پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611915
  • 19 شهریور 1403
  • 14:12
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
افزایش سقف بودجه سال‌جاری شهرداری برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»

در دومین نشست علنی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، مصوب شد:

افزایش سقف بودجه سال‌جاری شهرداری برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»

اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، با اضافه‌شدن 480 میلیارد تومان به سقف بودجه سال‌جاری شهرداری کرمان، برای پرداخت هزینه‌های برآورد‌شده به پیمانکار، به‌منظور تکمیل تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»، موافقت کردند.

به گزارش کرنا، صبح امروز دومین نشست علنی امروز شورای اسلامی شهرکرمان، با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، رامین امیرمداح، معاون مالی و اقتصادی و محمدرضا یحیی‌زاده، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان، و مرتضی امیرشکاری، مدیر برنامه‌وبودجه شهرداری کرمان، برگزار شد.  

در این نشست، موضوعاتی چون تعیین‌تکلیف طرح میدان ابتدای «هفت‌باغ علوی» و چگونگی مشارت با شرکت «عمران علوی» و همچنین برآورد هزینه‌ها و تعهدات دوطرفه شهرداری و پیمانکار قرارگاه «خاتم‌الانبیا(ص)» برای تکمیل تقاطع غیر‌همسطح «شهدای خلبان»، مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، در خصوص طرح‌ میدان ابتدای «هفت‌باغ علوی» به جنبه زیباسازی آن اشاره کرد و گفت: در این طرح موضوعات متعددی ازجمله حقوق شهرداری، زیباسازی ورودی شهر از سمت «ماهان»، ابعاد معماری و شهرسازی و موضوعات حقوقی بر آن وارد است که در جلسات کارشناسی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، در مورد آن گفت‌وگو و پیشنهاداتی هم مطرح شده است.

محمدرضا کمساری، وسعت این میدان را ۱۵ هکتار اعلام کرد و افزود: ۵۰ درصد مالکیت این میدان متعلق به شهرداری و ۵۰ درصد دیگر به شرکت «عمران علوی» تعلق دارد.

وی با بیان اینکه نازیبایی در ورودی شهر وجود دارد که باید تعیین‌تکلیف شود، اظهار کرد: شرکت «عمران علوی» به‌دنبال زیبا‌سازی و ساماندهی ورودی شهر است و نیاز است که شهرداری همکاری کند؛ چراکه شرکت مذکور برای خرید یا فروش میزان سهم خود موافق است.  

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان هم، با اشاره به تدوین صورت‌جلسهای در این خصوص، گفت: البته در مورد پیشنهادات داده‌شده به شهرداری، باید با حضور همه اعضا تصمیم‌گیری شود.

محمد امینی‌زاده، با اشاره به اینکه هفت‌ونیم هکتار از این میدان به شهرداری تعلق دارد، ادامه داد: با بررسی کارشناسی با معرفی افرادی از طرفین، میزان سهم شهرداری ارزیابی و با مشخص‌شدن معادل ریالی آن، معوض آن، در جای دیگر به شهرداری داده شود.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، موضوعات مطرحشده در این جلسه را مطرح کرد و گفت: این پیشنهاد داده شد تا تهاتر بین شهرداری و سازمان عمران علوی انجام شود و معوض آن به شهرداری داده شود.

سید‌محمد موسوی، افزود: مقررشده املاک معوض نیز کارشناسی و بعد از مجوز شورای اسلامی شهر کرمان، امکان انتقال املاک معوض انجام شود و طرح مورد نظر شرکت «عمران علوی» برای میدان مورد نظر نیز، در کمیسیون ماده پنج مطرح و بعد از تصویب برای اجرای آن اقدام شود.  

در همین راستا، علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، بر روشن‌شدن ابعاد موضوع تأکید کرد و گفت: لازم است بعد از بررسی موضوع در جلسه علنی در مورد این موضوع تصمیم‌گیری و سپس برای آن رأی‌گیری شود که با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، مقرر شد تا با رفع ابهامات، موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون بودجه ارجاع داده شود.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، بیان کرد: البته موضوع گسترده‌تر از کمیسیون بودجه است و لازم است از طرف‌های مقابل برای بررسی بیشتر موضوع دعوت شود.  

در ادامه، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به موضوع مطالبات گذشته قرارگاه «خاتم‌الانبیاء(ص)» در مورد تقاطعهای غیرهمسطح شهر، به‌ویژه تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»، اشاره کرد و گفت: ادامه تعهدات شهرداری و پیمانکار تا انتهای پروژه نیز، ازجمله موضوعات مهم بود که در این جلسه، مطرح شد.

