جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609122
  • 7 تیر 1399
  • 20:22
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
«شهرنما» خدمتی از شهرسازی الکترونیک/ اطلاع از وضعیت املاک با بازدید مجازی

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان خبر داد:

«شهرنما» خدمتی از شهرسازی الکترونیک/ اطلاع از وضعیت املاک با بازدید مجازی

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان گفت: سیستم برداشت «شهرنما» مدل بومی‌شدۀ «موبایل‌مَپینگ» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های خدمات الکترونیکی شهرسازی نوین و تحولی عظیم و ساختاری در شهرسازی الکترونیک در کرمان به‌زودی شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش کرمان‌شهر‌آن‌لاین، مریم ایلاقی‌حسینی در رابطه با این سامانه گفت: سامانۀ «شهرنما» یا همان تصاویر ۳۶۰ درجه یکی از سامانه‌های زیرمجموعۀ سیستم مکانیزۀ شهرسازی و درآمد و مدل بومی‌شدۀ سیستم‌های نگاشت سیار «موبایل مَپینگ» در کشور است.

وی افزود: هر شهروندی که بخواهد ملکی خریداری کند، با ورود به سامانۀ شهرنما می‌تواند در اسرع وقت از وضعیت دسترسی‌ها، همسایگی‌ها، کوچه و حتی نوع آسفالت کوچه‌ها، وضعیت جدول‌بندی، درختان وغیره، به‌راحتی و به فراخور نیاز خود مطلع شود و یک بازدید مجازی از کل شهر داشته باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در سامانۀ شهرنما تصویربرداری ۳۶۰ درجه از فضاهای عمومی شهر ازجمله میدان شهدا (مشتاق)، میدان گنجعلی‌خان، تمام فضاهای بافت تاریخی و سایر فضاها بارگذاری شده وجود دارد و حتی به گردشگران و بازدیدکنندگان شهر کرمان این اجازه را می‌دهد که قبل از بازدید میدانی از مکان‌های مورد نظر، یک بازدید مجازی را تجربه کرده و شناخت نسبی از آن محل به‌دست آورند.

ایلاقی‌حسینی ادامه داد: قُضات و اعضای محترم ماده ۱۰۰ شهرداری و مدیران شهری نیز برای تصمیم‌گیری‌های خود پیرامون مسائل شهری در زمینۀ ساخت‌وساز شهری، وضعیت معابر از نظر تجهیزات مربوط و نوع کف‌پوشی که در معبر وجود دارد، وضعیت فضای سبز و درختان، تابلوها و المان‌های سطح شهر و بررسی وضعیت سیما و منظر شهری می‌توانند از سامانۀ شهرنما استفاده کنند.

وی یادآور شد: «شهرنما» در واقع مدل بومی‌شدۀ سیستم‌های موبایل مَپینگ است و تمام تصاویر را با مختصات XYZ و در موقعیت به شهروند نشان می‌دهد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان بیان کرد: دسترسی به سامانۀ «شهرنما» به‌زودی امکان‌پذیر خواهد شد و شهروندان با ورود به این سامانه، می‌توانند با استفاده از آیکون «شهرنما»ُ بر روی هر پلاک، معبر یا فضای عمومی کلیک کنند تا بلافاصله تصویر ۳۶۰ درجۀ آن محل را ببینند.

ایلاقی‌حسینی افزود: با وارد کردن کد نوسازی یک پلاک، بلافاصله پلاک روی نقشه انتخاب می‌شود، در این حالت کافی است روی دکمۀ «شهرنما» کلیک شود تا دوربین، پلاک مورد نظر و وضعیت معابر اطراف آن را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: دسترسی به سامانۀ «شهرنما» از طریق گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند و سیستم‌های رایانۀ متصل به اینترنت امکان‌پذیر است و هیچ محدودیت یا رمز عبوری نیاز ندارد.

0