جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606639
  • 5 خرداد 1397
  • 11:22
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تلاش برای افزایش رضایت‌مندی شهروندان از شهرداری

شهردار کرمان در بازدید از خبرگزاری فارس بیان کرد:

تلاش برای افزایش رضایت‌مندی شهروندان از شهرداری

شهردار کرمان ضمن بازدید از خبرگزاری فارس، با مدیر و خبرنگاران این خبرگزاری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان در این دیدار شهرداری را یک نهاد اجتماعی دانست که باید با شهروندان ارتباط مستمر و شفاف داشته باشد و گفت: اصحاب رسانه در برقراری ارتباط مستمر و شفاف شهرداری با مردم بسیار تأثیرگذارند.

وی با بیان این‌که ارتباط شهرداری با شهروندان زمینه‌ساز مشارکت مردم با این نهاد برای اداره‌ی امور شهر است، تأکید کرد: مردم به‌عنوان صاحبان اصلی شهر باید نقش خود را در اداره‌ی امور شهر ایفا کنند که در این راستا خبرگزاری‌ها به‌دلیل سرعت بالای انتقال اخبار، نقش مهمی دارند.

 

فعالیت مدیریت بازرسی شهرداری برای افزایش رضایت‌مندی شهروندان

عالم‌زاده رضایت‌مندی شهروندان از شهرداری را در راستای افزایش مشارکت مردم ضروری دانست و گفت: در این راستا مدیریت بازرسی شهرداری کرمان فعال شده تا بر عملکرد حوزه‌های مختلف شهرداری به‌ویژه شهرداری‌های مناطق که ارتباط بیش‌تری با مردم دارند، نظارت جدی و دقیق داشته باشد.

شهردار کرمان افزود: مدیریت بازرسی شهرداری گلایه‌های شهروندان از حوزه‌های مختلف شهرداری را پیگیری می‌کند؛ ضمن این‌که پیگیری برای تکریم ارباب رجوع به‌ویژه در شهرداری‌های مناطق از وظایف مدیریت بازرسی شهرداری است.

شهردار کرمان هم‌چنین بیان کرد: در تلاش هستیم نیروهایی که با مردم سروکار دارند، از نظر حُسن خُلق سرآمد باشند.

 

تلاش مدیریت هماهنگی امور مناطق برای ایجاد وحدت رویه در شهرداری‌های مناطق

عالم‌زاده هم‌چنین با بیان این‌که متأسفانه تاکنون بین چهار منطقه‌ی شهری وحدت رویه وجود نداشته است، از راه‌اندازی مدیریت هماهنگی مناطق در شهرداری خبر داد و گفت: این مدیریت موضوع وحدت رویه در حوزه‌های مختلف در شهرداری‌های مناطق را دنبال می‌کند تا مردم احساس کنند در هر چهار منطقه کارها به‌طور یکنواخت انجام می‌شود.

وی شفافیت مالی و اداری را از دیگر اقدامات در راستای افزایش رضایت‌مندی شهروندان دانست و گفت: تمام مسایل مالی شهرداری ازجمله قراردادها، بدهی‌ها، پروژه‌ها، میزان بودجه‌ی استحصال‌شده و هزینه‌کرد بودجه، ماهانه در سایت شهرداری کرمان بارگذاری خواهد شد تا مردم از تمام مسایل مالی شهرداری مطلع شوند.

شهردار کرمان افزود: در حوزه‌ی طرح تفضیلی نیز در جاهایی که ممنوعیت قانونی وجود نداشته باشد، کاربری و توسعه‌ی آینده املاک بر روی سایت شهرداری بارگذاری خواهد شد تا رانت اطلاعاتی‌ای که گاهی اوقات در شهرداری وجود داشته، از بین برود.

عالم‌زاده از ایجاد نظام پیشنهادها در سایت شهرداری کرمان خبر داد و گفت: نظام پیشنهادها چندان مؤثر نبود؛ بنابراین، مهندس میرحسینی، سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری در حال ایجاد تارنمایی است تا پیشنهادهای مردم در این تارنما ثبت و به شهروندان کد رهگیری ارسال شود و درنهایت بازخورد نهاییِ کار به اطلاع مردم رسانده شود.

 

ضرورت افزایش مشارکت مردم با شهرداری

شهردار کرمان با بیان این‌که تمام این اقدامات در راستای افزایش رضایت‌مندی مردم از شهرداری کرمان است، از رسانه‌ها خواست پیشنهادها و انتقادهای مردم را به شهرداری منتقل کنند و گفت: از رسانه‌ها درخواست دارم با نقد منصفانه ما را در اداره‌ی بهتر شهر کمک کنند.

وی افزود: شهر از نظر سطحی بی‌رویه توسعه یافته و به هیچ وجه متناسب با جمعیت نیست؛ بنابراین، این معضل، خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

عالم‌زاده افزود: مساحت شهر کرمان 10 برابر بیش‌تر از آن حدی است که باید باشد؛ ضمن این‌که مشکلات اقتصادی شهرداری به‌دلیل بدهی‌‌های گذشته و شرایط خاص اقتصادی کشور، موجب بروز مشکلات بیش‌تری برای شهرداری کرمان شده و خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است؛ بنابراین، مردم باید صبر و حوصله داشته باشند و با افزایش مشارکت، به شهرداری کمک کنند.

