سه شنبه 1 آبان 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9612035
  • 28 مهر 1403
  • 10:04
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سلامت نان در دستور کار «دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذا» قرار گرفت

در آیین اختتامیه دومین «جشنواره ملی نان کرمان»؛

سلامت نان در دستور کار «دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذا» قرار گرفت

دومین «جشنواره ملی نان»، با حضور ۲۷ استان کشور و ۱۵ شهرستان استان، به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، به‌مدت چهار روز در بوستان «مادر» کرمان برگزار شد.

به گزارش کرنا، شهردار‌ کرمان، در این آیین گفت: طبق رصدهای صورت‌گرفته در این جشنواره روزانه ۳۵ هزار بازدیدکننده داشته که نشان از مقبولیت این اتفاق است.

محسن تویسرکانی، با بیان اینکه این جشنواره، نماد موفقی برای هم‌افزایی نیروهای مختلف اجرایی و مردمی بود، خاطرنشان کرد: «جشنواره ملی نان»، باید به یک برند تبدیل شود و به جذب گردشگر و سرمایه‌گذار کمک کند.

وی، با بیان اینکه مردم نجیب کرمان با حداقل خدمت، ما را مورد عنایت خود فرار می‌دهند، گفت: شهر کرمان نیازمند نشاط اجتماعی است؛ لازم است برای شهروندان کرمانی بیشتر وقت بگذاریم و هر هفته رویدادی برگزار کنیم.

به گفته وی، پخت میدانی نان در این جشنواره‌ برای نسل جوان نیز، جذاب بود و امیدواریم در حوزه فرهنگ، اتفاقات خوبی را رقم بزند.

شهردار کرمان، اظهار امیدواری کرد با ملی‌شدن جشنواره نان، ثبت این رویداد براساس پروتکل‌ها به نام کرمان رقم می‌خورد.

رییس دبیرخانه «شورای عالی سلامت و امنیت غذا» در کشور هم، با اشاره به استقبال بسیار خوب استان‌های کشور از دومین «جشنواره ملی نان»، گفت: امنیت غذایی، زیربنای امنیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور است و زمانی محقق می‌شود که همه مردم به غذای سالم و کافی برای برخورداری از یک زندگی فعال دسترسی داشته باشند.

محمداسماعیل مطلق، با اشاره به پخت تنها ۶۰۰  نوع نان کامل در کشور، افزود: مهمترین وظیفه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای اجرای نقش خود در سلامت غذا و تصویب سازگار و کار نظارتی است.

وی، با بیان این که سلامت نان و بهبود کیفیت گندم، در دستور کار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذا قرار گرفته، افزود: مقرر شده با مساعدت و همکاری وزارت کشور، و وزارت بهداشت درمان و علوم پزشکی، سه کارخانه تولید آرد کامل در کشور ایجاد و سلامت مردم با تأمین گندم موردنیاز، تأمین شود.

معاون امور اقتصادی استاندار نیز گفت: انجام یک کار تیمی خوب در استان کرمان، باعث شد این جشنواره در سطح ملی شکل بگیرد.

امیر حسن‌زاده، با اشاره به برگزاری هفت جشنواره در استان کرمان، در ‌‌ نیمه اول سال‌جاری افزود: این رویداد به‌عنوان یک شاخص گردشگری، می‌تواند به معرفی بهتر و بیشتر استان کرمان کمک کند.

وی پیشنهاد داد: اطلاعات برگزاری رویدادها، ازجمله «جشنواره ملی نان» در یک کتاب چاپ، و به‌عنوان یادبود مورد استفاده بقیه قرار گیرد.

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز، با بیان اینکه نان در فرهنگ ایرانی - اسلامی با خیر و برکت عجین بوده، گفت: در فرهنگ ما، حرمت و قداست نان، از نسلی به نسل دیگر منتقل و این ارزش در طول قرن‌های متمادی حفظ شده است.

محمدرضا کمساری، به بررسی پیشنهاد برگزاری جشنواره نان در شورای ششم اشاره و خاطرنشان کرد : با توجه به پهناوربودن استان کرمان، و وجود تنوع قومیتی و تعدد شیوه‌های مختلف نان‌های محلی در این استان، ردیف بودجه‌ای برای این رویداد مشخص شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان نیز گفت: حرمت نان بر همۀ ما مسلم است و باید این ارزش در بین نسل جوان نیز، ترویج و حفظ شود.

سیدمرتضی حسینی، نان را یکی از بهترین عوامل برای گفت‌وگوکردن فرهنگ‌ها و ملت‌های مختلف عنوان کرد و افزود: هر قومی آداب و رسوم متفاوتی برای شکرانه برداشت گندم دارد، که همین امر، فرهنگ متنوعی ایجاد کرده است.

وی، با اشاره به حضور جدی و  فعال ۲۷ استان کشور و ۱۵ شهرستان استان، در این رویداد، اظهار امیدواری کرد این جشنواره در سال‌های متوالی در کرمان برگزار شود و با اشاره به تنوع اقوام مختلف استان کرمان، افزود: قدردان حضور نهادها و مهمان‌های شرکت‌کننده در دومین «جشنواره ملی نان»، هستیم.

گفتنی است؛ دومین «جشنواره ملی نان» شهرداری کرمان، با حضور ۲۷ استان کشور و ۱۵ شهرستان استان، به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه، در بوستان «مادر» در شهر کرمان، برگزار شد.

0