پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611916
  • 19 شهریور 1403
  • 15:07
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
پیشگیری از صدور سند برای املاکی که دارای تفکیک قانونی نیستند

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

پیشگیری از صدور سند برای املاکی که دارای تفکیک قانونی نیستند

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، نوزدهم شهریورماه، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، برگزار شد.

به گزارش کرنا، در ابتدای این نشست، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، با اشاره به درخواست امام جماعت مسجد و حسینیه امام سجاد(ع) مبنی بر معافیت عوارض، گفت: با توجه به اینکه بخشی از حیاط مسجد در مسیر تعریض قرار دارد و در ازای آن مبلغی تعیین شده و از طرف دیگر، شهرداری بابت تعریضی که انجام شده، ارزش افزوده‌ای را که به ملک تعلق می‌گیرد، محاسبه، اعلام و درخواست شده ارزش افزوده از مسجد اخذ نشود و مبلغ مسیری هم توسط شهرداری پرداخت شود تا صَرف ساخت سرویس بهداشتی برای مسجد شود.

وی افزود: این موضوع، در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر، بررسی و مقرر شد با توجه به اینکه مساجد مشمول عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های عمرانی نمی‌شوند، این مسجد هم از این عوارض معاف شود.

این موضوع با هشت رأی موافق به تصویب رسید.

موسوی، به مصوبۀ کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مبنی بر موافقت با پیشنهاد شهرداری براساس درخواست هیئت کشتی شهرستان کرمان، اشاره کرد و اظهار داشت: درخواست شده شهرداری در رابطه با مسابقات کشتی شهرستان با عنوان مسابقات محله‌ها سهیم باشد و کمک کند که در این ارتباط با پیشنهاد شهرداری مبنی بر جایگزینی مسابقات کشتی با مسابقات دارت، موافقت شد.

این موضوع با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.

وی سپس به درخواست مدیرعامل «جمعیت هلال احمر کرمان» مبنی بر نام‌گذاری پارک مقابل «جمعیت هلال احمر» به نام «شهدای امدادگر» اشاره کرد که با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.

دبیر شورا بیان کرد: دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان کرمان در ارتباط با برگزاری مراسم مناسبتی، درخواست کرده تا بخشی از هزینه‌های این بنیاد توسط شهرداری، پرداخت شود، که در کمیسیون با پرداخت هزینه‌های بنیاد غدیر به مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان موافقت شد.

این موضوع با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.

موسوی با اشاره به نامۀ شهرداری درخصوص حضور و سخنرانی شهردار کرمان در میزگرد «انجمن بین‌المللی هفتۀ دیجیتال ۲۰۲۴ کازان» روسیه که از نهم تا یازدهم سپتامبر در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: این میزگرد در ارتباط با سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، امنیت سایبری و فناوری‌های دیجیتال برگزار می‌شود و شهردار کرمان هم قرار است در این میزگرد سخنرانی داشته باشد که درخواست شهرداری در کمیسیون بودجه شورا با پنج رأی موافق و یک رأی مخالف، تصویب شد.

این موضوع با شش رأی موافق، دو رأی مخالف و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

وی، سپس درخصوص نامۀ شهرداری در رابطه با دستورالعمل اولویت‌بندی زیرسازی و آسفالت معابر جایگزین روش اخذ خودیاری، بیان کرد: پیش از این، غیرقانونی‌بودن دریافت خودیاری تصویب شد و بر همین اساس، شهرداری ساختاری را برای فرایند اولویت‌بندی آسفالت معابر ارائه کرده که شامل شاخص‌گذاری برای معابر بالای ۱۴ متر و زیر ۱۴ متر ازجمله ترافیک و ضرورت انجام آسفالت و دسترسی معبر است که اولویت با معابر بالای ۱۴ متر و ساخت‌وسازهای بالای ۷۰ درصد و مواردی است که به‌دلیل عبور و مرور و ترافیک اولویت دارند.

دبیر شورا ادامه داد: در کمیسیون مقرر شد با در نظر گرفتن ردیف آسفالت بودجۀ مصوب سال‌جاری، پیشنهاد شهرداری تا پایان سال به‌صورت آزمایشی اعمال شود و دوماه قبل از پایان سال ضمن ارزیابی و پیشنهاد نهایی برای تصویب به شورا گزارش شود؛ همچنین در بند یک درخصوص تأسیسات زیربنایی معابر شامل اجرای خطوط آب و فاضلاب، برق و گاز، تأسیسات زیربنایی مخابرات هم اضافه شود.

