یک شنبه 18 شهریور 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611725
  • 18 تیر 1403
  • 14:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی شهر کرمان سه برابر شده است

شهردار کرمان در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان:

سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی شهر کرمان سه برابر شده است

شهردار کرمان، در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی شهر کرمان سه برابر شده است.

به گزارش کرنا، در این نشست که هجدهم تیرماه با حضور رییس شورا، شهردار کرمان و 10 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، برگزار شد، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، با اشاره به درخواست شهرداری درخصوص خرید 20 سامانۀ ثبت تخلف راهنمایی و رانندگی در سطح شهر به مبلغ 19 میلیارد و 800 میلیون تومان ازطریق انعقاد قرارداد با شرکتی که معرفی شده، گفت: در کمیسیون مقرر شد با رعایت ضوابط و اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح، اقدام و نتیجه به شورا گزارش شود.

شهردار کرمان در این رابطه، با بیان اینکه در شهر کرمان نواقص متعددی داریم، افزود: به دفعات در جلسات شورای تأمین هم گفتیم اگر بخواهیم سامانۀ ثبت تخلف به‌روزرسانی شود، به مبلغ قابل توجه چندصد میلیاردی نیاز است؛ ما اتمام حجت کردیم که چنین اعتباری نداریم و فقط به شرطی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که بودجۀ آن از منابع استانی تأمین شود.

تویسرکانی ادامه داد: درنهایت مصوب شد به همین شکل اقدام شود؛ درواقع، مقرر شده اداره‌کل راه و شهرسازی به گونه‌ای زمین تخصیص دهد که از محل بودجۀ استان خارج از سهم شهرداری اقدام شود؛ ما هم در چارچوب اعتباری که در قالب پایش تصویری داریم، هزینه می‌کنیم.

وی، خاطرنشان کرد: یک کمیته‌ در این زمینه مصوب می‌کند که در چه نقاطی نیاز است دوربین پایش تصویری نصب شود و چه نوع دوربینی، و ازطریق چه پیمانکارهایی باید خریداری شود.

درنهایت پیشنهاد شهرداری با قید رعایت ضوابط و مقررات و انعقاد قرارداد با پیمانکار دارای صلاحیت، با 9 رأی موافق به تصویب رسید.

سپس، موسوی، با اشاره به مصوبۀ کمیسیون عمران در ارتباط با توافقنامه شهرداری و موسسه «نور» قرارگاه سازندگی «خاتم‌الانبیا» بیان کرد: شهرداری درخواست داشته در ارتباط با مطالبات پروژه‌های عمرانی و مطالبات غیرنقدی این موسسه، هشت قطعه زمین از نقشۀ تفکیکی در بلوار «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» خیابان «رعد» و 38 قطعه زمین هم از نقشه تفکیکی در بلوار «سیدی» خیابان «پهلوان» جمعاً به مبلغ 49 میلیارد تومان، اختصاص یابد.

این موضوع با 9 رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

در ادامه، دبیر شورا، به درخواست موسسه فرهنگی هنری «پژواک سبز انتظار»، اشاره و خاطرنشان کرد: این موسسه در ارتباط با برنامه‌های محفل قرآنی که در ماه رمضان برگزار کرده، تقاضای کمک از شهرداری را داشته که در کمیسیون فرهنگی شورا با پرداخت مبلغ 100 میلیون تومان، موافقت شد.

این درخواست در صحن علنی هم به تصویب رسید.

سپس، موسوی، بیان کرد: شهرداری منطقه دو برای برگزاری دومین سوگواره هنری «سرو سرخ» در قالب طراحی و نقاشی مذهبی و آئینی روی عَلم و رقابت بین 60 هنرمند، درخواست مبلغ 450 میلیون تومان برای تأمین جوایز این رویداد را ارسال کرده است.

این درخواست با قید سقف مبلغ 400 میلیون تومان، با هفت رأی موافق، دو رأی ممتنع و یک رأی مخالف به تصویب رسید.

