شنبه 6 مرداد 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9610484
  • 3 خرداد 1402
  • 22:47
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
 رعایت ضوابط میراث فرهنگی و حفظ حریم مسجد امام(ره)

در جلسه بررسی روند ساخت کاروانسرای «طلا‌ و جواهر ملک» در بافت تاریخی کرمان، تأکید شد: 

رعایت ضوابط میراث فرهنگی و حفظ حریم مسجد امام(ره)

با حضور شهردار و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، کارشناسان و سرمایه‌گذار پروژه کاروانسرای «طلا و جواهر ملک» از  منظر معماری، اقتصادی و اجتماعی بررسی و بر رعایت حفظ حریم مسجد امام(ره) تأکید شد

به‌ گزارش کرنا، شهردار کرمان، در جلسه‌ای که عصر امروز با حضور امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی و تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی و بهره‌وری شورای اسلامی شهر کرمان برگزار شد، ضمن تشکر از سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع مس ایران، به‌دلیل داشتن نگاه زنجیره‌ای به ارزش‌ها و داشته‌های کرمان از مرحله تولید تا مصرف، این نوع نگاه را برای کرمان نجات‌بخش دانست. 

سعید شعرباف، با اشاره به ارزش زمین واقع در کنار مسجد امام(ره) گفت: در صورتی‌که از زمین استفاده عالمانه نشود، به قطعات کوچک مسکونی تبدیل  و بدون رعایت اصول شهرسازی ساخته می‌شود. 

وی با توضیح اینکه هدف ما این نیست که چیزی را مرمت و نگاه گردشگری به آن را تقویت کنیم، افزود: هدف حضور مردم است و بنای مرمت‌شده باید کارکرد واقعی خود را داشته باشد. 

شهردار کرمان، با اصرار بر سنخیت‌داشتن معماری این بنا با مسجد امام(ره) ادامه داد: در غیر این صورت، بنای ساخته‌شده به لحاظ کاربری به بافت تاریخی، ضربه می‌زند.

شعرباف، کاروانسرای طلا و جواهرات ملک را محلی مناسب برای عرضه و نمایش محصولات لوکس و صنایع گردشگرپسند کرمان، به‌خصوص محصولات مس و طلا دانست و یادآور شد: تأکید داریم در وهله اول مس و سنگ‌های قیمتی و محصولات کرمان که از درجه کیفی بالا برخوردار هستند، در این بازار عرضه شود و  محل مناسبی برای عرضه آثار برتر باشد.

وی، با اشاره به پررنگ‌بودن وجه نمایشگاهی آن بیان کرد: پیشنهاد می‌شود در محل‌های عرضه کالا، بخشی به فرایند تولید اختصاص یابد و برای بازديد‌کننده به معرض نمایش گذاشته شود. 

وی در ادامه، پیشنهاد «پارک‌بازار» را مطرح و بیان کرد: اصل بر این است که خانواده‌ها در این مکان، اوقات خود را به‌نحو مطلوب سپری کنند و استفاده لازم را ببرند. 

شهردار کرمان، اظهار داشت: آنچه در وهله اول  مدنظر است، آماده‌سازی طرح فاز یک و در نظرگرفتن ضوابط و آخرین دیدگاه‌های میراث فرهنگی است و در مرحله بعد با سرمایه‌گذار وارد قرارداد می‌شویم.

وی، به اجرای روش  مشارکت در ساخت اشاره کرد و گفت: مشارکت شهرداری در اختیارگذاشتن زمین و پروانه ساختمانی است، اما ساخت این پروژه توسط سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

در پروژه‌ها انتفاع مردمی مدنظر استه

همچنین در این جلسه، مجری پروژه و طراح معماری کاروانسرای طلا و جواهر ملک و مدیرعامل شرکت «عمران گستران آذین»، با اشاره به مجاورت زمین مدنظر پروژه با  مسجد امام(ره) و با تأکید بر ساخت این پروژه با نگاه معمارانه سنتی و داشتن توجیه اقتصادی، گفت: ساخت این کاروانسرا با در نظر‌گرفتن بافت تاریخی مسجد، به‌ این دلیل که مداخله در بافت‌های تاریخی محسوب نشود، نیاز به دقت و ظرافت دارد.

جواد خضرایی، مسجد ملک را مانند بنای «گنبد جبلیه» متعلق به‌ دوران سلجوقی دانست و به بازسازی این مسجد طی چندین دوره تاریخی، اشاره و عنوان کرد: این بنا کالبد اصلی خود را تاکنون حفظ کرده است.

وی مساحت زمین‌های جنب مسجد را حدود یک هکتار اعلام و تأکید کرد: گود‌برداری در آنجا باید طبق نظر میراث باشد؛ ضمن اینکه موضوع آب‌های زیرسطحی نیز درنظر گرفته شود.

خضرایی، با اشاره به اینکه از بعد اقتصادی پیشنهاد تحلیل «پستل» که تحلیلی متداول برای شکل‌گیری پروژه‌ها محسوب می‌شود، برای اين پروژه ارائه شده است، افزود: طبق این تحلیل اقتصادی، علاوه بر آنچه در این کاروانسرا دیده شده، باید بافت فرهنگی و اجتماعی محدوده پروژه نیز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اهمیت مطالعات اولیه در راستای ساخت این کاروانسرا، گفت: در ساخت پروژه، بر معیارهای زیبایی‌شناسی معماری سنتی، تاکید زیادی می‌شود و علاوه بر آن در این مجموعه، باید کسب‌و‌کارهای زنده و پویا شکل بگیرد و گردشگرانی که از راستای بازار گذر می‌کنند، به آنجا هم سری بزند. 

مجری پروژه و طراح معماری کاروانسرای طلا و جواهر ملک، زهکشی در گود‌برداری و رعایت ضوابط میراث در بافت تاریخی، اجرای طرح معماری از عمق به‌جای ارتفاع را ازجمله الزامات دیده‌شده در این طرح ذکر کرد و ادامه داد: نمای بیرونی باید نسبت به مسجد، در حالت خضوع باشد و از معماری سنتی و مصالح متناسب با مسجد، در پروژه استفاده شود.

0