وی ادامه داد: اگرچه تلاش کرده‌ایم شکاف بین پرداخت حقوق کارگران شهرداری با نیروهای رسمی را کاهش دهیم، اما این قشر هم‌چنان دو ماه حقوق و عیدی و پاداش دریافت نکرده‌اند، اما علی‌رغم عدم دریافت حقوق، شهر کرمان از نظر نظافت و جمع‌آوری زباله شرایط مطلوبی دارد که نشان می‌دهد کارگران شاغل در شهرداری، شهر را خانه‌ی خود می‌دانند.

 

کلیت مسایل فرهنگی شهرداری هفته‌ی جاری اعلام می‌شود

عالم‌زاده در خصوص برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی شهرداری نیز گفت: تا پایان هفته‌ی جاری کلیت مسایل فرهنگی شهرداری اعلام خواهد شد.

وی با بیان این‌که برنامه‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در راستای افزایش روحیه‌ی نشاط، شادابی و سلامت روحی مردم خواهد بود، گفت: به‌دنبال کارهای فاخر هنری نیستیم؛ بلکه وظیفه‌ی شهرداری این است تلاش کند تا مردمی شاد و از نظر روحی سالم داشته باشیم.

شهردار کرمان افزود: هم‌چنین دوسه برنامه‌ی هنری با حضور هنرمندان استانی و کشوری، در مقیاس شهر کرمان برگزار خواهیم کرد.

عالم‌زاده در رابطه با پرداخت عوارض و سایر مسایل مربوط به شهرداری بدون مراجعه‌ی حضوری مردم گفت: لازمه‌ی این کار ممیزی املاک شهر است که این مهم در دستور کار شهرداری کرمان قرار گرفته است.

وی در خصوص بازسازی بافت تاریخی و بافت فرسوده‌ی شهر کرمان، از تشکیل ستاد بازآفرینی شهری با حضور استاندار کرمان خبر داد و گفت: در این ستاد مقرر شد چند محله به‌عنوان محله‌های هدف انتخاب شوند تا دستگاه‌های خدمت‌رسان به‌صورت مؤثر در زمینه‌ی بازآفرینی ورود کنند.

 

ایجاد کارگروه‌های مختلف در راستای افزایش عقلانیت و خرد جمعی

شهردار کرمان بر وجود عقلانیت و خرد جمعی در شهرداری کرمان تأکید کرد و گفت: در این رابطه کارگروه‌های مختلف ازجمله کارگروه معماری و شهرسازی، کارگروه بافت تاریخی، کارگروه حقوقی، کارگروه ترافیک و کارگروه مالی، اقتصادی و منابع پایدار در شهرداری کرمان شکل گرفته تا موضوعات مختلف شهری، تخصصی و کارشناسی دنبال شود.

عالم‌زاده در همین رابطه به آرامستان جدید اشاره کرد و گفت: در طراحی آرامستان جدید، مصرف زمین و هزینه سه‌چهار برابر شرایط واقعی بود و مردم باید برای خرید قبر سه‌‌چهار برابر بیش‌تر هزینه پرداخت می‌کردند که این طرح در کارگروه بررسی و اصلاح شد.

وی افزود: در کارگروه‌های مختلف شهرداری، از مجموعه‌ی افرادی استفاده شده که فعالان اجتماعی و اقتصادی هستند، دغدغه‌ی مالی ندارند و برای توسعه و آبادانی شهر کرمان دلسوزانه به شهرداری کمک می‌کنند.

 

نگران خستگی نیستم و به تلاش خود در شهرداری ادامه می‌دهم

شهردار کرمان در پاسخ به شایعاتی که در رابطه با خستگی و استعفای وی شده است، گفت: من برای خدمت به شهر و مردم آمده‌ام و تا روزی که احساس کنم حضورم برای شهر و شهروندان فایده دارد، به تلاش خود در شهرداری کرمان ادامه می‌دهم.

عالم‌زاده افزود: برای تمام نیروهایی که در شهرداری فعالیت می‌کنند، خستگی وجود دارد؛ چراکه مدیران و کارکنان شهرداری باید به جنگ اقتصادی بروند و پیگیر درآمدهای مالی باشند تا معوقات قبلی را پرداخت کنند.

وی افزود: من و همکارانم فشار کاری را تحمل می‌کنیم و به هیچ وجه نگران خستگی نیستیم؛ چراکه آمده‌ایم تا به مردم خدمت کنیم و خدمت به مردم هم سختی و شیرینی خودش را دارد.

شهردار کرمان اولویت نخست شهرداری را پرداخت حقوق کارکنان اعم از رسمی، قراردادی و شرکتی دانست و گفت: همین که پایان هر ماه پنج هزار نفر حقوق می‌گیرند، بسیار شیرین و دل‌چسب است.

عالم‌زاده به تلاش برای افزایش بهره‌وری در شهرداری اشاره کرد و گفت: سال گذشته 112 نفر از پرسنل شهرداری کرمان بازنشسته شدند که با این اقدام 10 میلیارد تومان برای شهرداری صرفه‌جویی شد.

وی افزود: حدود 40 نفر دیگر از همکاران نیز در آستانه‌ی بازنشستگی قرار دارند.

شهردار کرمان افزایش ساعت کاری کارکنان شهرداری را نیز یکی از دیگر اقدامات در راستای افزایش رضایت‌مندی شهروندان دانست.

عالم‌زاده هم‌چنین با تقدیر از همکاری رسانه‌ها، به‌ویژه خبرگزاری فارس با شهرداری کرمان، به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط اقتصادی فعلی، اصحاب رسانه نیز دچار چالش‌های مربوط به خود هستند که به آن‌ها خداقوت می‌گویم.

در این دیدار مدیر خبرگزاری فارس نیز به تشریح فعالیت‌های این خبرگزاری در کرمان پرداخت.

محمدرضا احمدی

0