جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608502
  • 21 بهمن 1398
  • 09:21
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
استان کرمان پیشرو در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان اعلام کرد:

استان کرمان پیشرو در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: بیش از ۷۰ درصد مطب‌های استان کرمان در اسناد سرپایی، طرح نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرا می‌کنند و کرمان به‌عنوان استان پیشرو در این طرح به شمار می‌رود.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمد جعفری در جمع خبرنگاران افزود: بیمۀ سلامت در استان کرمان با 1400 موسسۀ درمانی قرارداد دارد و اسناد بیمارستان‌های دولتی در راستای اجرای پروژه‌های دولت الکترونیک به‌صورت الکترونیک پذیرش می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک کشور در کرمان منجر به شفافیت بیشتر مالی و ارتقای وضعیت و کیفیت درمان با وجود نظارت روزانه بر روند درمان بیماران شده است.

دبیر اجرایی طرح نسخه‌نویسی الکترونیک کشور افزود: سامانۀ نسخه‌نویسی الکترونیک در تمام شهرستان‌های کشور در حال اجراست اما کرمان به‌عنوان استان پیشرو در این طرح به شمار می‌رود.

جعفری یادآور شد: در شهرستان‌های شهربابک، سیرجان، جیرفت، عنبرآباد، قلعه‌گنج، منوجان، کهنوج، فاریاب و انار، صددرصد مطب‌های پزشکان نسخه‌نویسی را به‌صورت الکترونیک اجرا می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک اجرا نشده و از هفتۀ آینده به‌صورت رسمی آغاز می‌شود، اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در کلینیک‌های دولتی است که در این شیوه گردش نسخه به داروخانه‌ها و سازمان بیمۀ سلامت به‌صورت الکترونیک انجام خواهد شد.

مدیرکل بیمۀ سلامت استان با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک ابزاری برای دستیابی به بهینه‌سازی هزینه‌ها و ارتقای کیفیت درمان است، افزود: با اجرای این طرح از تداخلات دارویی پیشگیری می‌شود.

جعفری ادامه داد: جلوگیری از بدخطی برخی نسخه‌ها و در نتیجه جلوگیری از بروز عوارض پزشکی و صرفه‌جویی بیش از ۲۵ درصدی در منابع سازمان بیمۀ سلامت در حوزۀ سرپایی از دیگر نتایج نسخه‌نویسی الکترونیک بوده است.

دبیر اجرایی طرح نسخه‌نویسی الکترونیک کشور افزود: با اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در سازمان بیمه، استفاده از کاغذ کاربن حذف می‌شود و این نکته یکی از کمترین صرفه‌جویی‌ها بر اثر اجرای این طرح است و بزرگ‌ترین صرفه‌جویی در راستای اجرای این طرح، تولید نسخه‌های علمی است.

جعفری یادآور شد: اجرای کامل طرح نسخۀ الکترونیک ماهانه بیش از 300 میلیارد تومان صرفه‌جویی در بردارد به‌طوری که در سال‌جاری بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخۀ الکترونیک در کشور تولید شده که ۳۰۰ هزار نسخه از این تعداد سهم استان کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل بیمۀ سلامت استان کرمان غربال‌گری دیابت، فشارخون و علائم اولیه بدخیمی‌ها را در بستۀ پزشک خانواده انجام می‌دهد.

افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان کرمان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و گردش مالی این اداره‌کل با بیمه سلامت ماهانه افزون بر ۵۲ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: پرداخت مطالبات مراکز درمانی استان رضایت‌بخش است و مطالبات پزشکان خانواده در کرمان تا دی‌ماه سال‌جاری پرداخت شده است.

مدیرکل بیمۀ سلامت استان افزود: مطالبات داروخانه‌ها تا آبان سال‌جاری تسویه و مطالبات بیمارستان‌ها تا شهریور پرداخت شده است.

15.6088