دوشنبه 21 مهر 1404
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9612901
  • 17 مهر 1404
  • 13:07
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تکریم ارباب رجوع و ضرورت انعطاف‌پذیری در مقابل درخواست‌های مردمی

سرپرست گروه شوراها و شهرداری‌های سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد:

تکریم ارباب رجوع و ضرورت انعطاف‌پذیری در مقابل درخواست‌های مردمی

سرپرست گروه شوراها و شهرداری‌های سازمان بازرسی کل کشور، تاکید کرد: تکریم ارباب رجوع و انعطاف‌پذیری در مقابل درخواست‌های مردمی یک ضرورت اصلی برای  شهرداری‌ها است. 

به گزارش کرنا، رضا شفیعی، در گردهمایی شورای اداری مدیران و کارکنان شهرداری کرمان که صبح امروز، به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، با هدف آگاهی‌بخشی و شفاف‌سازی قوانین و رویه‌های اداری برگزارشد، خطاب به مدیران رده بالا، میانی، معاونان و کارکنان شهرداری، سازمان بازرسی را ناظر بر سازمان‌ها و ارگان، بازدارنده از نقص قوانین، حفاظت و نظارت بر اموال و دارایی‌ها معرفی و در ادامه به مدیریت شرایط کار، سابقه شهرداری‌ها و قوانین مربوط به آن اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۱۰۴ قانون اساسی عمل می‌کنیم و وظیفه و ماموریت بازرسی بر این مبنا است.

وی، به قوانین اولیه شهرداری با عنوان بلدیه مشتمل بر ۱۰۸ ماده اشاره کرد و افزود: البته در طول زمان، تغییرات محسوسی در آن ایجاد شده است و با توجه به تغییرات جمعیتی، شرایط توسعه و مهاجرت به شهرها بعد از جنگ تحمیلی، این قوانین متناسب‌سازی و درآمد شهرداری از دولت منفک شد.

سرپرست گروه شوراها و شهرداری‌های سازمان بازرسی کل کشور، از تشکیل قانون شوراها در سال ۷۵ خبر داد و با بیان اینکه شهر کرمان نیز از شهرهایی با‌سابقه دارای شهرداری بوده است همسویی، همگرایی و داشتن برنامه و ارتباط با سازمان بازرسی را برای شهرداری‌ مهم دانست.

شفیعی، جلوگیری از نقص قوانین و رویه‌های غلط و داشتن نگاه سیستمی تاکید کرد و افزود: در شرایط امروز جامعه باید استراتژی خاصی تعریف و در مواجه با دسیسه امروزی دشمن، برای مردم امید‌آفرینی و نشاط آفرینی ایجاد کنیم.

سرپرست گروه شوراها و شهرداری‌های سازمان بازرسی کل کشور، مدیریت منابع، هزینه‌ها و حفظ وضعیت موجود را مهم دانست و به انتخابات شورا و احتمال جناح‌بندی‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: بی‌طرفی شهرداری به‌خصوص  برای مدیران بسیار اهمیت دارد.

وی، تخفیف عوارض را طبق قانون ممنوع و بر داشتن چارچوب مشخص برای گرفتن عوارض تاکید کرد و جدی‌گرفتن پدافند غیرعامل برای شهرداری‌ها را از دیگر موضوعات مهم و مورد توجه دانست.

شفیعی، اولویت‌بندی آسفالت معابر و برنامه‌ریزی برای آن را به صورت فنی و مکتوب به منظور برقراری عدالت، ضروری اعلام و به موضوعات دیگری چون سرمایه‌گذاری برای آینده شهرها، توجه به سرایت آلایندگی مس و سرب ناشی از مشاغل آلاینده به شهر، نظارت بر نحوه عقد قرارداد پیمانکاران، نجات فضای سبز و نگهداری درختان با توجه به اقلیم خشک شهر کرمان و توجه به ضرورت تملک بعضی از املاک مسیری اشاره کرد.

وی، بر کنترل ساخت‌و‌سازهای غیر‌مجاز تاکید کرد و گفت:  مردم حق دارند در محیطی امن، زیبا و سبز زندگی کنند، بنابراین شهرداری به عنوان کارگزار مردم باید بر حفظ وضعیت موجود کوشا باشد.

شفیعی، با اشاره به اینکه حفظ حیثیت سازمان مهم است، خطاب به کارکنان شهرداری گفت، ادامه داد: ارباب رجوع با شما مواجه است، بنابراین، برخورد مناسب، داشتن اطلاعات فنی قوی، وجه و جایگاه شهرداری را ارتقا می‌دهد و عمل شما شاخصه عملکرد شهرداری، شورا و حتی نظام حکومتی است.

وی، مسئولیت کارکنان اجرایی را سنگین دانست و گفت: امروز کار مردم به دست شماست و شما به نیابت از خداوند گره‌گشای کار او هستید و این بسیار ارزشمند است.

 سرپرست گروه شوراها و شهرداری‌های سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه مردم از بدو تولد تا مرگ با شهرداری سروکار دارند، ادامه داد: کسانی که در اجرای کار هستند، کار سختی دارند، بنابراین در مقابل با درخواست‌های ارباب‌رجوع باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشید.

وی، با بیان اینکه برخورد نامناسب با ارباب رجوع، و انتشار تصاویر از این وضعیت می‌تواند دسیسه‌ای در دست دشمنان باشد، گفت: در این خصوص باید محتاط بود و بهانه دست دشمن نداد.

در ادامه مدیر بازرسی شهرداری کرمان، در گردهمایی مدیران و کارکنان ۱۹ مهر ماه سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را تبریک گفت و هدف از برگزاری این نشست را افزایش تعاملات بین شهرداری و سازمان بازرسی و ارایه نکات آموزشی مهم برای مدیران ذکر کرد.

مرتضی هوش‌هویدا، تکریم ارباب‌رجوع را از موضوعات مهم شهرداری‌ها اعلام کرد و خط قرمز سیستم و مجموعه را برخورد مناسب با مردم دانست و افزود: باید به شیوه‌ای عمل کنیم که ارباب‌رجوع با دید مثبت شهرداری را ترک کند و نگاه منفی رایج نسبت به شهرداری تغییر یابد.

وی، تعاملات بین فردی و فرایند سیستمی کارها را در کسب رضایت تاثیر‌گذار اعلام کرد و ادامه داد: بهینه‌کردن فرایندها در سرعت انجام کارها و کسب رضایت بسیار مهم است و مردم بر سرعت صدور پروانه تاکید دارند.

هوش‌هویدا، با بیان اینکه فرایندها گاهی برای مردم پیچیده، نامفهوم می‌شود، یادآور شد: کوچکترین اشتباه‌ها دیده می‌شود، لذا با تعاملات دوسویه می‌توان موضوعات و پرونده‌ها را در خود شهرداری حل‌وفصل کرد.

وی خواستار ارایه پیشنهادات سازنده از سوی کارکنان شد و ادامه داد: یکی از چالش‌ها برخورد اجراییات با متخلفان است که با توجه به اینکه طبق قانون عمل می‌شود در این راستا نیازمند پشتیبانی از سوی دستگاه قضایی هستیم.

گفتنی است؛ پایان این نشست با پرسش و پاسخ همراه بود و در این گفت‌و‌گو به ابهامات و سوالات کارکنان شهرداری پاسخ داده شد.

0