دبیر شورا، با اشاره به درخواست آقای محمد شیوخی، برای اختصاص زمینی در بلوار «پزشک» ازسوی شهرداری برای احداث یک مسجد توسط ایشان، افزود: در کمیسیون مقرر شد با توجه به موافقت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و اهمیت تأمین سرانۀ مذهبی آن محدوده و نیز توافق صورت‌گرفتۀ قبلی جهت اختصاص این فضا برای ساخت مسجد و مراکز فرهنگی در وهلۀ اول، همکاری لازم صورت گیرد و گزارش آن به شورا ارائه شود.

این موضوع با 10 رأی موافق به تصویب رسید.

سپس، موسوی به مصوبۀ کمیسیون عمران درخصوص درخواست شهرداری برای احداث پارکینگ طبقاتی روبه‌روی درمانگاه «بعثت» ابتدای خیابان «ابن سینا» غربی ازطریق قرارداد با موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیجیان، اشاره کرد.

شهردار کرمان، در این رابطه بیان کرد: با توجه به وضعیت ساختاری موسسه »بسیجیان»، می‌توانیم خارج از ضوابط دولتی وارد مذاکره شویم؛ درخصوص کندی پروژه‌های این موسسه در کرمان، جلساتی در تهران و کرمان داشتیم و مقرر شد سرعت اجرا بالا برود و خوشبختانه پروژه‌های رفیوژ «بلوار شهید آیت‌الله صدوقی»(جاده تهران) و بلوار «جهاد» سرعت گرفته است.

تویسرکانی، با بیان اینکه احداث پارکینگ طبقاتی در این نقطه از شهر بسیار ضرورت دارد، افزود: پروژۀ پیاده‌راه‌سازی میدان «توحید»(ارگ) هم توسط همین موسسه در حال اجراست که بعد از گذشت یک ماه و نیم از شروع آن، بیش از 50 درصد کار انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: هفتۀ گذشته، در محل پروژۀ تقاطع «شهید زنگی‌آبادی» جلسه‌ای با مدیران «جهاد نصر» داشتیم و قرار شد روزشمار پایان پروژه و همچنین دوربین جهت ثبت لحظه‌ای پیشرفت پروژه، نصب شود.

شهردار کرمان ادامه داد: همچنین هر هفته در محل پروژه با جهاد نصر جلسه خواهیم داشت و پیشرفت فیزیکی هشت درصدی که قرار است به‌صورت هفتگی اتفاق بیفتد، رصد خواهد شد.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم بیان کرد: کمیسیون در این دوره پیگیر ساخت پارکینگ طبقاتی در نقاط موردنیاز شهر بود و از شهرداری برای این اقدام تشکر می‌کنیم و درخواست داریم در سایر بخش‌های شهر هم جهت ساخت پارکینگ اقدام شود.

سپس، شهردار کرمان با بیان اینکه سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی سه برابر شده است، یادآور شد: برای مثال، اجرای عملیات زیرسازی و آسفالت مسیر شمالی بلوار «حضرت ابوالفضل(ع)» شش ماه و نیم طول کشید، اما مسیر جنوبی آن در کمتر از دو ماه، زیرسازی و آسفالت شد.

با تصویب اعضای شورا، مقرر شد جهت ساخت پارکینگ طبقاتی با عقد قرارداد براساس ضوابط و مقررات (آیین‌نامۀ مالی)، اقدام شود.

در ادامۀ این نشست، موسوی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی درخصوص جمع‌آوری و دفن پسماند بیمارستان «افضلی‌پور»، با توجه به مشکلات مالی، درخواست داشته شهرداری مساعدت کند و تخفیف‌هایی در نظر بگیرد.

وی افزود: در کمیسیون خدمات‌شهری مصوب شد با توجه به اینکه جمع‌آوری پسماند بیمارستان‌ها با عقد قرارداد با بخش خصوصی صورت می‌گیرد، از طرفی مبلغی که برای این موضوع در نظر گرفته شده در دو بخش جمع‌آوری و دفن است، مبلغ مربوط به جمع‌آوری پسماند را شهرداری اخذ کند و هزینۀ مربوط به دفن پسماند با 50 درصد تخفیف از دانشگاه علوم پزشکی اخذ شود.

این مورد با هشت رأی موافق و دو رأی ممتنع به تصویب رسید.

