سه شنبه 1 خرداد 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611480
  • 10 اردیبهشت 1403
  • 13:26
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شروع جهاد آسفالت معابر/ آغاز افتتاح پروژه‌های شهری به یاد شهدا

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بیان شد:

شروع جهاد آسفالت معابر/ آغاز افتتاح پروژه‌های شهری به یاد شهدا

نشست شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

به گزارش کرنا، رییس شورای اسلامي شهر کرمان در این نشست، ضمن تبریک فرارسیدن «روز شوراها»، این روز را مربوط به انتخاب تمام شوراها، اعم مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا ذکر کرد و «روز جهانی کار و کارگر» و «روز معلم»، را پاس داشت.

علیرضا نادری، همچنین شکست آمریکا در «ویتنام» را یادآوری کرد و با اشاره به اقدام جنایتکارانه آمریکا و کشتن مردم بی‌دفاع ویتنام، گفت: آمریکا در آن سال نسل‌کشی کرد که به‌دلیل پوشش ناکافی رسانه‌ها، چندان دیده نشد.

وی ضمن نکوهش اقدامات آمریکا و اسرائیل در فلسطین و کشتار انسان‌های بی‌دفاع، «روز ملی خلیج ‌فارس» را نیز تبریک گفت و بر ایرانی‌بودن این خلیج و  جزایر آن تأکید کرد.

در ادامه، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، دستور ۱۴۹ شورای اسلامی را اعلام کرد و در ادامه، به چند مصوبه ازجمله تعیین‌تکلیف چند ملک مسیری و قدرالسهم املاک، اشاره کرد.

سیدمحمد موسوی، به درخواست شهرداری برای برگزاری مناقصه جهت اجرای روکش آسفالت با مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان طی سه ماه با نحوۀ بازپرداخت به‌صورت تهاتر با زمین را مطرح کرد و با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، به تصویب رسیده است، گفت: البته در این خصوص فرمانداری به صراحت برای اجرای مزایده تأکید کرده است؛ چراکه امکان تهاتر مستقیم با پیمانکار وجود ندارد و شورای تطبیق آن را رد می‌کند.

در این خصوص، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، با اشاره به معطل‌شدن اجرای چندین مصوبه، گفت: شأن شورای اسلامی شهر و شأن مردم رعایت نمی‌شود.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه ماده قانونی و مراجع تفسیر برای قانون وجود دارد و می‌توان براساس آن تصمیمگیری کرد، افزود: اگر قانونی اصلاح شده است، سه مرجع برای آن اعلام نظر کردند و استعلام لازم هم انجام شده ‌است.

وی تصریح کرد: طبق قانون، درصورتی که شورای حل اختلاف، بعد از ۲۰ روز جواب شورا درخصوص مصوبه را ندهد، مصوبه شورای شهر، لازمالاجراست.

امینی‌زاده، معطل‌ماندن مصوبات به مدت شش‌ماه و هفت‌ماه را موجب ایجاد خلل در کار مردم دانست و تأکید کرد: جایگاه شورا‌ها در نظام حقوقی، نباید تقلیل یابد و تعامل باید به‌صورت دوطرفه باشد تا به مشکلات مردم در اسرع وقت رسیدگی شود.

در این خصوص، مصوبه کمیسیون، مبنی ‌بر برگزاری مناقصه برای اجرای فاز دوم روکش آسفالت با مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان طی سه‌ماه با بازپرداخت تهاتر با زمین بدون در نظر گرفتن لزوم برگزاری مزایده و براساس لیست مصوب شورا، برای انجام آسفالت شهر، به رأی گذاشته شد و مورد توافق اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

در ادامه، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به درخواست یکی از شرکت‌های طلبکار برای پرداخت مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان میلیون تومان، اشاره کرد و با بیان اینکه این شرکت از سال‌های گذشته از شهرداری طلب داشته است، گفت: در کمیسیون بودجه، مصوب شد این مبلغ از محل دیون عمرانی، پروژه‌های عمرانی، به شرکت پرداخت شود که این موضوع مورد موافقت اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

در ادامه، درخواست هیأت‌امنای «صفه عزا‌خانه» شهر کرمان مطرح شد. در این خصوص، موسوی، به نامه ارسال‌شده ازسوی این هیأت اشاره کرد و گفت: طبق توافق شهرداری و براساس مجوز سال ۱۳۹۹ شورای شهر، املاک مجاور به مجموعه واگذار و ۴۰۰ میلیون تومان برای آن برآورد شد.

