جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9605325
  • 29 شهریور 1396
  • 14:08
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تولید کشاورزی باید رقابتی و در نهایت اقتصادی شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

تولید کشاورزی باید رقابتی و در نهایت اقتصادی شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: باید نوع نگاه‌ها را تغییر دهیم تا تولید کشاورزی، رقابتی و اقتصادی شود و سهم بخش کشاورزی در اقتصاد ملی کشور افزایش یابد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، حسین صفایی در همایش نقش تعاونی‌ها در ارتقای بهره‌وری کشاورزی که در محل سالن همایش‌های شرکت زغال‌سنگ کرمان برگزار شد؛ افزود: تعاونی‌ها باید مدیریت زنجیره‌ی ارزش و تولید را در دستور کار خود قرار دهند و کشاورزان باید در حلقه‌های بعد و قبل از تولید مداخله کنند.

وی با اشاره به این‌که در برنامه‌ی ششم توسعه، 2.8 درصد از اقتصاد ایران به بخش بهره‌وری اختصاص داده شده است، افزود: در دهه‌های گذشته با تخریب منابع پایه به جایی رسیدیم  که دیگر این منابع، جواب‌گوی ما نیستند به‌طوری که در حوزه‌ی منابع آبی به شدت آسیب دیده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که ما در آینده‌ مجبور می‌شویم به‌طور محدود از منابع آب و خاک استفاده کنیم‌؛ افزود: تنها یک‌سوم از 500 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی در کشور را آب شیرین و با کیفیت تشکیل داده است و ما تاکنون بیش از 120 میلیارد مترمکعب از بهترین آب‌ها را استفاده کرده‌ایم که نتیجه‌ی این مصرف بی‌رویه بالا آمدن آب‌های شور و تخریب زمین است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این‌که بحران مصرف آب در کشور از اوایل دهه‌ی 60 آغاز شده است، گفت: طی این مدت هر سال بیش‌تر از سال قبل اضافه برداشت داشته‌ایم  و امروزه هیچ راهی نداریم جز این‌که در تولیدات کشاورزی به افزایش بهره‌وری متکی شویم.

وی افزایش سرمایه را یکی از مولفه‌های مهم در کشاورزی ذکر و بیان کرد: میزان سرمایه با میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی، رابطه‌ی نزدیک دارد و در این راستا تعاونی‌ها باید خود را نسبت به نوع خدماتی که به اعضای خود ارايه می‌دهند، به شکل باز تعریف کنند.

صفایی با اشاره به این‌که امروز سه چهارم روستايیان ایران، سهام‌دار و یا عضو تعاونی‌های روستایی هستند گفت: کشاورزان باید آینده‌ی کشاورزی خود را در افزایش محصول در واحد سطح بدانند.

مهدیه جعفری

0