جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611460
  • 3 اردیبهشت 1403
  • 20:49
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ارایۀ آموزش‎های توانمندسازی شخصی در کنار آموزش‌های تخصصی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه ‌انسانی شهردار کرمان خبر داد:

ارایۀ آموزش‎های توانمندسازی شخصی در کنار آموزش‌های تخصصی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌ انسانی شهردار کرمان، هدف‌گذاری مطلوب معاونت در حوزۀ آموزش را تربیت پرسنلی با بهره‌وری بالا دانست و از برگزاری دوره‎های توانمندسازی شخصی در کنار موضوعات تخصصی، خبر داد.

به گزارش کرنا، وحید خطیبی، با بیان اینکه دوره‌های آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی در شهرداری‌های کشور و البته شهرداری کرمان، قدمت زیادی دارد و در شهرداری کرمان نیز مانند شهرداری‌های دیگر، با یک رویه مشخص و با یک الگوی تعریف‌شده این کار انجام می‌شود، گفت: تمامی کارکنان در همۀ سطوح پایین، میانی و ارشد شهرداری، می‌توانند در دوره‌های آموزشی شرکت کنند؛ چراکه ما مخاطب خاصی تعریف نمی‌کنیم.

وی افزود: روند شکل‌گیری دوره‌ها به این شکل است که هرساله برای سال آینده، نیازسنجی انجام میشود؛ به این صورت که از تمام مدیران واحدهای مختلف شهرداری، اطلاعات لازم را جمع‌آوری و پس از دریافت نیازهای آموزشی، آموزشهای لازم جمع‌بندی و دسته‌بندی می‌شود.

خطیبی، واحد آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی را که زیرمجموعه مدیر نوسازی و تحول اداری است، عهده‌دار این مسئولیت دانست و افزود: این واحد چارچوب اجرایی را برای برگزاری دوره‌ها در سال آینده تنظیم می‌کند؛ بنابراین، برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی سال جدید، در سال گذشته انجام شده است.

وی یادآور شد: اساتید دوره‌های آموزشی، از مراکز دانشگاهی معتبر مانند جهاد دانشگاهی، مراکز آموزش و پرورش و مراکز آموزشی دیگر که با شهرداری تمایل همکاری دارند، انتخاب میشوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان تصریح کرد: البته محدودیتی برای انتخاب مدرس وجود ندارد و اگر مدیری در سطح شهرداری، برای دعوت از استاد ویژه‌ای درخواستی را مطرح کند، این آمادگی وجود دارد که به درخواست پاسخ داده شود.

خطیبی، سطح علمی مدرسان را خوب و قابل قبول دانست و گفت: هرچند عضو هیأت‌علمی‌‌بودن برای مدرس، امتیاز محسوب می‌شود، اما ملاک اصلی ما برای انتخاب استاد، صرف هیأت‌علمی‌بودن نیست و این دایره، صاحبان رزومه عملکردی مؤثر و دارای تجربه در حوزه‌های آموزشی را شامل می‌شود.

وی، با بیان اینکه از حضور نیروهای با تجربۀ شهرداری، در تدریس دوره‌های آموزشی استقبال می‌شود، خاطرنشان کرد: چندی پیش یکی از نیروهای دارای تجربۀ آموزشی و صاحب کتاب و مقاله، عهده‌دار تدریس در حوزۀ شهرسازی شد که جنبه مثبت آن، استفاده از همکاران شهرداری در آموزش و فراهم‌شدن فضای صمیمی، تعاملی و ارتباط مؤثر است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار افزود: اعتماد به نیروهای متخصص و باتجربه، روش مناسبی برای حضور آنها به‌عنوان مدرس، در دوره‌های آموزشی است، اما ابتدا درخصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد شخص، اطمینان لازم حاصل و سپس تصمیم‌گیری می‌شود.

خطیبی ادامه داد: هریک از نیروهای شهرداری در یک فضای رقابتی، می‌توانند عهده‌دار این مسئولیت شوند؛ بنابراین، هرکس که بتواند در زمینۀ آموزش و در حوزۀ تخصصی خود کمک‌کننده باشد، از این روند استقبال و از حضور او استفاده می‌شود.

وی، درخصوص شرکت اختیاری و اجباری در دوره‌های آموزش گفت: البته بعضی از دوره‌ها الزامی است و پرسنل موظف به شرکت در این دوره‌ها هستند؛ چراکه این دوره‌ها تکلیفی و مبتنی بر مأموریت‌های شهرداری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه ‌انسانی شهردار کرمان ادامه داد: برای افزایش ارتقای گروه و دریافت امتیاز، افراد موظف به شرکت در دوره‌های اجباری آموزش تخصصی هستند.