وی افزود: از این مبلغ، حدود ۲۰۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت شده که مقداری باقی ‌مانده و این هیأت درخواست کرده باقی مبلغ، برای توسعه و بهسازی این مجموعه هزینه شود که با مطرحشدن در کمیسیون بودجه، مقرر شده مابقی مبلغ پرداختی، برای کمک به بخشی از بهای زمین از محل کمک به مراکز غیردولتی، در نظر گرفته شود که این مصوبه مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

در ادامه، درخواست «هیأت زینبیه» از شهرداری و برگزاری اردوی زیارتی که در کمیسیون فرهنگی مطرح شده، ازجمله مصوبات بود.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان گفت: این هیأت برای اردوی زیارتی تعدادی از نیازمندان حدود ۹ میلیون تومان برای هر نفر درخواست کرده که مصوب شد مبلغ ۴۰ میلیون تومان از ردیف امور فرهنگی پرداخت شود که این امر، مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

در ادامه، درخواست شرکت‌های ارائه‌دهندۀ سرویس مدارس درخصوص چگونگی پرداخت هزینه، به‌صورت عادلانه بین شهرداری و شرکت‌های مذکور و رفع اختلاف در این خصوص، مطرح شد

که در خصوص هزینه نظارتی  تعیین‌شده در مجموع هزینه‌های بالاسری قرارداد برای شرکتهای حمل‌ونقل دانش‌آموزی کرمان، مقررشد به ازای هر دانشآموز مبلغ ۲۵۰۰ تومان هزینه سربار دریافت شود و شهرداری گزارش تقویم اجرایی ساماندهی مدارس، وظایف هر یک از نهادهای دخیل و اقدامات انجامشده در سال‌جاری را به این شورا ارسال کند که مورد موافقت قرار گرفت.

در ادامه، طبق نامه شهرداری درخصوص اعلام نظر مبنی بر تأیید یا ابطال دو مصوبه شورا برای تابلوهای تبلیغاتی پل‌ها مطرح و مقرر شد شهرداری نسبت به تمدید مهلت ۴۵ روزه قراردادهای سرمایه‌گذاری که قرارداد آنها درحال حاضر ادامه دارد و طی مدت همه‌گیری کرونا با شهرداری کرمان قرارداد داشته‌اند، اقدام کند، که این موضوع مورد تأیید اعضا قرار نگرفت.

در ادامه، رئیس کمیسیون هوشمند‌سازی و شفافیت شورا، ضمن تبریک روز شوراها، درخصوص مطالبات مردم، به موضوعاتی چون لزوم آسفالت شیارهای فیبر نوری اشاره کرد و با بیان اینکه بارها در این خصوص تذکر داده شده است، افزود: متأسفانه عزم جدی برای ساماندهی این وضعیت وجود ندارد و وجود این شیارها بر آسفالت، موجب نارضایتی و اعلام شکایت ازسوی شهروندان شده است.

سیدمحمدصادق تقوی، ازجمله مشکلات آسفالت شهر کرمان را عدم هماهنگی دستگاه‌های حفار بعد از آسفالت معابر اعلام کرد و حفاری بعد از آسفالت معابر را نامعقول دانست.

وی با بیان اینکه بارها برای هماهنگی دستگاههای حفار با شهرداری تأکید کردیم، به وجود مشکلی چون فرونشست‌های زمین در بعضی از نقاط شهر اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از آن به آسفالت مربوط است و بخشی مربوط به عناصر زمین، اما عزم جدی برای مطالعات پیرامون آن و پیگیری فاجعه‌های بعد از آن وجود ندارد.

تقوی، در ادامه، ضمن ضرورت لکه‌گیری آسفالت در بعضی از معابر، بستن کوچه‌ها و معابر برای اجرای طرح‌های عمرانی و ترافیکی، بدون اطلاع‌رسانی به مردم را توهین‌آمیز دانست و تأکید کرد: در این خصوص باید مسیر جایگزین به مردم اعلام شود.

وی، پرداخت منظم حقوق کارکنان شرکتی، در بازه زمانی مشخص و اختصاص مزایای رفاهی مصوب‌شده را نیز خواستار شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم، از مطرح‌شدن موضوع متکدیان در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خبر داد و گفت: جمع‌آوری متکدیان، بارها در کمیسیون خدمات‌شهری شورا پیگیری شد و هر چند مدتی حضور کودکان متکدی کم شد، اما پس از مدتی، شاهد حضور روبهافزایش آنها در شهر هستیم.

