جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608162
  • 4 آبان 1398
  • 09:28
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
آرزو دارم مربی تیم ملی شوم

گفت‌و‌گو با رضاچوپانی، مدال‌آور و مربی بوکس

آرزو دارم مربی تیم ملی شوم

شهلا پورامیری - در ادامه سلسله گفت‌وگوهای كرمان‌شهر با نام‌آوران ورزشی خانواده بزرگ شهرداری كرمان، این بار به سراغ یكی دیگر از پرسنل شهرداری كرمان رفتیم كه دررشته بوكس فعال است. رضا چوپانی به همراه فرزندش دانیال اگر چه زاده کرمان نیست، اما تا کنون چند عنوان قهرمانی کسب کرده و برای کرمان افتخارآفرینی کرده‌اند. حاصل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

 ابتدا به طور خلاصه خودتان را معرفی کنید؟

رضا چوپانی متولد سال 49، از پرسنل واحد مالی و اداری شهرداری منطقه چهار کرمان هستم. در خوزستان به دنیا آمدم، اما سال ۶۰  به دلیل جنگ  به کرمان آمدم و از سال ۸۶ در شهرداری کرمان مشغول به کار شدم.

 

 چه مدت بوکس کار می‌کنید و چه عناوینی تا کنون کسب کرده‌اید؟

 از سال ۶۵ بوکس کار می‌کنم  تا کنون نزدیک به ۱۰ عنوان قهرمانی استان داشته‌ام. در سال ۷۰ عنوان قهرمانی هوانیروز های کشور را کسب کردم و در سال ۶۹ مقام دومی کشور در رشته بوکس را به دست آوردم و هم اکنون مربی بوکس هستم.

  زیر نظر اساتیدی مانند مرحوم غلام کمالی، هوشنگ ارشادی و محمد شاهرخی کار کردم و هم اکنون حدود ۶۰ نفر شاگرد دارم.

 

  از آرزوهای‌تان بگویید.

 هر کس در هر رشته ورزشی که کار می‌کند آرزو دارد، مربی تیم ملی شود و من هم این آرزو را دارم.

 

 از خاطرات تلخ و شیرین ورزش بگویید.

بهترین و شیرین‌ترین خاطره‌ام این‌است که قهرمانی پسرم را در مسابقات کشوری دیدم  و تلخ‌ترین خاطره‌ام جنگ تحمیلی بود که آواره شدیم و شیرین‌ترین خاطره ورزشی‌ام این است که در مسابقات قهرمانی کشور دستم  بالا رفت و برنده شدم ولی تلخ‌ترین خطره‌ام این است که در سال ۷۵ در مسابقات قهرمانی کشور  که به عنوان نماینده کرمان شرکت کرده بودم، به حریف خوزستانی‌ام باختم.

 

  چه انتظاری از مسئولان دارید؟

 انتظار دارم بیشتر به ورزش بوکس اهمیت داده شود، اداره‌ها و باشگاه یا مکانی برای تمرین داشته بوکس داشته باشند که پرسنل و فرزندانشان بتوانند در آن بوکس تمرین کنند. برای اکثر رشته‌های ورزشی  وسایل و امکانات در نظر گرفته شده است به جز ورزش بوکس.

 

 بوکس چه مزیت‌هایی دارد؟

برای انجام دادن ورزش بوکس‌ آمادگی جسمانی و قدرت بدنی بالا از درجه اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین شهامت و هراس نداشتن از ضربه خوردن و چابکی در عکس‌العمل از فاکتورهای مهم این ورزش به حساب می‌آید. اهمیت بوکس در  افزایش حس مقاومت، شجاعت، پایداری و قدرت‌طلبی است که به ورزشکار در حین ورزش می‌دهد.

 

 سن شروع ورزش بوکس از چه سنی است؟

سن مناسب برای شروع ورزش بوکس حدود هشت تا ده سالگی است، اگر چه سن 18 سالگی هم می‌توان ورزش بوکس را شروع کرد، اما هر چه زودتر شروع شود، بازدهی بهتری خواهد داشت به عنوان مثال پسرم ورزش بوکس را از 13 سالگی شروع کرد و تا کنون موفق بوده است.

 

 از پسرتان بگویید و بفرماید چه عناوینی کسب کرده است؟

 پسرم کمیل چوپانی ۱۶ سال دارد و به مدت سه سال است که بوکس کار می‌کند  و طی این مدت توانسته است  دو عنوان قهرمانی کشور را به دست آورد که یکی در مسابقات قهرمانی کشور اراک و دیگری در گرگان بود که دو مدال طلا گرفت و مربی‌اش خودم بودم و تاکنون دو بار به اردوی تیم ملی دعوت شده است و هم اکنون نیز در اردوی تیم ملی به سر می‌برد.

 

  پرداختن به ورزش حرفه‌ای تا چه حد در تربیت صحیح پسرتان نقش داشته‌است؟

پسرم نسبت به برخی از هم سن و سال‌هایش خیلی متفاوت است به تنها چیزی که فکر می‌کند درس و ورزش است و به این دلیل خیلی از او رضایت دارم. البته دلیل این اخلاق و رفتار شایسته‌اش را  پرد اختن به ورزش می‌دانم .

آرزویم این است که به پسرم در مسابقات المپیک به عنوان نماینده جمهوری اسلامی و پرچم ایران شرکت کند و پرچم ایران  را به اهتزاز درآورد.

 

  سخن آخر.

در این‌جا از نشریه‌ی کرمان‌شهر که به معرفی خانواده ورزشکار شهرداری می پردازد، تشکر می‌کنم و امیدوارم که این روند تداوم داشته باشد. همچنین امیدوارم که بوکس هم دیده شود برخی تصور می‌کنند که ورزش بوکس فقط زد و خورد است. در حالی که بوکس یک ورزش رزمی است و مسئولان اگر بیشتر به از سن پایین شروع شود، بازدهی بهتری خواهد داشت. ورزش بوکس از آن دسته ورزش‌هایی است که به دلیل داشتن اتفاقات بعضا خطرناک کمتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد؛ اما این‌گونه نیست. این ورزش رزمی جذابیت‌های خاص خود را دارد و می تواند در پرورش روح و جسم موثر باشد.

0