خطیبی، به دوره‌های مکمل وظایف شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: دوره‌های انگیزشی، توانمند‌سازی و روان‌شناسی و آموزش زندگی و تربیت فرزند، ازسوی مدیریت نوسازی و تحول اداری، در حال پیگیری است و در سال گذشته نیز، چندین دوره در این خصوص، برگزار شده است.

وی، با اشاره به اهمیت این دوره‌ها به‌دلیل تأثیرگذاری در زندگی شخصی افراد، گفت: با برگزاری این‌گونه دوره‌های آموزشی، نیروهای توانمندتر، شادابتر و با روحیۀ بهتر در شهرداری خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه ‌انسانی شهردار کرمان، با بیان اینکه این رویه در سیستم آموزشی شهرداری کرمان قرار گرفته و موازی دورههای تکلیفی، برگزار می‌شود، گفت: به‌دلیل اینکه افراد با انگیزۀ شخصی و کاملاً اختیاری در این دوره‌ها شرکت می‌کنند؛ اثربخشی بهتری دارد که در این راستا سال گذشته بیش از 10 عنوان دورۀ آموزشی، با حضور اساتید برجسته برگزار شده است.

خطیبی، در ادامه، از برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی اختیاری با هدف توانمندسازی و آموزش زندگی در سال جدید خبر داد و افزود: اطلاع‌رسانی درخصوص برگزاری دوره‌ها، از طریق اتوماسیون اداری است و برای همۀ کارکنان در قالب پیام ارسال می‌شود.

وی، درخصوص استقبال نیروهای شهرداری از کلاس‌های برگزار‌شده، گفت: در سال 1402، بیش از 95 دوره برگزار شد و بیش از 4500 نفر در دوره‌های آموزشی شهرداری شرکت کردند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، در ادامه، از اختصاص آیتم‌های تشویقی برای شرکت‌کنندگان فعال در دوره‌های آموزشی شهرداری خبر داد و افزود: رویکرد ما مبتنی بر استقبال بیشتر، با تغییر شیوۀ برگزاری است.

خطیبی، بر دریافت خروجی مؤثر از این دوره‌ها تأکید کرد و افزود: در کلاس‌های آموزشی، ایجاد محیط صمیمی و تعاملی با ارتباط دوطرفه و گفت‌و‌گومحور، مدنظر است که از آن جمله می‌توان به برنامه «کتاب با طعم قهوه» و «دورهمی‌های پژوهشی» اشاره کرد.

وی، در ادامه، آسیب دورههای آموزشی را شرکت افراد به صرف گرفتن امتیاز و مدرک اعلام کرد و با اشاره به اینکه این انگیزه، نه برای سیستم نتیجه دارد و نه فرد، یادآور شد: بیشتر بر دوره‌هایی متمرکز خواهیم شد که به نتیجه برسد و خروجی مؤثر داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان افزود: بر این اساس، طبق نیازسنجی و تقاضای نیروهای هر واحد، برای برگزاری دوره‌های آموزشی، اقدام می‌شود؛ بنابراین، واکنش و نیاز نیروها به آموزش، نشان می‌دهد که کدام دوره مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

خطیبی، با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی تا پایان سال ادامه دارد، از برنامه‌ریزی برای ایجاد مسیر آموزشی برای آن‌دسته از نیروهای شهرداری که بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، خبر داد و گفت: نیروهای تنظیف، جمع‌آوری زباله، کارکنان آرامستان‌های شهرداری و نیروهای اجراییات، ازجمله این موارد هستند.

وی، با تأکید بر اینکه سعی داریم دوره‌ها، پاسخگوی نیازهای واقعی کارکنان باشند، افزود: در سال گذشته برای تمام افرادی که به‌نوعی درگیر حادثه تروریستی بوده‌اند، جلسه روان‌شناسی برگزار کردیم.

خطیبی، با اشاره به اینکه اغلب دوره‌ها بازخورد دارند و ارزیابی می‌شوند، گفت: هدف‌گذاری مطلوب معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی در حوزه آموزش، تربیت پرسنلی با بهره‌وری بالاست که در این راستا در کنار موضوعات تخصصی، توانمندسازی شخصی نیز مدنظر و بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تزریق روحیۀ کاری برای پرسنل اهمیت دارد، یادآورشد: در این راستا، سعی شده از چارچوب‌های عرف فاصله گرفته شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه ‌انسانی شهردار کرمان افزود: در سال جدید قصد داریم در کنار آموزش، زمینۀ لازم برای دورهمی همکاران، با هدف ایجاد گروه‌های اجتماعی، تضارب آرا و هم‌اندیشی درخصوص موضوعات مختلف مربوط به شهر و شهرداری، فراهم کنیم.

15.6242