سپس، دبیر شورا با اشاره به اینکه حکم تخلیه سه دکۀ واقع در مسجد صاحب‌الزمان (عج) صادر شده، افزود: در کمیسیون با پیشنهاد شهرداری مبنی بر اینکه برای کمک به افرادی که در این دکه‌ها مشغول بودند، پس از تخلیۀ دکه‌ها، محل‌های دیگری که شهرداری می‌تواند در اختیارشان بگذارد، با قیمت کارشناسی به مدت یک سال به این افراد واگذار شود، موافقت شد.

این موضوع با 9 رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید.

شهردار کرمان در انتهای این نشست، به نکات و مواردی که اعضای شورای اسلامی شهر درخصوص موضوعات مختلف، مطرح کردند، پاسخ داد.

تویسرکانی، ضمن تشکر از همکاری و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان که باعث پیشبرد پروژه‌های شهری شده است، در ارتباط با رفیوژ بلوار «امام صادق(ع)» یکی از ورودی‌های کرمان، بیان کرد: رفیوژ این بلوار موزائیک شده و باکس‌هایی برای درخت طراحی شده و حدود 180 درخت کاشته خواهد شد؛ همچنین قرار است اِلمان‌های مرتبط با استان کرمان اجرا شود.

وی، خاطرنشان کرد: روشنایی این ورودی شهر تأمین شده و قرار بوده پیمانکار تا پانزدهم خردادماه کار را تمام کند، اما برای رفع برخی ایرادها، تمدید شد و ظرف 20 روز آینده به پایان خواهد رسید.

شهردار کرمان، درخصوص ایمن‌سازی مسیر دسترسی به آرامستان «بهشت کریمان»، اظهار داشت: طرحی برای جداسازی با استفاده از نیوجرسی داده شده که پس از بررسی در صورت امکان اجرا خواهد شد؛ تأمین روشنایی مسیر هم با همکاری اداره برق در حال پیگیری است.

تویسرکانی، خاطرنشان کرد: با اهتمام اداره برق، شاهد لامپ سوخته در خیابان‌های اصلی شهر نیستیم و تبدیل این لامپ‌ها به ‌‌LED را هم در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه پنج ماه و 20 روز از آغاز مدیریت وی در شهرداری کرمان می‌گذرد، افزود: در این مدت کوتاه، شاید خیلی از کارها را نتوان انجام داد، اما من و همکارانم در شهرداری، تلاش بی‌وقفه‌ای برای آبادانی شهر داشته‌ایم.

شهردار کرمان یادآور شد: در پروژۀ تعریض خیابان «شهید دستغیب» ظرف یک هفته 600 کامیون خاک و نخاله بارگیری شده و حدود 15 پلاک، همسطح‌سازی و آواربرداری شده که برای ساکنان محدوده هم رضایت خوبی به دنبال داشته است.

تویسرکانی، بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری 500 هزار مترمربع از معابر شهر کرمان آسفالت شده و عملیات اجرایی ساخت تقاطع غیرهمسطح «شهید زنگی‌آبادی» هم آغاز شده و با سرعت خوبی در حال اجراست.

وی با اشاره به بازسازی 10 ایستگاه اتوبوس، افزود: تکمیل طرح میدان «توحید»(ارگ) را که کار بسیار دشواری بود، توانستیم با تعامل و اهتمام کسبه و نمایندگان اصناف آغاز کنیم.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: تاکنون، بازدیدهای متعددی با حضور مدیران ارشد استانی از پروژه‌های سطح شهر داشتیم و از همکاری آنها در رفع موانع اجرا، بهره برده‌ایم.

تویسرکانی، با بیان اینکه در زمینۀ بازسازی بوستان‌ها اتفاق خوبی رقم خورده است، افزود: در بوستان‌های در حال بازسازی، فضاهایی را که مردم بتوانند از آنها استفاده کنند، با توجه به قرارداشتن در فصل تابستان، جدا کردیم و بهسازی را به‌صورت فاز به فاز اجرا می‌کنیم.

وی اعلام کرد: روز گذشته اتفاق خوبی نهایی شد و توانستیم 50 لیتر از حق پساب فاضلاب شهر کرمان را بگیریم؛ موضوعی که سال‌ها پیگیر آن بودند و از استاندار محترم برای حمایت ایشان در این زمینه تشکر می‌کنم؛ هرچند حق شهر کرمان بیشتر از این است، اما در فاز نخست، این اتفاق خوب رقم خورد.

