دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611464
  • 5 اردیبهشت 1403
  • 09:09
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سرپرست شهرداری کرمان: یکی از رسالت‌های مهم ما رساندن پیام ایثار و شهادت است

مجسمه «وداع آخر» رونمایی شد

سرپرست شهرداری کرمان: یکی از رسالت‌های مهم ما رساندن پیام ایثار و شهادت است

آیین رونماییِ مجسمه «وداع آخر»، همراه با بزرگداشت زنده‌یاد استاد دکتر محمود مدبری، شاهنامه‌پژوه و با سخنرانی استاد دکتر میرجلال‌الدین کزازی، ادیب بنام ایران شامگاه چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

به گزارش کرنا، استاندار کرمان در این مراسم که با حضور استاد ادب پارسی میرجلال‌الدین کزازی، محسن تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان، برخی از اعضای شورای اسلامی، شهردار منطقه دو، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد، گفت: از شهرداری به‌خاطر برگزاری این برنامه تشکر می‌کنم؛ چراکه کار بزرگداشت ادیبان، بسیار مهم است و‌ جای تشکر ویژه دارد.

محمدمهدی فداکار، با اشاره به خاطراتی از استاد «مدبری» افزود: از همۀ کسانی که برای برگزاری این برنامه تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر «مدبری» گفت: جا داشت شهرداری و شورای شهر به‌عنوان مردمی‌ترین نهاد اجرایی شهری، نسبت به مقام این استاد بزرگوار، ابراز ادب کند و به خودش ببالد که شهر ما هم، چنین اساتیدی دارد و قدردان باشد.

محمود بابایی، با بیان اینکه این مراسم، همراه شده با اتفاقی که در شهرداری کرمان در حوزه هنرهای تجسمی افتاده است، گفت: در موضوعات مربوط به توسعه، پیش از اینکه اقتصاد مطرح باشد، توسعۀ فرهنگی مطرح است و پیش از اینکه سخت‌افزاری باشد، نرم‌افزاری است.

و افزود: در این راستا این‌گونه می‌شود گفت شهرسازی، بسیار تحت تأثیر فضای هویتی و فرهنگی است و بیش از آنکه ساختمان‌سازی و بناسازی باشد، هویت مردم آن شهر و هویت‌سازی است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ادامه داد: تلاشی که شهرداری منطقه دو انجام داده، نشان می‌دهد خوشبختانه مسئولان شهرداری منطقه دو، صرفاً مسئولان سخت‌افزاری ساختمان‌سازی نیستند و بسیار به مسایل هویتی اهمیت می‌دهند.

بابایی با اشاره به مجسمه «وداع آخر»، گفت: هنری که در این مجسمه تجسم یافته، یکی از اتفاقات مهم «شاهنامه» و مربوط به جایگاه مادر و زن در خانواده است.

وی با بیان اینکه اگر ادعا داریم در مقابل تمدن غرب، در رابطه با مفهوم جایگاه زن و مادر، در مقام سوال‌کننده هستیم و نه پاسخگو گفت: این مهم در فرهنگ اصیل ما به‌خوبی نمود پیدا می‌کند و هنرمندان ما به‌خوبی این مفهوم را به تصویر کشیده‌اند که از تلاش‌شان تشکر می‌کنم.

در ادامه، سرپرست شهرداری کرمان نیز ضمن گرامی‌داشت یاد استاد مدبری گفت: از استاد کزازی هم، برای حضورشان در شهر کرمان تشکر می‌کنم.

محسن تویسرکانی، با بیان اینکه وظیفۀ ما در شهرداری، این است که پیام‌های خود را به زبان‌های مختلف به نسل جوان و شهروندان برسانیم، گفت: معتقدیم روش‌های سنتی دیگر خیلی کارآمد نیست و باید به طُرق مختلف پیام‌ها را بفرستیم.

وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های مهم ما، رساندن پیام ایثار و شهادت است که در این راستا، در اولین گام، همکاران ما در شهرداری پیشنهاد خوبی دادند و از اسطوره‌های تاریخی و هنرمندان برای شناساندن پیام ایثار و شهادت به مردم استفاده کردند.

سرپرست شهرداری کرمان، ضمن تشکر از همکارانش در شهرداری منطقه دو و هنرمندان خالق اثر «وداع آخر»، به‌خاطر شناساندن اسطوره‌های تاریخی گفت: البته این‌ کار ادامه‌دار خواهد بود تا به اسطوره‌های معاصر برسیم؛ چراکه کرمان، دیار سردار سلیمانی است که از شهدای مقاومتِ معاصر است.

تویسرکانی افزود: در ادامه، اسطوره‌های معاصر نیز ازجمله شهدای مدافع وطن و حرم را با ابزار هنر به نمایش خواهیم گذاشت.

سرپرست شهرداری کرمان، با اشاره به یک‌صدمین روز حضورش در شهرداری کرمان گفت: از استاندار محترم کرمان که به من کمک کردند تا بتوانیم حرکت روبه‌جلوی نسبی در شهر کرمان داشته باشم و از هم‌اندیشی و تعامل اعضای محترم شورای اسلامی شهر و از همت همۀ مسئولان، مردم و نخبگان تشکر می‌کنم.

شهردار منطقه دو شهر کرمان نیز ضمن خیرمقدم به استاندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، دکتر کزازی و سایر حاضران در این آیین گفت: در این مراسم، تصمیم گرفتیم به بهانه رونمایی از تندیس «وداع آخر» (وداع سهراب از تهمینه)، بزرگداشت زنده‌یاد دکتر مدبری را نیز برگزار کنیم.

علی رحیمی‌راد بیان کرد: رویکرد شهرداری در مورد المان‌ها، سیما و منظر شهری و مبلمان شهری، با حضور آقای تویسرکانی، سرپرست محترم شهرداری و با حمایت اعضای شورای محترم شهر و معاون خدمات‌شهری شهرداری، تغییر کرده و امیدواریم به‌زودی با این تغییر رویکرد، شاهد شهری زیباتر در حوزۀ مبلمان و المان‌های شهری باشیم.

در ادامه، میرجلال‌الدین کزازی، ادیب و استاد بنام ایران، که به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، گفت: من به کرمان آمدم؛ چراکه ایران راستین و ایران شورانگیز، در کرمان بیشتر یافتنی است.

این استاد ادب پارسی افزود: یکی از نشانه‌های نژادگی کرمان، مردم کرمان است که بهره‌های زیاد از خوی خجسته دارند.

وی خاطرنشان کرد: به پاس بزمی به کرمان می‌آمدم که با جهان «شاهنامه» پیوند دارد؛ جهان «شاهنامه»، همان جهان ایرانی است.

کزازی اظهار داشت: این بزم، به پاس آفرینش هنری بر پای داشته شده که دو هنرمند توانا، جفتی هنری، زمینه‌ساز آن هستند و دو چهرۀ «شاهنامه» در تندیس‌هایی که از ان ساختند، دیگر بار جاودانگی بخشیدند و به نمود آوردند.

وی افزود: هنر تندیس‌سازی، از این دید هنری است خدایانه.

وی تصریح کرد: شایسته است یادی بیاورم از روانشاد دکتر مدبری؛ او را به نیکی می‌شناختم؛ یادمانی نیک و‌ دلپذیر از او دارم.

گفتنی است؛ در این آیین، از دو هنرمند خالق اثر «وداع آخر»، (وداع سهراب از تهمینه»، سرکارخانم «محدثه نیک‌فرجام» و آقای «محمدحسین مأموریان» تجلیل شد.

0