محمود بابایی افزود: برای رسیدگی به این موضوع، مقرر شد کارگروهی با محوریت اقدامات فرهنگی تشکیل شود؛ چراکه برای ساماندهی آنها، باید اهتمام جدی شود؛ بنابراین، از شهردار می‌خواهم این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

وی، با اشاره به بارشهای اخیر در شهر کرمان، خدمات شهرداری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی را قابل تقدیر دانست و گفت: در هنگام بارندگی، متوجه شدیم جمعشدن و جاریشدن آب، در بعضی از معابر شهری، غیرمنتظره است.

بابایی، با بیان اینکه، بعضی از نقاط شهر پیش‌بینی شده و سال‌های‌سال مشکل‌ساز است، افزود: ازجمله این معابر، چهارراه «جانباز» بوده که نیاز است اصلاح آن در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: سومین نقطه، مربوط به معابر تازه‌آسفالت‌شده است که به‌دلیل عدم شیببندی مناسب، دچار آبگرفتگی شده بود که امیدوارم بر این موضوع بیشتر نظارت شود.

در ادامه، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اشاره به روز شوراها و حفظ شأن شوراها گفت: آنچه قانون برای شوراهای شهر قائل است، درمجموع اجرا نمی‌شود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود به مناسبت سالروز شوراها، نشست‌هایی با نخبگان برگزار شود و زمینۀ لازم برای شأن شوراها فراهم شود.

حسین چناریان، افزود: طبق قانون اساسی، حدود هفت ماده قانونی در مورد حق شوراها در حکمرانی و امور مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و عمرانی و هر آنچه در اداره امور مردم در شهر یا روستا باید اجرا شود، دیده شده که در سالروز شوراها باید به آن اشاره و اجرا شود.

وی ادامه داد: بر این اساس مردم باید آثار اجرایی‌شدن قانون را ببینند، اما آنچه شوراها انجام می‌دهند، امور مربوط به شهرداری‌هاست؛ در حالی که مردم، مطالبات و انتظارات به‌حقی دارند، اما با این وجود، هنوز بخشی از مطالبات مردم به تأیید‌شدن یا نشدن و انجام به‌موقع آن بستگی دارد.

چناریان تصریح کرد: با وجود موانع، هنوز شوراها نتوانستند رسالت قانونی خود را برای خدمتگذاری و پاسخگویی به مطالبات مردم انجام دهند و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی در ادامه، بر ارایۀ گزارش ماهانه و فصلی وضعیت مالی شهرداری، افزود: آنچه می‌تواند به اجرای برنامه‌ها در راستای بودجۀ مصوب کمک کند، ارایۀ گزارش از امور مالی، درآمد، هزینه و اجرای مصوبات بودجه است که به رویه جاری انجام شود تا شورا بتواند نقش حمایتی خود را انجام دهد.

چناریان، بر گزارش حسابرسی سنوات گذشته تأکید کرد و ثبت اموال و دارایی‌ها، مطالبات و بدهی‌های شهرداری در سامانه مشخص را لازم دانست و گفت: برای ایجاد سازِکاری مناسب در این خصوص باید فکری کرد.

در ادامه، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، ضمن ارجنهادن به مقام معلم و روز جهانی کار و کارگر، با اشاره به اینکه در این مدت فعالیت در شورای ششم، با کارگران تعامل داشتیم، نقاط شاخص و تحول‌آفرین در عملکرد شورای ششم را تشریح کرد.

محمد امینیزاده، با بیان اینکه در این دوره به‌عنوان جوان‌ترین و متخصص‌ترین شناخته شدیم، از نقاط تحولی این دوره را، داشتن رویکرد عدالت‌محور در اجرای پروژه‌ها و بودجه‌ریزی اعلام کرد و گفت: تأکید اعضای شورا، برقراری عدالت در پروژهها بوده است.

وی، استقبال مردم از فعالیت‌های فرهنگی و مشارکت‌دادن آنها در فعالیت‌های فرهنگی، اجتناب از کارهای نمایشی بزرگ‌مقیاس و بدون مطالعه در شهر و حداکثرسازی بانک سرمایه‌های ملک و زمین شهرداری در سه‌سال گذشته را ازجمله اقدامات شاخص شورا ذکر کرد.