سیدمحمد موسوی، به درخواست شهرداری برای اضافه‌کردن مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان به سقف بودجه سال‌جاری شهرداری کرمان، اشاره کرد و گفت: بدهی گذشته شهرداری به قرارگاه «خاتم‌الانبیا(ص)» که باید با ردیف بودجه دیده شود، و دیگری ادامه کار پیمانکار تا پایان سال است، اما ادامه کار در سال آینده (۱۴۰۴) در بودجه دیده شده که نباید با امسال جمع زده شود؛ بنابراین، آنچه پیشنهاد داده شده، چگونگی دیده‌شدن بدهی در بودجه امسال است.

وی به مفاد صورتجلسه بین شهرداری، پیمانکار و اعضای شورا اشاره کرد و گفت: تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری، شهرداری باید ۲۷۳ میلیارد تومان زمین را برای تهاتر به «خاتم‌الانبیا(ص)»، واگذار کند.

موسوی، از پرداخت هفت میلیارد تومان در ماه، به‌صورت نقدی به پیمانکار، به‌عنوان یکی از تعهدات شهرداری نام برد و ادامه داد: همچنین شهرداری باید تا پایان دی‌ماه ۱۵۱ میلیارد تومان زمین به قرارگاه «خاتم‌الانبیا(ص)» واگذار کند و پیمانکار نیز متعهد شده که با برنامه زمان‌بندی تا ۲۰ اسفند‌ماه سال‌جاری، فاز یک و دو پروژه را تحویل دهد.

وی در ادامه افزود: واگذاری بخشی از اراضی «الله‌آباد» تا آخر شهریورماه سال‌جاری، به پیمانکار در قالب تهاتر زمین نیز، ازجمله مفاد صورتجلسه بوده است.

معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز گفت: به گفته قرارگاه «خاتم‌الانبیا(ص)»، حدود  ۷۰۰ میلیارد تومان برای ساخت زیرگذر هوانیروز بودجه نیاز است.

محمدرضا یحیی‌زاده، ادامه داد: شهرداری در صورتجلسه پیشین، تعهد کرده که در فاز اول این طرح، تا پایان آبان‌ماه، ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب زمین، تهاتر و در انتهای دی‌ماه نیز ۱۵۰ میلیارد تومان زمین به پیمانکار واگذار کند، که پرداخت ماهیانه هفت میلیارد تومان به‌صورت نقدی نیز ازجمله این موارد است.

وی بیان کرد: پیشنهاد اضافهشدن ۴۸۰ میلیارد تومان مربوط به‌ صورت‌وضعیت‌های برآورده‌شده است که باید در حساب مالی شهرداری قرار گیرد، اما هزینه‌ها بیش از این موارد است.

یحیی‌زاده، در مورد فاز یک و دو این طرح گفت: فاز یک شامل راست‌گرد «محیط زیست» و راست‌گرد سمت «سنگبری» و چپ‌گرد «کمیل» به سمت «غدیر یک» است و فاز دوم نیز، زیرگذر «شمال به جنوب» و برعکس، و راست‌گرد «شرق به غرب» را در برمی‏‌گیرد، که چندین لوپ هم در آن دیده شده است.

در ادامه، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: در فاز یک این طرح تاکنون، ۹۴ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده که بیش از ۵۰ میلیارد تومان آن نقدی و مابقی در قالب زمین پرداخت شده است و جزو توافق قبلی شهرداری به پیمانکار بوده است، اما در جلسه اخیر بیان شد با پرداخت مبلغی دیگر و تهاتر زمین، کار تعطیل نشود و ادامه یابد. 

محمدرضا کمساری، افزود: از رقم پیشنهاد‌شده برای افزایش بودجه، باید ۴۵۰ میلیارد تومان آن، در قالب زمین به «خاتم‌الانبیا(ص)» داده شود.د

ر این خصوص رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر، با بیان اینکه تاکنون، شورای اسلامی شهر، در مورد فاز دوم این طرح، اظهار نظر نکرده است، ادامه داد: در این خصوص باید هزینه‌های طرح، به‌صورت کامل مشخص شود.

محمد امینی‌زاده، بیان کرد: پرداخت مابقی بدهی پیمانکار در سال‌های آتی جای سوال دارد؛ چراکه زمان دقیق آن مشخص نیست. 

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه درآمد شهرداری ناشی از عوارض است و تا حدی قابل پیش‌بینی است، ادامه داد: مابقی درآمد، براساس فروش زمین است، که در این مورد، تصور میشود زمین کافی وجود ندارد؛ بنابراین، لازم است بانک زمین شهرداری مشخص و سپس تصمیمگیری شود.

موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان اینکه ردیف درآمدی جدیدی باید برای پروژه تعریف کنیم، گفت: چاره‌ای نداریم که سقف بودجه شهرداری را در سال‌جاری افزایش دهیم.

در ادامه با ۹ رأی موافق اعضای شورای اسلامی شهر، اضافه‌شدن ۴۸۰ میلیارد تومان به سقف بودجه مصوب  ۷۸۳۱ میلیارد تومانی شهرداری و افزایش بودجه سال‌جاری به میزان ۸۳۱۱ میلیارد تومان، موافقت شد.

15.594