شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605128
  • 18 مرداد 1396
  • 11:35
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شهروندان دام را فقط در کشتارگاه ذبح کنند

مدیرکل دام‌پزشکی استان کرمان:

شهروندان دام را فقط در کشتارگاه ذبح کنند

مدیرکل دام‌پزشکی استان کرمان با اعلام این هشدار گفت: شهروندان برای پیش‌گیری از مبتلا شدن به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام حتماً دام‌های خود را در کشتارگاه ذبح کنند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مدیرکل دام‌پزشکی استان کرمان با اعلام این هشدار گفت: شهروندان برای پیش‌گیری از مبتلا شدن به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام حتماً دام‌های خود را در کشتارگاه ذبح کنند.

دکتر رشیدی گفت: گوشت سالم یکی از مایحتاج ضروری است که باید در مکان‌های بهداشتی و با نظارت کامل دامپزشکی تأمین شود تا مردم دغدغه‌ای نداشته باشند و در این راستا کشتار دام تنها باید از طریق کشتارگاه‌های مجاز صورت گیرد همچنین نکات بهداشتی ذبح دام نیز باید رعایت شود تا از شیوع احتمالی بیماری پیش‌گیری شود.

وی بیان کرد: به دلیل دفع نامناسب و غیربهداشتی اجزای غیرخوراکی دام (از قبیل خون، محتویات شکمبه و ...) و عدم شستشوی صحیح و ضدعفونی محیط و وسایل مورداستفاده‌ی عامل بیماری به اطراف منتقل‌شده و این آلودگی می‌تواند از راه‌های مختلف مانند وسایل نقلیه و رفت‌وآمد افراد، حیوانات ولگرد مانند سگ و گربه و آلوده شدن منابع آب‌های زیرزمینی به مناطق دیگر هم سرایت کند که در این وضعیت علاوه بر خطر شیوع بیماری‌ها زمینه برای تکثیر حشرات و حیوانات موذی هم فراهم می‌شود که باعث به خطر انداختن محیط می‌شود.

مدیرکل دام‌پزشکی استان کرمان در ادامه گفت: همه‌ی این مخاطرات و مشکلات می‌توانند با رعایت قانون، عمل کردن به اصول بهداشتی و اولویت دادن به کشتار حیوانات در کشتارگاه حتی در مناسبات مذهبی و ملی، برطرف شوند.

دکتر حسین رشیدی ضمن تأکید بر این نکته که بیماری‌های خطرناکی ازجمله بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهوری مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و بیماری‌های انگلی شامل کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل‌های پوستی و جلدی، انواع قارچ‌ها ازجمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود گفت: با توجه به وجود این بیماری‌ها، بازرسی بهداشتی در کشتارگاه‌ها توسط بازرسان بهداشتی به‌صورت دقیق و کامل انجام می‌شود و در صورت مشاهده‌ی این‌گونه بیماری‌ها لاشه معدوم می‌شود، پس با ذبح دام در کشتارگاه ضامن سلامتی خود و خانواده باشیم.

وی در پایان با اعلام شماره تلفن 1512 و پیامک 3000231512 از شهروندان خواست در صورت مشاهده‌ی هرگونه تخلف در حوزه دامپزشکی مراتب را اطلاع داده تا در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری شود.

 

15.6402