شهردار کرمان بیان کرد: تاکنون، جلساتی برای خرید تاکسی برقی داشتیم و تا چند روز آینده خودروی تاکسی برقی رونمایی می‌شود و قرار است تسهیلات برای خرید تاکسی‌های برقی بیشتری داده شود.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: ظرف دو ماه، تحولات خوبی در شهربازی کرمان صورت گرفت و در حال حاضر، استقبال خیلی خوبی می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزۀ درآمدهای شهرداری، جلساتی داشتیم، ممیزی شهر و عوارض را رصد کردیم و پیگیر رفع موانع هستیم.

شهردار کرمان یادآور شد: بازنشستگان، خزائن دستگاه‌های اجرایی هستند؛ به زودی کانون بازنشستگان شهرداری را تشکیل خواهیم داد.

تویسرکانی، درخصوص راه‌اندازی کارخانۀ نوآوری که مدت‌ها مغفول بود، گفت: به لطف مصوبۀ اعضای شورا، ساختمان فاخری را سخاوتمندانه در اختیار این مجموعه گذاشتیم؛ هرچند اگر اقدام جدی نشود، تجدید نظر می‌کنیم؛ اما امیدواریم در زمینۀ نوآوری و تولید فکر، اتفاقات خوبی در کرمان بیفتد.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها می‌گویند شهر کرمان در ماه‌های اخیر در زمینۀ فضاسازی سطح شهر و مناسبت‌ها نسبت به سایر شهرها، خیلی خوب عمل کرده است، خاطرنشان کرد: «گذر غدیر» اتفاق منحصربه‌فردی بود که با اهتمام و مساعدت شهرداری رقم خورد.

شهردار کرمان، درخصوص ساخت اِلمان مربوط به شهدای حادثه 13 دی، با اشاره به اینکه نهادهای متعددی باید پیرامون گلزار شهدا اظهار نظر کنند، افزود: برای ساخت اِلمان در ارتباط با شهدای حادثه 13 دی، قرار شد یک جشنواره کشوری برگزار و ایده‌ها ارائه شود و توسط هیئت داوران، تصمیم‌گیری شود؛ ما حاضریم ایده و طرح برتر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اجرا کنیم.

تویسرکانی، درخصوص نقد به برخی انتصابات در شهرداری، تصریح کرد: انتصابات یک موضوع نظری است که مدیر دستگاه تشخیص می‌دهد؛ اعتقاد من این است که در مدت کوتاه باقی‌مانده از عمر این دورۀ مدیریت شهری، کار زیرساختی آنچنانی نمی‌توان انجام داد و ما رویکرد عمرانی را در پیش گرفتیم؛ پیشنهاد می‌کنم سه چهار ماه آینده، عملکرد مدیران جدید را ارزیابی کنید.

وی با تأکید بر اینکه زمان اجرای پروژه‌های عمرانی به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: 50 درصد پروژۀ باغ‌راه «امام رضا(ع)» در طول شش ماه اجرا شد، در حالیکه ما 50 درصد باقی‌مانده را در 40 روز به پایان رساندیم.

شهردار کرمان، با بیان اینکه روزانه بین 30 تا 40 اکیپ عمرانی در سطح شهر کار می‌کنند، افزود: می‌خواستیم برای امسال، یک شعار اعلام کنیم اما احتیاط کردیم که شاید محقق نشود؛ اینکه شهر کرمان در سال 1403 به یک قرارگاه عملیاتی و آبادانی تبدیل شود؛ اما الآن این اتفاق دارد می‌افتد و با یک گذر ساده در سطح شهر متوجه آن می‌شوید.

تویسرکانی، بیان کرد: در حوزۀ تنظیف مرتب با دوستان ارتباط دارم و بر تغییر شیفت کارگران تنظیف و چرخشی بودن آن بین روز و شب، تأکید داریم.

وی با بیان اینکه به زعم صاحب‌نظران، شهر کرمان ازجمله تمیزترین شهرهای کشور است، خاطرنشان کرد: طرحی پیشنهاد شده که در هفته یک روز زباله‌ها در طول روز جمع‌آوری شود؛ می‌خواهیم با اطلاع‌رسانی این موضوع، شهروندان متوجه زحمات نیروهای شهرداری در بخش تنظیف باشند.

 

0