این موضوع با هشت رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

در ادامه، موسوی، به پیشنهاد شهرداری درخصوص صدور سند توسط اداره ثبت اسناد و املاک کرمان روی املاک فاقد تفکیک قانونی، اشاره و خاطرنشان کرد: در کمیسیون حقوقی شورا با پیشنهاد شهرداری مبنی بر اینکه با توجه به هماهنگی با اداره ثبت برای پیشگیری از این‌گونه موارد، رویه‌ای گذاشته شود که در ارتباط با املاکی که بعد از سال ۱۳۹۰ مراجعه کرده‌اند ۲۵ درصد از ارزش باقیماندۀ ملک را به‌عنوان سهم سرانه اخذ کنند بدون اینکه موضوع سندیت را مدنظر قرار دهند، موافقت نشد.

وی افزود: ضمناً مقرر شد شهرداری در پیشگیری از صدور سند برای املاکی که دارای تفکیک قانونی نیستند، نشست‌های مشترک با اداره ثبت اسناد و املاک استان را همچنان داشته باشد و گزارش این نشست‌ها به‌صورت ماهانه به شورا ارائه شود.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا در این رابطه بیان کرد: این پیشنهاد شهرداری خلاف قانون است؛ اداره ثبت اسناد اعلام کرده امکان استعلام‌گرفتن را ندارد و ما نمی‌توانیم از همۀ اسناد بعد از سال ۹۰، ۲۵ درصد بگیریم.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم خاطرنشان کرد: باید به شهرداری تکلیف کنیم راهکاری پیدا کند که بدون اخذ ۲۵ درصد، مردم را از گرفتاری نجات دهد.

سپس، منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، با بیان اینکه به جزئیات نامه شهرداری توجه نشده، بیان کرد: نکته‌ای که در پیشنهاد شهرداری مستتر است، جلوگیری از زمین‌خواری و اقدام کسانی است که سوءاستفاده می‌کنند و قانون ماده ۱۰۱ را دور می‌زنند.

وی افزود: در واقع شهرداری می‌خواهد با این اقدام جلوی دلال‌ها را بگیرد و کسانی که زمین‌های بزرگ را غیرقانونی تفکیک می‌کنند، دور آن را حصار می‌کشند و از اداره ثبت، سند می‌گیرند و تبدیل به زمین‌های زیر ۵۰۰ متر می‌شوند تا هیچ قدرالسهمی به شهرداری ندهند و شهرداری رایگان به آنها خدمت دهد؛ فکر می‌کنم با اصلاح این پیشنهاد بتوانیم برای حل این مشکل گام برداریم.

درنهایت با مصوبۀ کمیسیون حقوقی شورا با هشت رأی موافق و یک رأی ممتنع، موافقت شد.

سپس، دبیر شورا به درخواست شهرداری درخصوص پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مربوط به المان‌ها و سفره‌های هفت‌سین نوروزی و ماه رمضان که سال گذشته در منطقه سه شهری اجرا شده، از محل دیون عمرانی اشاره کرد و افزود: در کمیسیون با هزینه‌کردن از محل دیون غیرعمرانی موافقت شد.

این موضوع با هشت رأی موافق و دو رأی ممتنع به تصویب رسید.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بیان کرد: معمولاً پیش از ایام نوروز ستادی برای استقبال از بهار تشکیل می‌شود؛ پیشنهاد دارم ستادی هم برای هماهنگی اموری ازقبیل موضوعات ترافیکی و خدمات‌شهری و استقبال از ماه مهر تشکیل شود.

سیدمحمدصادق تقوی، افزود: برای مثال، لازم است از صدور مجوز حفاری در هفته‌های ابتدایی مهرماه جلوگیری شود تا با کمترین چالش و مشکل به استقبال ماه مهر و بازگشایی مدارس برویم.

