید کرد.

0