امینی‌زاده، اولین و پیشروترین دوره شهرداری در خدمات الکترونیک، بالاترین درصد افزایش بودجه در سال‌های 1401، 1402 و 1403 و تحقق بالای ۹۵ درصدی بودجه را نیز ازجمله دستاوردهای این دوره اعلام کرد و یادآور شد: ارتباط ساختاری با دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ایجاد مرکز مطالعات و مرکز نوآوری در شهرداری، بیشترین توجه به بودجه رفاهی کارکنان و پرداخت منظم‌ و بهموقع حقوق کارکنان و پرداخت طلب پیمانکاران، از دیگر موارد است.

در ادامه، عشرت کردستانی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز، با دفاع از حقوق کارگران، گفت: از شهردار درخواست دارم برای نیروهای شرکتی، پاداشی را در نظر بگیرند و این رویه از امسال اجرایی شود.

وی، با بیان اینکه در مدت فعالیت شورای ششم، موفق شدیم دو موزه به موزه‌های شهر اضافه کنیم، از شهردار خواست برای ساماندهی مجموعه جمع‌آوری‌شده «خانم سلجوقی» اقدامی انجام شود.

وی پیشنهاد داد در فضایی مناسب در پارک «انقلاب»، «موزه سنگ» از مجموعههای ارزشمند این بانو ایجاد و موزه‌ای به موزه‌های شهر اضافه شود.

منصور ایرانمنش، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم، با بیان اینکه عمدۀ کار شهرداری، بر دوش کارگران است، بر پرداخت به‌موقع حقوق و فراهم‌آوردن امنیت شغلی برای آنان، تأکید کرد و گفت: جدی‌گرفتن ورزش محله‌ها، ایجاد سرگرمی مناسب برای اوقات فراغت دانش‌آموزان شهر، تکریم ارباب‌رجوع در مرکز تعویض پلاک کرمان و ایجاد مراکز دیگر برای سرعت‌بخشیدن به کار مردم، ازجمله موضوعات قابل پیگیری ازسوی مسئولان مربوط است.

در ادامه، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا، با اشاره به روز شوراها و با بیان اینکه طبق سوگندی که خوردیم، باید در چارچوب قوانین، مدافع مردم باشیم، از زحمات شهرداری در مدت بارندگی اخیر و اقدام به‌موقع شهردار برای پیگیری‌های اخیر تشکر کرد.

سرپرست شهرداری کرمان، در پاسخ به مطالبات اعضای شورای اسلامي شهر کرمان، با یادآوری اینکه ما در ورزش محله‌ها پیشرو بودیم و آن را همچنان دنبال می‌کنیم، درخصوص مطالبه پاداش نیروی‌های شرکتی، گفت: امسال برای اولین‌بار، اختصاص بسته معیشتی و پرداخت حقوق و مزایای زود‌هنگام در روزهای پایانی سال گذشته، برای این نیروها در نظر گرفته شد و در سال‌جاری نیز پرداخت معوقات کارگران پیگیری خواهد شد.

محسن تویسرکانی، همچنین از بررسی اموال و دارایی‌های شهرداری و ساماندهی آنها خبر داد و با اشاره به اینکه مقرر شده هر فصل گزارش درآمدی به شورا ارائه دهیم، اجرای «جهاد آسفالت» را نیز از اقدامات خوب شهرداری دانست.

وی افزود: پیمانکار آسفالت شهر کرمان مشخص شده و در قالب «جهاد آسفالت»، کار شروع خواهد شد.

سرپرست شهرداری کرمان، با اشاره به اینکه نواقص و کمبودهای سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کرمان، در حال رفع‌شدن است، ادامه داد: آسفالت معابر در محله‌های کمتربرخوردار، ازجمله خیابان‌های «شهید قدوسی» و «شهید دستغیب»، شروع شده که این اقدام در وضعیت ترافیکی شهر نیز مؤثر است.

تویسرکانی، از تعامل با شرکت توزیع نیروی برق شمال استان خبر داد و بیان کرد: پس از آسفات معابر، روشنایی آنها نیز بهینه خواهد شد.

وی، به انعقاد تفاهم‌نامههای مشارکتی برای پروژههای عمرانی و مقررشدن زمان مشخص، اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر کردیم گزارش کاملی از مراحل کار ارایه شود.

سرپرست شهرداری کرمان بیان کرد: برای افتتاح پروژه‌ها، سازِکار مشخصی را در پیش گرفتیم و پیشنهاد دادیم به یاد شهدای شهر کرمان، افتتاحیه‌های منظمی داشته باشیم.

0