چهارشنبه 7 آبان 1404
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9612950
  • 7 آبان 1404
  • 11:13
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ایده‌پردازی برای نهادینه‌کردن «تفکیک زباله از مبدأ» در بین دانش‌آموزان

نشست هم‌اندیشی مرکز پژوهش با مدیران آموزش و پرورش برگزار شد؛

ایده‌پردازی برای نهادینه‌کردن «تفکیک زباله از مبدأ» در بین دانش‌آموزان

نشست هم‌اندیشی مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری کرمان، با حضور مدیران آموزش و پرورش، و با محوریت ایده‌پردازی برای نهادینه‌کردن «تفکیک زباله از مبدأ» در بین دانش‌آموزان، برگزار شد.

به گزارش کرنا، در این نشست که با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، رییس مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری و خسرو شاهی، معاون متوسطه، شاه حیدری، معاون پرورشی، دلیجانی، معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش وپرورش و برخی دیگر از مسئولان این اداره کل برگزار شد، مسئولان این ادراه‌کل، با ارائه تجربیات و چالش‌های طرح‌های اجراشده در مدارس، بر اهمیت آموزش‌های کاربردی و پروژه‌محور در تغییر رفتارهای زیست‌محیطی تأکید کردند.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری کرمان نیز در این نشست، گفت: ایده برنامه‌ریزی مشترک میان شهرداری و آموزش پرورش بر آمده از «اتاق فکر خدمات‌شهری و محیط‌زیست باشگاه پویشگران شهر» است  و از آنجا که تغییر نگرش و رفتار در حوزه مدیریت پسماند از دوران کودکی آغاز می‌شود و مدرسه، بهترین بستر برای تمرین مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی است، این اتاق برگزاری نشست مشترک شهرداری، باشگاه پویشگران و آموزش و پرورش را از مرکز پژوهش درخواست کرد.

سعیده قطبی افزود: در راستای ترویج دانش حفاظت از محیط‌زیست و نهادینه‌سازی رفتارهای پایدار در میان نسل آینده، نشست هم‌اندیشی مشترک باشگاه پویشگران مرکز پژوهش و سازمان مدیریت پسماند با مدیران و معاونین اداره کل آموزش و پرورش با هدف ایده‌پردازی و یافتن برنامه‌های تاثیرگذار در زمینه نهادینه کردن «تفکیک زباله از مبدأ» در مدارس و خانواده‌ها و ایجاد هم‌افزایی میان نهادهای علمی و آموزشی برای ارتقای آگاهی زیست‌محیطی کودکان و نوجوانان برگزار شد.

مومنی، رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان نیز، با تشریح چالش‌های این حوزه و برنامه‌های اجرا شده پیشین این نشست را فرصت ایجاد تعامل مناسب با هدف آگاهی‌بخشی به قشر دانش‌آموزی دانست.

در ادامه، با پیشنهاد مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش حاضر در نشست، مقرر شد که مدارسی به‌عنوان مدارس پایلوت برای اجرای ایده‌های تاثیرگذار معرفی شود.

سعیده قطبی، رییس مرکز پژوهش نیز، با قدردانی از مشارکت اداره‌کل آموزش و پرورش برای همکاری در این طرح، بیان کرد: نتایج و دستاورد‌های این جلسات و برنامه‌های پایلوت به‌صورت یک طرح پژوهشی میدانی گردآوری می‌شود؛ این پروژه با هدف شناسایی چالش‌ها و ظرفیت‌های اجرای طرح تفکیک زباله در محیط آموزشی طراحی شده و شامل مستندسازی مراحل آموزش، ارزیابی میزان مشارکت دانش‌آموزان، بررسی نقش معلمان و اولیا، و تحلیل نتایج رفتار زیست‌محیطی در میان دانش‌آموزان است.

همچنین مسئولان آموزش و پرورش حاضر در نشست نیز، بر ضرورت استمرار همکاری میان دو نهاد برای طراحی الگوهای آموزشی مؤثر و پایدار تأکید کردند.

در پایان این نشست مقرر شد کارگروهی مشترک برای تدوین بسته آموزشی و ابزارهای خلاقانه با محوریت آموزش تفکیک زباله از مبدأ تشکیل شود و گزارش نتایج پژوهش میدانی مدارس پایلوت در نشست آینده ارائه شود.

 

 

0