جمعه 27 مهر 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9612020
  • 22 مهر 1403
  • 11:16
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
مانور آمادگی بین‌دستگاهی روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد

به میزبانی شهرداری کرمان؛

مانور آمادگی بین‌دستگاهی روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد

صبح امروز یکشنبه ۲۲ مهرماه، مانور آمادگی بین‌دستگاهی روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، با حضور دستگاه‌های متولی و به میزبانی شهرداری کرمان، برگزار شد.

به گزارش کرنا، شهردار کرمان، در این مانور که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان، مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان و برخی دیگر از مدیران استانی و شهری و دستگاه‌های متولی برگزار شد، گفت: از همه کسانی که بستر برگزاری این مانور را فراهم کردند، به‌ویژه از حوزه معاونت خدمات‌شهری شهرداری کرمان، تشکر و قدردانی می‌کنم.

محسن تویسرکانی، افزود: امروز بیش از ۱۰ دستگاه متولی بحران در این مانور شرکت کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش چالش‌ها و مشکلات در شرایط بحرانی، هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی است، که اگر این دستگاه‌ها آمادگی داشته باشند و با هماهنگی و همکاری به کمک هم بیایند، شرایط بحرانی به‌خوبی مدیریت شده و پشت سر گذاشته می‌شود.

شهردار کرمان اظهار داشت: تقسیم کارها و وظایف به‌صورت تخصصی و همراهی و هماهنگی، بستر خوبی را برای کمک به هم‌نوعان در هنگام شرایط سخت و بحرانی فراهم می‌کند و توان کمک به آنها و مدیریت شرایط را افزایش می‌دهد.

تویسرکانی افزود: در این راستا با مدیرکل محترم مدیریت بحران استانداری کرمان، جلسات متعددی  داشته‌ایم تا هر فصل با محوریت و میزبانی یکی از دستگاه‌های امدادرسان، این نوع مانورها را برگزار کنیم تا تقسیم کارها و هماهنگی‌های لازم انجام شود.

شهردار کرمان، بر به‌روزکردن دانش و ارایه آموزش‌های لازم به امداددگران و تقویت نیروی انسانی و تربیت نیروهای چابک و چالاک برای شرایط بحرانی، تأکید کرد و گفت: باید آموزش نیروهای امدادگر را در مواقع بحران، در دستور کار داشته باشیم.

تویسرکانی ادامه داد: در حادثه تروریستی سال گذشته شهر کرمان، آن‌گونه که باید هماهنگی، آمادگی و سازماندهی برای مدیریت حادثه وجود نداشت؛ بنابراین، برگزاری این نوع مانورها و ارائه آموزش‌های به‌روز و هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌تواند کمک کند تا در مواقع بروز حوادث، عملکرد خوبی داشته باشیم و به‌خوبی از موضوع گذر کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با اهتمامی که به این موضوع در استان و شهر کرمان شده و با همکاری و هماهنگی با یکدیگر، بتوانیم پابه‌پای هم، مسأله بحران را به‌خوبی مدیریت کرده و در این موضوع هم‌افزایی داشته باشیم.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز در این مانور، با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ مهرماه، هفته کاهش بلایای طبیعی نامگذاری شده است، گفت: شهردار کرمان تأکید داشتند با توجه به اینکه استان و به‌ویژه شهر کرمان، در سنوات گذشته دچار حوادث و بلاهای طبیعی و غیرطبیعی متعدد شده، نیاز است بین دستگاه‌های متولی، هماهنگی بیشتری باشد و همه آمادگی لازم را کسب کرده باشند.

محمود ایرانمنش افزود: در این راستا جلسات زیادی برگزار شد و همه دستگاه‌های متولی دعوت شدند و پای کار آمدند تا بتوانند هماهنگی و همکاری لازم را در مواقع ضروری، تمرین کرده و آمادگی‌های لازم را کسب کنند.

وی ادامه داد: برگزاری این مانور و جلسات متعدد در این زمینه، اتفاق مهم و مبارکی است که نفع آن به مردم شهر و استان برمی‌گردد.

ایرانمنش، اظهار داشت: در حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه سال گذشتهٔ شهر کرمان، ۱۰۰ نفر از همشهریان را از دست دادیم و چون دستگاه‌های متولی بحران، تجربه این مسأله را نداشتند، چند ساعتی زمان برد تا آن بحران مدیریت شد؛ در‌حالی‌که اگر آمادگی‌های لازم را داشته باشیم، خدمات و عملکرد بهتری خواهیم داشت.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان افزود: شهر کرمان، پیشانی استان است و اگر در جنوب‌شرق کشور، حادثه‌ای رخ دهد، انتظار این است که کرمان کمک و خدمت‌رسانی کند؛ بنابراین، برگزاری این نوع مانورها، در داشتن توان بیشتر و هماهنگی بهتر، بسیار مؤثر و ضروری است و حداقل نتیجه آن، این است که همه دستگاه‌های متولی تقسیم کار کرده و وظایف خود را بدانند و در موردشان آمادگی کامل داشته باشند.

ایرانمنش گفت: شهردار کرمان، دستور برنامه‌ریزی کارهای ویژه‌ای را در حوزه مدیریت بحران در شهرداری داده‌اند که تا پایان سال انجام خواهد شد.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، ضمن تقدیر از همه دستگاه‌های متولی که در این مانور حضور داشتند، افزود: از آقای تویسرکانی، شهردار کرمان، به‌دلیل نگاه ویژه‌ای که به مدیریت بحران شهرداری کرمان دارند، تشکر می‌کنم؛ در چند سال گذشته، ما چنین نگاهی را نداشتیم و در حال حاضر با این نگاه و حمایت ایشان، امیدواریم بتوانیم چالاکی و توان و همکاری خوبی برای کمک به همنوعان در مواقع بحرانی داشته باشیم.

گفتنی است؛ در ادامه، از تلاش‌ها و زحمات «اکبر علوی»، پیشکسوت مدیریت بحران شهرداری کرمان در زمان فعالیت‌شان، تقدیر شد.

در ادامه، با تماس نمادین یکی از شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس و اعلام زلزله، «مانور آمادگی بین‌دستگاهی روز ملی کاهش بلایای طبیعی» آغاز شد.

این مانور، با حضور واحدهای مختلف شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی، در مجموعه تعمیرگاهی شهرداری کرمان، واقع در خیابان «منجی» برگزار شد.

15.6161