سپس، محمدامین شمسی، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر، با اشاره به پیشنهادی ازسوی شهرداری مبنی بر تشکیل سازمانی مستقل برای «گلزار شهدا»، خاطرنشان کرد: به‌جای اینکه منتظر این اتفاق باشیم، کارهایی که در «گلزار شهدا» و مجموعه «پردیسان قائم(عج)» برای سالگرد «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» لازم است انجام دهیم، زودتر در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیاز است فارغ از اقداماتی که شهرداری در زمینه نصب علائم و خط‌کشی معابر انجام می‌دهد که شروع هم شده است، استفاده از همۀ ظرفیت‌ها برای روان‌سازی ترافیک در دستور کار قرار گیرد.

حسین چناریان، بیان کرد: همین الآن هم در دو زمان صبح و عصر شاهد ترافیک سنگین در برخی مسیرها هستیم؛ که با قطع برق شرایط بدتر هم می‌شود.

وی افزود: در کمسیون عمران راجع به هوشمندسازی تقاطع‌ها صحبت شد و لازم است جلسۀ ویژه‌ای با شهرداری در این رابطه داشته باشیم.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با انتقاد از ادارۀ برق به‌خاطر وضعیت روشنایی معابر، خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه شهرداری و شورا کمک کردند و تا به حال چند مرتبه تذکر داده شده، اما شرایط روشنایی معابر مطلوب نیست و در برخی نقاط به شدت فضای ناامنی برای شهروندان ایجاد کرده و باید چاره‌اندیشی شود.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز، با اشاره به حضور چهار ورزشکار کرمانی در مسابقات پارالمپیک و تبریک به آنها برای راهیابی به این مسابقات، یادآور شد: به‌طور ویژه به «سعید افروز» تبریک می‌گویم که باعث افتخارآفرینی برای استان شد و از زحمات مربی ایشان آقای «شاهرخی» تشکر می‌کنم.

وی افزود: این قهرمان پارالمپیک، از مناطق محروم شهر کرمان موفق به رکوردشکنی و کسب مقام قهرمانی در رشتۀ پرتاب نیزه شده که این موضوع مسئولیت ما را در رسیدگی به مناطق محروم بیشتر می‌کند.

سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، گزارشی از اقداماتی که طی هفتۀ اخیر در پروژۀ پل «شهدای خلبان» انجام شد، جهت استحضار همشهریان ارائه کرد و گفت: متأسفانه روند اجرای این پروژه به دلایل مختلف، خیلی طولانی شد؛ اما در حال حاضر با سرعت در حال اجراست.

ایرانمنش، ادامه داد: در جلسه‌ای که هفتۀ پیش با حضور شهردار کرمان، مشاور و پیمانکار و اعضای شورا جهت تعیین‌تکلیف فاز دوم این پروژه تشکیل شد، مقرر شد تا پایان سال‌جاری فاز یک و دو این پروژه به بهره‌برداری برسد که برای تحقق این مهم لازم است روزانه روند اجرای پروژه رصد شود تا اگر مشکلی مشاهده شد، سریع‌تر برطرف شود.

وی، افزود: همچنین مقرر شد مسیرهای کنارگذری موقتاً باز شود که تا حدی مشکل ترافیک پیش‌آمده در بلوار هوانیروز را برطرف خواهد کرد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، خاطرنشان کرد: حجم کار در پروژۀ «شهدای خلبان» در حد چند پروژه است که خود قرارگاه خاتم اجرا کرده؛ ضمن اینکه مشکل معارضاتی ازجمله برق، آب و اداره محیط زیست هم داشت که حل شد؛ همچنین ازطریق شورا پیگیر جبران خسارت کسبه هم هستیم.

ایرانمنش یادآور شد: به موازات این پروژه، تقاطع غیرهمسطح «شهید زنگی‌آبادی» هم در حال اجراست که خوشبختانه تاکنون، طبق برنامه پیش رفته و لازم است شهرداری همچنان روند اجرای پروژه را رصد کند.

در پایان این نشست، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، ضمن تقدیر از مجموعۀ شهرداری کرمان برای اجرای جهاد آسفالت، بیان کرد: با توجه به نزدیک‌بودن فصل سرما و بارش‌ها و نیز با توجه به رأی دیوان عدالت مبنی بر اینکه برای زیرسازی و آسفالت معابر نباید وجه خودیاری دریافت شود، شهرداری، زیرسازی و آسفالت کوچه‌های حاشیۀ شهر را که هنوز خاکی هستند، در کنار سایر معابر، در دستور کار خود قرار دهد.

15.635