شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609272
  • 15 مرداد 1399
  • 22:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تمام ارکان شهر باید به سمت کودک‌محوری پیش برود

شهردار کرمان تأکید کرد:

تمام ارکان شهر باید به سمت کودک‌محوری پیش برود

شهردار کرمان از برنامه‌ریزی برای تدارک چندین طرح و برنامه توسط دبیرخانۀ شهر دوستدار کودک و واحدهای مختلف شهرداری خبر داد.

به گزارش کرمان‌شهر‌آن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده در نشستی که با حضور جمعی از مدیران شهرداری و دبیر ستاد شهر دوستدار کودک برگزار شد، با تأکید بر این‌که شهر کرمان باید به سمت شهر دوستدار کودک پیش برود، افزود: باید نشان دهیم که شهر کرمان در مسیر شهر دوستدار کودک است و در این مسیر اقدامات ارزنده و ماندگاری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: مشخصه‌های شهر دوستدار کودک باید در تمام ابعاد عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و هنری دیده شود و در همین راستا در خصوص ایجاد فضاهای کودک‌محور اقداماتی ازجمله پارک ویژۀ کودکان در پنج منطقه شهری طراحی شده است.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: ازسوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان کلاس‌های مهارت فرزندپروری با حضور متخصصان و روان‌شناسان کودک در قالب آموزش‌های شهروندی به خانواده‌های دارای فرزند برگزار خواهد شد.

عالم‌زاده ادامه داد: علاوه بر این، جشنوارۀ ویژه کودکان با همکاری دبیرخانه شهر دوستدار کودک و سازمان فرهنگی و اجتماعی و همچنین نمایشگاه مجازی درخصوص محصولات شهر دوستدار کودک با همکاری بخش خصوصی و در چارچوب تفاهم‌نامه با شهرداری کرمان برگزار خواهد شد.

وی ضمن موافقت با پیشنهاد ساخت اِلمان مناسب با موضوع کودک ازسوی دبیرخانه شهر دوستدار کودک بیان کرد: این اِلمان توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و با هدف نشان دادن حرکت شهر کرمان به سمت شهر دوستدار کودک طراحی خواهد شد.

شهردار کرمان با تأکید بر لزوم مستندسازی تمام اقدامات دبیرخانۀ شهر دوستدار کودک و ضرورت همکاری سایر ارگان‌ها بیان کرد: تحقق شهر دوستدار کودک اقدامی گسترده و همه‌جانبه و نیازمند همکاری و مشارکت ادارات و ارگان‌های مرتبط به‌خصوص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با شهرداری است.

در ادامۀ این نشست، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان پیشنهاد داد رویدادی با موضوع هنر و کودک در سطح جهانی و با محوریت کرمان برگزار شود.

محمد جهانشاهی افزود: این رویداد می‌تواند در قالب مسابقۀ نقاشی با موضوعی مشخص برگزار شود و علاوه بر کارکردی که در زمینۀ معرفی کرمان به‌عنوان شهر دوستدار کودک دارد، استان و شهر کرمان را در سطح بین‌المللی مطرح کند.

دبیر ستاد شهر دوستدار کودک شهر کرمان نیز در این نشست ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدامات این ستاد، از انعقاد تفاهم‌نامۀ سه‌جانبه بین وزارت کشور، شهرداری کرمان و یونیسف در آیندۀ نزدیک خبر داد و گفت: پس از انعقاد تفاهم‌نامه، پروتکل شهر دوستدار کودک در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد که براساس آن باید برنامۀ عملیاتی، تعریف و براساس آن اقدام شود.

سارا کارگر با اشاره به برگزاری نخستین کارگاه تخصصی پارک‌های کودک ویژۀ مدیران شهرداری افزود: این کارگاه آموزشی با در نظر گرفتن منابع معتبر جهانی و با حضور کارشناسان خبره در تاریخ 29 مردادماه برگزار می‌شود.

وی برگزاری چندین کارگاه آموزشی دیگر در زمینۀ شهر دوستدار کودک را ازجمله اقدامات در دستور کار دبیرخانۀ شهر دوستدار کودک دانست و خاطرنشان کرد: کارگاه آموزشی پیمان‌نامۀ حقوق کودکان ویژۀ مدیران و نمایندگان عضو شورای سیاست‌گذاری شهر دوستدار کودک است و کارگاه آموزشی دیگری نیز برای مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهادی که در ارتباط با موضوع کودکان هستند، برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد شهر دوستدار کودک شهر کرمان یادآور شد: ازجمله اهداف شهر دوستدار کودک، ایجاد محیط مناسب برای رشد طبیعی کودک، توسعۀ پیاده‌محوری و مسیر دوچرخه برای کودکان، توجه به سلامت جسمی و عاطفی کودکان، ایجاد سایت‌های بازی برای کودک و نظارت بر کیفیت وسایل بازی آن‌هاست.

لازم به ذکر است؛ در پایان این نشست مقرر شد علاوه بر برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای اجرای پویش شهر دوستدار کودک، اقدامات در حال انجام، توسط دبیرخانۀ شهر دوستدار کودک با همکاری مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان اطلاع‌رسانی شود.

15.6848